Venttiilin vaihto renkaaseen kumia ottamatta pois?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja toyopet, 6.3.2014.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Onnistuuko? Tekeekö normi rengasliikkeet?

    Rengaspaineita tarkastelin ja ekassa renkaassa venttiili vaikutti silmämääräisesti hiukan erikoiselta ja käänsin sitä tietenkin: poikki meni. Kaikki muutkin alla olevat renkaat kävin läpi ja samalla lailla haperoita näyttäisi olevan. Muissa kyllä ilma nyt pysyy, en tarkoituksella niitä irti vääntänyt.
    Mutta vaihdettavahan ne olisi kaikki.

    Onnistuuko venttiilinvaihto ilman, että kumeja täytyy käyttää vanteelta irti?
     
  2. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Pystyy jos vaan saat venttiilin puoleisen renkaan sivustan painettua lyttyyn.
     
  3. Ville.

    Ville. 2nd gear

    Pystyt tekemään sen kotonakin, jos vain kompurassa riittää pauhu nostaa rengas takaisin vanteelle.
     
  4. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Bräkleeniä tai kaasua renkaan sisälle ja tulta perään :)
    (omalla vastuulla) ja tämä vasta jos ei se rengas nouse takaisin vanteelle painamisen jälkeen.
     
  5. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    No perkeles, tuota en olekaan tullut ajatelleeks.
    Täytyypä koittaa joku kerta.
    Montako ruokalusikallista tai kuinka pitkä suihkaus?
     
  6. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    JuuTuuba on täynnä videoita missä paukutellaan kumeja vanteelle, mutta mä en henk koht lähtis moiseen. Pirustako sen tietää millainen painepiikki siellä käy ja millaset piilevät vauriot kumiin tulee.
    Mutta miten vuan, omiahan (kai) kaikki paukuttelee.
     
  7. 63S88

    63S88 Gearhead

    Ei siinä venttiilin vaihdossa mitään tulella leikkimistä tarvitse. Tipauttaa vaan venttiilin puolelta renkaan jalkaosan irti vanteelta ja siitä välistä sitten venttiilin vaihto. Renkaan sisäpuoli kun on edelleen tiukasti vanteella, niin siihen saa helposti ilmat sisään.
     
  8. -TH-

    -TH- Gearhead



    Yleensä se rengas pitää kyllä pudottaa kokonaan huulelta, voi muuten olla melkoisen tiukka pujottaa uusi venttili paikolleen , saati että jotenkin saa kaivettua vanhan venttiilin pään pois.
    Liukkaria kannattaa lisätä kun rengasta alotellaan nostamaan takaisin huulelle. Ei tarvitse siis tulijuttuja jos ei välttämättä halua. Tavallisella paineilmalla nousee varsinkin jos jätät venttiilin ruuvaamatta ja nostat kumin ilman venttiilikaraa. Sitten kara paikoilleen kun kumi on paikoillaan.
     
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ajattelin, että tuollainen korkeaprofiili rengas antaa suhteellisen helposti jälkeen mutta ei vielä pieni hyppely tuottanut tulosta. Täytynee käyttää rautaa.
    Sitä kompuran riittävyyttä vähän epäilen tässä tapauksessa takaisin laittoon, kun on vaan tuollainen ihan pieni malli.
    Mutta mutta, katsotaan.
     
  10. -TH-

    -TH- Gearhead



    Jos ei ole pääsyä rengaskoneelle, niin ehkäpä toimisi vanhankansan tyylinen kakkosnelonen vipuna jossa on pystypulikka alaspäin, ja sillä painetaan kumi pois huulelta. 2/4 toinen pää pitää tukea johonkin, esim. Seinään, traktoriin tms. Se toimii niinkuin ne perusalkeelliset rengaskoneet, joita joskus oli jopa jossain roihalakaupoissakin kaupan.

    tarkemmin kun vuntsii, niin vetopuomi (näitähän harrastuksen takia jokaisella on, oletan) toiminnee myös, puomi kuulaan, rengas maahan ja siihen joku palikka renkaan ja putken väliin ja kumi on irti.
     
  11. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    vipuvarsi kotikäyttöön on helppo toteuttaa myös näin: vanteen keskireiästä liina lenkille(sopiva pituus!!)(kapula alapuolella), lenkin yläpäähän 2x4 ja kaveri(mielellään painava) seisomaan renkaan toiselle reunalle , tässä sopivan pitkällä lankulla (1-1,5m) saa hirveet voimat keskiöreiän vanteen ulkoreunan n.25cm "välityksellä" , lankun alle renkaan "sisäkehän"/vanteen ulkoreunan kohdalle sopivaksi katsomasi palikka (pätkä 2x4 tms) ja jos ei kaveria saatavilla renkaan vastareuna jonkin Matalan "pönkätyn" kohdan väliin ja vääntöä , lähtee varmasti irtoomaan
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joo, ei oikein putkeen mennyt, olen hävittänyt rengasraudan johonkin.
    No kyllä se varmaan vanteelta irtoaisi mutta joka ainoalle renkaalle pitää tehdä sama juttu. Ajattelin jo ottaa ne kaikki alta pois ja pistää kesärenkaat alle mutta mutta, yhdestä kesärenkaasta puuttuu koko venttiili kanssa ja pinnat on niin huonot, että uusittava ne olisi.
    Yhdet sopivan kokoisen kesärenkaat on olemassa mutta väärillä vanteilla.
    Joten tässä on kuitenkin lähdettävä rengaskoneen viereen, niin eiköhän nuo sitten samalla hoidu.
     
