"Vauhtisokeutta" hinnoissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja B.B.Chevy, 17.5.2005.

  1. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Tuossa aikaisemmin kun jotkut manailivat lamaa ja yleistä kurjuutta kohta saapuvaksi... Eikös sitä ole jo povattu viimeiset viisi vuotta? Euroopan Unioni (hyi hitto kun tuli sanottua ruma sana :mad: ) toi mukanaan vakaan korkotason, pitäisin suorastaan ihmeellisenä jos euribor nousisi yli viiden prosentin.

    Muistaako kukaan kun joskus hurjimpaan aikaan asuntolainan korot oli jossain kuudessatoista prosentissa?
     
  2. Tenox

    Tenox 1st gear

    Jep, mulla on sairaanhoitajan "tuntipalkka" 11,64e ja teen kolmivuoroa, eli pyhät sun muut töissä ja lisät niistä (hoitamassa ihmisiä, ei koneita) ja jotenkin kummasti _vuosipalkka_ on 10 000e pienempi kuin paperikoneenhoitajalla. Eli lisät on ne mitkä ratkaisee ja ne tuntuu olevan paperilla aika lailla paremmin kohdallaan kuin Tehyllä...
     
  3. 4deeSdn

    4deeSdn 1st gear

    Tää on just tätä. Käväisin jenkeissä tuossa 90 l. alussa hengailemassa, ja kerran yksissä bileidssä siellä tuli puheeksi autot. No, siinä kun mainitsin :oops: että mulla on -75 4deeSdn Impala niin isäntähän silmät teevadin kokoisena toteaman että "mään, sullahan on keräily harvinaisuus!".. Ai kui niin sit? No kun ameriikoissa nää neekerimosset olivat takseina, poliisiautoina ja muussa viranomais käytössä niin niillä ei ollut mitään arvoa ja ne ovat kaikki jo paalattu... :eek: Eikä tää koske pelkästää jenkkilää, kuinkas moni teistä "arvostaa" -70 (saati -80-l)jenkejä?? Nii-in, miettikääs myös sitä!
     
  4. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Mä saan tällä hetkellä vähemmän kuussa käteen, kuin mitä rauhanturvaajana lyhensin autolainaa. Vielä jäi varaa laittaa vaimolle kotiin rahaa. Se on tätä päivää. Pätkätöissä saa välillä vähemmän, välillä enemmän.
    Tuttu jäi 40 vuoden jälkeen paperitehtaalta eläkkeelle. Tulot 11,60 tunti + vuorolisät ja tuotantopalkkiot. Toinen tuttu kävi amiksen, armeijan ja parivuotisen oppisopimuskoulutuksen ja lähti metallialalle oikeisiin töihin. Tulot 12,50 tunti koeaikana +vuorolisät ja tuotantopalkkiot.
    Ei muuten tarvis mennä kuin Tallinnasta 50 km eteenpäin, niin toi tonni ois kova raha. Sillä elelis, jos ei nyt herroiks, niin mukavasti kuitenkin.
     
  5. Joo mä ainakin olen huomannut hinnoissa on hieman kummaa ihan kaiken kanssa, ja sitten kun niitä arvostelee niin saa kaikenmaailman
    tappouhkauksia, ja kaikenmaailman marmatusta.
     
  6. ari2004

    ari2004 Gearhead

    Jep. Mä en edes arvostellut aiemmin tuolla myynti-osiossa vaan ihmettelin miksi tietty automerkki on niin aliarvostettu ja eikun myyjä olis halunnut iskeä hampaat kurkkuun kun erehdyin ottamaan kantaa.
     
