Venttiilien tiiveys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jusssi, 16.1.2017.

  1. jusssi

    jusssi Gearhead

    Kasattuani venttiilit kanteen kokeilin tiiviyttä laittamalla lakkabensiiniä palotiloihin. Muutamasta venttiilistä vuoti kanavaan jo muutaman minuutin jälkeen sen verran, että kastumisen näki. Onko riski laittaa käyttöön vai oisko vaan viisaampaa tehdä jotakin.?
     
  2. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Tuskailin ite samaa joskus. Napauta vasaralla venan varren päähän muutaman kerran et vena asettuu varmasti seetiin. Mut älä lyö pöydällä sillei et lautanen pääsee koppasee pöytään.
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    ite ehkä pyöräyttäsin köykäsesti tahnalla et näkis onko seeti linjassa ohjuriin nähden ja/tai lautanen vinossa, jos on toi eka, niin siihenhän ei auta ku läppääminen, venttiilin lievä kierouma voi parantua koppaamalla ja tietty toikin jos kyse on vaan asettumisen puutteesta, mut se yleensä korjautuu jo siinä ku pyöräyttää tahnalla.

    sit pakovena on kai riskialttiimpi vuotamisen suhteen, jäähtyminen kanteen vajaata, ja kerää karstaa seetiin jollon jähtyminen hidastuu entisestään.

    Edit: emmätiä, ehkä määkin kokeilisin eka vaan kopata, viittis mahdollisesti turhaakaan homma tehdä
     
    Muokattu: 16.1.2017
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ehdottomasti kertaus hiomatahnalla!
     
    KajS tykkää tästä.
  5. rb

    rb Double Gearhead

    Hmmmmm.....

    Kyl bensa tunkeutuu tosi pienestä.

    Sanotaanko jos ensimmäiseen pariin minuuttiin ei näy märkää kanavassa, niin pidot on kohdallaan....
     
  6. DX

    DX Double Gearhead

    jos rehellisiä ollaan, niin emmä omissa maamoottoreissa läppäyksen jälkeen oo yleensä edes tarkistanut tiiveyttä, nippuun vaan ja menoksi,
    mut koneistamon jäljiltä on toisinaan kyl joutunut vielä läppäämään, kasaan kannet aina ite et saa tahnalla tarkistettua,
    special motorsin jäljiltä on kyl ollut just eikä melkein, mut tahnaa on silti pitänyt käyttää et saa merkkiviivan ventaaliin back cutin tekoo varten,
    ku pitää ittelleki käsivaralta tehtävissä olevaa koneistuspuuhaa jättää.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Toi lakkabensiinitesti vaatii enemmän mitä se miran imutesti. Mulla tärpätit vuotaneet vaikka miratut seetit näyttää imukojeessa että täysi pito. En ole sitten alkanut tahnaamaan ettei kiiltävät pinnat tuu mataksi ja kerää paskaa.

    V8 ei ole kovin ranttu venavuodoille. Mulla meni päin persettä yhdestä 307 pakoseetin koneistus kun pääsi kansi liikkumaan penkissä. En saanut sitä enää kunnolla pitäväksi ja ei ole menoa haitannut. Enemmän sen noissa pikkukoneissa ja niitten ajettavuudessa on huomannut jos venat ei pidä kun ne loputkin vähät väännöt häviää.

    Dieselissä tietty tarkempaa venttiilien pitävyys
     
  8. jusssi

    jusssi Gearhead

    Läppäsin kevyesti ja sit koitin tuolla lakkabensiinillä. Tuota vähän arvelin kans että tulee aika helposti läpi noi liuottimet, että onko noin edes itua kokeilla. Jotenki muistelen, että koulussa opetettiin, että laitetaan jäähdytinnestettä ja sit yön yli olla ja jos ei aamulla ollu tullu läpi, ni hyvä. En oo kyl ihan varma tuosta muistosta...
     
  9. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Poistaakos jäähdytinneste samanlailla veden pintajännityksen kuin fairy? Liuottimen luulis olevan vielä notkeempaa?
     
  10. jusssi

    jusssi Gearhead

    Lakkabensiinin pintajännitys on n 23 Glykolin 47 ja veden 73 N/m. Taidampa vielä koittaa glykolilla, miten pitää... :rolleyes:
     
  11. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Tai napauta sihi venan päähä parikertaa niin et se käväsee auki. Mä testailin sinolilla tai bräkleenillä, kun niitä siinä silloin oli hollilla...
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Onks testattu jousilla vai ilman. Hyvät jouset vetää aika huononkin venatyön aika tiiviiks.
     
  13. rb

    rb Double Gearhead

    Mä luulen, että jos menee ilman jousia kokeilemaan, niin bensat on lahkeella, ennen kun ehtii kissaa sanoa....
     
    KajS tykkää tästä.
  14. josu

    josu Gearhead

    Jousia ei laiteta paikallen kun koetetaan tiiveyttä,kaiken a ja o on puhtaus,seetit ja vena puhtaaksi ja paikalleen sitten neste palotilaan,horo tulee läpi heti ja hyvä ei lainkaan.
    Venaa kun lätkättää kantta vasten niin sen kuulee harjaantunut korva jo äänestä onko vena tiivis vai ei siihen tulee sellainen oma tatsi tuohon asiaan.
     
  15. urho3

    urho3 Gearhead

    Mitä ite oon miralla veivannu niin ei tarvi tahnalla pyyhkiä jos on tiukat ohjaimet ja venat oikein hiottu että ei vipata niin pitää kerralla. Ja tosiaan sen kuulee äänestä kun se oikein lätkähtää kantta vasten. Ja ei jousia jos imulla testaa.
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Juu ei kyllä kovin usein tartte. Sillon jos aihio on niin paska että venttiili esim. syöpynyt tai vastaavaa tarttee vähän pyöräyttää.
     
  17. fennia

    fennia Gearhead

    H
    Herätellääs vähän tätäkin keskustelua. Ihanko aikuisten oikeesti olette saaneet läppäämällä venttiilit täysin pitäväksi ilman jousia?
     
  18. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Tuskin... Tuo alipaine testi kyllä tehää ilman vietereitä.
     
  19. fennia

    fennia Gearhead

    No se alipainehan itsessään vetää niitä kiinni päin. Otin tossa nimittäin noin 10 tkm ajetut oldsin 455:n kannet auki. Alun perin kasattuna oli täysin tiiviit venttiilit. Purin kuitenkin kannet ja putsasin karstat ym pois. Seetteissä kuitenkin sen verran karstaa ja syöpymää, että tahnan kanssa päätin läppäillä puhtaaks kun ei kehtaa tollasenaan kasata. Ilman jousia en saanut neste testillä täysin pitäväksi. Uskoisin kyllä että kasattuna pitää. Ainakin huomattavasti paremman näköiset noista seeteistä tuli.
     
  20. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Onhan siellä tulentekotapahtuman aikana muutaman kilon paine myöskin painamassa niitä tiiviiksi..
     

Kerro tästä muillekin!