vekkuli tarina virityksestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kantri64, 3.7.2007.

  1. kantri64

    kantri64 1st gear

    Kirjoitampa tällaisen tarinan kun mieli kirkastui huimasti hetki sitten. Sain 64´kantri sedaniin keväällä uuden kiukaan. Eli 390 fe, joka porattu ja kiinni pulttailtu RPM kannet, noin 10,5 puristeiset männät ja muuta kivaa. Päällä demonin 750 tuplapumppu. Projekti vei huonosti tienaavalta perheen isältä melkoisen potin mammonaa ja odotukset oli kovat...
    No kesän kynnyksellä päästiin liikenteeseen laitteen kanssa mutta homma ei tuntunut kovin erityiseltä. Pata liikutti kyllä parin tonnin vankkuria ihan mukavasti ja kumikin pyörähti jossain tyhjää mutta silti alkoi tuntumaan, että tuliko sijoitettua rahat "ihan pirteään" moottoriin.
    Sytytystä käänneltiin ja mietittiin onko nokka liian jyrkkä painavaan lahnaan.Kierrokset eivät tuntuneet nousevan rivakasti. Alkoi siis melkeinpä vi..ttaa. Harkitsin jo autosta luopumista ja aloin tottua ajatukseen ettei tuo tekniikkapaketti vaan jaksa liikuttaa kantria.

    Koneen oli heittänyt sisään eräs tuttava, joka käytteli toki osasia vanhasta tekniikasta kuten esimerkiksi kickdown- ja kaasuvivustot.
    Tänään pyyhkäsin tallille tarkoituksena säädellä kickdownia, joka ei vaihtanut. Aikani temmelsin, hikoilin ja vit..unnuin, enkä saanut parempaa aikaiseksi. Sittenpä siinä rämppäsin joutessani kaasuvipuja ja huomasin puoli vahingossa, että ensiöpuolen kurkut aukeaa melkein kokonaan ja toisiopuolen ihan nimeksi vain. No, pukkasin viereisen veijarin polkemaan kaasupoljinta ja ryhmityin itse tarkkailemaan kaasaria. Mies väänti hiki päässä poljinta lattiapellistä läpi mutta toisiokurkut pysyy jotakuinkin kiinni.
    Melkoinen autuus valtasi mielen kun hoksattiin, että sattaahan aavistuksen paremmin loikata kantrikin kun säädellään vivut ja kurkut kohdalleen.
    Kotona en malttanut ryhtyä talouspuuhiin vaan toisella kädellä puolivuotista tytärtä roikotellen asentelin vivustoon tarvittavat palikat ja lähdin äsken kokeilemaan. Melkein silmät kostui kun kierrokset pomppasivat suht kerralla neljään tonniin paikalta polkaistessa(rajoitin 4200 rpm) Kädet taas tuntuivat loppuvan kesken ohjaamossa.
    Ei se ihan hirmuinen tykki ole tietenkään mutta kyllä ne odotukset täyttyivät samantien. Tuli vaan mieleen, että mitenkähän se Auburni siellä vetareiden välissä jakselee...
     
  2. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    kenkää vaan sitten :p
     
  3. Saattaa penshalasku tuplaantua mut mitä sitte! 8)
     
  4. tapio

    tapio Gearhead

    Kuulostaa tutulta.

    Aikoinani ihmettelin ensimmäisen amerikanautoni, -63 Corveten, laiskaa menoa. Siinä aikani nysvättyäni huomasin, että kaasuvivusto oli niin väljäksi kulahtanut, että kaasarin ensiöpuoli aukesi 3/4 saakka auki ja toisiopuoli ei ollenkaan.

    Vivusto uusiksi ja myllystä löytyi heti 100 hummaa lisää! Elämäni halvimmat hevoset...
     
  5. Hai

    Hai Double Gearhead

    Vähän sivuava tarina.
    Yleensä käy niin, että keväällä auto tuntuu tosi tykiltä, mutta viimeistään juhannuksen jälkeen ei enää miltään. Lisää olis saatava.