  7. Ropelihattu

    Ropelihattu 1st gear

    Kun olen tekevinäni töitä, niin kaupunki on maksavinaan palkkaa, jonka suuruus äkkiä laskien on tuon 11.64e:n luokkaa. Ylitöitä ei saa tehdä, joten ei tule lisiä. Tuossa joku aika sitten kyselivät, että haluanko vaihtaa lomarahan vapaaksi. Heikosti menee heillä. :lol:
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    nii,paperitehtaalla on hyvin pieni määrä vuoromiehiä jotka saa "hyvää
    liksaa" taitaa on 1 ukko/per kone kerrallaan-aina "tiedonvälitys" kertoo
    vain sen.
    ja palkkaa kadehditaan mutta jatkuvaa 5-vuorotyötä tekevän olosuhteita
    ja työaikoja ei.
    kadehtija on usein "koulutetumpi" a-4 paperiarkkien siirtäjä 9-5 työajalla
    ilmastoidussa siistissä konttorissa.
    itse en ole paperilla töissä-mutta melkein kaikissa suomen paperitehtaissa
    joulu/juhannus töissä käyneenä.
    oma lixa on 16e/tunti,metallin vääntäjänä(bender)
     
  9. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Paperimiesten palkoista nykysin en tiedä sen enempää kuin että mulla on viitisen tuttua, jotka on moisissa 5-vuorohommissa paikallisella paperitehtaalla ja siis paperikoneella. Jokaisella niistä vuosipalkka on jossain 35-40000 e eli kuukausiliksa jotain 3500 e. Silloin viimeisinä markka-aikoina kertoivat jo että vuosiansiot menee päälle 200000 mk. Ei kovin paha vaadittuun koulutukseen yms. nähden ja toi nykyinen 5-vuorosysteemihän on jo aika rento verrattuna vanhan mallin 3-vuorojärjestelmään jota on vielä monella muulla alalla käytössä noissa katkeamattomissa vuorohommissa.
    Off topicin vielä sen verran että ite olin joskus nuorena kossina kesähommissa paperikoneen huoltomiehenä (rasvarina) pari kesää ja jo ekana kesänä huomasin tienaavani rutkasti enemmän kuin vuotta aikaisemmassa kesätyöpaikassani sai mun pomo, keski-ikäinen äijä joka oli kaupan myymälänhoitajana :eek: Mullekin tarjottiin silloin että olisin jäänyt sinne tehtaalle töihin mut minä hölmöhän lähdin opiskelemaan enkä sit sen jälkisissä työpaikoissa koskaan olekaan enää päässyt vastaaviin ansioihin kuin silloin :cry: Ajatelkaapas, ostin silloin mm. kolme vuotta vanhan 350 cc moottoripyörän pelkästään yhden kesän ansioilla ja rahaa riitti vielä sen vakuutuksiin, bensaan, kaljalla käyntiin jne. On vähän noi pyörienkin hinnat tainneet nousta :odroll:
    Vaan semmostapa tuo. Nykysin tuolla paperitehtailla on huonoa se, että ennen´täälläkinpäin siellä riitti töitä joka ukolle joka niitä vaan halus, palkat oli selvästi pienemmät mut töitä riitti. Nyt koneilla on enää pari äijää ja tehtaalle töihinpääsy on pienoinen lottovoitto. Syitähän tohon on monia, mut yks on varmasti ollut palkkojen (ja palkkavaatimusten) nousu joka on johtanut kiihdyttävästi siihen että kaikkea on pyritty automatisoimaan, tosin yhtälailla tekniikan muuttuminen on edesauttanut tuota työpaikkojen vähenemistä ja automatisoitumista.
     
  10. Tenox

    Tenox 1st gear

    Millainen tuo 5-vuoro on? 4xaamu + 1vapaa + 4xilta + 1vapaa + 4xyö + 6vapaata tyyppinen? (Tuon tyylistä olen itse tehtaassa joskus tehnyt.) Mulla esim. on kolmivuorotyö, jossa listat tehdään 3-6 viikoksi kerrallaan ja pitkiä vapaita on ehkä 1-3x vuodessa ja silloinkin maksimissaan 5vrk putkeen. Normaalisti kolmessa viikossa on 6 vapaapäivää ja välillä pahimmillaan esim. 3:n yövuoron (20:15 - 07:15) jälkeen on nukkumapäivä + 1 vapaapäivä ja alkaa taas päivähommat.

