Veekasi poikkeusluvalla. Onnistuuko Suomessa nykyisin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Rod&Kustom, 24.9.2012.

  1. Rod&Kustom

    Rod&Kustom 2nd gear

    Alustavaa tiedustelua tällaisia tehneiltä siis.
    Ajatuksena olis istuttaa vanhaan eurooppalaiseen kinneriin n. 4-5-litran kokoluokan kone. Mahdollisesti Chevy 305, Ford 302, tms. Autossa alunperin puolentoistalitran luokkaa oleva nelonen.
    Tiedän, että kuulostaa lain puitteissa mahdottomalta, mutta onko se sitä? Ainakin A-Fordeihin nelosen tilalle on saatu kaseja, miksei siis muihinkin? Millaisia anomuksia, ym. papruja poikkeuslupiin tänä päivänä tarvitaan? Kantavat kotelorakenteet, jarrut, ohjaus, voimansiirto, ym. tultaisiin tietysti rakentamaan moottoria vastaaviksi.
     
  2. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Lähtökohdaksi kannattaa ottaa kevyt Roverin 3,5 litrainen alumiini V8. Niin on edes teoreettiset mahdollisuudet onnistua.
     
  3. Rod&Kustom

    Rod&Kustom 2nd gear

    Kyllä se Roverikin on tietty mahdollinen, vaikkakin mieluummin tekisin rautamoottorisen kulkineen. Molempia on itsellä tallessa. Olet siis sitä mieltä, että edes teoreettisia mahdollisuuksia tuollaisen toteuttamiseen ei ole rautamoottorin kanssa. Näinkö siis, vaikka alustan rakenneosien ainevahvuuksista ja kantavista rakenteista tehdään piirroskuvat ja lujuuslaskelmat, joilla osoitetaan tarvittavien vahvistusten oikeellisuus ja kasvaneen kuorman aiheuttamat rasitukset kyseisiin kohteisiin.
    Mikäli omia laskelmia ei voida millään hyväksyä, on vaihtoehtona käyttää moottorinluovuttaja-auton etuakselistoa ja esim. apurunkoa. Mitenkähän moiseen suhtaudutaan? Oletusarvona tietysti: "Ei saa tehdä".
     
  4. Zapp Brannigan

    Zapp Brannigan 3rd gear

    Muistaakseni poikkeuslupaan pitää mainita syy miksi lupaa haetaan. Ennen ilmeisesti kelpasi esim. kilpailu käyttö, mutta nykyään ei. Tämä lienee suurin ongelma, ei niinkään se ettet saisi autoa teknisesti moottoria vastaavaksi. Jos joku on oikeasti paininut poikkeuslupien kanssa viime aikoina niin olisi kyllä mielenkiintoista kuulla heltiääkö niitä lupia nykyään ja jos niin millä perusteilla.
     
  5. ASaari

    ASaari 3rd gear

    Ei taida akselimassat riittää. Suurimmat sallitut akselimassat ei muutu vaikka siihen vaihtais jämäkämmät akselit.
     
  6. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Olisko siellä akella, vai mikä trafi se nykyään onkaan, vielä sellasta heppua töissä jota kiinnostas ihan puhelimessa kertoa olisko mahdollista? Vuosia sitten ainakin siellä oli tyyppi jota kiinnosti selvitellä ja sain ohjeet aakosen koneen vaihtoon että mitä saa ja mitä pitää tehdä.
     
  7. GULF

    GULF Gearhead

    Klaus Raunela :rotfl: :rotfl:
     
  8. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Mun käsityksen mukaan poikkeuslupiin tarvitaan työperuste, ainakin siinä tapauksessa jos maasturiin laittaa isommat renkaat. Mettäkonekuskit ja metsurit saa semmoset poikkeusluvat, mutta missä töissä tarttee autoon saada isompi kone?
     