  13. Hai

    Hai Double Gearhead

    Et tarvitse rengasrautaa tai mitään ihme työkalua.
    Sulla on kuvassa tuo jeep.
    Pyörä lätsälleen maahan kun ilmat on pihalla. Ulkopuoli ylöspäin ja alle vaikka vanha matto jos haluaa vanteen sisäreunaa armahtaa.
    Kaveri seisoo vanteen päällä (painona, ettei heilu), kun ajat Jeepillä kumin päälle siten että etupyörä seuraa mahd läheltä maassa olevan vanteen reunaa.
    Tippuu varmasti.
    Kaivaa/onkii vanhan venttiilin jämän pois sujauttaa uuden ja kompuralla ilmat perään. Siihenkään ei mitään jättikompuraa tarvita.
    Näin olen toiminut "kenttäolosuhteissa".
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ^ yritin kerran, ei pudonnu kumi vanteelta. En tiedä missä oli vika, ehkä suburban on liian kevyt auto. Kokeilin kakkosnelosilla ja palikoilla välissä ja ilman, ei mitään.

    En muista mitä tein, taisin kaivaa kasasta toisen pyörän ja laitoin alle.
     
  15. SamiL

    SamiL Gearhead

    Kyllä kai tässä tarkoitettiinkin sitä, että renkaan ulkopuoli (venttiilin puoli) painetaan vanteesta irti ympäriinsä, eikä vain venttiilin kohdalta. Renkaan sisäpuolen pitää antaa olla vanteella. Kun leikkaa venttiilin kantaosan sisäpuolelta poikki, kannattaa varoa pudottamasta sitä renkaan sisälle. Uuden venttiilin olen vetänyt paikalleen niin, että olen ruuvannut sen päähän T-mallisen venttiilityökalun (esim.Motonet) ja pihtien kahvapuolella olen muljauttanut sen paikalleen vanteen reunaa tukena käyttäen. Venttiilin varsi pitää rasvata tai kastella vaikka paikkaliimalla, niin veto käy kevyesti. Niin kauan kun renkaan sisäpuoli on vanteella, saa ilman renkaaseen melko pienellä paineella, kun laittaa pyörän nojaamaan 45 asteen kulmaan jotakin vasten ja painaa jalalla vanteen kiinni renkaaseen ilmaa laittaessaan. Vannerasvaa kannattaa käyttää välissä.
     
  16. 63S88

    63S88 Gearhead

    Anteeksi tuo edellinen nopeasti kirjoittamani, mutta toivottavasti SamiL sai tarkoittamani asian 'kansan tajuiseen' muotoon. Ja se rengasrasvan käyttö on suotavaa venttiilien asennuksessa, suorastaan pakollista oikeanlaisen rengasasennuksen onnistumiseen... Saapasrasvaakin on muutamat 'itseopiskelleet asiakkaat' käyttäneet liukasteena. Ei ollut toiminut... :)
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos sattuu olemaan käsillä semmoinen urheiluväline, kuin "leuanvetotanko", joka ruuvataan oven karmiin, niin sillä pystyy muutamalla puristuksella painamaan päällysrenkaan vanteelta. Vanne karmia vasten, tangon toinen pää vastakkaiseen karmiin, toinen renkaan kylkeen vanteen reunan lähelle. Ja tangon kiristys.

    Niin kypsä oon vuosikymmenien takaisten pinnoitettujen renkaiden sisäkumien laittoon, etten ostais vieläkään uusiorengasta, jos uusia vaan saa. Että sieltä se "tieto". Kantakaupungin yksiössä sisäkumeja muinoin vaihtaneena ja paikanneena, sano.
     
  18. Blockhead

    Blockhead Gearhead

  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Käy ostamassa sellaisen satsin millä tubeless venttiilit voi vaihtaa ulkopuolelta


    Siinä on putki jolla vanha venttiili poistetaan ja toinen millä uusi pukataan paikalleen
    paremmissa on myös pari venttiiliä ja se koukkasu rauta millä perinteisellä mallilla tubeless vent. vaihdetaan



    Paikallisessa varaosa liikkeessä ainakin oli, hintaa en kysynyt
     

Kerro tästä muillekin!