    Ammatinvalintakysymys tietty, mutta työaikoihin ja koulutuksen pituuteen, sekä työn vastuullisuuteen ja vaativuuteen nähden palkka on kyllä aika tavalla liian pieni. 25% korotus vuosipalkkaan ja oltaisiin jo hyvän matkaa menossa parempaan suuntaan. (Psyk. sairaanhoitaja olen)
     
  11. DD6

    DD6 Gearhead

    Rautaruukin Raahen terästehtaalla oli aiemmin tuollainen järjestelmä, 4-1-4-1-4-6. Nykyjään 2-2-2-4. Nopeampi kierto on kätevä, vähemmän tuskaisia aamuja, mutta lyhyempi pitkä vapaa toki kiukutti. Hyville ansioille pääsi kesähommissa. :wink:
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ammatinvalintakysymyshän tuo ja jos työ on itteään kiinnostavaa niin mikäs siinä sitten. Muuten ei käy vaikkapa Tenoxin tilannetta kateeks, taita toi sairaanhoitoala käydä esimerkiks just tollasesta kutsumusalasta jota ei palkalla kiitellä :cry:
    Toi 5-vuorosysteemi on tosiaan silleen mukava kun siinä kertyy aina säännöllisesti noita pidempiä vapaaputkia. Mä tein vielä toissavuonna 3-vuorohommaa erään matkapuhelinoperaattorin palveluksessa eikä meilläkään tullut yövuorojen jälkeen sen pidempiä vapaita, tosin meillä yövuoroja ei tullut ihan säännöllisesti eli enimmäkseen työaika oli 07-24 välillä ja öitä aina silloin tällöin. Mut paskaa hommaa se oli kuitenkin noiden työaikojen vuoksi ja meilläkin ne lisät oli kokolailla huonot, mm. lauantaista ei saada mitään exstraa. No, nyt oon onneks onnistunut siirtymään firman sisällä kaksvuorohommaan 08-20 välillä ja vaan joka toinen lauantai on töitä ja kohta omat hommat muuttuu työajoiltaan vielä parempaan suuntaan eli joko 08-16 tai 09-17 ja vaan maanantaista perjantaihin. Helpottaa harrastamista, kunhan vaan rahat riittäis eikä hinnat karkais tavallisen tallaajan ulottumattomiin :D
     
  13. Tenox

    Tenox 1st gear

    Ei kiitellä, mutta toisaalta kyllähän tälläkin palkalla elää ja harrastaa. PK-seudulla tilanne olisi varmaan heikompi. Kutsumusammatti tämä ei kyllä enää nykypäivänä ole, eikä siihen tulisi palkkakeskusteluissa vedota.
     
  14. tapiiri

    tapiiri 1st gear

    kateus vie kalatkin vedestä-vanha suomalainen kansantauti.
     
  15. DeS

    DeS Gearhead

    Tää menee nyt jo pahasti off-topic mutta silti. Siirryimme muutama vuosi sitten tuosta 4a-1v-4i-1v-4y-6v-systeemistä tähän nykyiseen jossa teemme 12:ta tunnin päivää. 2a-2y-6v aamuvuorot on 07-19 ja yöt tietysti 19-07 on ihan vitun hieno systeemi, on aikaa harrastaa, keskimäärin 62 vapaapäivää vuodessa enemmän kuin vanhalla systeemillä, miettikääpä sitä
     
  16. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Missäs noin hienot työvuorot on :eek:
     
  17. DeS

    DeS Gearhead

    Porvoon öljynjalostamon voimalaitokselta tuo työaika malli meille Meri-Porin hiilivoimalalle kopioitiin. Tämän systeemin saamiseksi piti liiton TES:iä muuttaa ,se kun ei olisi mahdollistanut 12:ta tunnin päiviä ja jos joukossa on yksikin tulipalo kommari niin ei onnistu, niillä kun on päähänpinttymänä se, että joskus on saatu kahdeksan tunnin työpäivä niin siitä ei luovuta. Kaikinpuolin oikein mukava malli, ei kovin helpolla suostuisi siirtymään takaisin vanhaan
     
