venäläiset keskusteluforumit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja makke, 18.4.2005.

  1. makke

    makke 1st gear

    Onko kellään tullut vastaan kohtuullisen aktiivista venäläistä autokeskusteluforumia jossa voi kirjoittaa englanniksi?
     
  2. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Voihan niihin kaikkiin kirjoitaa :rotfl: Harva vanja vaan ymmärtää höykäsen pöläystä. :-? Koklaa voihan sieltä joku nuorempi/valistuneepi löytyä, joka vastaa? Saksaakin ehkäpä kannattaisi kokeilla jopa ennemminkin? Tai sitten hankkia venäläinen eukko/ tuttava joka kääntää tekstit suomi-vanja -suomi.

    tji ni gavarish pa russki jissik?
     
  3. makke

    makke 1st gear

    Joo, en mä nyt saksalaisia...
    Eestiläisiä olen jo hyviä löytänyt, mut ryssien ei ole tullut vastaan. Googletellut olen tässä pitkin päivää aina kun on ollut aikaa, mutta tuloksetta.
    Noit mitkä on venäjäks vaan, niin ei niistä tajua mihin yrittäis ilmotuksensa laittaa. Netin käännöspalvelut heittää ihan hepreaa niistä.

    Koitan näet saada jonnekin ilmotuksen et haluaisin ostaa GAZ M1:sen, siis ton auton joka on käytännössä täyskopio '33 Fordista.
     
  4. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Vjota jyhteys Vjiroon? Itse näin siellä keväällä 2002 Tartossa paikallisten böbilistien näyttelyn , jossa oli monta AA hopan lisenssillä rakennettua "Gaz" -Ford kuorkkia noilta vuosilta. Samoin siellä taisi olla yksi tuollainen Gaz-M1 näytillä. Luulis löytyvän helpoiten sieltä? Siis kieli ja menttaliteetti on inhimillisempää ainakin omien kokemusten perusteella.

    Venäjältä autoa paikallisia tuntematta tavoittelevalle voi käydä niin, että yrittävät maksattaa sulla maltaita lahoista paskoista. Se kun on vanjan perusluonne. Tyhmille annetaan selkään vaikkapa kirkossa. Meno muuttuu 100% yleensä, kun tunnet henk. koht sen vanjan jonka kanssa teet kauppaa , silloin 99% ei kuseta, vaan ovat pirun ystävällisiä , reiluja ja lojaaleja. Mutta vierailta /tuntemattomilta viedään vaikka paita päältä. Se kun on ko. kansan tapa.

    Eli sun pitäis ehkäpä kysellä fossilisteilta, että onko heillä tuttuja esim. Pietarissa. Mennä käymään jossain paikallisessa meetingissä. Ensin tutustua muutamaan paikalliseen ja sitten vasta "innostua" ostamaan tuollainen Gaz.. Silloin vanja auttaa pyyteettä ja reilusti ystäväänsä.
    Drusija-Ystävyys kun on venäläiselle tärkeää , ja sitä vaalitaan.

    Jos taas sinua pidetään rikkaana ulkomaalisena, joka vaan haluaa ostaa auton > vaara saada paskaa kalliilla lisääntyy 85%..

    Meillä täällä lännessä (johon luen Vironkin taas) bisnes on bisnestä ja kusettamis faktori on pientä. Ja ystävyys on ystävyyttä. Venäjällä henkilösuhteet ja bisnnes ovat ihan eritavalla keskenään sidoksissa toisiinsa. Periintyy varmaan esim. vaikeasta vessapaperin saatavuudesta yms. neukkuvuosilta, jollloin palveluksia vaihdettiin tavaraan ja tavaraa palveluksiin..
     
  5. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    Vamaan ajat muuttuneet mutta eikö noilla ollut joku "laki"et maasta ei saanut myydä ulkomaille ajoneuvoja.
     
  6. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Katos kehveliä, niinpäs onkin! :eek:
     
  7. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Vaan jos tommosen löydät niin älä sinne foorumiin laita ainakaan kovin tarkkoja omia yhteystietoja tai voi olla makkesgarage piakkoin aika putsattu :rotfl:
     
  8. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Eikä se ole kopio, vaan ihan lisenssituote. Henry Hoppa myi Bolsuille vanhat prässit, muotit ja koneet. Kuten oli tehnyt aikaisemminkin vanhan AA-mallin kohdalla. Jääähdyttimen logokin on ovaali, mutta teksti muuta kuin Ford..

