venttiilikoneiston manuaaliventtiili

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja ottohen, 18.5.2025.

  1. ottohen

    ottohen 1st gear

    88 mallin capricessa on alkuperäinen th200 4r laatikko.
    Kun valitsinkepistä laitetaan d tai od silmään niin ei tapahdu mitään, ei kuulu mitään ääntä eikä toimi.
    Jos kepistä valitaan 1 tai 2 niin 5 sekunnin kuluttua äänekkäästi kolahtaen vaihde menee päälle ja heti
    suoraan siirretään keppi d tai od kohdalle, jolloin ei kuule mitään ääntä ja heti voi lähteä liikkeelle.
    Tällöin laatikko toimii oikein, vaihtaa äänettömästi ja tasaisesti sekä ylös että alas, kickdown ja turbiinilukko
    toimii myös.
    TV-vaijeri on oikein säädetty, myös governor on kunnossa, koska ajaessa vaihtaa oikein. En ole asiantuntija, mutta
    voisko venttiilikoneistossa olla vikaa, likaa kertynyt ja joku venttiili jumittaa, auttaisko puhdistus.

    Tämä ongelma alkoi viime keväänä, kun otin auton käyttöön väliaikaisesta seisonnasta. Öljyä oli vuotanut runsaasti
    auton alle talven aikana.Lisäsin heti öljyä enkä käyttänyt siis kuivana. Ostin Amerikasta uuden alumiinisen öljypohjan
    ja laitoin paikalleen.Tällöin kepistä ei vielä tarvinnut ensin laittaa pakkovaihteelle, vaan suoraan d tai od ja viiden
    sekunnin odotus ja toimi oikein. Vein auton katsastukseen, katsastusmies ei sanonut mitään 5 sekunnin viiveestä. Jos d tai
    od ei suoraan toimi niin ei ilmeisesti olisi määraysten vaatimusten mukainen. Pari viikkoa myöhemmin piti jo edetä
    pakkovaihteen kautta. Nyt on tilanne tämä: Jos auto on ollut paikallaan vähintään vuorokauden, niin vaihde kytkeytyy
    suoraan 5 sekunnin viiveen jälkeen od tai d. Jos auto on ollut käynnissä vähintään 5 minuuttia, niin on edettävä pakkovaihteen
    kautta. Jos autolla on ajettu yli puoli tuntia ja pysähdytään ja otetaan vaihde pois niin vaihde ei mene päälle edes pakkovaihteelle,
    vaan on odotettava muutama tunti ennen kuin taas toimii.
    Öljyn lämpötilla on siis keskeinen rooli ongelmassa. Onkohan venttiilikoneistossa sisäinen vuoto.
     
  2. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Eteenpäinajo kytkimen männän tiiviste saattaa vuotaa tai mäntä halki, voisi aiheuttaa tuollaisen oireeen.
     
  3. ottohen

    ottohen 1st gear

    Kimmeli on varmaankin oikeassa. Kuitenkin ihmetyttää että vaihteisto toimii täysin sen jälkeen kun on lopulta ykkönen ja eteenpäin ajon kytkin ovat kytkeytyneet. ATSG huolto- ja korjausoppaan mukaan eteenpäin ajon kytkin on eteenpäin ajettaessa aina kytkettynä. Miksi paine ei karkaa ajossa jos männän huulitiiviste on repeytynyt tai mäntä halki.
    Tuosta korjausoppaasta ei selviä miten linjapaine etenee manuaaliventtiilistä kytkimiin. Venttiilikoneistossa tukosten vaikutusta ei voi arvioida, jos ei tiedä koneiston toimintaa.
    Esim. Microsoftin Copilot tekoälyltä kysymälläkään ei saa tietoa linjapaineen kulusta, koska sen tieto on peräisin vain foorumeilta. Englanniksi kysyttäessä amerikkalaisilta ja suomeksi kysyttäessä overdrivelta.
    Sitä paitsi ilmaiset tekoälyt tekevät paljon virheitä, vain maksulliset ja tiettyyn alaan erikoistuneet ovat luotettavia.
     
  4. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Mahdollinen vuoto voi olla niin pieni vielä, että kylmällä öljyllä jaksaa puristaa kytkinpakan kiinni ja saa sen myös pidettyä ajon aikana.

    Kuuma öljy voi jo sen verran vuotaa ohi, ettei mäntä pysty enää kytkin pakkaa kytkeytymään, ja sutiva kytkin pakka palaa suht nopeasti.

    Pakilla ja pakkovaihteilla on korkeampi linjapaine, ja siinä syy miksi olet vielä onnistunut saamaan eteenpäinajo vaihteen päälle kuumana, toki silläkin kikkailulla tulee raja jossain kohtaa vastaan.
     
  5. ottohen

    ottohen 1st gear

    Kimmelin kommentti vaikuttaa järkeen käyvältä. Auttaisko snake oil treatment ,jos vuoto johtuis vain kumitiivisteestä. Chevelles foorumilla joku ehdottaa Lucas trans treatment kumitiivisteen turvottamiseen. En oikein usko tuollaisiin kepulikonsteihin. Nuo öljyt ovat petroolipohjaisina vaarattomia ja vois kokeilla, jospa vähän aikaa auttaiskin. Ongelman aiheuttaja selviäisi jos aine toimisi.
     

Kerro tästä muillekin!