Vetokoukku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Cammer, 30.5.2003.

  1. Cammer

    Cammer 1st gear

    Alkoipahan toi vetokoukkukin kiinnostaa kun joku hullu haluaisi ostaa mun auton ja se koukku näyttelee suurta osaa ostopäätöksessä :smile:

    Kysymys 1.

    Minkä kokoista kärryä saa vetää K5 (1985) mallin Blazerilla?

    Kysymys 2.

    Vetokoukku on mallia amerikka, eli menee kolmeen osaan. a) runko b) palikka joka on kuulan ja rungon yhdistävä tekijä c) itse vetokuula (55mm)

    Palikkaan on meistetty 5500 lbs (2495kg kiloa) ja itse kuulaan 3500 lbs. Koukulla pitäisi pystyä vetämään ~2500 kilon peräkärryä.

    Mistä saa hommattua kuulan joka vastaa 5500 paunaa?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    55mm...? onko sinulla tuohon sopiva kärry.? suomessa lienee yleisin 50mm (din 74058),vai saatko "ympättyä" tuohon normaali kuulan?,voi olla katsastuksessa ongelmia
     
  3. Cammer

    Cammer 1st gear

    Voi hyvinkin sen 50mm, koska se kuitenkin on jossainvaiheessa ollut autossa kiinni ja käytössä ei tieliikenteessä (edellistä edellisen omistajan toimesta) koska siihen ei ole vedetty sähköjä.

    Nykyisin ei kuulemanmukaan tarvitsisi enää vetokoukkua katsastaa erikseen? Mitenkä sitten vuosikatsastuksessa siihen suhtautuvat, en tiedä.
     
  4. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Tuo maksimi vetopaino kiinnostaa muakin, kun pitäis lähteä 750 kilometrin päästä hakemaan jossain vaiheessa kesällä '65 chevy II trailerin päällä. Tarvittava ajokortti lienee B+pikku-E, mikä ei ole ongelma, vaan se vetoauton suurin sallittu traileripaino. Jenkeissä ne vetää blazereillä ja puoltonnisilla pikkareilla jotain 5000lbs ihan helposti, eikä sitä kukaan pidä hulluna.
     
  5. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mä olen tehnyt itse koukut näihin viimeisiin käyttiksiin eikä mitään ole kyselty.
    Tutun 88 henkilöblatseriin AKE tarjoaa jotain puolentoista tonnin(?) koukkupainoa, pakuun saisi sitten paljon enemmän! Äly hoi!
     
  6. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Vetopainot määräytyy pääsääntöisesti seuraavasti:
    1.Henkilö/pakettiautot, 1,0 x vetoauton kokonaismassa jarrullista tai 0,5 x omamassa jarrutonta.
    2. Maastohenkilöautot, 1,5 x vetoauton kokonaismassa, tai 0,5 x omamassa jarrutonta.

    Täytyy ottaa huomioon että jos maastohenkilöauto muutetaan pakettiautoksi, vetopaino laskee, kts ed. (maastopakettiautolla on samat vetopainot kuin tavallisellakin).

    Jos auton tai vetolaitteen valmistaja on ilmoittanut edellisiä pienemmät painot, niin pienimmät ovat aina MÄÄRÄÄVÄT!

    Työntöjarrullisen pv:n suurin sallittu kokonaismassa on 3500 kg, ja leveys suomessa 260 cm.
     
  7. DslCat

    DslCat Gearhead

    Tuo "maasto(paketti/henkilö/kuorma)-auto" -termin käyttäminen onkin sangen kinkkistä...

    Löytyy M1G, N1G ja N2G - tuo G-kirjain on asetuksissa "maasto"-termi, mutta käytännössä löytyy harvoja maastopakuja, esim. VW Transporter Syncro, koska valmistaja on hakenut EU-tyypistä. Sen sijaan varsinaisissa maastureissa G-kirjainta ei juuri löydy kuin hlöautoissa vaikka vaatimukset mm. jättökulmista ja vetävistä pyöristä on samat.

    Kysyin N2-lka Suburbanin muutoskatsastamista N2G:ksi katsastusinssiltä, niin jäi suu auki miettimään "no, eipä ole eteen tullut moista.." - no, miksi G-kirjain lisää: korotuksien takia...



    _________________
    '94 K2500 6.5TD Suburban

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: DslCat 2003-06-02 22:21 ]</font>
     
  8. Timmo

    Timmo 1st gear

    Ihan heittona vaan että mun Subaru 1.8 motilla niin otteen mukaan sai vetää 2000kg jarrullista. Siinä on riisikuppi ihmeessä ylämäessä.
     
  9. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Muistin kuin muistinkin tarkistaa, mitä mun Blazerin otteessa sanotaan eli jarrullinen max. 2010 kg, jarruton 750 kg.
    Noin siis mulla 79 henkilöauto-Blazerissa, koukusta ei oo mitään tietoa mikä se on ja milloin asennettu. Liekö silläkin vielä jotain merkitystä :???:
     
  10. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Mites onkos sulla ajoneuvoluokka merkitty erikseen? Mulla ei. Myöskin -79 Blazer ha. Vetokoukku = 1105kg jarrutonta ja 2010kg jarrullista, leveys 260cm.
    Muistelen joskus kuulleeni noista "jenkkikoukuista" ettei olisi sallittuja suomessa eli ei sähköja, >50mm kuula ja jotain kiinnityksestä :???:

    _________________
    WHATEVER

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: just for fun 2003-07-01 17:31 ]</font>
     
  11. Janski

    Janski 1st gear

    Pajerolla, katsastettu maastohenkilöautoksi, saa vetää 3500kg.
    Toi nelivetoisuus on siihen jollain tavalla pohdittu mukaan kuvioon.
    Jos normaali takaveto, niin ei kai saa ylittää vetoauton kokonaismassaa. Ja jarrutonta kärryä saa suomessa vetää 750kg:n edestä.
    Kannattaa kysyä katsasteluasemalta.
     
  12. skiko

    skiko 1st gear

    Olikohan se muuttunut niin että maahantuoja nykyään antaa autolle vetoarvot eli käytännössä voi jollain 100A riisikupilla saada laillisesti vetää enemmän kuin 300 mersulla ...... olen vaan antanut itselleni kertoa....
     

Kerro tästä muillekin!