Vauhtipyörän hiojaa /tasapainottajaa P-savossa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja pervolet, 11.12.2016.

  1. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Onko kellään tietoa että kuka Kuopion lähistöllä tekisi vauhtipyörän hiontaa ja tasapainotusta?
    Letukan vauhtipyörässä on pinnassa pieniä säröjä ja ravistaa kytkintä hieman...(kytkimen vaihto ei auttanut) Pitääkö kytkin ja vauhtipyörä tasapainottaa pakettina?
    Terv. Nimim."Laitanko automaatin" :D
     
  2. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Jos siinä on säröjä niin vaihtoon.
     
  3. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Mites, jos pistää uuden vauhtipyörän niin pitääkö se tasapainottaa kytkimen kera?
     
  4. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Minä tasapainottasin kampuran ja vauhtipyörän yhdessä.
    Ja itseasiassa etsin Oulun seudulta kampura-vauhtipyöräpaketin tasapainottajaa.
    Etelään päin saa mennä Ylivieskaan saakka, kovin paljoa ei mielellään Oulusta pohjoiseen.
     
  5. autoilija

    autoilija Gearhead

    Eikö kytkimen ravistus viittaisi ennemmin silmälaakerin tms. tai itse kytkinakselin väljyyteen?
     
  6. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Vuodenvaihteen jälkeen alkaa purkaminen, täytyy tutkia tarkemmin että mitä sieltä löytyy. Jos oikein alkais tarkaksi niin vois laatikonkin käyttää irti ja kurkistaa että mitä sieltä löytyy. Btw, se meinaa aina jättää pykälää päälle vaikka keppi on vapaalla,viittaisiko vivustoon? Olisko hyvää kytkintä suositella, mahdollisesti myös vauhtipyörää? Koneena pikkuisen prepattu 396, auto on 66 Impala.
     
  7. Herje

    Herje Double Gearhead

    jariha tykkää tästä.
  8. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Kannattaa se vauhtipyörä kunnostaa tai uusia, mutta kytkimen ravistaminen voi johtua muustakin kuin kytkimestä itsestään. En tiedä miten tässä tapauksessa polkimen liike välittyy kytkimelle, mutta jos on vivustolla, niin huonot moottorin ja vaihteiston kymityynyt esim. voivat aiheuttaa voimapaketille resonassivapinan. Usein ravistus on monen pienen alkavan vian summa.
     
  9. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Ravistelee ainoastaan liikkeelle lähtiessä,myös pakilla. Vivustolla toimii ja siinäkin jäi kyllä säätämistä ja jossittelun varaa kun otin auton viimeksi liikenteeseen.
    Noh,eiköhän ne selviä kunhan saa purettua. Se vauhtipyörä menee kyllä uusiksi ja ehkäpä se kytkinkin...syksyn lopetusajoissa viimeiset savut ei nimittäin tullu takarenkaista.:D
     
  10. autoilija

    autoilija Gearhead

    Kuten jo sanottu niin moottorin kumityynyt voi myös aiheuttaa tuota. Ei varmuudella ole vauhtipyörän aiheuttamaa, se kun silloin ilmenisi myös aina. Hakisin ongelmaa niistä kumityynyistä tai itse laatikosta, itse kytkinlevy voi olla myös loppu jousiltaan tai booreiltaan ja se varmuudella silloin ravistaa. Jos loota on loppu niin kytkinakseli heittää jommastakummasta päästä akselia ja ravistaa varmuudella.
     
  11. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Moottorin kumityynyt on uudet, tosin eivät olleet ihan käypäset (vaikka piti olla,tais olla väärän vuosimallin), niistä joutui sorvaamaan reikiä isommaksi ja kone jäi ehkä inan kallelleen. Noh, ne otetaan uudet.
    Kytkinkin oli uusi, paineasetelmineen, painelaakereineen kaikkineen. Noh, josko nekin vaihtais uudet, ehkäpä centerforcea tällä kertaa. Mietinnässä on jos tekis sen painelaakerin hydrauliseksi,hävittäis kaikki vivustot pois. Ja varmuudeksi vielä se vauhtipyöräkin, oliko joku merkki erityisen hyvä tai huono ?

