Vauhtipyörään uusi jako

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Karpov, 15.6.2017.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu korjasin tonne alkuun kun olin päin vittua kirjoittanut :D

    Epäilyttää vaan rankasti onnistuminen.

    Jo tuo kun asetelman reunat tulee yli niin mahdollistaa helposti tunaroinnin. Myös rei'istä mittaus mahdollista kusta.


    Laatikonkin kun pihalla nyppään pukeilla pois, niin mielelläni tekisin sen vain kerran.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    [​IMG]


    Tuon verran tulee yli vs vanha. Reiät aika samalla kohtaa kuitenkin mutta lähempänä reunaa.


    [​IMG]


    Ihan testiksi mallailin. 20mm orig rei'istä vastapäivään.

    Myötäpäivään tulee tasapainotusreiät kolmessa kohtaa vastaan.


    30mm liikaa vastapäivään myös koska sittenkin osuu pariin.


    Joten tuo 20mm vois olla se lähtökohta?

    Kunhan keksin sen suoraan laittaa.


    Tuolla kaavalla myös keskitystapeille jää tila.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    [​IMG]

    Reuna tulee noin tuon verran ulos.


    [​IMG]


    Ideaa että mauserilla esim mittaa tuosta reunasta tai sitten vauhtipyörän keskireiästä mitan ja sen siirtää sitten vaan lähemmäs kehän reunaa? Ja valmiin reiän reunasta mitta vastapäivään?

    Vai onko reiän reunasta mittaus huono? Keskeltä kun helpommin munaa.
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ite käyttäsin vauhtiksen osaavalla sorvarilla ja pinta suoraksi

    Ruoste raiskaa levyn hyvin nopeasti, eli se pitää saada pois ja samalla pinta pitää pysyä suorana, muuten taitaa levy kulahtaa nopeasti

    Samalla kun sen pinnan putsaa pyyhkäsee viivan uuden rei'tyksen kohdalle, niin saa vaikka mauserilla aina seuraavan reiän merkittyä ja kun kaikki on varovasti pistepuikolla napautettu ja ne viimeisetkin on tasan ja tarkkaan samassa voi pistepuikolla napauttaa reiän kohdat

    Sit vaan pylvärissä pultin reiät ja pultit kiinni ja asetelmasta läpi ohjuritapit ainakin merkkaa jossei poraa


    Näin ite tekisin
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuo viiva olikin hyvä idea! Senhän tosiaan painaa vaikka sorvin terällä.



    Pitäö tuo joktap tosiaan putsata. Eli katotaan nyt löytyykö sitä sorvariakaan sen helpommalla kuin jaon tekijää :D
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Printtaa vaikka tollanen astelevy sen vauhtipyörän kokoon, ja merkkaa ne ruuvinpaikat samalla siinä sorvissa ku vedät sen viirun.
    http://www.printablee.com/post_360-degree-wheel-printable_396032/
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nyt mulla on jo sorvi siis :D
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mulla on, mutta liian pieni tohon hommaan. Sanotaan nyt sillai, et kun muistat sen edes puoltutun, jonka töissä on sorvi, niin otat sen astelevyn mukaan valmiiks tehtynä ja merkkaat ne paikat samalla. Tai voihan sitä hyödyntää ilman sitä sorviakin... Siinä se on vaan kätevästi kiinni, mutta pyöriteltävissä.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  10. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Jos tuo asetelma on tossa kuvassa suurinpiirtein keskitetty niin mun mielestä nuo reät tulee liian lähelle reunaa, halkeamisriski. Ite arvostan alaraajojani senverran että ettisin toisenlaisen pyörän tai asetelman.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo noin ne suurinpiirtein tulee ja tosiaan aika lähelle reunaa.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    [​IMG]

    Vetää ne monella pajallakin aika likelle...


    Kiinteetä isompaa ei saa mistään autosta purettua ja tehdyt maksaa. Vaatisi myms startin ja muita pikkufiilauksia.


    Ja tossa mun ruostekalikassa myös omis tää painoetu eli ei oo niin kevyt kun noi mitä myydään valmiina.
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Sillain sen uuden jaon teet tottakai että tasapainoreijät jää rauhaan, siten tasapaino koko paketissa säilyy.

