Vauhtipyörään uusi jako

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Karpov, 15.6.2017.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eli se riittää jos tasaan paineasetelman ulkokehän saman verran vauhtipyörästä ulos koko vauhtipyörän kehän mitalta?
     
  2. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

    Pojat pojat. Eiköhän se kannattaisi opetella koneistamaan ja tekemään ylösotto ja keskitys niin kuin ne pitää. Eikä niin että korjataan virheellisiä asetuksia uusilla virheillä.
    Ehkä se kannattaisi tehdä soitto sinne sotkamoon ja harkita uudestaan.
    Epäkeskeinen kiinnitys + sen korjaus tasapainotuksella ei oo sen halvempaa(eikä parempi) kun kerralla oikein tekeminen.
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Itse olen joskus keskittänyt ulkokehän mukaan ja ei ole ollut mitään ongelmaa.
     
  4. urho3

    urho3 Gearhead

    Laittaa sen keskityksen ulkoreunan mukaan. Poraa ne tapit siihen ja kierteet tekee pulteille ja baanalle. Ei se nyt oo mitään valtamerilaivan potkurinakselin koneistusta.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Okei näillä mennään!
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead


    Kyllä isi.

    Aloittajahan ei halua rahojaan tuhlata oikean lopputuloksen saavuttamiseksi, joten koitan neuvoa etänä parhaani mukaan kuinka se kannattaa tehdä.

    Veikkaan kyseessä olevan sen verran matalakierroksisen motin, jottei pieni epätarkkuus sovituksessa aiheuta suurempia komplikaatioita.
    Jos mitat heittää, saa sen kuitenkin puntitettua.

    Mut se siitä, siellä se Tokmannin teräsarja uppoaa Skillin sähköporan avustama valurautaan...
    Problem solved
     
  7. urho3

    urho3 Gearhead

    Eiköhän se "koneistamista" oo se skiliillä poraaminenkin,ei tietty niin helppo ku esim jyrsinkoneella jossa digitaalit mut onnistuu kun on taitoa.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo kiitos kaikille budjettivinkeistä. Oon tosiaan vitun nuuka.

    En vaan käsitä hintoja pajalla joten kaikki tehdään itse. Saahab sillä rahalla todnäk jo kolme neljä tollasta purkuauton vauhtipyörää mihin harjotella jos kusee :D

    280mm asetelman halkasija ja 277,5mm pyörän. Eli 1.25mm tulee yli tasaisesti.


    Eikös nuo asetelman pultit oo aina väljiä reikään nähden ettei niissä kaulusta ole? Eli tapit keskitää täysin?

    Saa siihenkin sen pelivaran ja sitten kiristää asetelman niillä pulteilla kympilleen ja sitten tapit.


    Tässä topicissa samaa henkeä kuin ekoissa od topiceissani 09. Siitä alko autojen korjaus ym itse. Täällä olijoiden kehotuksesta.


    Siitä olen kiitollinen ja säästöä tullut vitusti.
     
    urho3 tykkää tästä.
  9. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

    Noinhan se taitaa mennä.
    Maakii olen pihi. Mutta rajansa silläkin. Sutta viittis väkisin tehä, tulee yrittämättäkin.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Senverran mitä olen manuaaleja pidellyt kolomen metrin tikun kanssa etäällä niin tollaset pultit niissä on ollu.

    [​IMG]
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Okei eli on tossa kaulusta vähän. Netistä koitin kuvia kanssa kattoa.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin, pitäs silti aina funtsia mikä on mahdollisuus epäonnistumiseen. Siksi tässäkin jankkasin ja emmein.


    Tai jos perus konerempan tekee itse vaikka 1/4 hintaan kuin paja niin on varaa "harjotella". Ei silti tarkota että pitäs paskaa tehdä mutta varoiksi.
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kai tää tasapainottuu renkaan tasapainotuskoneella kun saa hyvin kiinni?
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Laita sit liimapainoilla ni ei jää rumia jälkiä asetelmaan :)
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ha ha.

    Paino vastaa ainakin rengasta ja poralla saa lisää reikiä.
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Lie tarttee moottoripyörä ohjelman tai sitten sen asetuksen että painotetaan vaan keskelle ja etäisyys keskelle pienintä leveyttä
    Ulkokehä varmaan todellisen mukaan
    Kokeilemallahan se selviää millä antaa järkevimmän lukeman

    Vaan tartteeko sitä tasapainottaa, kun punnitsee pultit gramman osien sisään ja tapit samaten parittaa vaikka tapit ja pultit, et tulee samoille painoille joka puolelle
    Aluslevyjä unohtamatta
     
  17. f34

    f34 Double Gearhead

    Älkää nyt hifistelkö grammojen kanssa. Tehtaalta lähtien esim kiertokangissa, männissä ja kampiakselissa on kymmenien grammojen heitot, veikkaan et ei kytkin asetelmakaan ihan gramman päälle ole.
     
  18. urho3

    urho3 Gearhead

    Jos se keskitys on kohdillaan niin mitään pultteja ja tappeja tarvii punnita kun kovaa ajua
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eli paino olis aina kohdillaan jos uusi jako on tasaisen esim 20mm välein vanhasta?

    Tuolla periaatteella ei tarttis vauhtipyörän kevennyksenkäään jälkeen tasapainottaa vaan se nyy on aika yleistä.


    Mites tuo kun jonkun firman sivuilla oli 8,5g heitto @8000rpm vastaa 90kg. Meneekö ihan loogisesti vai kasvaako kierrosten noustessa? Eli onko 4000rpm 45kg jne?
     
  20. f34

    f34 Double Gearhead

    Loogisesti menee, mutta ei lineaarisesti. Eli ei. Se on verrannollinen kierrosnopeudesta lasketun nopeuden neliöön. Kasvaa rajusti kierrosten noustessa. Kun peloitellaan laakereille tulevaa kuormitusta, niin pitäähän niiden kestää joka tapauksessa työtahdin iskut ja männän ja kiertokangen edestakas nykiminen. Niillä on massaa enemmän kuin 8,5g.
     
    Muokattu: 24.6.2017

Kerro tästä muillekin!