"Vauhtisokeutta" hinnoissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja B.B.Chevy, 17.5.2005.

  1. B 49

    B 49 Gearhead

    Aika paljon tunteja.
    Noin 4,5 vuotta,joka päivä 8 tuntia.
     
  2. kärrypoika

    kärrypoika 3rd gear

    tää asia on sellainen, että ei voi kuin ihmetellä ja ihailla niitä, jotka ovat tinkimättömästi sen oman autonsa tehneet alusta loppuun. Minusta kuitenkin se, joka on itse tehnyt työn alusta loppuun, rakastuu omaan tekeleeseensä liikaa.(ainakin mulle käy niin jokaisen romunkin kanssa mihin aikaani uhraan). Saattaa olla, että arvottaa kättensä työn liian kalliiksi? Hinnan käsite on kuitenkin subjektiivinen= Oma työ arvokasta, toisen työ ei välttämättä niin arvokasta. :-?

    Tämä ilmenee siinäkin, että jos joskus joutuu sen kättensä läpi rakkaudella korjatun ja joka tuuman rassatun helmen myymään niin sille pitää saada "hyvä koti". Toisin sanoen työn jälkeä arvostava toinen harrastaja, joka vaalii sitä autohistorian merkkipaalua samalla lailla kuin itsekin. Rakasta autoa ei myydä millekään renkaanpotkijalle, joka ensimmäisenä kysyy kulutusta. :mad:

    Minä en pystyisi myymään omaa autoani muuta kuin pakon edessä vaikka olen vasta alussa sen saattamisessa uutta parempaan kuntoon. Allekirjoitan koko JariV:n kirjoituksen, mutta kun ajattelen asiaa ostajan kannalta niin ymmärrän senkin (väärän) mielipiteen, että käytetty ei ole uuden arvoinen. Onneksi vanhempien (jo 80 lukulaistenkin) amerikkalaisten autojen hinnat ja arvostus ovat nousussa. Oikea hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan lain mukaan.

    I rest my case
     
  3. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Tai mahdollisesti ostajalla on tarvetta ko.osalle ja myyja/ostaja tietaa missa ko. osan hinnat likkuu. Mina olen maksanut tietyista osista hinnan mukisematta jos osan hinnoittelu on alussa kohdallan.

    Noita tarjousten mukaan miehia en juurikaan hairitse, pitaa olla lahtohinta mista aletaan keskusteleen kylla myyjan pitaa tietaa hinta. No ehka noita tarjousten mukaan osia ja autoja ei ole tarkoituskaan myyda.
     
  4. JD4430

    JD4430 1st gear

    Se on taivaan tosi ,että jos jotakin myy,niin kyllä
    myyjän täytyy tavaransa hinta tietää.
    Myyjä ilmoittaa hinnan ja ostaja hyväksyy ,hylkää ,tai koettaa tinkiä.
    Tarjousten perusteella -myyjä tietää kyllä paljonko hän kotterostaan
    haluaa rahaa,mutta ei kehtaa sitä julkisesti ilmoittaa.Hän uneksii
    ostajasta,joka näkee hänen autonsa samanlaisena kuin hän itse ja
    tekee tästä upeasta harvinaisuudesta huiman tarjouksen,joka ylittää
    myyjän vaatimattoman hintatavoitteen :lol:

    Eli,jos jollakulla on nurkissaan tarpeettomana katsastettu,ruosteeton,
    alkuperäiskuntoinen ja ennenkaikkea halpa amerikanauto,niin
    sitä voi tarjota allekirjoittaneelle :rotfl: :rotfl: :rotfl:
    Hyvää kesää niin myyjille kuin ostajillekin
     
  5. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Kyllähän asia on niin, että kunnollisen entisöinnin vaikeus ja kalleus on eksponentiaalinen kustomointiin verrattuna. Pillettiosaa saa joka nurkalta ja vanhan koulun hotrodmiehillekin kelpaa vieraasta osasta muokattu kalikka. Mutta auta armias kun pitää löytää se oikean ikäinen ja vielä entisöintikelpoinen kikkare...