  9. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

  10. Rod&Kustom

    Rod&Kustom 2nd gear

    Massaahan saadaan alemmaksi vaikka matkustajamäärää vähentämällä. Viispaikkanen perheauto kakspaikkseks ja sen puolesta vois jo konetta suurentaa, mutta että työkäyttöä varten...Hmm. Ei taitais perustelut mennä läpi. Pitänee vaihtaa asuinpaikkaa tai harrastusta, kun tämä kerran on täällä tehty näin hankalaksi. Tai sitten olla niin kuin ennenkin ja kiusata itseään ja täkäläisiä päättäjiä älyttömillä ideoilla. Olikohan täällä kukaan leimannut A-Fordia kasille? Jollain tavallahan sekin on onnistunut.
     
  11. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Veikkaan että luvat saa kun ei vaan perustele millään asuntovaunun vetämisellä. Kai joku harrastuskin käy syyksi kun esittelee asiansa oikein ja esittää asiallisia lujuuslaskelmia ja vahvistuksia paperilla ja muita suunniteltuja muutoksia. Koneen painoa kannattaa varmasti tiputtaa heti paperille. Alumiiniä.
    Itse uskon että lupia kyllä heruu kun perehtyy siihen luvan hakuun eikä heti lopeta alkuunsa. Ei se kuitenkaan kovin kallista lystiä ole kokeilla.

    Yks haki juur bussille 1m ylipitkän luvan ja se tuli kun esitteli laskelmia ja piirustuksia.
     
  12. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Ainakin perinteiset pikkulohkot kantsis varmaan hakea mahdollisimman pienenä, esim. Ford 221 ja Chevy 262, olisi sopivan pienitehoisia ja ainahan voisi alumiiniosilla esittää painoa alas. Jos oikeen harhaoppisen ajatuksen esitän, niin mites noi sakemanni-vinkkelit ? Aika halpoja taitaa olla nykyään ja voisi esittää perusteena huolestumisen ympäristöasioista minkä johdosta haluaisi vaihtaa harrasteautoonkin "nykyaikaisen" ruiskukoneen :D
     
  13. Holley

    Holley Gearhead

    Eurokinneriin, Viva 1970:een hain ja sain luvat 302 Fordille. Siis sellainen B-Kadettin oloinen laite kyseessä.
    Kone on ensinnäkin 40 kg kevyempi kuin Chevyn vastaava, ei mikään ihan pieni tekijä. Käytännössä muutenkin vaikutti jopa sellainen seikka, että siinä on jakaja edessä eikä takana (tulipelti aika lähellä).
    En vedonnut mihinkään työkäyttöön. Laitoin kuitenkin jonkinlaisen autoharrasteen siihen perusteeksi.
    Oleellisinta olivat liitteet hakemukseen; 15 sivua niitä yhteensä tuli.
    Järjettömän isot (no, 90-luvun normein) jarrut ainakin alkuperäisiin verrattuna. Akselipainot myös; oma lähtökohta oli ihan tietoinen, kun vakio 4-kone painoi jo yksinään 163 kg jne. Taisin tiputtaa suosiolla 2-paikkaiseksi sen auton. Prosentit, ne muuten menivät laskelmissa tosi lähelle 50:tä.

    Mutta, ei silllä ole mitään väliä millä minä perustelin asioita 1900-luvulla. Vuonna 2012 luvat eivät vain tule koskaan käsittelyyn. Eivät mene läpi. Kukaan ei ainakaan julkisesti ole tunnustanut ja tätä euro-V8-aihetta on täällä säännöllisesti kyselty. Niin ja veihän lupien saaminen helppoon aikaan 1 v 3 kk, myönnettiin 06/1997 siis. Jussi Salminen oli tuolloin Akessa, se tiesikin asioista jotain.

    Etsi sellainen auto, jossa kone on ollut 3-litrainen vakiona, niin löydät sen Roverin 3,5:n ihan muutoskatsastuskelpoisena.

