Venttiilien läppäys, hyötyä vai ei?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja itkonen, 18.10.2007.

  1. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Koneen päälle olisi tulossa siis uudet vanhat kannet. Eli hyväkuntoiset vanhat kannet, jotka ovat olleet kuivassa ja lämpimässä säilytyksessä käyttämättä pari vuotta.

    Olen pohtinut että kannattaako venttiileitä lähteä läppäämään vai antaa suosiolla olla ja iskeä uusien kumien kanssa vaan kannet paikoilleen?

    Kommentteja kiitos ja mielellään asiantuntevilla perusteluilla :eek:
     
  2. surma erkki

    surma erkki 3rd gear

    Kantsii varmaan ensin tsekata, onko vuotoja, nimittäin läppääminen kuluttaa kuitenki aina seetejä hieman...
     
  3. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Mutta kevyesti kannattaa pyöräyttää silti jos näyttää kaikki muuten olevan ok.. Jos on kulunu kovin syvälle seetiin niin sittenhän ne on förmitättömät..!
     
  4. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Huomenna pitäisi tämä homma tehdä jos meinaa, eikä oikein osaa päättää vieläkään. Kansilla ei ole ajettu juuri mitään mutta ovat tosiaan olleet säilössä pari vuotta ilman ajoa.

    Kannattaako mun mennä noita rassaamaan vai tuleeko vaan enemmän tuhoa aikaan jos alottelija tuota hommaa alkaa tekeen? Olisko parempi vaan panna kannet kiinni ja kone laulamaan 8)
     
  5. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    No jos laitat ne uudet kumit, niin samalla kannattaa kurkata miltä seetipinnat näyttää ja vähän tahnan kanssa pyöräyttää.
     
  6. cuda69

    cuda69 Gearhead

    seetin ja istukan kulmathan on hieman eri joten jos läppää liikaa niin kulmat tulee samoiksi ja venttiilin pitopinta liian leveäksi ja sen seurauksena tiiviys huononee.
     
  7. Funky-Olds

    Funky-Olds 3rd gear

    Mitä minä oon käytettyjä kansia aukonu ja venoihin kurkannut, niin aina jossakin venassa on tumma kohta joka pikeentynyt, ja siitä se sit alkaa pian "kantamaan"..

    Tällaiset tapaukset kannattaa läpätä ainakin. !!

    Jos taas kannnet melekein ajamattomat, tuskin maksaa vaivaa.....

    Mielestäni tää menis mutu osastoon. Jos homma tuntuu luontevalta, niin eikun töihin. Jos tarpeettomastakin työstä saa hyvän fiiliksen: turha homma, mutta tulipahan tehtyä, niin siitä vaan.... :rotfl:
     
  8. martiar

    martiar 1st gear

    Jos käytettävissä on venttiilihiomakone niin kannattaa aina pyöräyttää ainakin venttiilipinta suoraksi ja oikeaan kulmaan ....
    Ja sitten kevyt läppäys vielä jos seitit eivät näytä kuluneilta ....
    Muista tarkistaa lopuksi tiiviys ....

    AM-Racing
     
  9. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Tohon saa koneistamoltakin kahta vastausta, läppää ja älä läppää. Riippuu ilmeisesti mm. siitä mihin kulmaan pinnat on koneistettu.
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Riippuu myös koneistamon laitteista millä ne venttiili- ja seetityöt tekee. Kyllä mä olen noi aina vähintäänkin kevyesti läpännyt, ja joskus aika raskaastikin.
     
  11. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Ei siitä niin haittaa varmaankaan ole jos läppää käytetyt, mutta jos menee läppäämään just konneella tehdyt seetipinnat ja venttiilit, nin sitte kyl pilaa tehtyä työtä, arvelen... :D
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kyllä mä olen läpännyt nekin, ja niin tekee myös osa koneistamoista. Samoin vähintäänkin teen uusille ameriikan kansille. Kevyt läppäys on ihan hyvä tapa tsekkaa vähän tota venttiilityötä.
     
  13. Jarmo Y

    Jarmo Y 1st gear

    Kyllä niitä kannattaa aina pyöräyttää tahnan kanssa, vaikka olisi kuinka "koneistamossa" tehdyt venttiilityöt..

    Onhan näitä vinoon koneistettuja seetejä nähty maailman sivu, Miran tms. asettelu on todella tarkkaa jos ohjuri on vähänkin väljä ohjaustappiin, samoin Miranterän kunto vaikuttaa paljon, tylsällä terällä ei tule tiivistä seetiä vaikka se näyttäiskin silmään hyvältä.
    Jos vähänkin hätäilee seetitöissä niin useinkin pilalle menee...

