Veneen tuonti usasta, tullin suhtautuminen kilpaveneisiin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Akseli von Gardan, 18.11.2007.

  1. laundrybros

    laundrybros Gearhead

    Ahaa, on siis muitakin vaihtoehtoja kuin mainitsemasi "tullin määräämä" tuhoaminen - menikö se perämoottorikin palasina kaatopaikalle? Mitä kalliimpia vaihtoehtoja olisi ollut? Pitikö muuten tullilta erikseen varata valvoja sovittuna ajankohtana tuhoamispaikalle valvomaan veneen pätkimistä vai määrättiinkö ajankohtakin? Entä saitko jonkun dokumentin valvontatyöstä, kuitin ainakin kun se kerran maksullinen palvelu oli?

    Suurella mielenkiinnolla odottaisin myös noiden kahden muunkin kirjoittajan kertomista tuhoamistarinoista jotain edes pieniä yksityiskohtia - mitä sai panna talteen, kuinka pieneksi rungot silputtiin jos silputtiin ja kenen toimesta jne.
     
  2. NUTFINN

    NUTFINN Gearhead

    Ainoa järjellinen vaihtoehto oli tuhoaminen, muut olisi maksanut liikaa aikaa ja rahaa. Tottakain kuitilla eikä valtio tietysti saanut veroja ja tulleja veneestä eikä mootorista. Kaatikselle varattu aika tietysti, maansiirto koneella vaan kaikki palasiksi, ei edes kierrätys kelvannut, hyvää alumiina monta kiloa maan uumeniin.

    Oppia ikä kaikki, aina pitää selvittää etukäteen mitä voi tuoda, lait voi muuttua joka vuosi. Jos meinaa maahan tuoda suomeen jotain, selvitä ihmeessä, ettein mene rahat kankkulan kaivoon. EU rocks :lol:
     
  3. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Löysin tuommoista tekstiä tullin sivuilta:

    Euroopan talousalueen (EU-maat, Norja, Islanti ja Liechtenstein) ulkopuolelta maahantuotavien huviveneiden, niiden varusteiden ja moottoreiden maahantuonnille on asetettu vaatimuksia, jotka koskevat niiden turvallisuutta ja ympäristöpäästöjä. Tulli ei voi luovuttaa veneitä, moottoreita tai niiden varusteita vapaaseen liikkeeseen elleivät ne täytä näitä vaatimuksia.

    Huviveneillä tarkoitetaan urheiluun tai vapaa-ajan viettoon tarkoitettuja veneitä, joiden rungon pituus on vähintään 2,5 ja enintään 24 metriä sekä vesiskoottereita. Moottoreilla tarkoitetaan tällaisten huviveneiden käyttövoimana käytettäviä kaksi- tai nelitahtisia bensiini- tai dieselmoottoreita.Moottorit voivat olla perämoottoreita, sisäperämoottoreita tai sisämoottoreita.

    Sekä veneillä että moottoreilla on oltava omistajan käsikirja, EU:n vaatimustenmukaisuusvakuutus, CE-merkintä ja tunnistenumero. CE-merkintää ei edellytetä sisämoottoreilta eikä ilman kiinteää pakoputkistoa olevilta sisäperämoottoreilta.

    Myös eräiltä veneiden ja niiden moottoreiden varusteilla on oltava EU:n vaatimustenmukaisuusvakuutus ja CE-merkintä.

    Niin, että mitä tuo määritelmä "eikä ilman kiinteää pakoputkistoa olevilta sisäperämoottoreilta" tarkoittaa?
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    EU:n sisäsiittolan maitten välillä noita purkkeja saa ostaa ja myydä ihan vapaasti oli sitten hyväksytty tai eli ei!! Kaikissa EU maissa ei tota kilpeä vielä vaadita!! Ja tosta omavalmistehommasta sen verran että kun sellaisen rekisteröi eli menee polttamaan päreensä maistraattiin niin sitä kippoa ei tarvii edes olla olemassa ja paprut saa silti!! Samasta syystä sellaista omavalmiste kippua ei kannata hävittää lopullisesti koskaan niin että ilmoittaa sen hävitetyksi koska toi omavalmiste sydeemi kielletään aivan varmasti jossain välissä jollain naurettavalla tirektiivillä :mad: ja silloin olemassa olevat paprut ovat taas arvossaan!
     