    Ja noita oli Suomessakin. Katsoppas kuva-aineistoa esim. Raatteen tieltä. Siellä noita näkyy upseeri/ politrukki-autoina. Ne sotasaaliiksi saadut kunnostettiin, mutta.. Jatkosodan jälkeen ne jousuttiin luovuttamaan itäystävälle, kuten ne "Stalinez"? AA-Hoppa-kuorkitkin.

    Venäjällä tuollainen auto oli pelottava näky yöllä 30-luvun lopulla. NKVD (myöh. KGB) käytti niitä . Monen (arv. 10 miljoonaa) viimeinen etappi elämässä alkoi tuollaisen pysähtymisestä yöllä talon eteen, koputuksesta oveen ja kyydistä paikalliseen NKVD.n toimipisteeseen nauttimaan riittävästi "suostuttelua" , että sopiva "rikos" kansaa vastaan tuli paljastettua..
    Ja sitten joko Gulakiin 10-20v. onnekkaimmille(?) ja toisille sama ilman "kirjeenkirjoitusoikeutta" = Naganilla samantien niskaan..


    Muuten btw. tunnen erään Tartosta kotoisin olevan vanhoja autoja ja moottoripyöriä harrastavan lääkärin, joka on täällä Suomessa yliopistossa tutkijana jo kolmatta - neljättä vuotta?

    Tällä tutullani on luultavasti suhteita Tarton seudun harrastajiin ja fossilisteihin? Voisin kysäistä , tietääkö onko moisia joutavana siellä päin. Kun tuntuu ramppaavan Tartossa tai sielläpäin kerran kuussa?

    Itse hän harrastaa siellä eksoottisia Saabeja. 96:sia ja muita sellaisia kekkosslovakiassa koottuja harvinaisuuksia :odroll: Taitaa sillä sitten olla neukkukalustosta Ural MP:kin? Virossa sen vieraana käyneet tutut puhuvat ladosta täynnä autoa, pyörää ja osaa??
     
  9. makke

    makke 1st gear

    Juu ei parane vihjaista. Vaikka toisaalta siellä on sellaset hälytysjärjestelmät ja securitaskin käy siellä että aika voro saa olla et sisälle menee ilman kiinnijäämistä. Tollaset systeemit piti rakentaa kun ihan alussa kun talliin menin siel kävi voroja.
    Vanha paloaseman sirra hutaa niin et puol kylää herää.



    Mut tosiaankin Raketti Inssi jos viitsit kysellä asiaa, niin olsin enemmän kuin tyytyväinen. Ja avun antaja muistetaan sit kyllä! :wink:

    Ei sit taida moisia forumeita löytyä, toista päivää sellaista tässä jo etin aina kun on aikaa ja ihan tuloksetta. Tällanen hyvä venäläinen saitti tuli vastaan jo aikoja sitten, kannattaa tutustua http://www.autogallery.org.ru/gal.htm
     
  10. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Onkohan nuo mennyt jo ratakiskoksi vai onkohan säästetty? Siinä tulis tervettä kilpailua markkinoille kun venäläiset alkais reprosteelin ja brookvillen rinnalla tekemään 33-34 ja AA -Fordin peltikoppia... :rotfl:
     
  11. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Tuossa historiaa GAZ-Ford yhteistyöstä .. Venäläiset omilla sivuillaa usein tuon "unohtavat". :-?

    http://www.volga.nl/GAZhistorieEN1930.htm

    On tästä yhteen venäjänsuomalaiseen (silloin suomalaisia asui siellä + 300 000) liittyvä tarina. En tiedä onko tosi, mutta muutamassa lähteessä stoori on hypännyt silmiin.

    Eräänä yönä 30-luvun alussa NKVD oli käynyt noutamassa miehen kotoaa. Kova oli herralla ollut pelko viimeisestä matkasta, varsinkin kun hän oli yksi niistä tuhansista amerikansuomalaisista, jotka olivat Stalinin kutsusta muuttaneet USA:sta N-liittoon rakentamaan sosialismia. Suurin osa heistä kumminkin likvidoitiin :( .