    Laatikko pitänee viedä jollekkin asiantuntijalle tsekattavaksi, kukas se niitä tekikään täällä Savon alueella? Siekkinen ? Mitä kaikkea näihin muncien laatikoihin saa uutta varaosaa ?
     
  12. autoilija

    autoilija Gearhead

    Jos se kytkinakseli heittää jommastakummasta päästä ja yleensä kummastakin niin ravistaa.Ei siihen auta paineasetelmien tutkiminen ja sitä hienosäätää. Yleisesti ovat silmälaakerin päästä niin väljiä että kytkinakseli heijaa sitä kautta. Eli se laakerointi mikä on siellä vauhtipyörän päässä. En näe että asialla on mitään tekemistä itse vauhtipyörän kanssa koska silloin tuntisit ravistuksen koko ajan. Hakisin ongelmaa näistä tai kumityynyistä.
     
  13. f34

    f34 Double Gearhead

    En ihan alusta lukenut, mutta jos vauhtipyöräkokoonpano jos olisi epätasapainossa, niin ravistaisi muulloinkin kuin vain liikkeelle lähtiessä. Oisko vauhtipyörän kitkapinta päässyt sintraantumaan/kuumenemaan/kulumaan epätasaisesti, onnistuu ihan perus sorvilla oikaisu.
     
  14. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Jep, näihin perehdytään kunnolla. Kiitoksia kaikille osallistuneille jo tässä vaiheessa.
     
  15. autoilija

    autoilija Gearhead

    Sen näkee silmällä jos tuo vauhtipyörä- kytkinasetelma heittää.Ja kuten sanottu sen kyllä tuntee muutenkin.
    En ole koskaan kuullutkaan että vauhtipyörä kieruuntuu niin pahasti että täristää. Olen edelleen sitä mieltä että ongelma on ihan jossain muualla kuin tässä. Laatikko- rivistöä katselisin ja onko kumityynyt kuin pitää. Kymmeniä manuaalilootija tehneenäni kun mittarissa + 300tkm se on vainaa ja pienet vapinat/rahinat kuuluu asiaan. Aina ne osuu sinne laatikon laakerointiin ja tarvikekytkinlevyihin.
     
  16. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Lämpölaikkuja tulee ajan myötä vauhtipyörään.Pyyhkäse vauhtipyörän kitkapinta vaikka hiomapaperilla jonkun suoran palikan kanssa näet heti onko laikkuja.Jäävät koholle.Fairlanen vauhtipyörä hiottiin kannenoikaisukoneella hiomakivillä suoraksi ja taas mentiin vuosia.Eikä täristänyt yhtään.Tietysti otettava huomioon nuo nimimerkki autoilijankin vinkit.
     
  17. kuula

    kuula Gearhead

  18. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Paljo niitä sorvataanki suoraks. Yleensä ravistus tulee asetelmasta ja kytkinlevystä.
    Voi toki olla silmälaakerikin.

    Jos on 3 lapanen kygä, ni sitten on varmasti asetelma. Noista levyjousi kytkimistä näkee, et jos on "lavat" eri tasossa, ni paska mikä paska.
     
  19. BBC

    BBC Guest

    Käpäläkytkimessä voi samalla tarkistaa jousien kunnon kun sen oikaisee vaikka kivellä tai sorvissa. Purku ja jousen vaihtoa, jos jousi esim. poikki. Toki harvinaista, mutta näin on käynyt. Olen joskus lisännyt jousipainetta vaihtamalla erilaiset jouset tai pieni simmauskin lisää "löysän" paineasetalman käyttöikää.

    Vauhtipyörässä on monesti pientä metallin siirtymää ja lasittumista. Kivellä ajaa samalla tuonkin.
     
  20. supo

    supo Double Gearhead

    Juzzi Power Nilsiän puolella!Harrastaa motorsporttia!
     
    pervolet tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!