  5. TanksAreFull

    TanksAreFull 1st gear

    No sitten tietysti ajetaan kilpaa niitä karkuun. :poff:

    Mutta kyllä surkealta kuulostaa toi veneiden hajottaminen. Pelkästäänkö rajalla noita valvotaan, siis jos rajalta pääsee yli niin veneen voi huoletta laittaa laituriin? Ja ce merkitöntä venettäkö ei voi viedä kotiin kuten tax free autoa purettavaksi ja varaosiksi?
     
  6. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Eli eikös toi tarkoita sit sitä että direktiivit on täyttyy ja homma toimii kunhan kierrättää tollasen amerikkalaisen ilman CE hyväksyntää olevan jonkun muun EU maan kautta eli paatti ens bulvaanille sinne ja sit "ostaa" sen sieltä ja tuo Suomeen niin tollalailla se vene muuttuukin hyväksyttäväks :odroll:
     
  7. RB-440

    RB-440 1st gear

    Kai tohon on jätetty tullimiehelle tulkinnanvaraa, kun useimmissa moottoreissa on ainaskin kiinteä pakosarja ja joskus on aika vaikee sanoa, missä kohtaa pakosarja loppuu ja pakoputki aikaa.

    Mutta jos multa kysyttäis, niin toi sispersmoottorin kiinteä pakoputki vois viitata pakoputkeen, joka on kiinni myös veneessä, eikä pelkästään tötterönä moottorin kyljessö.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei voi tuoda tullinkullien mukaan edes varaosiksi, mutta koneen voi tietenkin tuoda erikseen ja veneen muotoisia uima-altaita ei vissiin ole vielä kielletty :odroll: . Ja toi että tullille on jätetty vai ei ole jätetty tulkinnanvaraa niin silti ne tulkitsee kaikki tapauskohtaisesti.
     
  9. paja1

    paja1 Double Gearhead

    eli siis jos siin on pelkät peltisarjat taivasta kohti niin se on ok?? :eek: joku kysy missä toi valvonta tapahtuu... noitahan ei saa tullista ulos ennenkuin se tullataan ulos suomesta esim. venäjälle tai sitten pitää järjestää se ce hyväksyjä paikalle jotta tulli sen luovuttaa käytettväksi suomen vesillä. kotkan ja haminan satamissa noita jenkkiveneitä piisaa joka toisessa häkissä,jotka on venäläisten tuottamia ja osa niistä on myynnissäkin,mut mitä se auttaa kun ne pitäs viedä maasta ulos.
     
  10. jäyhis

    jäyhis 1st gear

    Entäs kaikki, jossa pakokaasut johdetaan vetolaitteen kautta?
     
  11. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Kuulemma, siis KUULEMMA baylineriiin ja searayhin saattaa saada CE-laput tehtaalta jos haluaa sellaisen tuoda. Muutenkin noita lappuja saa kyllä joihinkin jostain. Ja tullilla on just kamppanja käynnissä selvitellä tuotujen veneiden lappuja kun niitä on tullut vähän miten sattuu......
     
  12. jäyhis

    jäyhis 1st gear

    Jotkut taas ei mielellään laita sitä, jos kohdemaa on sellainen, missä niillä on jo maahantuoja. Kannattaa kuitenkin kokeilla valmistajaa, joka tuo EU:n alueelle veneitään, mutta jolla ei ole Suomessa maahantuojaa. Niiltä voisi saada CE-merkityn veneen.
     
