veivien yms. kiillotus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja JB, 25.9.2007.

  1. JB

    JB 1st gear

    Mikäs idea nuitten veivien ja muitten hilujen kiillottamisessa oikein on? öljyn liukkaanpi liikkuminen? mahdollisten rypylöistä alkavien halkeamien ennaltaehkäisy? vai mikäs siinä on oikein ideana?
    ja mitäs palikoita on yleensä ollut tarpeellista kiillottaa?
     
  2. napa

    napa 3rd gear

    kiillottamisesta ollaan kans niin montaa mieltä :odroll: yleensä sanotaan, että taottujen kankien kiillotus esim. heikentää niiden rakennetta, tiedä siten mikä on totuus...
     
  3. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Halkeamat.. Kyllä se öljy liikkuu siinä pinnalla ilmankin, suuntaan ja toiseen, kun veivi vetää ylös alas 7000 kertaa minuutissa :poff:
     
  4. JB

    JB 1st gear

    No loppupeleissä, kannattaako tuo hiplaaminen?
     
  5. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Ei enään nykyään kun vakiokankien kunnostuksen hinnalla saa uuden aftermarket veivit rallikaupasta.
     
  6. Antti P

    Antti P Gearhead

    Mut jos tilat ja vehkeet niin miks ei ite tekis?
    Saahan sitä ostaakin mut onhan se vähän eri kuitenkin jos itse laittaa ja saa vielä toimimaan. :D
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ja se hintakin on vähän kiinni motorista, jos johonkin motteihin kelvollisisa kankia saakin alle 400 setti, niin ei läheskään kaikkiin. En tiedä, mutta luulisin, ettei veivien alapesien koneistukset nyt yli 20€tä per kanki maksa, siihen 50 € uudet pultit, ja voidaan olla vielä hyvinkin kaukana aftermarket kankien hinnasta. Jos kiillotuksen ja puntituksen pystyy ite tekemään, niin kyllä tollasilla pääsee useimmissa tapauksissa ihan samaan lopputlokseen kuin aftermarket veiveilläkin. Vai koska ootte viimeks kuullut prepatun orkkisveivin menneen poikki? Ei ainakaan mun tekemissä moteissa oo mennyt ikinä.
     
  8. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Ihan vapaasti vaan...
     
  9. JB

    JB 1st gear

    No tuota, tämä mennee kyllä vähän ohi aiheen mutta mikäs tuossa kampuran tasapainotuksessa taas on ideana? akselinhan luulis olevan tasapainossa tehtaan jäljiltä ja veivit+männät on ylöspäin liikkuvia massoja. esim. kevyemmät männät ja pitemmät veivit vanhaan takoakseliin (esim.451 stroker 440:n veiveillä), vaatiiko ne tasapainotuksen? ja miksi?
     
  10. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    Ei taida noi akselit olla kauheen hyvin tasapainotettuja tehtaalta lähtiessä.. tai ei voikkaan kun eri kankien ja mäntien painot heittelee sylinteristä toiseen aika paljon.. (ainakin mitä moparin pikkulohkon osia kattelin)

    kyllä mielestäni kannattaa tasapainottaa jos kerran muuten rakentaa koneen uusiksi.. ei se alle 200€ kuitenkaan siinä budjetissa tunnu enää ja ainakin parempi ja turvallisempi mieli kierrättää konetta..

    joku muu saa valistaa teoria puolelta tota massojen liikkuvuutta ja niiden vaikutusta värinöihin...
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    v motin tasapianotus on toinen kun rivi ja boksereissa, ja jenkkien toleranssit omaa luokkaansa. V-motin kampurat puntitetaan niin, että kauloille laitetaan painot, jotka lasketaan kiertokanki/mäntä yhsitelmien ylä ja alapäiden painosta, joten muutokset vaikuttaa kampuran punttiin.
     
  12. kime2

    kime2 Gearhead

    Mut eipä ne aftermarket veivitkään sen siistimpiä ole kuin alkuperäiset,ei ainakaan nuo eaglet ja scatit sitä ole etenkään i-profiilina!
     
  13. sbc350

    sbc350 Gearhead

    niin ja kaikkiin moottoreihin ei saa mitään aftermarket veivejä :oops:
     
  14. Ck

    Ck Gearhead

    Eikös PO-metalli tee melkein mihin tahansa kiertokanget.
     
  15. sbc350

    sbc350 Gearhead

    joo varmaankin, mutta ne voi maksaa sen verran että kannattaa jo itte hinkkailla, varsinkin jos rakentelee pienemmällä budjetilla..
     
  16. JB

    JB 1st gear

    Kertokaapa vähän tarkemmin miten ootta nuo veivien kiillotukset tehny. :-?
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo, kaikkiin ei saa mitään aftermarket veiviä. Mutta niihin joihin saa niin niissä kyllä aika äkkiä puolustaa paikkaansa. Koneistutin n. 5v sitten 8kpl veivien alapesiä ja silloin homma maksoi 240€ + siihen pultit 65€. Niitä veivejä sitten sai hieroa antaumuksella tasapainoon, joukossa kun oli muutama joiden alapää painoi n. 10 g liikaa mutta veivin kokonaispaino oli sen 10g muita kevyempi :rotfl: Tietysti siis noinpäin! Ihan hyväthän niistä hieromalla vissiin sitten tuli, mutta kustannuksia ja työtä kuitenkin. Seuraavat ostin sitten Scatin 6" joissa on capscrewit jotka on mielestäni huomattavat paljon paremmat designiltään kuin thru versiot. Pultitkin voi näihin sitten vaihtaa myöhemmin eikä tartte uudelleen koneistaa taas pesiä. Painoa näillä pitemmilla Scateilla on saman verran kuin vakioissa ja työnjälki on todella hyvä! En tiedä mistä kohtaa niiden pitäis olla jotenkin paremmat?

    Kyllä vakiosta saa mielestäni tehtyä ihan hyvät, joskushan käy niinkin että kaikkia alapesiä ei tarvitse edes koneistaa, osuvat uusillakin pulteilla niin kohdalleen. Silloinhan kustannukset tippuu, kannattaa pyöreys mittauttaa koneistamossa kuitenkin jos ei itellä hommaan vaadittavia mittavehkeitä.

    Ainiin, kiillotuksen eduista en tiedä mitään mutta kai senkin voi tehdä jos siltä tuntuu :rotfl:
     
  18. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Miksikäs nuita veiviä pitäis koneistaa? Jos pultit vaihtaa? Mitenkä se pulttien vaihto siihen vaikuttaa?
     
  19. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Yleensä taidetaan vaihtaa esim. ARP:n lujemmat pultit, jolloin on mahdollista, että veivin pesä menee vähän soikeaksi. En tiedä sitten todellisuudesta, jos uudet pultit vedetään samaan momenttiin kuin vanhat, että miten siinä käy. Välissä kun on vielä laakeriliuskat.
     
  20. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Momentti noissa uusissa pulteissa on usein eri, kuin aluperäisissä. Tai itse momenttikin voi olla sama, mutta rasvan kanssa, eikä kuivana, mikä muuttaa momenttia. Lisäks, kun noi pultit ohjaa alapään paikalleen, niiden asennon vähäinenkin muutos vaikuttaa siihen miten alapää istuu. Eli vähintäänkin ne kannattaa tarkistuttaa.
     

Kerro tästä muillekin!