Venttiilijousen rate, paineet ja asennuskorkeus

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja FeV-8, 11.5.2020.

1. FeV-8

FeV-8 Gearhead

Elikkä mulle olis tulossa howardsin rullanokka oldsin isolohkoon, ja suositellut paineet olisi 122lbs closed, ja 353lbs aukipaine, ja rate 425. Nämä arvot tulee howardsin omilla jousilla.

Tuohon lähelle sopisi Compin 987-16 jouset, joille ilmoitetaan 121 seetille ja 343 open pressure. Rate 370lbs.

Howardsin jousissa asennuskorkeus vain 1,65" joten ne saa unohtaa, koska mulla on pakoventtiileissä as korkeus 1,84" ja imuventtiilissä 1,71"

Compin jousissa as. korkeus 1.8" ja coil bind 1,15" Nokassa nostoa 0,581 imu ja pako.
    Olin ajatellut hommata imuventtiileihin +0,06" retaineria nostavat lukot, jolloin imupuolen asennuskorkeus olisi luokkaa 1,76-1,77 Tämähän tarkoittaa, että seetipaine kasvaa, mutta haittaako se? Coli bindiin jäisi matkaa 0,03-0,04". Menee ehkä liian lähelle?
    Pakoventtiileihin ajattelin 0,06" shimmit, jolloin asennuskorkeus olisi n.1,78" ja coilbindiin jäisi 0,049, taitaa olla tuokin liian vähän?
    Imupuolen retaineria on pakko saada tuolle nokalle ylemmäs, sillä se vastaa tuolla nostolla venttiilinvarren kumiin.

Imuventtiilin jousellle voisin vähän syventää jousen koloa, jos jostain saisi siihen soveltuvan terän...

Lähinnä mietityttää tuo jousen ilmoitettu rate, että mikä merkitys sillä on asiassa?

2. artsiracing

artsiracing Gearhead

Jousen rate määrää myös sen toteutuvan aukipaineen, ja ne vaihtelee samantyyppistenkin nokkien jousisuosituksissa jonkin verran. Toisinsanoen se ei ole kovin kriittinen asia varsinkaan kun kierrosluvut pysyvät kohtuullisina.
    Seetipaine on yleensä kriittisempi arvo, mutta saa sitä olla "liikaakin", se ei haittaa mitään.

Sulle nuo compin jouset käy esitettyjen mittojen perusteella hyvin, mutta hyvä olis saada ne asennuskorkeudet sinne 1.78 - 1.8" paikkeille.

Kerro tästä muillekin!