Verhoilu tee-se-itse, kokemuksia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja HenkkaTurust, 19.10.2003.

  1. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Kuinka moni teistä on laittanut itse (tai eukon kanssa) penkkien ja/tai ovien verhoilut uusiks. Ja millä eväillä onnistui?
    Moni on valmis sanomaan että ei käy ilman "teollisuus ompelukonetta" (ja mikä hitto sellainenkin on?) mutta kyllä niitä vaan näkee ihmisten itse tehneen, ja jotkut ihan kivan näköisiäkin. Ja materiaali on tietty tekonahka, muuta en huoli.
     
  2. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mä oon tehny ihan tavallisella (äidin) verho-ompelukoneella 3 eri autoon sisustukset. Keinonahasta, alcantrasta ja jostain hitech-sohvapäällisestä. Helppoa on kun heinänteko. Alkuun pääsin lukemalla kirjan "how to upholster your car" joka löytyi paikallisen kirjaston hyllystä. Ilmankin saattaisi pärjätä, mutta mä tykkään lukea hirmuisesti kaikkia tekniikan alan kirjoja.

    Seuraavina projekteina on verhoilla eräs malibu flakekeinonahalla ja plyyshillä, ja jotenkin vahventaa erään linttaantuneen Subarun etuistuimia.
     
  3. tuiremc

    tuiremc Gearhead

    Juuri tekeillä Valianttiin verhoilut, materiaalina keinosika ja vahva villakangas. Onnistuu ihan tavallisella ompelukoneella kunhan vaihtaa isomman (koko 100) neulan ja käyttää ompeluun karhulankaa tai vastaavaa. Konetta joutuu säätämään kauan että löytää oikeat langankireydet (ylälangan kireys pitää olla ihan järjetön, muuten käy niin että ylälanka sotkeutuu kankaan alapuolelle)mutta sitten homma sujuu kuin leikkiä vaan.
    Muovista terenauhaa ei kannata käyttää vaikka sitä jostain löytäisikin, halkeilee iän myötä ja kone ei välttämättä tykkää. tee itse terenauha keinosikasuikaleista, laita tereen sisälle n. 3mm nyöri niin tulee komia.
    Tuloksia Valiantin penkkiprojektista tulossa nähtäville jonkin ajan kuluttua kunhan saan uudistettua nettisivut...


    _________________
    <><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
    Freeze Flame - kylmää kyytiä
    http://www.saunalahti.fi/touhumaa/freeze-flame

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: tuiremc 2003-10-24 10:27 ]</font>
     
  4. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    Keinonahalla on helppo vetää vaikean muotoisiakin paikkoja. Oikeanlainen keinonahka venyy toiseen suuntaan vedettäessä, mutta ei toiseen suuntaan. Kojelautaankin on helppo venyttää paikoilleen ja keinonahka aina reunan taakse piiloon. Liimaksi esim. bostik kontaktiliima.

    Ovipahveihin kannattaa laittaa vaikka 0,5-1,5 mm. vaahtomuovi päälle ja sitten vasta kangas. Tällä estää sen että ovipahvista ei tule kova ja jos itse pahvissa on takana muovisia kiinnikkeitä jotka tulee pahvin läpi, niin ne eivät näy matkustamon puolella tyhmän näköisinä korotuksina nahkan alla!

    Penkkeihin olen itse tehnyt vaan yleensä "tiukat" päälliset, koska siinä pääsee helpommalla, mutta jos penkki ei ole ryhdissä, niin kannattaa ensin tarkastaa onko alapuolella kaikki jouset paikoillaan ja että vaahtomuovia ei ole piereskelty kokonaan pois.

    Katon verhoilu on suhteellisen hankalaa, ellei kyseessä ole sellainen eristelevykatto jossa on peraatteessa jäykkää karhuntaljamaista materiaalia oleva levy johon suoraan voi liimata uuden kankaan päälle ja levy pysyy kattoa kiertävillä listoilla paikoillaan. Nykyään kaikissa autoissa taitanee olla tällainen verhoilu?

    Kaikki saumat kannattaa taittaa ensin ja ommella sitten, niin ei tule typeriä repsotuksia näkyviin.

    Muovi osissa pysyy yleensä hyvin jopa mastonin halpis maalit.

    Sisustamiseen pääsee helposti kiinni ja kun on kerran makuun päässyt, niin helposti ei anna periksi! :grin: Itsekin pitäisi aloittaa blazerin sisustatyöt kunhan saa tekniikan itseä tyydyttävään kuntoon...

    Lisätty: Unohtuipa mainita, että ompelukoneeksi kelpaa ihan tavallinenkin ompelukone, kuhan se tekee suoraa saumaa! :smile:
    ________________
    Kahta en vaihda: Chevy ja Chihu!

