Veropäätös tulla putkahti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja KALE, 14.7.2006.

  1. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    No ei tuota kannata uskoa. Komission VAT-oppaassa ei ole minkään man kohdalla eritelty alempaa Alv.kantaa autoille. Pitäisi olla,jos sovellettaisiin. Taitaa kirjoittajalla horjua tajuntakyky siitä, mikä on tulli ja mikä on Alv - Vat- Mos -Mvs.

    Tuolla voimassa olevat kannat ja alennettujen alv- kantojen luokat maittain.
    http://ec.europa.eu/taxation_customs/re ... 006_en.pdf

    Kirjoittaja ei näköjään ymmärrä mikä on Alv. ja Mikä on ulkorajoilla perittävä tulli. T. 9-vuotta alvitilityksiä joka kuukausi.
     
  2. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Varmaa olisi syytä siirtää vaikka mitä. Se vaan ei onnistu ilman uutta EU-liittymissopimusta tyyliin Maastrecht tai Amsterdam. Kansallisvaltio ei voi yksin päättää mitä palveluita se siirtää alemman verokannan alle. Vain EU:n yhteisellä sopimuksella luokituksia voidaan muuttaa. Missään EU:ssa ei ole autoja alennettujen verokantojen piirissä. Katso itse linkistäni ja alennettujen verokantojen erittelyistä. Kohta transport tarkoittaa matkalippuja julkiseen liikenne välineeseen - maininnalla , että ko. vehkeeseen pitää mahtua yli 12 lipun ostanutta henkeä. Ei sitä autoihin saa millaan sovellettua. Kivaahan se olisi, vaan se on mahdotonta. kuten tuo linkissä väitetty 12% vanhojenautojen Alv:hen. Lailliselta kannalta se on mahdotonta. Luultavasti viittaamasi jutun kirjoittaja ei ymmärrä alvista mitään / sotkee asioita luultavasti EU:n ulkopuolisesta tuonnista perittävään tulliin. Se että kirjoittaa nettiinei takaa, että ymmärtää aiheesta mitään.

    Alempaan verokantaan tosiaan olisi hyvä päästä vanhojen autojen kohdalla. Mutta siihen tarvitaan kansainvälistä autoharrastajien yhteistyötä ja lobbaamista komission ja hallitusten suuntaan. Kansallisella tasolla se ei onnistu missään maassa. Katsos jaot täyteen ja alennettuihin verokantoihin on lyöty lukkoon jäsenyysneuvotteluissa. Syy miksi esim. autot ovat kaikissa maissa korkeimman verokannan alla on se, että joku valtio ei voisi aloittaa verokilpailua ja kaapata esim. autojen vähittäiskauppaa siirtämällä autot alimman veron piiriin ja luoda keinotekoinen kilpailukeino, joka vääristää markkinat. Alemmissa verokannoissa on palveluita, kirjoja, ruokaa,lääke- ja vesijärjestelmä tarvikkeita yms. Yhtään ajoneuvoa/ luokkaa et sieltä löydä. Nuo linkkini listat lyötiin kiinni maiden liittymissopimuksissa ja niiden muuttamiseen tarvitaan hvk:n (hallitusten välisen konferenssin) lupa = yksimielisyys muuttamisesta.


    Ja tuo : "Införselmoms 12%" ei ole oikea Alvi, vaan joku meidän Elvin tai autoveron kaltainen valtion kantama hassuttelumaksu auto maahan tuodessa. Alvin yhteydessä käytetään ruotsissa vain Moms. Jos yrittäjä tai valtio käyttävät muuta kuin virallista lyhennettä , seurauksena voi olla rangaistus. Ja Se Moms - Alv -Mvs -vat on Ruotsissa autoista aina 25%. Suomessa 22%. Ei siitä yli pääse. Lue komission Vat-ohjeistus. Jos joku valtio toimii muuten kuin ohjeen mukaan > EU tuomioistuimeen se joutuu ja saa mitä ilmeisimmin rangaistuksen kilpailun vääristämisestä (jos liian alhainen verokanta) tai kainotekoisesta kaupan esteestä (Suomen Alv-lainsäädäntöön perustumaton Elvi)
     
  3. MudMax

    MudMax Gearhead

    Katso kohta: "works of art, collector's items and antiques" normal rate sekä "rate on importation" siinä on ainakin nuo mainitut prosenttitasot.
    Sieltä ei kuitenkaan näy se mitä eri maat katsovat keräilyesineiksi tms.
     
