Vesiruisku?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MrTemz, 7.9.2016.

  1. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Vettä voi kyllä lämmössä ja paineessa saada pilkottua hapeksi ja vedyksi, kyseistä tapahtumaa kutsutaan termolyysiksi. Vaatii tuhansien asteiden lämmön...

    Moottorissa sitä ei vesiruiskutuksen tapauksessa tapahdu, ei ainakaan sellaista määrää, että sillä olisi jotain käytännön merkitystä.

    Eli siis vedestä ei "irtoa" palotilassa happea, sen sijaan metanolissa on melko paljon happea seassa ja mikäli vesi-metanoli ruiskutetaan paljon pitää se huomioda seossuhteessa.

    Vesi sitoo höyrystyessään lämpöä melkoisesti, 2 260 kJ/kg, paineessa ko. lukema saattaa marginaalisesti muuttua. Eli vesi sitoo puristustahdin aikana syntyvää lämpöä ja vähentää seoksen ennenaikaista syttymistä.
     
  2. Bukero

    Bukero Gearhead

    jostain luin aikoinaan jonkun rallitiimin oisko ollu mitsu tai tojota, tutkineen tuota vesiruiskutusta ja todenneet parhaimman hyödyn saatavan siitä että vesi suihkutetaan välijäähdyttimen ULKOPINTAAN jolloin se sitoo parhaiten ahtoilman kuumuutta ja kuljettaa sen pois. jossain vauhdinmaailman tekniikkaosastolla saatto juttu olla...sotkee nimittäin helposti palotapahtumaa liikaa. ja kai tuo ois paljon yleisempi systeemi jos isot kilpatallit sen hyväksi olis havainneet. siis se veden polttaminen.
     
    Muokattu: 12.9.2016
  3. pajapiru

    pajapiru 3rd gear


    siinä se kokonaisuudessaan
     
  4. J.J.

    J.J. Gearhead

    Joissakin subaruissa taisi olla vakiona se cuulerin ulkopinnalle suunnattu vesiruisku. Kesäkuumalla varmaan ihan noheva systeemi.
    Itellä ainakin tuntui että helteellä katosi autosta joku sata heppaa, vähän vauhtia alle niin ei huomannut niin pahasti.
     
  5. Bukero

    Bukero Gearhead

    vesi on paljon parempi kuljettamaan lämmön pois kuin pelkkä kennon läpi virtaava ajoviima. tuo jäi kokeilematta silloin 90-luvulla kun noiden turbohäksättimien kanssa tuli pusattua. varsinainen veden ruiskuttaminen moottoriin päätyi juuri tuohon pisarakoko ongelmaan. ei ollut siihen oikein hyvää suutinta ja jotkin bensa sähkösuuttimet takertelivat helposti. se tuli kokeiltua että k-jetronikin suuttimissa oli liian "karkea" sumu.
     
  6. Bukero

    Bukero Gearhead

    tuo onkin aika vaikea kysymys. joskus katselin kun pullingtraktorin koneeseen työnsivät vedon aikana painepesurin pumpulla vettä. oli jo aika ronskin oloista .
     
  7. J.J.

    J.J. Gearhead

    No ei se nyt niin vaarallista ollut jos jäi vähän kauemmas tuhannesta hepasta. :D
    Ero tosiaan oli huomattava eli varmaan enemmän koneja jäi pöydälle kuin vaan pari hassua. Autona Toyota Supra, siitä en tiedä onko sen paskempi auto kuin muutkaan.
     
  8. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Niissä taitaa parhaimmillaan olla imusarjan painekin lähemmäs 20 baria, 3-4 ahtimen läpi ahdettuna. Taitaa nykysäännöt määrätä noita peräkkäisten ahtimien määrää?
     
  9. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    superstockissa muistaakseni 3 painevaihetta sallitaan sitä vaan ei ole suomessa ajettu enää vuosiin kun luokka sallii moottorin muuttamisen metanolille ja herlevit ei siinä enää pärjänneet niin siirtyivät prostock sarjaan jossa saa olla vain yksi turbo. vettä ruiskuttavat hieman vähemmän mitä polttoainetta. Ahtopainetta ei nykyisissä ole kuin hieman 6bar päälle.
     
  10. J.J.

    J.J. Gearhead

    Siis todistetta mistä? Siintäkö että auto voi sutia nelosella, vai siintä että autossa voi olla tuhathevosvoimaa, vai siintä että jollakin voi olla katukäytössä sellainen auto, vai siintä että joku yksityishenkilö voi sellaisen auton omistaa?
    Mikä näistä asioista on mielestäsi jotenkin mahdotonta sulattaa?
    Terve... :D

    Tälläviisiin vedettiin jo yli kymmenen vuotta sitten. Videolla ahdot 1,1bar ja 700hv.

     
    Muokattu: 14.9.2016
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mitäs tollanen 700 heppanen Supra pyyhkäsee varttimailin aikaa ja lopparia?
     
  12. J.J.

    J.J. Gearhead

    Ei mitään hajua. Ei tullut koitettua ikinä kun oli intressit muualla. Ratapäivillä tuli lähinnä käytyä, eipä tuolla alustalla kummosta rykäsyä olisi tehty. Kait niitä muiden ajamia aikoja löytyisi jos netistä kaivelisi, tosin ei oikein kukaan taida jättää hevosia noin alas jos rakentaa Supran vartille.
    Nykyään on jo kyseinen kosla lihoina ja muut juonet mielessä.
     