    Nimim. "Ikinä ei entisöintiä - kustomointia kyllä"
     
  6. 4deeSdn

    4deeSdn 1st gear

    Vihaista- ja asiallista keskustelua... Ja jotta soppaa saisi lisää hämmennettyä niin heitänpä vielä oman pointtini kehiin. Nimittäin se tunne arvo. Itelläni on JariV:n sanoja vapaasti lainaten "ruosteinenvanhakäyttisneekerimosse" jolla ei minkäänlaista arvostusta ainakaan suomessa (vaikka valmistusmaassaan jo harvinainen, eikä suomessakaan kovin yleinen, mikä on suhteellinen käsite..). Olen useamman kerran joutunut vastaamaan myyntikyselyihin että "Sori, mutta hinta on sellanen ettei sun kannata ostaa..." Eli mun testamentissani on kohta jossa mainitaan että mut on haudattava autossani :rotfl: " Autolla on minulle niin suurta lisäarvoa (kaikki eletty elämä jo 20v.aikana) tarjottavana että en sitä todennäköisesti myyntiin ilmoita koska en siitä ikinä saisi sitä hintaa joka olisi itseäni tyydyttävä...

    Tällähän ei tosin ole mitään tekemistä markkinahintojen kanssa mutta jos "harraste"autoista puhutaan niin... :odroll: No joo...
     
  7. B 49

    B 49 Gearhead

    Toi on niin täyttä potaskaa kuin vaan voi olla.Kustomoinnissakin sun pitää löytää se oikean ikäinen ja vielä entisöintikelpoinen kikkare ja vielä muuttaa sen asennus kohta siellä autossa sopivaksi.Ja tästä muutoksesta seuraa semmoinen ketju mikä ei lopu ennen kuin koko auto on käyty läpi.
     
  8. Buick 53

    Buick 53 Gearhead

    Kuka vaan osaa entisöidä,mutta kustomointiin tarvitaan tosi mies
     
  9. KTM

    KTM Gearhead

    Kyllä jokainen autoaan kauppaava tietää sen kipukynnyksen missä kohdassa papereihin laitetaan nimi. "Tarjousten perusteella" myymiseen on yksi hyvä selitys. Kaikkien taivastelijoiden ei tarvitse tietää hintaa ja repiä leukojaan hinnasta esimerkiksi OD:ssä. Yleensä näissä tarjousten perusteella tapauksissa ostaja ja myyjä tietävät hinnan tarkalleen ja eipä ole tullut älyttömiä saat puolet tuosta pyynnistä tarjouksia. Jokaisessa "tarjousten perusteella" jutussa olen saanut suoralla kysymyksellä "paljonko pidät hintaa" suoran vastauksen "XXXXX Eur".

    Tämä oli sitten vain minun näkemykseni ja olen havainnut sen hyvin toimivaksi niin ostajana kuin myyjänikin.
     
  10. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mä taas en yleensä viitsi edes kysyä myyjältä hintaa jos se ei ole osannut sitä laittaa ilmoitukseensa vaan kaupitelee sitä "tarjouksen perusteella" eli niissä tapauksissa pitäköön noi onnenonkijat keksintönsä. Vaikka yleensä tosimielellä olenkin auton ostoa harkitsemassa jos sitä yleensäkään kyselen.
    Ja samahan pätee muussakin kaupankäynnissä eli kun hinta on esissä voi hommaa harkita ens mielessään ja jos kaikki tuntuu kiinnostavalle niin sit ottaa yhteytä myyjään. Olisko se sit kivaa jos kaikissa kaupoissakin kaikki tuotteet olis hinnoteltu "tarjouksen perusteella"? Tai sit myyjä arvuuttelis kilometreistä että "paljos luulisit että tällä on ajettu" tai vuosimallista "minkäs ikäiseks luulisit" Vähän sama homma. Faktat pöytään niin homma toimii :wink:
     
  11. jukka63

    jukka63 1st gear

    samaa mieltä,jos ei laita hintaa esiin,vittuakos sinne edes soittelee.hintapolitiikka on kuitenkin perseestä ja pyynnin jälkeen rupee naurattamaan. itseäni,ei myyjää. :D toisaalta onhan se kiva kun saa puheluita paljon ja ensimmäinen kysymys on MITÄ SE MAKSAA ?ite en viittis lähtee tommoseen pelleilyyn ihan ajankäytön takia.on parempaa tekemistäkin kuin vastailla puheluihin.hinnat ilmotuksiin!
     
