venttiilien putsaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja keimo, 9.4.2006.

  1. keimo

    keimo 3rd gear

    mikä olisi hyvä keino putsata vanhat venttiilit? käytössä olisi pylväspora.tiivistys pintaan ei vissiin kannata koskea. kannattaisiko noi samalla kiillottaa? millaisilla hiekkapapereilla? ja vielä yks: miten katsotaan onko venttiili hyvä vai tartteeko laittaa uusi
     
  2. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Porakone ja smirgelissä pyörivä teräsharja,vena poraan ja putsaamaan. Kannattaa käyttää koneistamossa,hiovat uudet pinnat eikä pitäis maksaa liikoja. Kannet tietty myös,pelkkä läppääminen ei aina riitä.
     
  3. Mopar

    Mopar Gearhead

    Pikkulentävään sellainen teräsharja. Sellain suoraharjainen, muistaakseni 0,4mm langanpaksuudella, lähtee karstat hyvin eikä jää jälkiä venoihin.
    Tai sit lasikuulapuhallus, ni ei tuu naamakaan mustaksi :rotfl:
     
  4. oikku

    oikku 1st gear

    Mun resepti:

    Rälläkkään teräsharjakiekko ja varovasti venttiili siistiksi, älä koske terällä tiivistepintaan!


    Ja sitten pylväsporakonetta seuraavanlaisesti:

    1. Istukkaan kiinni venttiilin hiontakeppi. (Katkaisin omani---veistin ohuemmaksi).

    2. Venttiilikansi poran alle tukevasti tueten ja venttiilinvarteen moottoriöljyä ja sitten venttiili sisään.

    3. Sitten vaan hiontatahnaa (ensin karketa tahnaa ja lopuksi hienompaa) tiivistepintojen väliin ja sopivilla kierroksilla hiontaa. Imukuppi pysyy hyvin kiinni venttiilin lautasessa, kun sitä vähän kostuttaa esim. vedellä.

    4. Välillä vena pois ja putsaus ja tarkastus. Muista öljytä varsi ennen hiontaa!

    5. Kun lautasen ja kannen tiivistepinnoissa ei näy pilkkuja ja esillä on harmaa "sormus" niin homma ok.


    Koneistus on toki aina koneistus eli ed. main. ei sitä vastaa.
     
  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Ensin katsot venttiilin silmämääräisen kunnon,tarkistat suoruuden tasaisella alustalla venttiiliä pyörittäen ja sitten venttiilin seetiin vastaavan pinnan ja lautasen välisen kannaksen paksuuden mittaus,joskus kannasta ei juurikaan ole kun venttiili on oikein kulunut! Mä olen joskus tehnyt sillä tavalla et olen hiotuttanut vaan pelkät venttiilit ja sitten läppäämällä tahnan kanssa seetipinnat kuntoon,ei sitten ole paras konsti mut kun aina ei oo ollut saldoa käyttää kansia seetienkin jyrsinnässä ja osavat sanoa koneistamolla et mitkä venttiilit menee suosiolla vaihtoon,vai meneekö yksikään? Laita sellainen porakoneeseen tarkoitettu pyörivä teräsharja kiinni ja sitä vasten painelet venttiiliä ja voithan toki kiilloittaakin siinä venttiilit kiinnittämällä ne porakoneen istukkaan ja siinä hiomapaperilla kiilloittaa ne! Paperiksi käy ensin vaikka 240 ja sitten 400 ja imuventtiileille voit sitten tehdä sellaiset kierteiset hiomajäljet manleyn venttiilien tapaan.
     
  6. keimo

    keimo 3rd gear

    seetit kyllä koneistetaan.
     
  7. kime2

    kime2 Gearhead

    Ok,no sitten ne koneistamossa katsoo kelpaavatko venttiilit hionnan jälkeen vai ei! Kannattaahan ne tosiaan kiillottaa ja puhdistaa valmiiks ennen koneistamoon vientiä.
     
  8. martiar

    martiar 1st gear

    Huh huh ... tuleepa eksoottisia ehdotuksia .....
    Järki käteen hei ......
    1. Tarkista onko kannet ehjät !!! (Halkeemia tai muuta)
    2.Ohjureitten kunto ja venttiilien varsien ja päiden kunto !!!!
    3.Venttiililautasten kunto ja yleensäkkin venttiilien suoruus tutkittava !!!

