Vetokoukun asennus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja KajS, 27.9.2002.

  1. KajS

    KajS Gearhead

    Oikeasti tämä on "Vetokoukun asennus Dodge Ram vaniin":

    Löysin "Bolt-off" - koukun Dodgeen (ollut joskus jossain -88 ramvanissa).

    Ruåzalaista valmistetta: SIARR, Hallstahammar, Sverige.

    Näyttää koko laite siltä, että saa irrotaa tankin asennusta varten. Kertokaa kokemuksistanne koskien koukun asennusta, joko Dodgeen tai muihin vastaavanlaisiin härveleihin.

    Sähköt on kiitos Overdriven hallussa, mutta vielä olisi mukava tietää, onko pulteille erityisiä lujuusvaatimuksia, vai haenko 6 euroo kilo pultteja Motonetista.

    Harras toiveeni olisi, että koukku olisi myös "Bolt-on", eikä päätyisi poijuankkuriksi...

    Nimimerkillä ennenkuin poraan takalattian reikiä täyteen.
     
  2. autoilija

    autoilija Gearhead

    8.8 pultit varmasti ajaa asiansa kiinnityksiin.Niitä saa varmaan mistä vaan,motonetin laadusta en ihan ole varma.Dodgen koukun kiinnityksistä ei ole pahemmin kokemuksia,vaan kohta on kuhan saan väsättyä tekemäni.Omavalmisteen suunnittelin(len) niin että puskurin kiinnityksistä kiinni ja ehkä yksi pitkittäistuki runkopalkkiin,siihen tankin viereen,jompaan kumpaan....suunnitteilla vasta.Miten koukun pystyy suunnittelemaan niin että joutuu tankin irroittamaan,eihän siellä tankin päällä ole kuin peltilattia,sieltäkö se viisaampi ruottalainen sen kiinnittää?Maksimi kuormitus koukuille saa olla 50kg,vetoaisan kuormitus siis...eli kai siellä pultit kuin pultit asiansa ajaa.Veto/työntö voimat ovatkin sitten asia erikseen...
     
  3. KajS

    KajS Gearhead

    "Bolt-on-koukku" on paikallaan, bensantäyttöputki oli "tiellä", joten haasteellista tehtäväkentää riitti, eli aikaa kului.

    Sähköt on vielä vähän kesken, vilkkujen ja jarruvalon johdot on jo vedetty etujalkatilaan asti.

    Jos saan tänään valmiiksi ja testattua, niin taas sain lisäartikkelin tulevaan kirjaani: "auto pura ja kokoa, korjausvinkkejä merkonomeille"
     
  4. autoilija

    autoilija Gearhead

    Itse ryöstin vilkut lampuilta ja jarruvalon vain katkaisijalta...tai siis aikomus olisi,kytkennät vielä vaiheessa.Millätyylillä ns. tehdastuotekoukku asentuu paikoillensaan?Eli mistä paikoista tulee kiinni?
     
  5. Vani76

    Vani76 Gearhead

    Älä ota vilkkuja lampuilta ainakaan takaa, koska jarruvaloilla ja vilkuilla takana on samat lamput.
    Elikkä vilkut ja jarruvalo on vedettävä edestä.
    Tietenkin mikäli sulla on kokopunaiset takavalot tällä tavalla.
     
  6. autoilija

    autoilija Gearhead

    Aivan oikein,onneksi en kerennyt/viitsinyt vielä kytkemään,oli kiirus saada koukku kiinni ..anteeksi tyhmyyteni.Olisi tullut tyyliin kuin nykyinen lisäjarruvaloni,toimittaa vilkun ja jarruvalon asemaa,ei minun kytkentöjäni..hyväksyivät kyllä katsastuksessa,eli viranomaista on uskominen ettei mitään laitonta ole päässyt tapahtumaan.
     
  7. KajS

    KajS Gearhead

    No niin, kytkennät tein niin kuin viisaammat neuvoivat:

    Parkit takaa parkkivalolta

    Vilkut etuvilkuilta (saa vetää johtoa!)

    Jarruvalot jarruvalokytkimeltä (kojetaulu pura ja kokoa!) lähtevästä valkoisesta johdosta (siinä oli ennen lisäjarruvalon kytkentä).

    Vapaa/jatkuvan virran jätin kytkemättä. (vene yms. pikkukärryissä ei tarvita jatkuvaa virtaa).

    Maadoitus taakse, takasivuvalon maan kaveriksi.

    Se koukku tulee kiinni runkopalkkien alapintaan, siellä oli reiätkin valmiina jo tehtaalta. Pultit ujutin palkin sisään palkissa olleesta nelikulmaisesta reiästä.

    Sitten vaan kiristin mutterit pultteihin (12 mm halk. huom!). Ja lukkomutterit päälle, varmistukseksi.
     
  8. KajS

    KajS Gearhead

    No niin, kytkennät tein niin kuin viisaammat neuvoivat:

    Parkit takaa parkkivalolta

    Vilkut etuvilkuilta (saa vetää johtoa!)

    Jarruvalot jarruvalokytkimeltä (kojetaulu pura ja kokoa!) lähtevästä valkoisesta johdosta (siinä oli ennen lisäjarruvalon kytkentä).