    Mutta kun toi tilanne tuli kerran heti huhtikuussa, kun ajoin auton säilöstä ulos.

    Mikä nyt on?
    Syy, jakajan keskipakosysteemi hapettunut talven aikana. :eek:
     
  6. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Eräs paikallinen kaveri kiroili aikoinaan vasta hankkimansa 70-luvun alun isolohkolla varustetun moparinsa huonoa kulkemista, pitäisi muka ärreempää nokkaa laittaa ja imusarjaa tuplapumppua jne jne, kun ei auto kulje....
    Katteltiin sitten niitä perusjuttuja; ilmanputsari pois ja poika ohjaamoon painamaa kaasupoljin pohjaan. No ei se mene kun on noin kolme kerrosta kumimattoja välissä, uusi yritys; ei vieläkään aukea läpät selälleen. No pikkasen säätöä niin johan aukeaa.

    - Ootko tästä sytkän ajoitusta kattonu?
    - no en, kyllä se hyvin käyntiin lähtee....

    Perinteinen kärkijakaja; kärkiväli pielessä, hyvä kun aukes ollenkaan, ajoitus ihan metässä, alipainesäätäjän letku roikkui irrallaan.....Kärkiväli kohdalleen, ajoitus ja letku kiinni toimivaan alipainesäätäjään niin johan pelitti.
    Omistajan ilme kirkastui kummasti :D

    Oli poikasella perusasiat hukassa ja arveli niitä korjaavansa viri-viri palikoilla... 8)
     
  7. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Vai tämmöttii.. Ei mulle ole käynyt enää aikoihin. Hirvonen osti 70 Hemi Challangerin ankkalinnasta. Meni sen tietty itse hakemaan ennen laivausta Suomeen oli suomalaisia hotrot äijiä tullu kyselee että sutiiko se? No ei se oikein sudi. Suomalaiset hönöt oli katellu sitä ja totes että kahdeksasta kaasarin kurkusta aukeaa vain kaksi. Joku kaivo Leathermanin ja kas kummaa, nyt sutii.
     
  8. yvps

    yvps 1st gear

    toivotaan et perässä on välykset kohallaan.....
     
  9. petro_din

    petro_din Gearhead

    hirvonen?
    eikait vaa oo jostakusta kiteeläisestä kyse?
    kuulostas vaan siltä kö hirvosia joilla on hemi challenger tuskin lienee kovin monta..
    jos o tästä kyse ni siellähä se challenger pölyyntyy hallin laidalla boss mustangin kanssa..
     
  10. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ziisuz. Mies on alkanut puhua turkua :rotfl:
     
  11. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Kyllä. Velksillä Timpalla ja Jusisilla ovat 70 Boss 429 Mustang ja Hemi Challannger. Mä tein niistä aikanaan jutun Mobilistiin. Kiteelteltä olevallaista juttua ei ole ikiänä ollut kahdesta kaikkein kovimmasta autosta ikinä silloin missään amerikan lehdissä. Nyt on Suomen Mobilistissa. Vaikka päätoimittaja siivosi yli puolet mun juytuista, pääasia lienee selvä. Lukekaa se juttu. aamen.
     
  12. petro_din

    petro_din Gearhead

    Missähän numerossa mahtaa tuo kyseinen juttu oikein olla?
    Ei oo vielä sattunu vastaan, vois ihan mielenkiinnosta lueskellakki.
     
  13. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Muistelo mopo-ajoilta:
    Jos virityksen kustannukset ylittävät ajoneuvon arvon ja tehot vähenee alle 30%, on viritys onnistunut.... :rotfl:


    Esimerkiksi 22mm kaasari muuten vakion koneen päälle...
    Seuraavaksi tehoputki...
    Sitten viilattiin kantta...
    No viimein kaveri ymmärsi pytystä imuaukkoakin ja kanavia viilata, mutta silti oli vähän liian iso kaasari 50cc koneeseen...
     

Kerro tästä muillekin!