    No NKVD oli tivannut aikaisempaa ammattia USA:ssa , varovasti suomalainen oli tunnustanut olleensa töissä Fordin tehtaalla, mikä oli näkynytkin NKVD:n papruista. . No eipäs tullutkaan kuulaa kalloon , vaan komennus Moskovaan johtamaan yhtä osastoa yhteistyössä Fordin kanssa rakennettavassa autotehtaassa. Kundi oli tarinan mukaan asentanut liukuhihnalla jäähdyttäjiä Fordeihin, Moskovassa hänestä kokeneena autotyöläisenä tuli tarinan mukaan jäähdytinosaston pomo :rotfl: ? Näin tarina kertoo.
     
  12. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    taidan tässä turista tuttua tietoa, mut Toi Fordin B-mallin 4-bangeri on suora kopio venäläisestä.... eiku... Siis sotien jälkeen suomalaiset korjas itäystävälle heiltä luvatta käyttöönotettuja Gazeja Fordin alkuperäsillä varaosilla palautettavaks takasin kaalimaahan. :mad: Noi 2 eri lättäpää-nelkkua erottaa toisistaan vaan valunumerosta!!!

    ...mut eipä taida muita, ku Forvolettia kiinnostaa nämä tämmöset Jeesuksen aikaset neloset - veekasihan pitää nykyään olla jokajätkällä? :eek:
     
  13. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  14. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

  15. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Joo 4-los lättis oli Ford.. Mutta kuutos lättis oli Dodge D-5..

    "The constructors made a copy of the Dodge D-5 engine, they did not begin to change the construction/design, they only transferred sizes/dimensions from the foot measure into the metric.The engine had a working volume of 3483cc and developed 76 hp. "
     
  16. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Huomasitko nuo myynti/ostosivustot? http://www.autogallery.org.ru/salez.htm

    Voithan tuonne aina pistää kyselyn.. Ei kai siinä mitään menetä?
     
  17. Bandicoot

    Bandicoot Gearhead

    Varatkaa aikaa kaupan tekoon ja virallisten papereiden alekirjoitukseen.
    Aina yön yli nukuttuaan venäläinen muuttaa mielensä,koska kauppoja ei heti tietenkään päätetä,vaan" patom "myöhemmin.
    Hinta ja saatava tavaran määrä ja laatu muuttuu koko ajan .
    Olen ostanut sieltä mm ural mp tä ja osia kokemusta on.
    Tuommonen auton saaminen on kaupunki alueelta hankalampi pitää mennä maaseudulle ja se vasta on xtremeä,mutta ei mahdottomuus opiskele hieman vanjan kieltä niin homma sujuu ONNEA Etsintään.
     
  18. american_way

    american_way 1st gear

    Sivuilta poimittua: "I don't buy products made in usa and their "slave government" countries: england, bulgaria, australia, romania, japan, poland, latvia, georgia, the netherlands, south korea, philippines, czech rp., danmark, albania" :lol:
     
  19. makke

    makke 1st gear

    Ihan hyviä vinkkejä naapurien kanssa kaupankäymiseen on tullut, kiitoksia.
    Ja toi Oldtimer Galleryn market osio jäi vallan huomaamatta.

    Olen kovasti kummastunut ettet Chevy53 tiennyt et naapurissa on tehty noita Fordeja.
    Tiesitkös sen, että Ruåttissa on tehty mm. '55 Chevyjä?

    Vauxhallejakin tehtiin lisenssillä Venäjällä vuosisadan alussa jolloin ne oli Rollssien kanssa yhtä arvostettuja ja Tsaarikin ajeli sellaisella.
    Homma tyssäs sit aika pian, en nyt muista syytä. Ei ne kait saaneet systeemejä pelaamaan, siis kokoonpanoa tms.
     
  20. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    No kaikkea oppii... Nää Fordit ja Gazit on mulle vähän niin kuin tuntemattomampia... Ceevuista viisviitosen sentään tiesin, sen kun taannoin pystyi lukemaan Kasista. Viiskolmosen Sveitsi-valmistus sen sijaan selvisi vasta kun pihalle sellainen ihme kärrättiin.

    No paikataan tämä paha puute ja kirjataan tähän muutama yhtä tärkeä offtopic-Ford-nippeli tietoyhteiskunnan tulevaisuuden turvaamiseksi:
    - Helsinkiläisellä Valdemar Lahtisella on hallussaan maailmanennätys Fordin sivuventtiilikasin purkamisesta ja kokoamisesta: 22 minuuttia...
    - Vuoden -35 Monte-Carlo -ralliin osallistui 4 suomalaista paria Fordin kaseilla...
    - Suomen Valimo Oy valoi uusia Fordin sivuventtiilikasin lohkoja...
    :wink:
     

Kerro tästä muillekin!