    Aika reunaan noin kuvan perusteella näyttää reijät menevän mutta jos niitä muutkin on tehneet niin ilmeisesti rautaa jää tarpeeksi?

    Asetelman mittauksessa keskelle voit käyttää jotain apupalaa, jos muuten ei tunnu onnistuvan. Vaikka joku pieni latan pätkä joka leveydeltään mahtuu asetelman ja starttikehän väliin, ja pidät sitä aina paikoillaan aina samanlailla kun mittaat reikien reunasta tönärillä tähän latan pätkään.
    Tai sitten keksit jonkun muun pinnan/halkasijan asetemasta joka on sen keskiössä, ja mittaat siihen.
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikai se tasapaino ihan vankkumatta säily kun vanhatkin oli ryppäissä? Mutta olkoon se sen ajan murhe :D
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ekalla sivulla oli jo ruuvipuristinnkksejä.


    Niin riittäiskö se että laitan asetelmanreiät sen noin 20mm vastapäivään alkup rei'istä ja ruuvipuristimella asetelma kiinni niin että mauserilla mittaan että joka kohdasta se tulee tasaisesti yli eli esim 2mm?

    Jos asetelman kehä on suora niin eikös se sillon oo keskitetty? Ja sitten reiät läpi kuten sanottiin.


    Sillon ei tarttis kuin suurinpiirtein kattoa kohta uudemle rei'älle eli ettei tuu liian liki vanhaa tai nykysen tasapainotusreiän tai tapin päälle.
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Oletan että ne asetelman pultin reijät on keskellä sitä asetelmaa, niistä mittaisin sitä asetelmaa keskelle vauhtipyörää. Yleensä ne ohjuripinnatkin on symmetrisesti ja se olis paras tyyli mittaukselle mutta ilmeisesti tässä sulla ne ohjurit ei ole keskellä/symmetrisesti?

    Se että jos vanhat pinnat katkot sinne vauhtipyörään pinnan tasolle niin se on todella lähelle tasapainossa, joku kymmenesosa gramma jos pois tasapainosta niin en murehtisi siitä.

    Ehkä lisänä koittaisin mitata myös tuosta asetelman kitkapinnan ulkokehästä että korreloiko se mittaustasi pultin reijistä?
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuntuis vaan oudolta että paineasetelma vois olla reunoilta ero verran yli? Esim toiselta puolen tasan ja jostain 4mm...?

    Tällä haen sitä että kai ne reiät on keskitasoon ja ulkokehänän ja ylipäätänsä kaikkeen nähden jusr?


    Olis vaan teoriassa niin helppoa vaan ulkoreuna mitata kuten kuvassa jota masa71 lainaili.


    Ohjurit on samassa linjassa alkup reikien kanssa, oliskohan uudella asetelmalla mennyt lähemmäs reunaa myös.


    Noita tasapainotus koloja oli klo 8 ja 17 muutama rypäs ja välissä oli yksi keskitystappi per puoli.


    Tosin jos löytys keskelle vielä putki minkä vois vauhtipyörän keskeltä lyödä läpi niin näkis keskityksen.
     
  18. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mikä tässä nyt on näin vaikeaa?

    Asetelma tulee keskelle vauhtipyörää.
    Todennäköisesti ihan sama mihin asentoon.
    Jos asetelma on puntitettu, silloin on asennolla merkitystä.

    Sovitat sen asetelman keskelle vauhtipyörää, sellaiseen asentoon että saat kaikki pultit ja tapit kiinni.


    Yksi mahdollisuus sovitukseen on sorvauttaa vauhtipyörän keskiöreiän sekä jousilevyn välille sopiva adapteri.
     
  19. f34

    f34 Double Gearhead

    Samaa mieltä mikkiksen kanssa, en ymmärrä mikä vaikeaa. Ulkokehän mukaan tulee ihan riittävä keskitys ja reiät niinkuin muutaman kerran neuvottu...
     
  20. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ja jos se nyt sattuu menemään puoli milliä vituralleen, niin saahan sen tasapainotettua uudestaan.
     

Kerro tästä muillekin!