Vauvan turvakaukalon kiinnitys harraste-ajoneuvoon

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Virpi59, 8.4.2011.

  1. ministeri

    ministeri 3rd gear

    vakuutusyhtiö on sitten erimieltä noista kuormaliina virityksistä. jos jakkara on laitettu erilailla mitä jakkaran vamistajan ohjeissa niin eivät korvaa mitään.
     
  2. fe390

    fe390 Gearhead

    :rotfl:

    Tuota Britaxin Two Way Eliteä meidänkin jälkikasvu käyttää harrasteautoissa.
     
  3. KarvaTurpa

    KarvaTurpa 1st gear

    Tää mun katiska on 2+3 ja tulee muuttumaan 2+2:ksi. ostin 2 vuotta sitten tuollaisia sinisiä kapupenkkejä ja ne virittelin paikoilleen. nytten on ollut turvakaukalo tuossa kiinni kuormaliinalla.
    niinkus kuvassa näkyy on turvavyöt tulollaan niin saa asiallisesti ja TURVALLISESTI asennettua turvaistuimen.

    [​IMG]
     
  4. Stahl-Ville

    Stahl-Ville Gearhead

    Oli vähän pienet kuvat, mutta ymmärsinkö oikein, että korvaat 2+3 auton takapenkin kahdella kapteeninjakkaralla?

    Kuinka käy verojen kanssa?
     
  5. KarvaTurpa

    KarvaTurpa 1st gear

    tälleen just olisi tarkoitus. eipä nuo katsastusasemalla asiaa selviteltyään mitään onkelmaa siinä nähnyt. tässä panssarivaunussa kun muutenkin tuo 3hkl istuttava on sivuseinää vasten oleva "arkku", siin ei kukaan pitkästi istu!

    muokkista: tuossa oli yhtenä vaihtoehtona sellanen että olisi tullut eteen 1+2. oli tiedossa olikohan nyt Ducaton 2h etupenkki ja olis sen laittanut mutta se ei kuitenkaan loppujen lopuksi oikein tuntunut "siistiltä" :D
     
  6. Stahl-Ville

    Stahl-Ville Gearhead

    Kysy nyt oikeasti vielä uudelleen ja vaikká tosestakin paikasta vertaileva mielipide. Tai vaikka suoraan AKE:sta tai mikä se nyt onkaan.

    2+3 auto on ollut aikoinaan autoverovapaa ja jos verovapauden mahdollistavat rakenteet poistetaan, lankeaa vero maksuun. Verovapaus tuli juurikin siitä kovasta penkistä, jolla ei olekaan tarkoitus viihtyä.

    Ota vähimmillään katsustusaseman lausunto kirjallisena oman selustasi turvaamiseksi. Jos tuo olisi mahdollista ja laillista ilman veroseuraamuksia, olisi maan kaikki suksiboksiautot (suurin osa jo paalissa) ja lankkupenkit 2+3 -autot muutettu takaisin alkuperäisille penkeille.
     
  7. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  8. Damned

    Damned Gearhead

    Jaa mutta tuota onkos tässä käynyt ilmi, onko tuo muutoksen kohteena oleva ajoneuvo pakettiauto vai kuorma-auto? Eikös kuorkiin saa laittaa pehmeet jakkarat?
     
  9. KarvaTurpa

    KarvaTurpa 1st gear

    Eipä kai ole säännökset muuttuneet :D

    Tosiaan kyseessä pa ja muutoskatastus k-a:ksi on kyseessä. juurikin tästä syystä k.aseman ukkoja jututtanut. jäipä sitten mainitsematta... 8)
     
  10. Virpi59

    Virpi59 3rd gear

    Kiitoksia kaikille vinkeistä!
    Eiköhän nuista soveltamalla löydy meidän autoon sopiva ratkaisu :)

    Kiitoskiitos 8)
     
  11. mke77

    mke77 3rd gear

    juu varmaa nii,..mut ei myöskää vakuutus yhtiö varmaan tiedä eikä ymmärrä et joku voi myös laittaa lapsen autoon mis ei ole väitä!! ja jos vakuutus yhtiönkanta on "turvavyö on hyvä" ja 2500kg kestävä kuormaliina ei!! voi vakuutus täti mennä kattoo milläne paperi rullat pysyy kiinni..ei ne rullat turvavöillä ole...

    ei ny tulevankaa kesä viitti appeen turvaistuinta eli saavia :rotfl:
     
  12. juro the dog

    juro the dog 1st gear

    legenda kertoo...

    mutkarataa kiertävä kilpa-autoilija onnistui uittamaan lannevyön bensassa... (mahdollistako?)
    no enivei, reippaana urheilijana ei halunnut bensan katkuista vyötä autoon häiritsemään suoritusta ja keksikin siinä lennosta idean: kuormaliina sprayllä mustaksi ja penkin ympärille! :rotfl:

    pitääkö paikkansa, en tiedä, mutta hauska anekdootti.

    mutta se on ihan sama mikä toimii ja pitää jos vakuutusyhtiö on eri mieltä. lakia kannattaa kuitenkin koittaa näissä asioissa noudattaa. vai?
     
