Vesipumpun stefan asennus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Dataviilaaja, 12.3.2015.

  1. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Pumpun hiilitiivisteen pesää pitää sorvata isommaksi ja asentaa toiseen autoon tarkoitettu tiiviste, kun alkuperäisiä ei ole vuosikymmeniin ollut saatavilla. Onko jotain nyrkkisääntöä, millaiselle "jännitykselle" ne pitäisi laittaa? Jos tiivisteen jousen liike levosta pohjaan on vaikkapa viisi milliä, niin pohjaan astiko, vaiko puoleen väliin?
     
  2. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Mie läittasin 3.5mm.
     
  3. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Tai ehkäpä oleellisempaa on hiilen paksuus. Eli hiili kun alkaa olee finaatti, niin pitäs löytyä vielä jousessa painovoimaa sen verran ettei kuse valtoimenaan. Tosin liiallinen jousipainekkaan hyväksi ole. Eli sais alkaa liruttamaan ennen kuin hiili menee skeidaksi..
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Puhumme varmaankin mekaanisesta tiivisteestä, eikä varsinaisesti stefasta. Stefojakin eli jonkinsortin huulitiivisteitä on vastaavassa hommassa esim. moottoripyörissä, mutta se siitä.

    Vaikea on sanoa yhtäkkiä että paljonko sitä preloadia olis missäkin sovelluksessa sopivasti, mutta toi aikasemmin esille tullut 3,5mm vois olla ihan hyväkin? Sen oikean mitan sais siitä pumpusta mittaaamalla mistä toi korvaava tiiviste on löytynyt, mutta sellasta ei nyt ole ilmeisesti mitattavaksi?

    Tein aikoinaan tohon pakun dieseliin kevennystarkoituksessa alumiinisen vesipumpun, ja käytin siinä Cumminsin pumpun sisältä löytyvää omaa tiivistettä, ja sain siis siitä sen mitan että paljonko painetta täytyi laittaa. Jos oikein muistan niin siinä oli 5mm se mitta...
    Se taas kovasti riippuu siitä että paljonko jousi punnaa ns. vapaaliikettä, toisessa voi olla löysä ja pitkä jousi, toisessa jäykkä ja lyhyt.
    Toi em. paketti kesti vain n. 10tkm kun se kumi joka jousi-hiili paketin sisällä on kovettui vanhuuttaan niin ettei painetta enää ollut hiilipinnalle -> alkoi vuotamaan.

    Nyt kun remontoin sen pumpun uudelleen ostin Ebaysta uuden "mechanical sealingin" joka oli kaikilta mitoiltaan mulle sopiva, tais 10€ maksaa kotiovelle toimitettuna :eek:
    Yhtäkaikki, laitoin siihenkin sen 5mm preloadia, ja ainakin koekäytössä näkyis toimivan.

    Sen vois kuitenkin sanoa että jonkunverran tulee laittaa preloadia, muttei missään nimessä ns. pohjaan asti, liikakaan ei ole hyvä kaikkine lämpölaajeneminemisineen ym.


    [​IMG]

    Varmaan saman tyyppisestä tivisteestä puhumme mitä tossa kuvassa näkyy?

    [​IMG]

    [​IMG]


    Tossa vielä kokonaisena vaikkei aiheeseen liitykkään, toki nykyään kiiltävämmäks jynsätty muttei aina tajua kameran kanssa kulkea. Vähän kuitenkin tajuaa mitä yllä horisin....
     
  5. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Mekaanisesta tiivisteestä on kyse, otsikkoon pistin stefan, kun useimmat kuitenkin siitä tuntuvat puhuvan. Tällainen on kyseessä:
    http://www.ebay.co.uk/itm/Ferrari-246-W ... 0571995568
    Samaa tiivistettä on käytetty vuosikymmenien ajan Fiateissa (Fiatin osana hinta tipahtaa murto-osaan) ja Ladoissa, jolloin hinta putoaa vielä lisää. :) Niiden pumpuistahan tuon esijännityksen saisikin tarkalleen otettua, ei vain ole käsillä yhtäkään. Pumpussa ennestään ollut tiiviste oli todennäköisesti moottoripyörän osa, mutta sopivaa ei löytynyt (rungon halkaisija 30mm, akselin reikä 16mm, tämän näköinen, mutta ilman tuota toista rengasta: http://www.partsnmore.com/images/parts/480/01-5006.jpg ), joten mennään tällä, kun näitä tulee varmasti olemaan saatavilla tulevaisuudessakin. Toista laakeria joutuu siirtämään hieman kauemmaksi tiivisteestä, että mahtuu, mutta se ei ole ongelma.

    Jos parempaa tietoa ei löydy, niin tuo "yli puolenvälin"-lienee ihan hyvä lähtökohta esijännitykselle.
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo, ei se taida olla niin tarkkaa, kun ei liiottele sen puristuksen kanssa, oli kyseessä sit Ferrari tai Lada.
    Toi mun tiiviste on just tuollainen mitä alempi linkki, mitta vaan 34mm ulkoa.
     

Kerro tästä muillekin!