Vedetön jäähyneste

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Karck, 23.2.2013.

  1. Karck

    Karck 2nd gear

    Nonii varmaa on muitakin jotka bongas tän wheeler dealersista.
    Eli jäähytysneste jonka luvataan kestävän -40c pakkases ja kiehumispiste 180-190c. Tietenkik koska siinä ei o vettä ni se ei myöskään aiheuta korroosiota koneelle! Ja pitäs kestää koko koneen eliniän, ei vaan pidempäänkin!
    Kattellu ny vähä ja lukenu missä kaikkialla sitä käytetään ni tullu tulokseen että noi menee autoon sisään seuraavalla kerralla.
    Jos tästä oli keskustelu jo ni en löytäny googlella sitä.

    Tässä vielä linkki aineen sivuille http://www.evanscooling.com/
     
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mutta eikös moottorin lämpöjen pitäisi pysyä siellä 82-95 asteen lämmössä parhaan hyötysuhteen takia ja siksi että sylintereiden lämpö ja sytytysennakko pysyy optimaalisena nakutuksen suhteen.

    Myönnän, en katsonut videota, mutta jo se mainoslause että polttoainetta kuluu 10% vähemmän kun flektin ei tarvi pyöriä niin usein sisälsi minun mielestä kyseenalaisen väittämän. Eikös se flekti käynnisty moottorin lämpötilan eikä jäähdytydsnesteen kiehumispisteen mukaan?
    Tai jos tuo neste johtaa ja luovuttaa enemmän lämpöä syylärissä, niin ehkä sitten.
     
  3. Karck

    Karck 2nd gear

    Vissiin johtaa ja luovuttaa tehokkaamin lämpöö jos oikein kuuntelin puoli unessa.

    Asiaan tosta totesivat että lämmöt voi nousta muutamal asteel siitä että käyttäs vesi pohjasta. Ja oli niil jotaa eri sekotuksii si eri asennuksiiki vissii. En kyllä usko toho fuel economyy yhtää mut toi korroosio suoja minuu kiinostaa.
     
  4. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Ei ylikuumenemista....
    Ei nakutusta....
    Kuluttaa vähemmän polttoainetta...

    Miks joka kerta pitää valehdella.
    Vois olla ihan hyvääkin ainetta, mutta jos ominaisuudet on sellaisia että markkinoinnissa pitää luvata sellaista mikä ei ole mahdollista, niin multa ainakin menee luottamus samantien. :eek:
     
  5. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Mä oon vähän skeptinen sen suhteen että pysyis motti viileempänä.
    Termarihan sen homman hoitaa, ei se aukea yhtään sen aiemmin, oli se neste vettä tai mitä.

    Miks tuota kamaa ei sitten ne autotehtaat käytä, vaan laittavat sitä samaa ainetta kuin ennenkin?

    Pistä samalla motorupit ja muut taika-aineet mottiin, maailma pelastuu ja auto nuorentuu.
     
  6. Pertura

    Pertura 3rd gear

    Ootko kattonu mitä toi maksaa?
     
    raaseriruiseri tykkää tästä.
  7. Caideman

    Caideman 1st gear

    Korroosiosuojan saa, kun laittaa koneeseen vaikkapa Valvolinen Zerex-nesteen. Ruostesuojaa löytyy riittävästi. Ainakin verraten melkein mihin vaan normi varaosaliikkeessä myytävään nesteeseen, toi tavara on huomattavasti "öljyisempää". Eikä oo tarvinnut huuhdella ruostepaksaa yhdestäkään järjestelmästä, jossa on ollut kyseinen liemi...
    Ja kannattaa varmistaa, että neste on valmistettu jorpakon toisella puolella. Siellä ei oo niin paljon näitä autotuotteita kuormittavia EU-säädöksiä. :odroll:
     
  8. Karck

    Karck 2nd gear

    En usko et mun auto tässä nuorenis tai kokis ihme parantumista. Mut oispa parempi korroosio suoja.

