Venttiilin jousipaineet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ttvuori, 22.10.2017.

  1. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Mosa mopar 440, nokka lunati mekaaninen street roller. Onko 180 lbs seetillä ja 460 lbs auki OK?
     
  2. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    eikö se lunati kerro mitä pitäs olla :odeek:
     
  3. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Ei ainakaan nokkakortissa lue. Pitäsköhän laittaa sit sähköpostia sinne.
     
  4. peltsi

    peltsi Gearhead

    Kovin nihkeesti kerrot et mikä nokka kyseessä. Noilla tiedoilla ei kukaan pysty sua auttamaan. Ei edes Lunati.
     
  5. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Alakanttiin on, oli sit mikä mekaaninen rolleri tahansa.
     
  6. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    just omat tarkastin eli
    440 pohjaisessa moparissa PAC 1225 jouset 250/765
    ja BB Cheyssä 250/745
     
    sangi74 tykkää tästä.
  7. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    255/263 @. .050 ja .600 nostoa lukee kortissa mut 1.6 vipat eli .640 sitte
     
  8. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Mä saan kyllä shimmattua noihin about 30 lbs lisää eikä vielä pohjaa
     
  9. tniitty

    tniitty Gearhead

    Mulla oli edellisessä koneessa toi sama nokka ja just 1,6 vipat on muuten hyvä nokka.muistaakseni laitoin compin jouset ja kiiniolo paine tais olla 220 ja auki 600 mittaa asennuskorkeus ja jousien halkasija mitkä sulle käy todennäkösesti 1,550” ja sitten summitilta ettiin sopivia jousia ja muista laskee coilbind kans pitää jäädä vähintään 1,6mm. kun jousi on täydessä nostossa mielummin vähän enemmän.mulla jää nykyisessä koneessa nyt 2,8mm. Ja nostoo on 0,700 kiiniolo paine 230 ja jouset trickflow
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Lunati suosittelee tälle nokalle 73367 jousta: 210@1.950" ja 556@1.250", riittää .700" nostolle.

    Muistatko mitkä nuo sun aloituksessa mainitut 180/460 jouset on merkiltään ja malliltaan?
     
  11. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Pac 1254 asennuskorkeus 1.87”. Pitää kattoa toisel mittarilla kun näyttää jäävän noista ilmoitetuista arvoista.
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos nuo Pacit on vielä lähellä ilmoitettuja 194@1.950 ja 499@1.3 arvoja, niin kyllä ne tuolle sun nokalle on mun mielestä ihan ok.
    Ellei sun ajotyyli ole sellainen että koko ajan kierrättelet niin paljon kun koneesta ikinä lähtee..!
     
  13. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Tulee kaverille tuo kone, eli ajotyyliin en voi vaikuttaa. Mut veikkaan et suurin osa ajosta on aika rauhallista
     
  14. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Oon laittamassa Moparin 440 koneeseen Compin XE285HL nokkaa ja nyt rupes hiukan jousipaineet mietityttämään...
    Comppi suosittelee ton nokan kanssa 924-16 tuplajousia, jolle ilmoitetaan 347lbs/in, 112lbs@1,9" ja 355@1,2". Voisko tosta päätellä, että suositeltu seetipaine on toi 112lbs ja aukipaine n. 300lbs kun nostoa nokassa on 0,545" ? Onko siihen jotain syytä miksi noin löysät jouset on tuplajouset, eli toisin sanoen onko sillä mitään merkitystä onko jousia yksi vai kaksi, kunhan paineet täsmää?
    Mulla olis yksi jousisarja tossa valmiina, jolla seetipainetta tulisi pakovenoille 130lbs ja imuvenoille 120lbs. Vastaavasti aukipaineita tulisi silloin pakoille reilu 320lbs ja imuille reilu 310lbs. Onkohan noi paineet jo liikaa? Lisää painetta pystyisi shimmailemaan, mutta vähentäminen onkin hankalampi juttu...
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Nuo sulla olevat jouset käy oikein hyvin.
    Aukipaineethan on lähellä samaa kuin mitä noilla 924:lla tulis, ja vähän reilut seetipaineet ei haittaa mitään eikä vaikuta nokan kulumiseen.
     
  16. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    OK, kiitos kun vahvistit että uskallan viikonloppuna kasata kannet :). Eikö tollanen 112/300lbs kuulosta melko miedoilta paineilta (vahva mututuntuma :D) noinkin nopearamppiselle nokalle? Hughesin sivuilta lunttasin, niin siellä suositeltiin saman kokoluokan nokille 150/330lbs paineita. Olisko parempi shimmata kaikki venttiilit samoille paineille, eli n.130/320lbs? Pakopuolella asennuskorkeus jää ilman shimmejä reilun millin pienemmäksi.
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Voihan sen niinkin tehdä, imupuolella on se venttiilikin vähän painavampi.

    Mutta toisaalta ei nuo HiLift nokat tee senkään vertaa nostoa 1.5 vipoilla kuin Fordin ja Chevyn 1.7 vipat vastaavilla ihan tavallisilla Xtreme nokilla, ja niillekin suositellaan tuota samaa jousta.
     
  18. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    No niinpä näyttääkin sama 924 jousi kelpaavan vielä astetta rajumpien hydraulinokkien kanssa, ja tuskin Fordin tai Chevyn venttiilikoneisto kevyempi on. Minkähän takia esimerkiks XE268H nokan suositeltu jousi (911-16) on 373lbs/in kun XE295HL pärjää tolla 347lbs/in jousella?
     
  19. J.J.

    J.J. Gearhead

    Olisiko nopeammat rampit.
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    ^^ Ei tuo jousijäykkyyden ero paljoa ole, tekee reilun puolen tuuman nostolla 13-14lbs eroa.
    Ja toinen on tuplajousi ja toinen yksinkertainen, jolla myös vähemmän nostovaraa.

    Ei niitä suosituksia kannatakkaan lukea niin että juuri sen tietyn jousen arvot olisivat ehdottomat ja ainoat oikeat juuri sille tietylle nokalle.
    Monelle nokalle annetaankin useita vaihtoehtoja niistä jousista mitä nyt sattuu olemaan tuotannossa.
     

Kerro tästä muillekin!