  18. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Mulla on toi 4 aamua vapaa 4 iltaa vapaa 4 yötä 6 vapaata järjestelmä ja se sopii tähän harrastamiseen mukavasti :) Se on tullu huomattua että palkka kelpais monille, mutta kun tarvis olla illat,yöt,viikonloput,joulu,uusvuosi ja juhannus sun muut pyhät töissä kun vuorokalenteri niin sanoo niin sepäs ei enään ketään miellytäkkään. Jatkuvassa 5-vuorossa meillä sitä kiertoa ei katkaise mikään eli monet juhlapyhät tulee oltua duunissa. Silti kummasti aina kitisevät kun vuoromiehille maksetaan "enemmän" eli vuorolisät. :mad:
     
  19. waltti

    waltti Gearhead

    Juu ja pahimmat kitisiät ovat juuri niitä jotka eivät ole koskaan työn takia öitään valvonut... Meillä on vuorojärjestelmänä 4y+3v+5i+2v+7a+3v+y+2i ja 7v. Siis hieman muokattu 5-vuoro. Ite olin esim. vapun iltavuorossa hiomassa rautaa kun muut ryyppäs ja rellesti... Vuosiansio on 27000 euroa, eikä silti harmita vaikka paperin porukka saa 10000 enemmän. Jokainen valitsee itse hommansa, miksei hakeudu niihin hommiin mistä tienaa. Tuossa työ taistelussa on muustakin kyse kuin rahasta ja miksei firma voi jakaa osinkoja myös duunarille? Nehän ne työt tekee eikä herrat.. "jos työn teko olisi mukavaa niin herrat tekisi sitä itse" Vanha metallimiehen sanan parsi..
     
  20. Bandicoot

    Bandicoot Gearhead

    Jaahas vielä tästä.Menin 86 ekakerran pap koneelle,ukkoja per v, n 18,
    nyt n12 vakinaista, osa aikaisia 2-3 ja niitä kyykytetään 3kk soppareilla ulos, viikko himassa ja takasin.Vuosi ansio kertyma on vakinaisilla erittäin epätasainen,koska ylitöitä teetetään lain sallimat määrät ja jotkut yrittää vääntää.Julkisuuden huippu palkka luvut on revitty jostain näistä,montako tuntemaanne pap miestä on äyri tilastoissa ollut,minä en ole nähnyt yhtään.tämän kaupungin apteekkari on ykkönen jo vuosia,samoin tehtaanjohtajat,yks yrittäjät,masavatko he työntekijöilleen tuloksen mukaisen liksan,luulen ettei. Suomen pap tehtaitten osake enemisto on myyty ulkomaille,jossa kansain väliset sijoittajat Stora Ensossa Wallenbergin suku pääomistajana.Pitääkö heille antaa työ aika asioissa valta täällä.meiltä vaadittin aluksi mm,12h työ päivää nykyisen 3 viikon kesäloman jakamista,ulkopuolisen työvöiman käyttöä joka tarkoittaa,siivoojat,kuljetus,korjaus,kirvesmiehet,yms.myymistä olkopuoliselle asia jota nyt puolustamme ei ole raha,vaan työ kaverit päivätöissä,haluamme turvata heille reilun pelin töissä,muutoin siitäkin tulee pätkätyötä,kiistassa ei ole vuoro miesten asioita juurikaan,mutta huom jos nyt pap liito häviää tän ulkopuolisen työvoima asian on 100%varmaa että seuraava tupo kierros ja muut liitot on kusessa.Terveyden alan palkat on julkis sektorin asia,arkadianmäellä ei arvosteta tätä tärkeää alaa joka pitää meidät kunnossa jotain niin sattuessa.Olkaa kriittisiä valinnoissa.Nämä asiat ei kuuluisi OD,foorumiin ,mutta joku aloitti pap miehistä, pitää vastata.
     

Kerro tästä muillekin!