    Luin tossa jotai foorumeita jossa porukat testaillu sitä ja joillain toiminu helveti hyvi ja jossai vehkeis taas ei ollenkaa. Jokku vaihtanu termostaatteja jokka aukee aiemmi ja isompii vesipumppuja. Aine o vissii siirappimaista kamaa. Ehkä tää on sitte ennemmi semmone tehtyjen moottorien ratkasu? Mut ei voi tietää enneku testi tuloksia o enemmä. Täytyy seurata mitä siitä sanotaa.

    Niinjuu ja kyllä joissain uusissa autoissa on ns "Lifetime coolant" Sanotaan ettei tarvi ikinä vaihtaa mutta sitte takuu ehdoissa lukee että 100 000km välei pitäs vaihtaa. Et kyllähän niit tehtaillakin on. Tää Evans ny on vaa yks vedetön jäähyneste onha noit muitakin. Tästä nyt vaan on höpisty enemmän tuolla.

    Taika ainetta mulla onkin jo. Marvel mystery oilii autoo tuhoomaan joka tankkauksel!
     
  9. Karck

    Karck 2nd gear

    No jotaa tällästä tekis just mieli laittaa, mullaki on iha ruoste paskaa jo kanavat täys... Ehkä mun on turha enää laittaakkaa noita aineita vaa pitäs laittaa si uutee mottii tollaset.
     
  10. Caideman

    Caideman 1st gear

    Se lohko tarvis siivota niin hyvin kuin vaan mahdollista, tosin melko hankalaa irrottamatta ja purkamatta konetta. Tietty voihan sitä yrittää ottaa vaikka vp:n irti ja ohuella vesiletkulla ja kovalla paineella ajaa vettä lohkojen läpi. Jos sielä sais sitä kuramuhjua irti. Sitten tuoreet mehut pesään ja rankkaa ajoa.

    Jos tota amerikanlimua saa käsiinsä ja pystyy vertaamaan samalla vaikka Zeroon, on ero huomattava.
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Eiköhän tossa ole kyse eri asiasta jos moottorissa on jo ruostetta, tuskin silloin on juurikaan eroa että laittaako perinteistä nestettä vai jotain ihmeainetta. Puhdistaminen onkin sitten jo eri asia ja sen jälkeen käytettävät nesteet.
    Onhan noita tarvikeliikkeissäkin myytäviä nesteitä eri tyyppisiä. Just laitoin kansirempan jälkeen Chrysleriin punaiset nesteet kun niiden väitettiin siirtävät lämpöä tehokkaammin kuin perinteisten ja olevan parempia alumiinirakenteille. Punaistakin on kahta eri tyyppiä.

    Ruoste ja paska tulee jäähdytysjärjestelmään yleensä jostain viasta johtuen, eikä nesteiden eroista, luulen aika varmasti niin.
     
  12. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    En oo hetkeen katsonut, oli muistaakseni muutaman kerran kalliimpaa tavalliseen verrrattuna.
    Mutta jos se tosissaan on ainetta mitä ei tartte koskaan vaihtaa, säästää polttoainetta 10%, ihmettelen kyllä miksei sitä jo tehtaalla laiteta. Oishan se aika hyvä mainos jos auto kuluttaakin nyt 10% vähemmän :wink:
     
  13. Caideman

    Caideman 1st gear

    Ruosteenestoaineen pitoisuus jäähdytinnesteessä vaikuttaa aikas lailla tuohon ruostemoskan kertymiseen lohkon pohjalle. Jos koneessa on käytetty kunnollista nestettä ja on tehty nesteen vaihto ajallaan alusta asti, ei sitä pääse kertymään niinkään. Puhutaan siis perinteisistä valurauta-mosista...

    Punaisissakin on eroja ja sitten on vielä Fordin "kultainen" neste. Jos vaikkapa on joku uudempi Powerstroke-pata, jossa on ne omat keltaiset liemet, sinne ei kannata missään nimessä laittaa muuta kuin sitä omaa ainetta. Tai sitten LAADUKASTA vastaavaa, jossa on kavitointisuoja-aine mukana. Muuten tuhoaa vesipumpun ja hyvässä tapauksessa koneen. :( Tää ohje tuli siis suoraan isolta mantereelta. Kuulemma tapauksia on ollut melko paljon, jossa valmistajan määräämä neste on vaihdettu peruslitkuun ja alkanut paikat hajoilemaan.
     