  4. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    No toi on totta. Se harmaa alue, joka voi päästää alennetun verokannan käyttöön jossain maassa. Jos jossain maassa joku virallinen taho määrittää vanhan auton keräilyesineeksi tai antiikiksi, porsaanreikä voipi olla siinä.

    Suomessa tuo on märkä uni. Ja muuallakin jos homma paisuu suureksi voi valtio joutua Komission eteen. Ei taida olla tuosta määritelmästä ennakkotapausta Euroopaoikeudessa?

    Missä maissa moiset keräilyesineet on hyväksytty komission allennetun veron luokitukseen?
     
  5. MudMax

    MudMax Gearhead

    Yli 30 vuotta vanhojen alkuperäiskuntoisten autojen määrittelyssä keräilyesineiksi on tuskin EU;n puolelta mitään vastaan, sillä onhan niille nimenomaan EU;n puolelta määritelty tullivapaus tietyin edellytyksin, jota ihme kyllä jopa Suomi noudattaa.
    Muuta en tiedä alennettua taksaa käyttävistä maista, kuin mitä noissa linkeissä oli, eli ruotti, ranska ja britit.
    Kyllä Suomessa useimmat ongelmat ovat aivan kotitekoisia, vaikka en mikään EU-fani olekaan........
     
  6. anttif100

    anttif100 Gearhead

    Työkaveri selvitti, miten käsitellään autoa, joka on joskus katsastettu täällä pakettiautoksi, jos siitä nyt maksaisi verot ja muutoskatsastaisi henkilöautoksi. Kyseessä -83 mallinen Ford, liekö malliltaan joku country squire vai mikä lie, niitä puukylki vehkeitä kuitenkin..
    Tuotu maahan -89 ja leimattu kovalla takapenkillä pakuksi.

    Siispä toiveikkaana kyselemään konttorille, josta ohjattiin AKEn suuntaan.
    Sieltä parin viikon odottelun jälkeen tuli vastaus, jossa kehotettiin kysymään tullista.
    No, nöyränä tulliin kyselyä, ja sieltä neuvottiin kysymään konttorilta. Ei kuulema ollut tullin asia, ehkä AKE tietää jos ei katsastuskonttori osaa neuvoa...

    Takaisin konttorille, jossa asiallinen katsastussetä otti ja soitti tulliin, että mitä helvettiä tässä nyt arvotaan.

    Tullista löytyi lopulta vastaus, ja siinä kerrottiin että se jousitettu takapenkki ja 10 sentin lisäpehmuste maksaa nykysäännöillä noin 10.000 Euroa..

    Perusteluina oli, että kun auto on kerran tuotu -89 säännöillä maahan, ja silloin muutoskatsastettu, niin lasketaan ajoneuvon silloinen arvo henkilöautona ja verotetaan erotus..

    Muilla kokemuksia?
     
  7. gm dealer

    gm dealer Gearhead

    Dodge Polara 2d ht-71. Autovero+alv= 651,92
     
  8. KALE

    KALE Gearhead

    Kappas 2dht -71. Ja juuri täsmälleen sama vero kuin mulla
    Buickissa. Ei näköjään sitten eroa onko Dodge vai Buick
    Polara vai Skylark :rotfl:
     
  9. torino71

    torino71 1st gear

    65 Dodge custom 880 avo,vero 354€
     
  10. hevisevi

    hevisevi Gearhead

    -77 Camaro Z-28 , verot yhteensä 1079 euroa.
     
  11. Piru

    Piru 1st gear

    Tuliko tuohon joku z28 lisä?tullin sivulla oli samanikäisestä camarosta maksettu noin 760e veroa.Ei muuten mutta minulta löytyy samanlainen josta on vielä verot maksamatta.Voiko kuntoalennus tehdä 300e?
     
