venttiilijousista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja oovos, 30.1.2011.

  1. oovos

    oovos 1st gear

    Kansia myydään ebayssa niin että on eri jouset rullanokalle ja laahaavalle. taitaa olla kovilla ja hyd nostajilla viä eri. Mistä se jousi sen tietää mikä nokka on? mulla on siis jo jouset mutta ei mitään hajua mille on tarkotettu joten onko sillä oikeesti mitään merkitystä?
     
  2. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    tuskin nokan valmistaja on huvikseen ilmoittanut että minkälaisia jousipaineita pitäis käyttää.
    ainakin näin komiasti venttiili leijuu väärillä jousilla http://www.youtube.com/watch?v=_REQ1PUM0rY ja kyllä se venttiilikin varmaan tykkää enemmän kun jousi sen palauttaa eikä mäntä :odroll: tuo oli vain mun mielipide, kokeneemmat varmaan kertoo lisää
     
  3. Mopar

    Mopar Gearhead

    On sillä väliä. Ei se jousi sitä nokkaa tiedäkkään, mutta mäntä kertoo venttiilille ja sehän voi juoruta jousellekin :rotfl:
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Periaatteessa noille kaikille nostajatyypeille on ikään kuin omanlaisensa jouset;jouset ei sinällään mistään tunnista nostajatyyppiä.

    hydr.laahurinostajille tarkoitetut jouset on sieltä lievimmästä päästä ja eivät riitä sit mekaanisen rullanokan kanssa oikein mitenkään,todennäköisesti siinä tapauksessa jousi ns.pohjais ja saman se voi hyvinkin jo tehdä vaikka ois vaan mek.laahuri,niissäkin kun on nostoja jo aika tavalla eli tiukimmissa kepeissä mennään löysimpien mekaanisten rullanokkien ohi,hydr.rullanokkien jäädessä jonnekin tuonne välimaastoon noin tavallisesti...
    Sitten on tietenkin myös jo esille tullut venttiilien leijuminen/kelluminen/sekoaminen!

    Sit vois tietenkin sinällään käyttää rullanokalle tarkoitettuja jousia laahureiden kanssa muuten,mut sit nokan kuluminen on aika nopeaa ja mihin tarviit 6000 kiertävän koneen kanssa 8000:lle r/min tarkoitettuja jousia.
    Eli kyllä ne jouset pitäis ainakin suunnilleen osua nokkapakkaajan arvoihin!
     
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    Eikä vaan suunnilleen, vaan mielellään aika tarkkaankin. Vähän harhaanjohtavaa kun noissa mainostetaan lähinnä sitä et mille nostoille ne jouset riittää. Se ei kutenkaan kerro viel oikeen mitään niinku ei ne motin kierroksetkaan, se tarvittava paine on kii nimenomaan siitä nokan profiilista. Peruslaahureilla on vielä paine jonka yli ei kannata mennä tai toi kulahtamisen vaara kasvaa rajusti, luokkaa 120+ seetipainetta ja 300 auki ni sit ruvetaan olemaan "vaaravyöhykkeellä" ja kaikki tarvii ainakin kattoo entistä tarkemmin sekä mielellään ajaa sisään hennommilla jousilla.
     
  6. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Kuinkas toi hydraulinostaja tykkää suuremmista seetipaineista?

    Elikkäs olisi OLDSin Cranen PowerMax, joka suosittelee 95 lbs seetipainetta ja olis Edelin ylimääräiset jouset, jotka ovat 120 lbs seetipaineella.

    Mitä mieltä olette katukäytössä ko. yhdistemästä?
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    En mä olis kauheen huolissaan tosta kun ei kuitenkaan mennä mitenkään tolkuttomasti yli. Yleensä toi ilmoitettu vatimus on minimi, laahuri sitten asettaa omat rajoituksensa sen suhteen et kuinka korkeeks ne paineet voi laittaa ilman kulahtamisvaaraa. Mut on ikäänku turvallisempaa ja vähempi osia syövää olla vähän yli vaaditun, kuin alle.
     
  8. kime2

    kime2 Gearhead

    Meillä on nyt ajettu Chevyn pikkulohkolla vastaavan suurusilla "ylipaineilla" nyt 5 kesää ja nyt 2 viimestä XE-nokalla eikä ole kulahtanut tms.,eikä tuota edellistäkään nokkaan kulumisen takia vaihdettu!
     
  9. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Joo. Oli taas väärä hälyytys.

    Edelin 120 lb oli 1.8" mitalla, kun taasen tohon G-kanteen oli yli 2". Eli täytyy laittaa shimmejä väliin ~3 mm, että sais sopivasti preloadia.
     

Kerro tästä muillekin!