Venttiilivälyksien säätö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja whiic, 5.12.2002.

  1. whiic

    whiic 1st gear

    Tuli tossa mieleen Haynesiä lukiessa, että mitenkä välyksien säätäminen onnistuu käyvälle koneelle? Opuksessa oli joku maininta asiasta, muttei mitään ohjeita. Ei silti, etteikö tarkempaan tulokseen pääsisi rakotulkin kanssa sammutetulla koneella ja pyörittämällä aina välillä moottoria kammen päästä. Miten se sitten tehdään käyvälle? Silmämääräisestikö? Ainakin minua ihmetyttää, että kuinka voi pitää lenkkiavainta ja ruuvaria lipsumatta kiinni, joka on siis edellytyksenä, että säätäminen ylipäätään onnistuu.

    Ja kuulostaako tuollainen 0.010" sopivaksi OHV-koneelle? Ainakin ohjekirja antaa tämän arvon (kylmänä, sekä imu, että pako), jotkut muut tahot ilmeisesti käyttäisi suurempaa välystä. Venttiilikopasta kuuluu semmonen rapina, että luulen, että olisi aikalailla yli 0.010"... (taitaa olla huoltamon jäljiltä säädettynä)
     
  2. speedy

    speedy Double Gearhead

    täytyyp ol hytraulinostimet...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: speedy 2002-12-05 11:01 ]</font>
     
  3. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Venttiilisäätö koneen käydessä on tavallista hydraulinostajien kanssa. Ensin löysälle, niin että kalisee, sitten kiristetään, että rapina loppuu. Sitten, hmm, enpäs enää muistakaan miten paljon lisäkiristystä, että saadaan oikea preload hydranostajiin. Ei kuitenkaan yli kierrosta tai ainakaan puoltatoista. Varmaan vaihtelee myös valmistajan mukaan. Öljyä sitten ruiskii ympäriinsä, jollei ole mitään viritelmää säätöä varten, kuten esim. vanha venakoppa, josta on pääliosa leikattu pois.
     
  4. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Onnistuu mekaaninenkin käynnissä mm GM:ssä, joissa on semmonen lukkomutteri ettei tarvii sitä rukaria. Riippuu lukituksen tyypistä siis.
     
  5. whiic

    whiic 1st gear

    Nostajat on tavalliset kierrejouset. Välyksen säätäminen tapahtuu työntötangon puolelta keinusta. Säätäminen tapahtuu ruuvilla ja lukkomutterilla. Kuitenkin säätäminen käyvälle koneelle mainittiin ohi mennen Haynesin manuaalissa (joka on juurikin minun automalliini). Ilmeisesti se siis onnistuu vaikka se keinu kiikkuukin. Voi kyllä vituttaa.

    Tuo on toinen syy... tai kolmas itseasiassa (onhan siinä se epätarkkuuskin, koska ei voi käyttää rakotulkkia)... ei viitsi kylpeä öljyssä ja säätää venttiileitä uimalasit silmillä. :smile:
     
  6. fisu

    fisu Gearhead

    muistaakseni tuohon -69 chevyn 250:een oli ohjeena että löysät pois ja ½-kierrosta kiinni, tosin kalinaa ei saanut pois kun se tuli kampikammiosta :wink:
     
  7. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Fortin kutosessa kans onnistuu vaikkon mekaaninen, siin kun ei ole lukitusmutterihässäkkää vaan jonkinlainen kartiokierre-systeemi joka kiristää itse itsensä ja säätö tapahtuu vain yhtä 11mm pulttia kääntämällä. tosin itse säädän aina sammuksissa, tarkempaa.
     
  8. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Ja traktorissa kun ottaa tyhjäkäynnillä niin vähän kierroksia.
     
  9. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Olen pikkupoikana vierestä seurannut, kun isäukko sääteli muistaakseni b-kadetista venttiilivälyksiä käydessä; rakotulkin liuska vaan keinuvipan ja venttiilin väliin ja avaimella säätäen kunnes sopiva välys oli kohdallaan..
    Riippuu siis, kuten edellä oli mainittu, lukituksen rakenteesta.
    Ja itse olen kerran jos toisenkin säätänyt pikkulohkoletukan hydraulinostajia koneen käydessä; pitää vaan varata sopivaa rättiä pakosarjojen päälle, ettei niille muuten roiskuisi öljyä käryämään....
     
  10. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Samanmoinen demonstraatio mitä yllä on nähty tehdyn vierestä myös kallistetulle kutoselle, kyllä toimii.
     
  11. OpaS

    OpaS Gearhead

    Näin vähän niinkuin aiheen sivusta, ei ainakaan mun 11mm avaimet noihin sovi ja 12mm pyörii tyhjää, pitää olla 7/16"...
     
  12. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    mullapas sopii, on varmaan väljä avain mutta sopii hyvin. Noihin omavalmiste-rullakeinuihin tulee kyllä M10 top-ruuvi+lukitusmutteri, parempi systeemi. noi normaalit ruuvit ei väljistyessään enää pidä asetustaan vaan tahtovat avautua itekseen. varsinkin jos joutuu usein säätelemään.
     
  13. makke

    makke 1st gear

    Meikäläinen säätää käytännössä aina kaikki työntötankokoneet (OHV) käydessä. Käyttää lämpimäksi vaan ja sitten menoksi. Käy helpolla ja ei ruiski öljyä juuri nimeksikään tyhjänäskäynnillä.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Fortin kutosessa kans onnistuu vaikkon mekaaninen, siin kun ei ole lukitusmutterihässäkkää vaan jonkinlainen kartiokierre-systeemi joka kiristää itse itsensä ja säätö tapahtuu vain yhtä 11mm pulttia kääntämällä. tosin itse säädän aina sammuksissa, tarkempaa.

    Ei kestä peruuttaa pätkääkään, heti tulee pakituksen verran löysää. Ei tosin heti, mutta kun käy vähän aikaa niin rupeaa naputtamaan. Ja se ei enään pidä.

    Vain kiinni päin pyörittämistä suositellaan.
    Näitä samoja kartioruuvejä löytyy ainakin vanhemmista Fordin traktoreista.
     
  15. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    näin on, ajatus on ollu hyvä mutta systeemi ei pelaa jos joutuu kiertää vähänkin taaksepäin. Loctitellä sen saa kyllä pysymään, pari tippaa kierteille ja sen jälkeen on noin vartti aikaa säätää. kun säätö paikallaan niin odottelee puolisen tuntia ja eiku hanaa. Loctite 603 tarttuu ku vesikauhunen koira eikä aukee enää muuten ku kuumapuhaltimella tai kosaanilla lämmittämällä, joten kannattaa olla varma että säätö tulee kohalleen :smile:
     

Kerro tästä muillekin!