Vertailumoottorit

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja cartman, 30.1.2002.

  1. cartman

    cartman 1st gear

    80-luvulla moni maahantuoja teki/teetti vakioautoista turbomalleja, voiko näitä käyttää vertailumoottorina vastaavaa autoa rakennettaessa? Esim. Helkama-autolla oli takatuuppari Skodasta 1300cc turboversio. Nykyään homma ei taida onnistua, koska suurin mahdollinen vertailumoottori on 1300cc, jos vertailumoottoreiksi lasketaan vain tehtaalta valmistuneet. Vai miten on?

    Vaaditaanko vierasmoottorin katsastusta varten aina AKE:lta lupa? Moniin diesel-maastureihinhan näitä on tehty. Ja käyhän moottorin vaihtaminen mallisarjan/merkin sisällä, vaikka ko. korimalliin ei samaa moottoria olisi alunperin saanutkaan. Esim. Kadett C/ Kadett D Ohc. Eikö se nyt sitten periaatteessa olisi sama, minkä valmistajan moottori olisi kyseessa, kunhan se olisi tilavuudeltaan ja tehoiltaan suunnilleen samalla tasolla? Ei taida kuitenkaan ihan muutoskatsastuksella mennä?

    Ja sitten vielä yksi juttu, joka ei kylläkään tämän otsikon alle kuulu, mutta kysäsenpä samalla: Saako yli 25v. vanhan auton tuoda "verovapaasti", jos sitä EI museorekisteröidä?
     
  2. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    "Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen."

    Eli ihan sama mitä maahantuoja on rakennellut - valmistajan autoon tarkoittama moottori pätee.

    Yli 25-vuotiasta autoa ei tarvitse museorekisteröidä halvemman veron saamiseksi.

    "Kun auton valmistusvuoden päättymisestä on veroilmoituksen
    antamishetkellä kulunut vähintään 25 vuotta, autoveroa kannetaan
    30 % verotusarvosta.

    Verotusarvoon sisältyvät hankinta-arvo eli hinta, joka autosta on
    tosiasiallisesti maksettu, kuljetus- ja vakuutuskustannukset sekä
    kuljetukseen liittyvät lastaus- ja käsittelykustannukset Suomeen.
    Jos auto on tuotu EU:n ulkopuolelta, verotusarvoon lasketaan myös
    autosta maksettava tulli.

    Autoverosta kannetaan 22 % arvonlisäveroa.

    Autossa tulee olla vähintään ne varusteet, joita katsastuksessa
    edellytetään liikennekelpoiselta ajoneuvolta. Tämän toteamiseksi
    veteraaniauto tulee esittää Tullille verotuksen yhteydessä."

    http://www.ake.fi ja http://www.tulli.fi


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Rubberduck 2002-01-30 14:06 ]</font>
     
  3. Rapid

    Rapid 1st gear

    Olen itse vääntänyt kättä vastaavan tyyppisestä asiasta yrittäessäni saada Skoda 120 Rapid:lle lupaa Fiuden 1600:lle TC:lle. Kyseinen moottorin muutoshan oli mahdollinen aikaisemmin voimassa olleen liikenneministeriön päätöksen auton rakenteen muuttamisesta (kumottu
    1.11.1998) nojalla.Siihen aikaan muutama lupa oli myönnettykin ilman jarrumuutoksia.

    Nykyinen lupakäytäntö mielestäni antaa kuitenkin pienen mahdollisuuden käyttää maahantuojan/valmistajan jotain erikoisversiota vertailumallina; Siihen tarvitaan joko maahantuojan tai valmistajan todistus. "Mikäli mallin valmistusmäärä mallisarjan muihin malleihin
    verrattuna on pieni tai malli on ollut ilmeisesti pääasiassa
    kilpailukäyttöön tarkoitettu, tulee esittää valmistajan tai valmistajan
    edustajan lausunto siitä, että kyseinen malli on yleiseen tieliikenteeseen
    tarkoitettu mallisarjan mukainen malli."
    Maahantuojalla on siis samat oikeudet todistusten suhteen kuin valmistajalla.

    Maahantuojan tehtävä kuitenkin tällaisten moottori swappien suhteen on olla näköjään byrokraattinen nihilisti, joten lupaa ei herkästi heru - kuka liekin ohjeistanut heitä...



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Rapid 2002-04-08 12:00 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!