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Toitsu 2003-10-23 21:23 ]</font>
     
  5. HEPCAT

    HEPCAT 3rd gear

    Pakko kommentoida! Tsori vaan, mutta kyllä "teeseitse"-verhoilut on usein aika surkeita esityksiä.Tietysti riippuu paljon kohteesta.Mitä erikoisempi verhoilu,sen vaikeampi toteuttaa. Mutta laittakaa kuvia itsetehdyistä verhoiluista.Ja varsinkin se Fleikkihomma kuulostaa mielenkiintoiselta.Odotan innolla!
     
  6. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Kiitos kommenteista! Näistä otan vakavammin Tuiremc:n ja Hepcatin sanoman; molemmat pitänevät paikkansa. Eli koittaa vois, mutta ei kannata ensimmäisellä kerralla yrittää liian vaikeita virityksiä. Itsekkin näkisin mielelläni kuvia itse tehdyistä verhoiluista.
     
  7. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Liittyy sen verran aiheeseen, että mitenkäs olette toteuttaneet tuollaisen penkin rungon kunnostuksen?
     
  8. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mä oon ottanu jousia toisesta penkistä, jos sitä tarkoitit? Niitä vois saada kyllä kaupastakin. Metallikaaret saa naputeltua suoraks ihan normaalisti, ja ne jouset on kiinni rungonkappaleissa ja toisissaan niillä metallirinkuloilla. Jousia ja niitä siksakkirautoja ei saa oikeen liitettyä yhteen, mutta ne on kyllä kaikissa penkeissä samanlaiset. usein kahdesta sohvasta saa yhden hyvän, ja yhden välttävän. (Niihin kuoleentuneitten jousien väleihin voi tunkea vaahtomuovin ja kankaan palasia)

    Mä voisin tehdä taas kuvitetun kertomuksen aiheesta, kun alan kohtapuoliin noita malibun penkkejä rustaamaan. Niissä on ainakin kaikki viat, mitä korjata pystyy. Jousia poikki, lintassa, reikiä ja repeämiä, selkänojat hitsattu kiinni, ja säätö ei toimi.

    Onneks mulla on apumateriaalina purettu ramblerin sohva, jossa toimii jopa säätövivut.
     
  9. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    Mä voin myös tehdä kuvitetun projektin kun alan tuota blazeriäni sisustaan. Tarkoituksena on saada sisusta talven aikana eloon ja keväällä sitten vasta maalauttaa kinneri.
     
  10. tuiremc

    tuiremc Gearhead

    Sama ongelma on juuri työn alla Valianttiin. Takapenkki on jo verhoiltuna (aloitin helpommasta päästä...), ja nyt vuorossa etupenkki, joka on istuttu linttaan kuskin puolelta. Juuri purin penkin osiksi ja tarkastelin mielenkiintoista viritystä penkin alla: jousia sidottu kiinni rautalankavyyhdeillä, väliin laitettu vaahtomuovia (joka muuten ei vaikuta siellä yhtään) ja vieläpä laitettu harjaterästanko penkin päästä päähän (joka sekään ei siellä yhtään hyödytä). Seuraava vaihe on purkaa kaikki viritykset pois ja lisäillä linttaantuneeseen kulmaan jousia, jotka aion sosialisoida Ooppelin penkistä. Ajatus on, että mitään ei hitsata (voi palaa!) eikä mitään ehjää oteta pois. Saa nähdä...
     
  11. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mulla on hitsattu ~30mm vesijohtoputkenpätkät (joku 30 senttiä/puoli) molemmille puolille pitämään etupenkin selkänoja ilmeisesti edes paikallaan. Heh heh.
    Kyllä vaan toiset osaa.
     
  12. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Eli olisko viisasta aloittaa ehjän penkin uudelleen päällystämisellä? Kun ei noi Moparin erillis jakkarat kelvanneet, vois käyttää koe kaniinina. Ovat pirun hyvässä ryhdissä, eli päällystys olisi helpompi?
     
  13. tuiremc

    tuiremc Gearhead

    Tein juuri takapenkin päällystämällä, eli jätin alle vanhan verhoilun. Vanha verhoilu oli kangasta eikä siinä ollut terenauhoja joten se ei näy uuden alta.

    Kaavat on hyvä tehdä marketista saatavasta kuitukangaslakanasta. Kaavoja tehdessä tulee pitää mielessä ettei tee liian väljää, tekee kaavan jämptin kokoisiksi, piirtää sen mukaan kankaalle leikattavan osan ja mittaa vaikkapa sentin levyisen saumanvaran. Saumanvaran leveys tulee pitää mielessä kun ompelee, jos piirrettyä viivaa ei näe.

    Etupenkin joudun tekemään kokonaan uusiksi, osat ovat sen verran monimutkaisempia ja osa saumoista piilossa rakenteiden väleissä. Eli vanha verhoilu irti ja osiksi (leikkaamalla, ei ompeleita purkamalla!).

    Niin, ja jos vanha verhoilu on esim. nahkaa tai keinonahkaa ja etenkin jos siinä on terenauhoja tai muita "ulokkeita", vanha verhoilu kannattaa ottaa alta pois.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: tuiremc 2003-10-29 11:14 ]</font>
     
  14. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Mullakin on samanlaisia hommia tulossa. Kattoverhoilu roikkuu silmillä, kuskin penkki on lysähtäny kasaan ja takapenkki on sellanen vanerilevyhökötys mikä korvataan kokonaan toisella penkillä.

