vene jenkeistä - ei saa rekisteriin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja KiRu, 15.8.2008.

  1. KiRu

    KiRu Gearhead

    siis nyt kun bensa on halpaa ja veneilykausi alkaa olla ohi niin kiinnostus heräsi paattiin :D mut onko niin ettei enää saa jenkeistä tuotavaa paattia suomen rekisteriin joidenkin sääntöjen takia?
    Pitääkö kierrättää jonkun järkevämmän EU maan kautta (viro)?
     
  2. Fc

    Fc 3rd gear

    Ainakin CE-merkintä täytyy löytyä, jälkisertifiointikin on mahdollista mutta voi olla kallista tehdä se.
     
  3. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  4. duramax03

    duramax03 1st gear

  5. vatupassi

    vatupassi Gearhead

    Tuol on Turus pari isoo vesiskootterii trailereineen ollu koko kesän,just joku ce-hyväksyntä tai muu vastaava puuttuu eikä kannata tullata ku ei saa rekisteröityä...ilmeisesti ainoo toivo on myydä venäjän suuntaan,eli tarkkana kanattaa olla.
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ei pelkästään kannata vaan ei voi tullata ilman CE-merkkiä
     
  7. paja1

    paja1 Double Gearhead

    just noin ja jos sitä merkintää ei ole eikä saa niin aikanaan tullin valvonnan alla katepillari ajaa siitä jetistä/veneestä yli. tai voihan sen yrittää myydä tietty venäjälle... sinne ei tollaset ihmemerkinnät yllä...
     
  8. subu-96

    subu-96 3rd gear

    Voi tuon veneen viedä ulos ja rekisteröidä toiseen eu-maahan ja sen jälkeen voi ajaa takas tänne lipposlovakkiaan ja morjestaa vaan tulli miestä tuulilasin läpi.
    Tiedä jo monta tapausta ja kaverin, joka osaa homman.
     
  9. MadMike

    MadMike Gearhead

    Tämä kikka kolmonen kuseekin sitten jälkikäteen pahasti nilkkaan... Naapurimaassa jo menetellään niin että perästä kuuluu ja saksankaan kautta ei vanhojen paattien CE tyypitys onnaa.
    Ainoa järkevä tapa on tehdä muotti olemassa olevasta paatista taikka hankkia se EUn sisältä jos maahantuotu ennen olikos se nyt 1998 vuotta EUhun.
     
  10. subu-96

    subu-96 3rd gear

    Kyllä tuo ainakin nyt keväällä viellä onnistu Viron ja Saksan kautta.
    Kolme venettä tiedän, että tuli.
    Ruotsalaiset tuovat Norjan kautta Fl:tä veneitä, mutta Norja on vähän kaukana meillä, mutta eta-valtio eli samat kauppasopimukset, kun eu-valtioilla.
     
  11. Trampas

    Trampas 1st gear

    En varsinaisesti ole mikään merenkulkija, mutta minulla heräsi mielessä kysymys, onko ne nimenomaan jenkkilän käytettyjen paattien hinnat tosiaan niin pohjamudissa että kannattaisi sieltä rahdata tänne?

    Kun esim. aitoa amerikkalaista (suomeksi) MeriSädettä on Irlannissa tehty vissiin toistakymmentä vuotta ja euroopan konttori on tiemmä Amsterdamissa. - Luulisi euroopan puolella olevan jo jonkinmoista käytettyjenkin arsenaalia, ja etäisyys on tänne pohjan perille lyhyempi, mikä kait näkyy rahtikustannuksissa. Ja se CE-merkintä tulee sitten kait kaupan mukana. :odroll:
     
  12. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Nii varsinkin kun eu-tuonnista tuo CE vaaditaan vasta 98->
     
  13. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ei vaan monikaan eurooppalainen ei tee kunnollista Powerboatia, siitä lähinnä kyse.
    Kumma että päättäjät luulee että ihminen joka haluaa nimenomana powerboatin eikä saa sellaista kun haluaa tyytyisi aina kompromissiin.
     
  14. MadMike

    MadMike Gearhead

    Saksan kautta on tullut keväällä useampi vene mutta köysi kiristyy koko ajan.
    Saksassa tosin oli jotain instansseja jotka CE tyyppimerkintäkilven hankinta oli mahdollista mutta sekin on tukittu ellei ole todistettu kyseessä olevan kilpaveneen.
     
  15. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Onneks saksa ei ole koko eu.
     
  16. subu-96

    subu-96 3rd gear

    Saahan tuo CE-todistuksen jenkeistä veneisiin, kun tietää paikan!.

    Tuon toisen eu- maan käyttö tulee vaan kysymykseen, jos on jo veneen/jetin erehtynyt tuomaan tänne ilman CE-todistusta.
    Eikös tässä siitä ollut alun kyse, että joillekin on käynyt ohrasesti, kun on tuonut ja ei saa rekisteröityä kanottia tänne.
     
  17. Geebe

    Geebe Gearhead

    Tuodaan nyt veneitä Turkkiin ja toivotaan että siitä tulee eu-maa ja vanhat paatit pääsevät takaoven kautta eeuuhun.
    Hinnat joissain veneissä on huomattavasti edullisempia jenkkilässä eikä euroopassa ole samallatavalla tarjontaa. GB
     
  18. subu-96

    subu-96 3rd gear

    Joo, kerran Turkin loma reisulla kateltiin veneitten hintoja siellä ja ne todella sika halpoja siellä ja on yllättävän paljon tarjontaa.
     
  19. Geebe

    Geebe Gearhead

    Siis lähinnä ajattelin että me tuodaan ameriikkalasta haluamamme vene eurooppaan ja rekisteröidään Turkkiin. JOS Turkki joskus pääsee eeuumaaksi niin venerekisteri tuskin on päällimmäinen eu-kriteerien mukaiseksi saatettava asia ja näin paatti pääsisi "vanhana" veneenä eeuun onnellistenyhteisöön huomaamatta. Tuskin Turkin kaikkia käytettyjä veneitä tarvitsee romuttaa jos siitä tulee eeuu-maa
     
  20. MadMike

    MadMike Gearhead

    Jos jos valitsee väärän paikan niin rahat menee kankkulan kaivoon kun ei ole mitään validiteettiä lafkan dokumenteista...
     

Kerro tästä muillekin!