Vesi/metanoli ruiskutus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jukka63, 19.3.2010.

  1. jukka63

    jukka63 1st gear

    Tommonen tuli hankittua Roots ahdettuun vehkeeseen.Alkuperäinen ajatus oli istuttaa suuttimet molempien kaasareiden alla olevaan alumiini käikäleeseen.Ikävä kyllä,suuttimien sijoitus kyseiseen paikkaan työttää töitä aika paljon.Laiskana miehenä ajattelin sijoittaa suuttimet imusarjaan,ahtimen alle.Onko järkee vai ei,onko kokemuksia?
     
  2. NymiS

    NymiS Gearhead

    Vesi/metanooli ruiskutus olisi syytä saada tasaisesti jakautumaan jokaiseen pytyyn, muuten tulee ylimääräisiä tuuletus reikiä mäntiin.

    Toinen mikä asettuu pieneksi ongelmaksi on ruiskutuksen vaatima paine olisi ahtopaineen verran suurempi kuin ennen ahdinta.

    Itse laittaisin kyllä ennen ahdinta suuttimet.
     
  3. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    Ei oo paine mikään ongelma tuo oli tuubaa.

    Laita turbon painepuolelle vaan niin ei tarvi murehtia ahtimen siipien eroosiota.

    Voi laittaa ahtimen imupuolellekin, mutta en laittais käyttöautoon.

    Älä laita suuttimia puhaltamaan vettä ennen välijäähdytintä.

    Välijäähdytintä voit lisäjäähdyttää sen ulkoisella vesiruiskutuksella.

    Postasin muistaakseni viime vuoden puolella joitain kuvia tonne tänään tallilla osioon yhdestä systeemistä, joka tuli rakennettua diisseliin, tein suuttimet itse, sillä mulle ei kelvannu tehdasvalmisteisten toleranssit (mittaappa tuottoja koepenkissä ja vertaa spekseihin niin saatat yllättyä :eek: ) vaan halusin molemille sylinteriryhmille saman määrän sumua.
     
  4. f-85

    f-85 Gearhead

    Jos vastaa tohon kysymykseen niin blowerin päälle niihin käikäleisiin. Mitä kovempaa ahdinta pyörität sen enempi apua tosta on ja kun oot sen jo hankkinu niin kiinni vaan.
     
  5. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    en näköjään edes lukenu kysyjän kysymystä, luin vaan nymiksen vastauksen ja keksin jostain, että oli pakokaasuahdin :oops: jätän silti nuo tekstit voimaan niin joku joka asentelee syteemiä kaasuahtimen kanssa voi ne siitä lukea. parempi näköjään keskittyä vain tähän juopotteluun :rotfl:
     
  6. jukka63

    jukka63 1st gear

    Jep,toihan tosiaan unohtu,ahtimen jälkeen on painetta 1 bar,,täytyy sitten kairata käikälettä.Kiitoksia :oops:
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Entäs kaasareiden päälle, saisko ne suuttimet siihen? Ainakin sekoittuis kunnolla vaikka varmasti niin tekee suutinten ollessa kaasareiden allakin...
    Minkä merkkisen vesi/metskuruitan investoit?
     
  8. ohc205

    ohc205 1st gear

    Modaa systeemi ruiskuttamaan pelkkää metanolia, tai tolueenia, jotka on palavia nesteitä ja kohottaa myös oktaanilukuu, toisin, kuin pelkkä vesi, joka ei kohota oktaaneita, eikä osallistu palotapahtumaan, vaan ainoastaan laskee palotapahtuman lämpöö mutta toisaalta vie sylinteritilavuutta polttokelpoiselta seokselta.
     
  9. jukka63

    jukka63 1st gear

     
  10. Juntti#

    Juntti# 1st gear

    Lueppas uudestaan tämä teksti tänää päivällä kun krapula sen verta helpottaa että saa kirjaimista selvää niin huomaat jonkun epäkohdan.... :lol:

    Eli siis miksi sitten saadaan vesiruiskulla enemmän tehoa kuin ilman sitä... :poff:
     
  11. ohc205

    ohc205 1st gear

    Oho, tulipas kirjotettua ihan selvää norjan murretta, no mä suomennan sen alkuperäsen lukukelposeks. Ja siis ton vesiruiskutuksen ideahan on että vesi höyrystyessään sitoo lämpöä ja kylmä ilma on tiheämpää, eli pyttyyn saadaan enempi happea ja sitten myös nakutusherkkyys pienenee. Mutta edelleenkään se vesi ei osallistu palotapahtumaan, eli se veden viemä tilavuus on pois palokelposelta seokselta.
     
  12. niilo

    niilo 3rd gear

    Mulla on dusterissa ahtimen alla vesi/metanoli ruisku ja hyvin on toiminut jo kaks kesää. Konetta ku käytin penkissä ni oli selvä ero tehoissa ja väännöissä ruiskun kanssa.
    Mulla suutin imusarjassa yläviistoon ahdinta kohti.

    Tiedä sitte miten se kuuluu olla. Noin on ainaki toiminu
     
  13. NymiS

    NymiS Gearhead

    Tärkeinhän tuossa on saada ruiskutus tasaisesti jokaiseen pyttyyn.
    Miksi ei ahtimen jälkeenkin voisi laittaa mutta silloin laittaisin jokaiselle pytylle oman suuttimen.

    Mutta nyt olikin että mitenkä pääsis helpoiten ja saisi toimivan systeemin :)
     
  14. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    kulkeutuuko nestepisarat ilmassa samalla tavalla kuin ilma yksinään :odroll: onko niillä sama tiheys ja yhtä notkea selkä?
     
  15. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Mikäs on idea tuossa vesi/metanoliruiskutuksessa? Mikä on hyöty? Pankaa vastauksia ja pistän mielelläni lisää kysymyksiä. Ok, street-hommissa tietysti kustannus puhuu puolestaan...
     
  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kysyin tota jenkkilän päässä ja yksmielinen tuomio oli, et ennen ahdinta.
     
  17. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Pannaan lisäkysymyksiä... Paljonko ja mitä ja millaisissa olosuhteissa --> paljonko ahtopainetta --> mikä imuilman lämpö yms. Paljonko metanoolia/vettä?
     
  18. B 50

    B 50 Gearhead

    Melko teoreettista saivartelua. Veden TUOMA tilavuus täyttyy ylimääräisellä palokelpoisella seoksella.
     
  19. B 50

    B 50 Gearhead

    Ja muistakaahan sitten säätää seokset kohdalleen sitten vesien asennuksen jälkeen. :wink:
     
  20. vipottaja

    vipottaja 1st gear

Kerro tästä muillekin!