  13. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Joo, rekisteröin itekin Pukatin kun siinä oli vaan luuranko olemassa. Ja posti toi oikeen muoviin laminoidun otteen...Ja jos vanha omavalmistekippo menee rikki tai muuten vanhaksi, voi siihen tehdä tilalle liki samoilla mitoilla uuden mallin eikä kukaan tiedä mitään...liimaa vaan tunnukset kylkiin. Moottorin vaihto on hankalampi kun sarjanumero pitäis täsmätä rekisteriotteeseen.
    Minulla on juuri tullissa perämoottorin varaosia tuohon Merc 135:teen. Niitten tuonnissa ei kuulema pitäisi olla ongelmia. Hieman jo pelästyin kun niitä ei kuulu ja soittelin perään. Tavarat tulee Floridasta.
     
  14. w9816

    w9816 1st gear

    Muutama vuos sitten mulla oli jenkkivene, huomasin jossain vaiheessa että otteessa oli sekä moottorin että rungon numerot väärin. Menin maistraattiin ja siellä laitettiin (kysymättä mitään) oikeat numerot otteeseen...
     
  15. xp

    xp Gearhead

    Pitääkö veneillä / moottoreilla olla CE - hyväksynnät iästä riippumatta. Eikö esim. 60-luvun Mercuryä voi tuoda?
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Yli 50 vuotta vanhan veneen saa tuoda vaikka kuusta ja mitään lappuja ei vaadita!! Tollasta -60 luvun konetta taas vissiin ei saa ellei se täytä jotain EPA standardia tai mikä vitun perseestä tempastu määräys se olikaan.

    Mulla oli maistraatissa pikku tappelu tossa keväällä kun rekisteröin omatekeleen isommalla koneella :rotfl: . Ekaks meni tunti siinä kun akka tivasi vanhaa rekisteripaprua. Sitten kun oltiin :argue: tarpeeksi niin se uskoi ettei sitä ole tarvinnu ennen rekisteröidä kun siinä on ollut pienempi kone :rotfl: . No tästä "uudesta" koneesta oli kuitti hukassa ja taas toppi. Sitten :argue: taas vähän aikaa niin mulla välähti. Heitin sille mun kaverin nimen myyjäksi ja akka tsekkas että sellainen henkilö on olemassa ja sitten tein paperilapun jossa vannoin kautta kiven ja kannon että se kone on laillisesti hankittu jne..

    Sitten tein muutoksen toiseen paattiin kun vaihdoin bensakoneen dieseliin ja taas alko :argue: :rotfl: kun piti ruveta koneen alkuperää selvittämään. Sitten taas paperille vannon jne että olen ostanut auton josta kkoneen otin plää plää ja vain noin 2 tuntia niin oli 2 paattia rekisteröity :rotfl: .


    Noihin omatekeleisiin muuten saa laittaa esim. henkilömääräksi mitä sattuu mieleen tulemaan ja konetehon saa ilmoittaa ihan miksi huvittaa sisäkoneissa.


    Sekin on muuten metkaa että tullissa riittää aikaa tutkia jonkun marginaaliporukan tuomia vehkeitä vuositolkulla :wc: .
     
  17. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Kyllä Tampereen maistraatti vaati kauppakirjan 440:sta muuten ei rekkaria herunut...väännettiin sitten sellanen niille ja kyllä sitten kelpasi :lol: samoin annettiin lohkosta valunumerot ja taas oltiin tyytyväisiä :rotfl: ...homma on toisaalta tarkkaa mutta toisaalta ihan p:stä :wc:
     
  18. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Tämä pitää täysin paikkansa, mitään esim. piirustuksia tai valokuvia ei kysellä...toisaalta eihän ne niistä mitään ymmärtäisikään :rotfl:
     
  19. laundrybros

    laundrybros Gearhead

    Snadi tarkennus, sertifikaatti vaaditaan vuoden 1950 jälkeen valmistetuista EU:n ulkopuolelta tuotavista veneistä ja lappuja pitää vanhemmissakin olla sen verran että omistusoikeuden voi todistaa.

    Eikö noita "tullin määräämiä" taivaan tosia romutuskertomuksia löydykään enempää?
     
  20. Miten vitussa voidaan yhtäkkiä määrätä että 1950 ja uudemmat tarvitsevat ce-todistuksen kun niitä ei vielä 05 tarvinnut olla.... only in finland :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: ei jaksa näpytellä enempää :soosoo:
     

Kerro tästä muillekin!