    Tämä on sarvikuonojen maa, terveisiä vaan Trafi-ihmiset ja katsurit, jotka tätä luette. Ei kyse ole mistään liikenneturvallisuudesta oikeasti. Ahdettu 2-litrainen tarjoaa 500hv ja jossain E21-Bemarissa sellainen on tosi vaarallinen vakioalustalla - ihan ilman poikkeuslupia.
    Tai jopa 100-heppainen sileärenkainen mikätahansa. Tai 200 hv moottoripyörä väärissä käsissä. Tai Kia 90-vuotiaan käsissä...
     
  14. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Niin. 1900-luvulla. Kyä määkin tiiän yhen tapauksen kenellä oli Ford Granadassa remmiahdettu Moparin 360cid luvallisesti.....
     
  15. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Tiedustelin reilu vuosi takaperin samansuuntaista asiaa, ja tuomio oli että itsekantavaan koriin ei tule onnistumaan. Kukaan ei kuulemma osaa sanoa korin alkuperäistä jäykkyyttä/kestoa, eikä sitä paljonko kyseisen pyydyksen pitäisi jäykistyä/tukevoitua että olisi "turvallinen" uudelle tekniikalle. Eikä kuulemma auta että tekisi runkopalkkien+akselien kanssa reilun ylilyönnin... Toki voisi onnistua jos tekisi lujuuslaskelmat alkuperäisestä kopasta, koneenluovuttajan kopasta ja lopuksi muutetusta kopasta :D. Tosin siinä vaiheessa taitaa itse rakentaminen olla pienempi osuus hommasta..
    Niin joo, ja itsellä kyselyjen kohde oli moottorinvaihto 1.7 62hv-> 2,0 116hv, eli ei ollu tarkoituskaan tehdä rakettia...
     
  16. GULF

    GULF Gearhead

    Tämä on sarvikuonojen maa, terveisiä vaan Trafi-ihmiset ja katsurit, jotka tätä luette. Ei kyse ole mistään liikenneturvallisuudesta oikeasti. Ahdettu 2-litrainen tarjoaa 500hv ja jossain E21-Bemarissa sellainen on tosi vaarallinen vakioalustalla - ihan ilman poikkeuslupia.
    Tai jopa 100-heppainen sileärenkainen mikätahansa. Tai 200 hv moottoripyörä väärissä käsissä. Tai Kia 90-vuotiaan käsissä...[/quote]

    Ihan mielenkiinnosta kysyisin että mikä on tuollaisen e21 benarin
    vertailumoottori johon 20% säännöllä saa muutoskastastettua 500 heppaa?

    Itse kun harrastelen noita takaveto escortteja niin 138 heppaa on
    maksimi mitä saa olla...
     
  17. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Ne penarithan on leimattu pienemmillä ahdoilla.. eli ns. laitonta touhua..
     
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    """e28 535:sessa ja M5:ssa on sama kori... kun pulttaat tohon 535 koriin noi m5 jarrut + muut alusta hilppeet jne niin tehoraja yllättäen muuttuu... koska auto vastaa sitä m5:aa koriltaan ja muulta tekniikaltaan... niin tottakai siihen saa pultata sen m5 motin..."""

    Tuo yllä oleva lainausta Bemarifoorumilta, eli 5-sarjalaisiin saa laillisesti 350hp.
    Mutta monestihan autolehtien jutuisssa eurovehkeisiin on viritetty 500-800hp. Joskus tosin toimittaja muistaa mainita, että koeajo suoritettiin suljetulla radalla, mutta yleisillä teillä tehot on ohjelmoitu laillisiksi.
     
  19. Rod&Kustom

    Rod&Kustom 2nd gear

    Hyvä pointti. 8)
     
  20. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Joo tämän tiesinkin koska olen omistanut 535 e28 bemun jossa m5:sen alusta/sisusta. edellisessä viestissä olikin kyse e21. Ja on tutulla rakenteilla e20 3.5litraa+ turbo ja pitäs kuulemma mennä vielä leimoihin kikkailemalla kun on vanhat 3.5 litran paprut. mutta palataanpas takasin aiheeseen. :wink:
     

Kerro tästä muillekin!