  12. GTO cab69

    GTO cab69 1st gear

    Rengas hinnoista tuli mieleeni että eiväthän nuo renkaat ole vielä edes kalliita. Pyörääni käyttämäni takarengas maksaa n. 300e kahta puolta Suomessa. Käytin pyörääni Jurvan radalla viikko sitten kaksi päivää. Kilometrejä n. 150km. Nyt alkaa olla jo vaihtokunnossa. Etunen kestää kyllä pidempään.
    Prätkän renkaita tosin ei kyllä kannata ostaa edes Suomesta, kun Espanjasta saapi samalla hintaa koko setin.
    Elämä kallis ....
    Ostaessani pari vuotta sitten Pontsoon takanakit, en pitänyt niitä todellakaan kalliina. Oiskohan ollu 200e tienoilla, 245/60/14.
    Muuten olen seurannut esim. muskelimallien hinnankehitystä mielenkiinnolla. 8)
    Samaa huimaa hinnankehitystähän on tapahtunut viime vuosina myös talojen ja tonttien osalta ainakin pääkaupungin seudulla.
    Karkaavat per... kohta käsistä. :cry:
     
  13. rt68

    rt68 1st gear

    Samanlainen suuntaus näyttää olevan osapuolellakin, satasella ei nykyään kummoista palikkaa irtoa. Toisaalta, eihän ne hinnat oikeastaan paljoa ole muuttunut, ennen lähdettiin romupäiville muutama satanen taskussa ja yleensä kaikki meni ja osia oli röykkiö kotiinviemisinä, sama tilanne nyt, muutama satanen menee, osat vaan jaksaa paremmin kantaa kotiin eikä tule edes niin paljoa varastointikuluja. :rotfl:
     
  14. ari2004

    ari2004 Gearhead

    On vähän vauhtisokeutta hinnoissa myös ison meren takana, -ostajillakin. LINKKI
    No, hui! :eek: :eek: :eek:
     
  15.  
  16. Sreet Hemi

    Sreet Hemi 1st gear

    Ei kyllä kävis ensimmäisenä mielessä maksaa 12000mk ratista!!!
     
  17. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Taitaa olla ameriikan bullshittia ton ratin "hinta". Kattelin huvikseni niin siellä oli joku mm. korottanyt tarjoustaan useampaan kertaan yhteensä 300 taalaa tunnin sisällä ilman että kukaan muu olis siinä välissä tarjonnut mitään ja viimeisin tarjoaja tehnyt samaa pariin otteeseen :eek: Taitaa saada toi rattia kauppaava eerikki odotella rahojaan ihan rauhassa :rotfl:
     
  18. niklas_

    niklas_ 1st gear

    jos entisöi viimeisen päälle jotain harvinaista, niin kyllä siinä meinaa hermot mennä ku osia ei löydy mistään...
    ja eihän 1800 taalaa ole paljon siitä ratista. hienokuntoiset mopar challenger/cuda rimblow ratit maksaa jenkeissä 1300 ylöspäin.
    NOS keskiöosa ( 5x5cm muoviosa) myytiin 800 taalaa..
     
  19. Sreet Hemi

    Sreet Hemi 1st gear

    No niin tässä ei puhutakkaan E-Bodyn osasta, jotka ovat maksaneet jo vuosia aivan järkyttäviä summia.
     
  20. Karva

    Karva Gearhead

    No niin .... ja kaikki taas tuntuu unehtelevan notta keskiverto lännen asukki tienaa samat kuin meikäläiset .... markkoina, muitatteko ne kivat suommi rahat joita ol tosa joku aika takaperin, ja heikäläiset hinnat on sitten sitä kuin ovat olleet aina tai jotain sinne päin, eli aivan kuin ennekin suomessa tavara maksaa samat kuin suurin piirtein jenkeissä mutta täällä oli ne markat ....


    Totta on jotta nyt kun on tämä euro on hinnat karanneet täysin käsistä ja ollaan taas menossa kohti samoja hintoja kuin ameriikan kaukomailla, kumpis nyt on typerämpi suommi väki vai jenkkien porukat joissa hinnat on olleet lopun perin tota samaa aikas lailla koko ajan ...
     

Kerro tästä muillekin!