  14. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Ennemmin mä sijoittaisin aikani ja rahani sen nykyisen järjestelmän kunnolliseen putsaukseen, sen jälkeen tavalliset nesteet sisään, jos ne ruostuu vielä, on aika noitten ihmeaineiden..
    Voihan sen tuloksen koittaa maksimoida ja laittaa rahat noihin, mut normaalin käyttöharrasteen motissa noista ei juurikaan hyötyä ole.
    Se ruostuminen johtuu vain huonoista ja vanhoista nesteistä.

    Arvaas kuinka ruosteiset vesitilat oli vuoden 97 n.400tkm ajetussa lohkossa.
     
  15. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Käytetäänkös tuota Fordin keltaista mahdollisesti Volvon raskaalla puolella? Tuli vaan töissä kielto ettei sitä mönjää saa sekoittaa vihreään.
     
  16. Caideman

    Caideman 1st gear

    En osaa tuosta sanoa, mutta paljon mahdollista. Niitähä nimenomaan ei saa sekoittaa... Olihan tuo Ford/Volvo-yhteistyö jokunen vuosi sitten voimissaan.
     
  17. daimleri

    daimleri 3rd gear


    tää onkin "mielenkiintoista":

    - vehon tähtiasentaja kertoi että juuri keltaisen ja vihreen saa sekoittaa keskenään, punaista ei minkään kanssa

    - noita kaikkia värejä maahantuovan yrityksen (koivunen) edustaja sanoi ettei mitään väriä saa sekoittaa mihinkään muuhun väriin

    - wurthin edustaja kauppas jotain heidän omassa purnukassa olevaa sinistä (muistaakseni) minkä voi sekoittaa kaikkien värien kanssa

    - sitten omaa pakkaa sekoittaa vielä yx tuote minkä väri mielestäni on oranssi (?), owners manual sanoo sen olevan havoline xlc, etyleenipohjainen joka sisältää jotain OAT ruosteenestoa. ko. tuotteen maahantuoja sanoi myös tämän olevan sekoituskelpoinen kaikkien värien kanssa. tää "oranssi" väri voi olla se toinen punainen mistä tuossa ylempänä mainittiin

    mut joo, ihan makeeta :( hallilla on pakkasnestepyttyjä kaikkia neljää eri väriä ja olihan savotta saada selvitettyä mikä väri oli missäkin härpäkkeessä, ja saada ko. tieto pysyvästi kulkemaan ko. tuotteen mukana (laminoitu pahvinpala nippusiteellä kiinni johonkin sopivaan paikkaan) kun päätin että käytetään jokaisessa ihan sitä samaa väriä mitä siellä on ollutkin

    kyllä ennen oli yksinkertaisempaa .... :D :lol: :rotfl: :poff:
     
  18. Karpov

    Karpov Gearhead


    Tuo 100 000km voi ollakkin monen uuden auton lifetime... :odroll:
     
  19. Karck

    Karck 2nd gear

    Tähän se o menny juu, ei muovi kipot kestä aurinkoo enää. Vitsi vitsi.

    Mutta lueskelin tässä suomalaisten lentäjien kokemuksia aineesta kun käyttävät omissa koineissaan jotkut tuota. Täältä: http://www.ilmailu.org/forum/index.php?topic=4728.0

    Eli aineella on ihan hyviä puolia mutta myös huonot puolensa ja toi lentokoneiden aine ei ihan samaa o ku autojen. Ehkä mä vedän omaani sitte kuiteki vaa hyvät fifty fiftyt viel. Kattoo uudestaa sitteku on paremmin noita testi tuloksia muilta. Vaika kyllä uskaltaisin näilläkin perusteil iskee ne sisään.
     
  20. Caideman

    Caideman 1st gear

    Paras on vaan lähteä siitä, ettei sekoittele liemiä. :D Niin yrittää töissäkin toimia...
     

Kerro tästä muillekin!