    Millastas kangasta suosittelisitte Capricen penkkeihin. En meinaa mitään nahkapenkkejä ruveta tekemään, vaan pitäs olla kangasta. Miten paksua, että kestäs?
    Ja minkäs hintasta sellanen sopiva suunnilleen on? että pitääkö kaatiksen sohvista lähtee päällisiä irrottelemaan :smile:
     
  15. herrakani

    herrakani 1st gear

    Riihimäen kangaskaupoissa ei ainakaan maksa mallasta tuommoiset. Plyysi tais olla jonkun 9 eeroa metriltä ja erikoisemmat kankaat sitten jotain 9 ja 20 väliltä. Keinonahkaa saa taas erilaisista liikkeistä, se teinip***ujen housuvinyyli on liika ohkaista. Riihimäellä on ainakin mattoliike, josta saa sekä auton matoksi soveltuvaa mattoa, että erivärisiä keinonahkoja.

    Kirja, josta puhuin tuolla ylemäpänä oli muuten "Automotive upholstery handbook".
     
  16. Pecan

    Pecan Gearhead

    Teollisuusompelukonekaan ei ole huonompi hankinta, jos enempi meinaa verhoiluita tehdä. Sillä ompelee sitte kevyesti useempikertasena matskua, myös nahkaa, mitä tavalliset koneet ei ompele, ku korkeintaan kaksinkertasena. Tommoseen jakkaraan tein koekappaleena uudet nahkaosat, eli päällipuolen. Tausta on keinonahkaa, ja oli vielä kohtuu kunnossa, joten en alkanut sitä uusimaan. Ettei tulisi tehtyä poikkeusta, niin tämäkin projekti on vielä tuossa vaiheessa.

    http://www.lut.fi/~prahikai/kuvat/142-73/paallinen.jpg
    http://www.lut.fi/~prahikai/kuvat/142-73/selkanoja.jpg

    Kaavojen teko osoittaitui työläimmäksi vaiheeksi. Ehkä se pienellä harjoittelulla alkaisi sujumaan. Vanhat päälliset purkasin kappaleiksi, mutta nahka oli niin venynyttä, että palaset oli korkeintaan suuntaa antavia. Kankaisia harjotuskappaleita tuli tehtyä eräitäkin kappaleita, ennenkö uskalsi nahkaan koskea. Toistaiseksi projekti varttuu inspiraatiota, että saisi istuintyynyn kaavatkin tehdyksi ja saisi jatkettua hommaa. Vähänhän tuossa on parantamisen varaa. Jos vaikka onnistuisi saamaan vähemmän vekkejä seuraaviin kappaleisiin. Keskellä olevan tyynyosan liittäminen oli hiukka hankalaa. Asiaa olisi helpottanut, jos olisi älynnyt tehdä pyöreämmät kulmat tohon saumakohtaan...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Eyetech 2003-11-12 11:30 ]</font>
     
  17. tuiremc

    tuiremc Gearhead

    Kangasta etsiessä kannattaa pitää mielessä kulutuskestävyyden lisäksi myös se, että kankaan tulisi pitää värinsä. Jotkin vahvatkin ja tukevalta tuntuvat kankaat voivat haalistua jo ensimmäisen kesän auringonpaisteessa. Kysy kangaskaupan tädiltä neuvoa!
     
  18. coupedeville

    coupedeville Gearhead

    Oviverhoilut tein aikoinaan Opel Commodore Coupeen ja tuli niistä ihan kohtalaiset, penkit ovatkin sitten toinenjuttu.
     
  19. 454SS

    454SS 3rd gear

    Ovipahvien ja pakettiautojen senäverhoilujen teko onnistuu lähes keneltä tahansa (on tullut tehtyä), mutta penkkien tai muiden vaativamoien kohteiden verhoiluun tarvitaan jo vähän taitoa. Tehtiin aikoinaan kattoverhoilu henkilön kanssa, joka oli ammattilainen vaatteiden tekemisessä. Kattoverhouksen joutui ompelemaan kolmeen kertaan, ennen kuin se oli todella hyvä.

    Pikkusisko verhoilee penkkejä tai ihan mitä vain todella helpon näköisesti. Taitoa vaativin homma on kait kaavojen tekeminen.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itsellä projekti kapunpenkkien uudelleen verhoilu. Toinen penkki purettu ja päälliset irrallaan. Näyttää suht. helpolta. Ongelmana kankaiden löytyminen. Kertokaahan nyt hyvät verhoilijat MISTÄ SAA ostettua paksua plyyshiä ja mikä on noin hinta. (kangaskaupantädit olivat ihmeissään?!"#¤????). (HKI)

    Kiitoksia kaikille vastaajille.
     

Kerro tästä muillekin!