    Itsellänikin on Mirat sun muut venttiilihiomakoneet ja joskus saa tehdä saman seetin Miralla moneen kertaan ennenkuin se on hyvä.

    Jos istukkarengas on kovaa ainetta, Miranterä saattaa "hyppiä" pinnassa, eikä tiivistä tule ilman tahnalla jälkihiontaa...

    Tiiveysmittari löytyy myös, siltikin katson itse mieluummin tahnan jättämää hiontajälkeä seetissä ja venttiilissä..
     
  14. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Mitä nyt hyvin olemattomalla kokemuksella voi sanoa, niin ei kai niitä rikkinäisillä ja väljillä vehkeillä kannata seetejä solkota? Musta tuntui (MUTUA!) että kun työkalut oli kunnossa ja kaikki toimi laillisesti, homma oli hyvin helppo ja seeteistä tuli ensikertalaiseltakin hyvät ja nätit. Ei ollu mitään ongelmaa että ois terä ruvennu värisemään tms. (En mä silti enää muista kaikkia, mut kukaties saattasin muistaakkin jos ois se kone tuossa edessä.) Ohjurithan siinä piti olla just, Kone linjas ja keskitti itte, samaten terä. Mitähä siin vielä oli? Sitte sai homman tsekattua myös että tuliko hyvä vai ei siinä kun kansi oli vielä kiinni. Varmaan jos ohjuri on väljä tai siinä koneessa joku vika niin kai se vois mennä valmis työstetty seetipinta vinoonkin? Ilmeisesti jyrsinkoneen huolto ja tarkistus on tarkkaa hommaa, kallistakin, että saattaa joku tinkiä ja masiina ei toimi?

    Joku italialainen masina se oli. Niin se Mira on sveitsiläinen, että se varmaan on hienompi laite viälä? En tiä sanoo.
     
  15. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kyllä just näin tekee esimerkiks jotkut aftermarket kansipajat. Ne myy kansia hirveet määrät halvalla, ja niitä koneistaa "liukuhihnakaverit" vehkeillä ja terillä viimiseen asti, joka kohdasta tingitään, jotta saadaan pidettyä kustannukset alhaalla.
     
  16. cuda69

    cuda69 Gearhead

    minun entisellä työmaalla on tietokoneella keskittävä mira jonka jälkeen ei ole tarvinnut läpätä ja asiantunteva koneistaja tarkistaa imurilla että koneistus on ok.
     
  17. Jarmo Y

    Jarmo Y 1st gear

    Tietokoneistettu miralaite olisi tosi hyvä, hinnat vaan niin kovat...

    Yks kaveri oli joskus moottorihiomossa töissä ja käytti siellä tälläistä tietokon. seetijyrsinlaitetta, Mira se ei ollut, Italiaano ehkä, koneessa vaan oli vikaa, sitä ei korjattu koska korjaushintakin olisi ollut aika kova, sillä kuitenkin tekivät, joskus onnistui kerralla, joskus ei.

    Olisikin tosi hienoa jos asiakkaat aina malttaisivat korjauttaa väljät ohjurit, mutta usein käy niin, että "eikö nuo vielä mene jonkin aikaa, vaihdan auton kuitenkin pian toiseen, sais ny vähä paremmaksi edes"....
    sitten niitä seetejä hiotaan moneen kertaan kun äkkiä pitäis tulla, eikä saisi maksaa mitään, ja kun niitä hemmetin ohjaintappejakaan ei ole satkun välein itellä... :mad:
     
  18. audiq

    audiq Gearhead

    Tuota mä en kyllä tajua, että miksi niitä koneita sitten edes avataan, jos ei niille mitään haluta tehdä...
    Itse vien aina kannet koneistamolle tarkistettavaksi ja annan täysin vapaat kädet kunnostukseen. Ainoa vaatimus mulla on ollut koneistamolle, että ainakaan seuraavaan 100tkm en halua kansihommia samaan autoon tehdä tai edes miettiä tekeväni.
     
  19. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Se pieni ero niissä kulmissa on sitä varten että, sisäänajovaiheessa pinnat tiivistyvät paremmin toisiinsa.
    Ei vaikuta tiivistepinnan leveyteen mitään.
     
  20. napa

    napa 3rd gear

    kevyesti läppäämällä näkee ainakin sen, että onko se tiivistyspinta sellainen, kuin sen pitäis olla...

    ja jos kerran on tarkoitus kumit vaihtaa, niin minä ainakin samalla pyöräyttäisin ne venttiilit samalla kertaa tahnan kanssa (hienolla, ei karkealla)
     

Kerro tästä muillekin!