    Sen jälkeen mieti kannattaako koneistaa ne kuntoon vai hakkia toiset kannet .....
    Jos kunnostat vanhat venat !!!
    Porakkoneessa messinki harja pyörimään ja venat puhtaaksi tai lasikuulapuhalla venat ja kannet ....
    Venttiilit venttiilihiomakoneeseen ja oikeat kulmat venoihin .... niin tiivistepintaan kuin sille tulo ja myös lautalen palopuoleinen kulma myös !!!! (tiivitepinnat tulee olla virheettömät )

    Kannet ..... (tutki että kannet on varmasti ehjät !!!!)
    1.Ohjureitten koneistus (holkitus)
    2. Seitityöt haluttuihin kulmiin niin lähestymiskulma kuin varsinainen kolmekulma hionta ja myös päästö kulma kanteen kohdalleen ......
    Syvyydellä on merkitystä mutta ei niin radikaalinen kuin on yleisesti annettu ymmärtää ..... Vaan lähestymiskulma ja päästökulma on tärkeitä !!!!!!!!!!!!!!!!

    Läppäys !!!!!!

    Piirrä spriiliukoisella tussilla tiivistepinnat (seitit) mustiksi ja ota hienointa hiomatahnaa ja hio hennosti (venan avulla pientä edestakaista liikettä ei pyörittäen !!!!)siten että tulee ohut tiivistepinta näkyviin !!! (muista tarkistaa jälki venoista myös)
    Näin varmistat että koneitukset on onnistuneet !!!!

    Ei ne hommat sitten pesun ja kasaamisen jälkeen tähänlopu !!!!
    Muista tarkistaa venajousien asennuspaine sekä myös Max noston paineet !!!! Onko jouset OK vai ei .....

    Huolellisuus ennekaikkea !!!!!

    AM-Racing
     
  9. Stone

    Stone 3rd gear

    Nostimpas tämmösen kun on hiukan ajankohtasta asiaa, eli

    Mitä kansista uskaltaa lasikuulapuhaltaa ilman, että menee koko kansi vituiksi? Palotilat ja venttiililautaset? Tiivistepintaa on kaiketi aiheellista varoa, vaikka menisikin plaanattavaksi puhaltamisen jälkeen. Entäs tulpanreiät, tuskin osoittaa suoranaista typeryyttä tukkia ne ennen puhallusta?
    Kanavat voi sitten puhaltaa viimeistelyvaiheessa kannet tyhjinä kairailujen ja sovitteluiden jälkeen, mutta mites varjella ohjureita tässä hommassa?
     
  10. Ck

    Ck Gearhead

    Siihen ohjurinreikään kannattaa laittaa raakaa kumia mutta jos sitä ei ole saatavilla niin sinitarran luulisi ajavan saman asian.
     
  11. kime2

    kime2 Gearhead

    Mä olen käyttänyt ohjureissa puutappeja!
    Muuten kannen voi puhaltaa vaikka ympäriinsä!
     
  12. niklas_

    niklas_ 1st gear

    lipeä poistaa erittäin tehokkaasti karstat venttiileistä.
     
  13. rusty rocket

    rusty rocket Gearhead

    Pesun jälkeen puhalsin tuon yhden projekti köykämiini kannen alumiinisilikaatilla ympäriinsä ja kyllä karstat (mitä sitten olikin riittävästi ja oli muuten kokolailla piukassa) lähtivät 8)

    Sitten ei muuta kuin kansi uudet jo hankitut hilut mukana koneistamoon ja awot! Tänään kävin hakemassa tuon takaisin ja hyvältä näyttää 8) Nyt on sitten uudet ohjurit paikoillaan, seetipinnat ja tiiviste pinta koneistettu :D
     
  14. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    ite oon ihan akkuporassa ensi pyörittäny venttiiliä, näkee helposti suoruuden (pylväspora ajaa saman asian) ja karstat lähtee tod helposti puukon kärkeä käyttämällä (moran siis, ei mattoveitten)

    Hiomapaperilla sitten loput. ei oo kun muutaman minuutin homma per venttiili.
     
  15. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Mä muistan että teksniikkaopiston yks opettaja lupas ampua sen meitistä joka ehdottaakin hiomatahnaa...ne on peräkylän juttuja eikä tarkkuustyön kanssa mitään tekemistä, sanoi. Voi olla ettei tiennyt mitä puhui, en lähde väittämään mitään.

    Toisekseen (en kyllä muista miksi) mutta suhtautui venttiilin varren poikittaiseen hiomiseen ja lasikuulapuhaltamisiin torjuvasti. Joku perustelu siihenkin oli. Taisi sentään hyväksyä varren kevyen pitkittäissuuntaisen raaputtelun enimmistä karstoista. Se voi olla sen vuoksi että venttiili ei kovin paljoa kestä sivusuunnassa voimia, että jos sitä rupee hieromaan jossain pylväsporakoneessa, niin se on sitten good-bye suoruudelle...
     
  16. kime2

    kime2 Gearhead

    Noilla opettajilla on joillakin ihmeellisiä päähän pinttymiä,noh Juicehan näistä jo kertoikin aikanaan :poff:
    Mullakin ois useampi tarina eri opettajien pinttymistä ja niistä muutenkin,mut jätän nyt niistä kertomatta,mut odottakaapa kun sopiva hetki koittaa :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!