  13. mke77

    mke77 3rd gear

    mut edelleen kysyn, millä sää laitat turvapenkin/kaukalon vöillä kiinni jos autos ei ole vöitä?? suurin osa turvakaukaloist ja turvaistuimist ny vaan sattuu olee suunniteltu uusiin autoihin mis o vyöt...
     
  14. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Eipä siinä ole vaihtoehtoa joko kuormaliinalla "laittomasti kiinni" (todennäkösesti parempi mitä auton omalla vyöllä) tai sit laittaa autoon turvavyön esim. yhden lannevyön johon saapi turvaistuimen kiinni.
     
  15. raunoh

    raunoh 3rd gear

    Lapsia varten on oltava turvaistuin, oli alunperin turvavyöt tai ei, eli on sitten asennettava. Omassa 64-avo-Mustangissa oli edessä lantiovyöt, taakse asennettiin samanlaiset poraamalla kiinnitysreiät runkoon.
     
  16. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  17. BBC

    BBC Guest

    Turvaistuin

    Aika fakiireja on ne jotka lähtee lapsen kanssa liikenteeseen ja turvaistuin on kuormaliinoilla kiinni. Ei ole minunkaan 1932 vuosimallin autossa vöitä tehtaalta, mutta siitä asti ovat olleet sekä kuskille että apukuskille niin kauan kun auto on ollut minulla. Eiköhän SAE hyväksytyt jenkki buckleseat lantiovyöt käy vanhoihin autoihin katsastuksessa hyvin ja vielä kun käyttää uusia semmoisia. Vaivaiset 30e kpl ei pitäis kaataa kenenkään taloutta.

    Eilen asensin myös pojat turvakaukaloon 2kpl lannevöitä. toinen vetää taaksepäin, toinen alaspäin. virallinen asennus ja vielä 2"n korilaatat ja 9/16" unf pulti niin pitäisi olla oikein. Niin ja tietenkin runkoon saakka,...

    Kuormaliinatkin on mutta tallissa rullattuna muovilaatikkoon.

    aulis
     
  18. Antti the Mato

    Antti the Mato Gearhead

    En tiedä missä kohtaa menee vuosimalliraja, mutta turvavöitä kun ei saisi nykyään autoihin lisäillä, tai saa mutta pitää olla hyväksytyt kiinnitys paikat. Pultti ja iso korilaatta ei enää riitä.

    Järjetöntäkö? Kyllä.

    Törmäsin ongelmaan kun olen rekisteröimässä -98 vania. Tuskin on yhtään sen helpompaa henkilöautoihinkaan.

    Jos taakse lisää jakkaroita niin täytyy olla turvavyöt, paitsi jos tekee "väliaikaisistuimen" jonka siis täytyy kääntyä sen 90 astetta ylös. Silloinkin saa kyllä laittaa turvavyöt jos on hyväksytyt kiinnityspaikat, mutta eivät ole pakolliset.

    Ja koska vaniin ei kuulemma saa mistään semmoista paperia millä sinne sais turvavyöt laittaa, suunnittelin asentavani ne sinne silti, mutta ne vaan kulkevat "kuormansidontaliinoina".

    Jos taas laittaa taakse sellaisen penkin jossa itsessään on turvavyöt, täytyy penkin kiinnityspisteiden olla hyväksytyt.
     
  19. 64kaukovaara

    64kaukovaara 1st gear

    Meille on kolmekin eri katsuria sanonut, jotta kun istuimet on kuormaliinoilla kiinni (omia vöitä kun ei ole) nin istuimet on jopa PAREMMIN kiinni kuin esim 3 pistevöillä tai pelkillä lannevöillä. Varsinkin kun isukki on todellakin köyttänyt ne penkit niin kiinni, että niitähän ei irti oteta. (no eipähän tarvii ryyppykuskina olla :wink: )

    Britax 2 way elitet on tähän asti olleet paras ratkaisu, jopa meidän 14 v 170cm mahtuu siihen jos haluaisi :lol: Ja ne on saanut kiinni oikein hyvin.
    Britaxin edustaja on nähnyt nuo penkit ja niiden kiinnityksen ja hänkin sanoi jotta hyvin kiinnitetty....
     
  20. mke77

    mke77 3rd gear

    kukin tietty tavallaa!! ite vaan perustelin itelleni(ja sil ny ei taas oll mittää tekoo tällä) ....

    ...mut kun aikanaan noita katsastus hommia tonne kilpuri puolelle kouluja käytii, ni havainne kuvilla ja momentti käyrillä näytettiin mite se turvavyö mutteri(esim se 6-piste vyöt niissä jokkis autoissa) tulee pellistä läpi kun se o "tehty oikeen"....ja missä kulmassa se veto o pahi tai huonoin vyö kannalta!

    ni aattelin vaan et en rupee 1/2m2 pelli lappuu hitsailee vyölekkei letuka lattiaan, jot ne täyttäis eres jottai "speksei"....ni totesin et jos ne lenkit siel kartaaani tunnelis o ameeriikas todettu sillo 1964 "vahvoiks" ...ja penkin kiinnitys siel overeunas o "vahva" ni maar se sit o hyvä.....
     

Kerro tästä muillekin!