  12. hevisevi

    hevisevi Gearhead

    Tulli on ilmeisesti hinnoitellut Z-28 mallin arvokkaammaksi kuin tavallisen.Täytynee kysäistä.
    Kuntoalennusta kannattaa myös aina yrittää.
     
  13. CandyBee

    CandyBee Gearhead

    mää oon ihan hoomoilanen tälläsessä, mutta päätin kysyä viisaammilta, eli olisi tiedossa yksi kiinnostava edullinen 50 luvun mopari joka jo tuotu suomeen, mutta ilmeisesti mitään muuta ei ole hoidettu, siis varmaankin rahdit ja tullaus ?? mutta mitäs sitten. verot tietenkin mutta..

    Auto on kuitenkin siinä kunnossa että menee varmaan parisen vuotta ennenkuin se olisi mun ajankäytölläni valmis, eli miten tälläsen kaaran kanssa edetään? Osto on vasta harkinta asteella kun tuli vastaan kiinnostava kaveri.


    Eli mitä tälläsen tavallisen tallaajan on otettava "halvassa" autossa huomioon ennenkuin ees alkaa tollasesta haaveilemaan?
     
  14. hevisevi

    hevisevi Gearhead

    Jos auto on käyttöönotettu ennen 1.1.1958 autoveroa ei mene.Autoveroilmoitus on kuitenkin tehtävä , sieltä tulee sitten nollapäätös.Tullia joutuu maksamaan jos auto on tuotu EU:n ulkopuolelta.

    Jos auto on jo Suomessa , luulisi että tuoja on jo maksanut rahdin.Tosin tulli taitaa vieläkin lisätä rahdin auton arvoon tullattaessa , jos auto on tuotu EU:n ulkopuolelta.

    Auton on oltava liikennekelpoisessa kunnossa , muuten veropäätöstä ei tehdä.Ilman veropäätöstä ja maksettua veroa auton rekisteröinti omille nimille ei onnistu.

    Jos auto on projektikunnossa voit korjailla sitä omaan tahtiin ja hoitaa veroilmoituksen ja rekisteröinnin sitten kun auto on kunnossa.Itse hoidin sen muiden kiireiden takia 8 kuukautta maahatuonnista.
    Jos auto on käyttöönotettu 1.1.1958 jälkeen , autosta ei kannata tehdä näyttelykuntoista ennen verotusta , vero voi olla korkeampi.

    Välttämättömät paperit ovat auton ulkomainen rekisteriote ja omistusoikeuden osoittava kauppakirja.

    Ottaakohan tästä kukaan selvää , vielä viisaammat korjatkaa puutteet.
     
  15. CandyBee

    CandyBee Gearhead

    toi anto jo jotakin osviittaa, kiitos :) myyjä ilmotti että vero olisi appaut 400euron luokkaa korkeintaan, auto on kuitenkin valmistettu ennen vuotta ´58 ja tuotu varmastikin usa:sta.

    Kiehtoo kovasti kyseinen biili, mutta kaipa noi lakikiemurat pelottaa kun on tottunut näihin "normi"hommiin..
     
  16. makkonen

    makkonen 1st gear

    -90 6,2 d k-5 blazer. Verot 2570€!!
     
  17. hevisevi

    hevisevi Gearhead

    Ilmeisestikin olet rekisteröinyt blazerin henkilöautoksi , olisiko sen saanut vielä 2 paikkaiseksi pakuksi ilman veroa ?
     
  18. makkonen

    makkonen 1st gear

    Blazer on paku 1+1 eli vastaus kysymykseesi on että ei. Tullihallinnon hienoja kukkasia. jos joku tietää keinon millä sais verot pois niin provikat tuosta verosta tarjoan!!
     
  19. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    onko kellään tuoretta päätöstä buikin roadmasterista?
     
  20. Piru

    Piru 1st gear

    Eihän tuon ikäisistä pakettiautoista ja lava-autoista mennyt uutenakaan veroa!!?

    http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Autovero/ ... okset.html
     

Kerro tästä muillekin!