Vesiruisku?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MrTemz, 7.9.2016.

  1. shr1

    shr1 Gearhead

    Tätä juuri tarkoitin että spruutan myötä vois säädöillä ottaa joitain kymmeniä, kenties satakin hepoa lisää, edelleen turvallisesti. Mutta ykkösprioriteetti kuitenkin toi viilennys ylipäätään ja osien elinkaaren pidentäminen. Mulla kylläkin on a/a cooleri, mutta sekään tuskin on ihan optimaalinen...
     
  2. shr1

    shr1 Gearhead

    On tuutit tälläkin kylällä. Jos sulla meininki dynoon mennä, Hml tai muualle, niin tokihan tulen seuraamaan ja pekulooraamaan!
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ainakin maasturi miehet jotka on vesi ruiskuja laittaneet on maininnut, et umpihankeet hapettaessa ei enää pakolämmöt ole päälle 1000 astetta vaan pysyy turvallisesti alle 700
     
  4. Puuma6

    Puuma6 2nd gear

    Mulla chevyn vakio 5.3 lm7 johon nyt tulossa vortechin remmiahdin. Välijäähdyttimelle ei oikein tilaa olisi niin saanko nyt periaatteessa korvattua välijäähyn vesi/metanoliruiskulla? Painetta tulee noin 10psi.
     
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Vesi/metanoli ruiskutus ei ole mikään uusi asia. WW II hävittäjä koneet käytti sitä paljon. Eli kyllä siitä jotain hyötyä on pitänyt olla, vaikka imuilma on ollut pakkasella ja tuhannen litran vesisäiliön kuskaaminen on heikentänyt koneen lentoominiasuuksia kummasti.
    https://en.wikipedia.org/wiki/MW_50
     
  6. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Saksan koneissa ollut jotain 70 ja 85 litran säiliöitä, eli ei ihan tuhatta litraa.

    Noissa vehkeissä oli myös kaksoisvaiheahdot jolloin imuilma lämpeneekin enemmän. Lähinnä tuo on kaiketi ollut tarpeen laitteissa joissa kone on "säädetty" toimimaan huomattavasti korkeammalla kuin maanpinnalla ja lähempänä maanpintaa on kaivattu joskus lisäapuja ilman että konetta hajotetaan.

    Mikäli se vesi höyrystyy imukanavassa, sen tilavuus kasvaa luokkaa 1700 kertaa suuremmaksi, eli se syö myös tilavuutta ilmalta. Vesi ei siellä pytyssä kuitenkin pala...
     
  7. Buick 3.8

    Buick 3.8 1st gear

  8. Buick 3.8

    Buick 3.8 1st gear

    Tuossa jotain infoa
     
  9. maddis

    maddis Gearhead

  10. micco

    micco 3rd gear

    Kyllä saat. Itsekin olen näin toiminut parin menopelin kohdalla. Toinen oli Mazda MX-5 avaamattomalla moottorilla, 10,5-rutulla, 98-bensalla ja Eaton/Magnuson-roots-ahtimella ilman välijäähdytintä. Laite oli jouduttu säätämään tosi paksulle ahtojen alla ettei nakuttaisi. Asensin vesiruiskun jonka jälkeen seokset sai säädettyä optimaalisiksi ja ahtojakin tuli hiukka lisää kun veden ruiski ahtimen imupuolelle.
    Toinen laite oli Kawasaki ZZR1100-mopedi jonka moottorin rakensin alkujaan pirteäksi vaparikoneeksi 11,5-puristuksella 98-bensalla. Tämän jälkeen asensin vielä turbon sekä vesiruiskun koska välijäähdytintä ei minnekään mahtunut. Tällä laitteella on nykyinen omistaja tahkonnut ahkerasti lentokenttäkisoja eikä mylly ole vieläkään hajonnut.
    Tietenkin jos muutat moottorin etanolikäyttöiseksi et tarvi välijäähdytintä sen enempää kuin vesiruiskuakaan noilla paineilla.
     
  11. Puuma6

    Puuma6 2nd gear

    E85:lle meinasin muuttaa kyllä. Onko vesi/metanoli ruiskusta e85:n kanssa sitten mitään hyötyä?
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Niijjooo

    Se on unohtunut kysyä, mitä se tekee jos vesi/metanoli säiliöön lorauttaa e85;ttä?
     
  13. jarona

    jarona Gearhead

    Aamuaivopieruun vastaten..
    Käyp kyllä viileenä mutta prötäten, vähän aikaa..
    Vastattu alkuilta-aivopierussa.
     
  14. shr1

    shr1 Gearhead

    Tuollaisen nyt kokeeksi tilailin.

    https://prometh.com/collections/for...-1-3-gph-high-volume-pump?variant=24468919619

    Saa nähdä onko merkittävää hyötyä, mut ainakin näyttää kontissa racelta... Valmistajan kanssa käytyjen neuvottelujen tuloksena päädyttiin kahteen suuttimeen, joiden yhteistuotto on vähän yli 1000cc. Suuttimet mahdollisimman etäälle kaasuläpästä, hetikohta coolerin jälkeen. Seos tulis säätää siten, että jos wot target on esim. 10,5, niin karttaan pykälää laihemmat arvot, eli noin 11,5. Tämä tietysti edellyttää moottorinohjaukseen safe-asetusta, joka alkaa rajoittaa asioita mahdollisen syöttöhäiriön ja laihalle menon sattuessa.

    Harkinnassa oli myös ahtimen imusiivelle ruikkiva pieni suutin, joka jäähdyttäisi jossain määrin cooleria, mut se jää ny laittamatta.

    Köyhän miehen race-fuelia. :odoops:
     
  15. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Turbon kanssa voi tulla melko huomattaviakin tehonnousuja, jos samalla putoaa pakolämmöt ja paineet yläkierroksilla. Oliko pakolämpöjä tai vastapaineita aiemmin mitattu?

    Nuo taitaa olla niitä pelkkiä RACE juttuja ainakin koolerin kanssa. Kun se ilma ahtimen jälkeen coolerissa jäähdyy, osa vesihöyrystä pisaroituu ja paskimmallaan kertyy sinne cooleriin rajoittaen huomattavasti virtauspintaalaa.
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja vesiruisku ennen ahdinta syö myös ahtimen siipiä. Tosin vähän, mutta kummiskin.
     
  17. shr1

    shr1 Gearhead

    Kumpiakaan ei ole mitattu, vielä. Samansuuntaisia kombinaatioita maailmalla, eivät aivan optimaalisia ole, mut paineet ja lämmöt niissä vielä järjelliset. Tosin yksilöitähän nää on kaikki, et ei sovi yleistää. Ajattelin tarjoilla sytkäennakkoa max ahdoilla hiukan lisää, sieltä lie helpoin nyt kaivella voimaa ja tää systeemi edesauttaa tuon toteutumista. Tähän asti ollu hyvin konservatiiviset ennakkosäädöt. Mut kuten sanottu, moottorin viilennys ylipäätään tässä päällimmäisenä ajatuksena.
     

Kerro tästä muillekin!