Venttiilinvarren kumien vaihto....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Big_Rocker, 21.5.2010.

  1. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Yksinään jos tekee niinkun minä aina teen, niin saa olla keskiverto fakiiri noiden vääntörautojen kanssa että homma onnistuu. Eli asentaessa pitäs yhdellä kädellä vääntää koko ajan ja pitää jousta alhaalla ja toisella koittaa saada levy (+ mahdollinen o rengas) ja sitten kiilat paikalleen tiputtamatta niitä. Purku vähintään yhtä vaativaa. Osta tuo kuvan puristin.

    Eero tuossa laittelee jotain japsikonetta, unohda se ja hanki korjausopas omalle koneelle missä kerrotaan prosessi.

    Magneetti on kätevä siinä kohtaa purkuvaihetta kun jousi on kasassa, levy on alhaalla ja pitäs ne kiilat saada talteen tiputtamatta niitä koneeseen.
     
  3. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Juu on se parempi että on molemmat kädet käytössä. Ja unohdetaan japsikoneet (lähteekö ne pyörimään kun laitetaan paine sylinteriin..?). Ja hankitaan magneetti. Paljon kiitoksia vinkeistä.
    :D
     
  4. Rantala

    Rantala 3rd gear

  5. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Otan mieluusti vastaan lisääkin vinkkejä asiasta.
     
  6. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Jos mäntä ei oo just yläkuolokohdassa, niin paineilma painaa sen vain alas, eli ei kannata pitää räikkää kampuran päässä, ettei tuu syyläriremonttia, jos näin käy. Ja ensteks kannattaa lyödä retaineriin, eli siihen lautaseen hylsyä tai putkea apuna käyttäen kunnon napsu, et kiilat irtoo sieltä kartiosta, niin ei tarvi käsin kammeta/tollasta puristinta niin kovaa vääntää heti alussa. Tai siis helpottaa vähän. Tollasen puristimenhan voi vaikka itte väkertää lattaraudasta ja pultista ja mutterista, jos muuta tekemistä ei oo, tulee joko toimiva tai sitten ei.. Clevelandiin oon joskus sellasen jousen vääntöraudan tehnyt, en muista miks, koska kumeja oon yleensä vaihtanu niin että kannet on pöydällä levällään....
     
  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Vasaralla napautus lautaseen siinä puristamisen ensivaiheessa kannattaa tosiaan muistaa. Ikinä en ole paineilman kanssa leikkinyt, ko. mäntä ylös ja sopivan puristimen sepittäminen. Yleensä vanhasta keinuvivusta on toiminut, siten että keinuvivun työntötangon päähän pultti hitsattuna poikittain ja siihen sitten vääntimeksi sopiva räikkä/hylsy tai lenkkiavain.
     
  8. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Mites tuon keinuvipuakselin irrotus, onko siinä jotain erityistä huomioitavaa? Pois vaan ja muina miehinä takaisin? Venttiilien säätö??
     
  9. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Vai mitenkä?
     
  10. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Tämä asia selkis jo, kiitos Tero. :p
     
  11. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Mäntä varmaan kannattaa kuitenkin noistaa ykk:an, mutta millä on helpoin todeta että mäntä on ylhäällä? Voinko todeta sen työntötangon asennosta?? Imu vai pako?
     
  12. Aako

    Aako 1st gear

    Eikö tuo muki tulupan reijästä näy.. jos einäy, nii koittaa jollai tapilla...
     
  13. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    No pitteepä tarkistaa oikein lampun kanssa.
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead



    Kokeile joskus paineilma-avusteisesti tehä homma, veikkaan että teet jatkossakin niin. On meinaan näppärä pelailla lukkojen ja kiilojen kans kun ei venttiili painu yhtään alas...
     
  15. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    En tiiä mithään mutta kaverilta hyvä pointti, jos paineilmalla tekee, niin kantsii varmaan laittaa sit ennen koneen käynnistelyä vähän rasvaa männän päälle, se meinaan kuivattaa öljyrenkaat aika tehokkaasti, ainakin enemmän ajetusta:väljemmästä koneesta.

    Ettei tartte sit kuivana pyöriä romujen.
     
  16. Substitute

    Substitute Gearhead

    Yhteen sbc: hen käytin paineilmaa, mutta se littiimen saaminen kiinni tulpanreikiin ei oke kovin helppo homma, suorastaan ärsyttävää... Lisäksi moottoria tarvii pyöritellä paljon enemmän kun se mäntä painuu alas ja sitten tarvii hakea uudelleen se venttiilien säätökohta. Mutta kukin tekee miten parhaaksi kokee.
     
  17. fmila

    fmila Gearhead

    Voi ne venttiilit pitää ylhäällä helpomminkin. Varsinkin SBC:n kaltaisessa kiilapalotilaisessa mottorissa. Kun mäntä on ylhäällä, tunge tulpanreiästä sisään esim. sytytyskaapelia niin paljon kuin saat menemään, sen jälkeen ei venttiilit enää mahdu putoomaan alas. On sopivan pehmeää, ei vahingoita mitään, eikä naarmuta paikkoja.

    t.AM
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    No höh, eikö homma ole paineilman avulla tehty jo ennenkuin saa onkimatoa tms. tungettua pyttyyn. Mun mielestä ylivoimasesti paras tyyli, kunhan on vaan kunnollinen adapteri tulpan kierteisiin...
     
  19. peltsi

    peltsi Gearhead

    asteikko dampperissa helpottaa yläkuolokohdan löytymistä ja itse joskus tein adapterin vanhasta tulpasta.
     
  20. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    No mulla on nyt paineilmaliitin tehtynä vanhasta tulpasta. Dampperissa ei mielestäni ole mitään asteikkoa. Hyviä vinkkejä on tullut paljon, kiitos niistä.
     

Kerro tästä muillekin!