  13. J.J.

    J.J. Gearhead

    Tervetuloa Haminaan katsomaan nykyisiä projekteja. En mikään moottorinrakentaja tosin ole, ihan vaan harrastelija.
    Jatka sinä vaan trollaamista jos siitä hyvä olo tulee.
     
  14. shr1

    shr1 Gearhead

    Tää aihe kiinnostaisi kyllä, että jos jollakulla on lisää faktaa vesi/metskuseoksen vaikutuksesta, niin ilolla otetaan vastaan. Itellä menee mutuilun ja noiden settien valmistajien mainospuheiden kanssa arpoessa. Olen viittä vaille tilaamassa valmista sarjaa, jossa kaikki emmeet mukana, mut onko siinä sit mieltä...?

    Patti on ahdettu sbc, mitälieheppoja, voipi tuhannen korvilla olla. Kompromissikones, jolla ajellaan kadulla ja sillontällön joku sipasu vartilla. Lähinnä meinasin että toi olis yhdensortin henkivakuutus moottorille, laskee palotapahtuman lämpötilaa, eikä tarvis niin jännittää kestääkö männät ja venttiilit (nuo juuri vaihdettu, kun lämpökuorma oli edellisille liikaa). Sörsselinä käyttäisin puhtaan metanolin sekä tislinkiveden 50/50-seosta ja sitä ruikittaisiin ahtoputkeen juuri ennen kaasuläppää, alkaen vaikkapa ahdoista 1 bar ja siitä ylöspäin. Kylkiäisenä tulisi mahkut aikaistaa hivenen sytkää ja miksei ahtaakin vähän lisää, tai ainakin näin olen antanu itteni ymmärtää...
     
  15. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Niinku edelle jo oli puhettakin Mikään tehonlisäys kikkahan vesi/metanoli ei ole se on tarpeellinen silloin kun ollaan niinsanotusti rajoilla esim nakutusherkkyyden kannalta.

    Itse aikoinaan kokeilin dewilsin settiä 250psi pumpulla pieni suutin ruuttas centrifugaali ahtimen imuaukkoon ja iso suutin noin puoli metriä ennen kaasaria ahtolämpö laski luokkaa 100 asteesta 60-70 asteeseen ei näkyny oikeen missään penkin mukaan teho laski 15-20hp
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tää alkoholivesiseosruiskutus voisi olla kiva lisä ahdettuun motskariin. Normikiireillä riittää paineet, jotka ei välijäähyä edes kaipaa. Mut jos joskus tarttis tilapäisesti enemmän voimaa, niin sitten olisi kyydissä mukana tommonen ruisku. Eikös toi vesiemulsio menis turbon jälkeen ilmaan ilman pumppuakin kun vaan tekis jonkun kavennoksen jossa paine laskee ja aineen säilytysastia olisi ahtopaineistettu. Olisi samalla myös niitä harvoja moottoripyöriä, jotka tankkaa lasinpesunestettä...
     
  17. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Olis siinä rekkamiehet ihmeissään:confused: ne kun tankkaa sitä ureaa tiisseliin :eek: .Sorii piti vaan vähän keventää.
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ei kyllä ole omakohtaista kokemusta aiheesta mutta selvittelin tota hommaa aikoinaan ja ne jotka olivat systeemeihinsä tyytyväisiä niin niillä oli verraten korkea paine käytössä siitä liemen ruiskutuksusessa. Pisarakokoon vaikutusta varmasti paineella, mikä on sitten riittävä/oikea?
     
  19. valtope

    valtope Gearhead

    Mulla oli vesiruisku käytössä, joskus 80-luvun lopulla, turbo-autossa, ja hyvin pelas
    Toteutus:
    Paine painekotelolta VW kuplan pissapojan säiliöön, joka on "painesäiliö" alunperinkin, ( jossa vesi ), sieltä letku ( jossa 0,4 bar tippaventtiili, ajovalonpeulaitteesta ? ) turbon etupuolelle, ilmanputsarin jälkeen, kohti imusiiven akselia , suuttimena Holley bensasuutin=> meni paineen mukana kaasarien läpi, kun paine oli + 0,4.
    Vaikutti positiivisesti, tehoon , sai käyttää enemmän ennakkoa paineilla, ja myös tiputti ilman lämpöä kuormituksella, kun ei ollu välijäähdytintä.
    Yksinkertainen, ja toimiva.
    Tälläinen siksi, kun siihen aikaan ei ollut markkinoilla mitään hienoja painepuolen systeemejä, ja jos oli, ne olis maksanut koko auton hinnan

    Huom. ei voi käyttää välijäähdyttimen kanssa !
     
    Muokattu: 15.9.2016
    Slant Sickness tykkää tästä.
  20. El 60

    El 60 Gearhead

    Oliko sulla siellä Hml. joku penkitys paikka? Voidaan mennä kokeilemaan ja ihmettelemään mitä hyötyä/haittaa tosta ruutasta on.
     

Kerro tästä muillekin!