    Vapaa/jatkuvan virran jätin kytkemättä. (vene yms. pikkukärryissä ei tarvita jatkuvaa virtaa).

    Maadoitus taakse, takasivuvalon maan kaveriksi.

    Se koukku tulee kiinni runkopalkkien alapintaan, siellä oli reiätkin valmiina jo tehtaalta. Pultit ujutin palkin sisään palkissa olleesta nelikulmaisesta reiästä.

    Sitten vaan kiristin mutterit pultteihin (12 mm halk. huom!). Ja lukkomutterit päälle, varmistukseksi.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jatkuukohan tää sitten näin: laitoin kärrin perään ajoin 200km ja vaihdoin vaihdelaatikon... :smile: ( heh heh se oli vitsi vitsi) mullon itelläkin ramppa ja se on oikein oiva peli :smile: . Ihan vaan vakavasti ottaen mitenhän toi rampan laatikko kestää vetelyjä, mulla kun hajos ihan normaaliajossa A-500 laatikko rampan alta. Ajattelin vaan jos joskus vaikka jotain vaunua vetelis perässä. Nyt ainakin on koukun asennusohjeet jo valmiina.
     
  10. Hanxi

    Hanxi Gearhead

    Vinkki tulee hieman myöhässä, mutta kuitenkin: (-89) Ramissa liitännät voit tehdä viikseltä tulevaan johtonippuun. TAN eli vaaleanruskea on oikea vilkku, LG eli vaaleanvihreä on vasen vilkku ja WT/TN eli valkoinen vaaleanruskealla raidalla on jarruvalo.
     
  11. autoilija

    autoilija Gearhead

    Mulle vinkki tulee hyvissä ajoin täytyisi saada vain se tekemisen halu.Itse olen vedellyt jo muutaman lankkukuorman,ilman asiaankuuluvia valoja...päiväsaikaan kylläkin,sähkötöpseli on ainakin ollut kiinni.Lootana tässä on A998/999,en tiedä jompi kumpi hyvin on ainakin toiminut.
     
  12. KajS

    KajS Gearhead

    Hanxi kirjoitti:

    "TAN eli vaaleanruskea on oikea vilkku, LG eli vaaleanvihreä on vasen vilkku ja WT/TN eli valkoinen vaaleanruskealla raidalla on jarruvalo."

    Jarruvalokytkimeltä lähtee kaksi valkoista johtoa: tuo mainitsemasi WT/TN ja WT. toinen menee jarruvaloille ja toinen tietokoneelle.

    Kysymys, jos kytkee jarruvalot siitä tietokoneelle menevästä, koituuko se tietokoneen turmioksi?

    Laatikon kestävyyttä epäilevälle: laatikon vahvistus/shift kitin asennus tehdään ennekuin vedellään mitään. Enkä aikonut ruveta mitään taloa vetämäänkään, jos venettä (kärryllä) ensi kesänä...
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    shift kitin asennus ? Kyllä mulla ainakin on toi ihan tehdasasennettuna ram vanissa.
     
  14. KajS

    KajS Gearhead

    "shift kitin asennus ? Kyllä mulla ainakin on toi ihan tehdasasennettuna ram vanissa."

    kerro lisää, millainen ja miten se ilmenee? saattaa kuulostaa tyhmältä, mutta tämä Dodge on kuitenkin mun eka amerikkalainen ja eka automaatti, jolla olen ajanut 20000 km.

    Tarkoitus olisi laittaa sellainen Transcon shift-kit, jossa on vakiosta poikkeava "manual-valve". Parantaisi jäähdytystä ja mahdollistaa öljymäärän tarkistuksen myös parkilla.

    Katsokaa vaikka http://www.asashop.org/autoinc/jan2001/mech.cfm.

    Pitäisi selventää epäammatimaisia juttujani.

    Nimimerkillä kyllä minä nämä vehkeet vielä opin.
     
  15. Fordhomo

    Fordhomo Gearhead

    No niin no, mua itseäni viisaammat väittävät, ettei saisi/kannattaisi käyttää OD:tä vedettäessä. Pätee kuulemma ainakin letukan vaneihin ja onhan OD muistaakseni Ram vanissakin. Ja kun ei käytä OD:tä niin saa tottua siihen että kone huutaa näkkäriä, mutta toisaalta, eihän vedettäessä saa ajaakaan kun 80 km/h...
     
  16. KajS

    KajS Gearhead

    OD-toiminto Dodgessa on "takaperoinen": kojelaudassa on nappi "od-off". Kun se on alaspainettuna, laatikko käyttää vaihteita 1 - 3. kun painat "od-off"-valon pois päältä, loikkari on käytössä.

    Käynnistettäessä perusasetus on aina niin, että loikkari on käytössä.

    Enimmäkseen olen autoillut "od-off"-nappi alaspainettuna, eli kolmivaihteisena. Dodgen loikkari sopii moottoriteille. Ei siksi, että se kulkisi niin lujaa, mutta siksi, ettei tarvitse koko ajan vaihtaa 3-4 väliä jonkun "väärin pysäköineen" takia. Siitä renkutuksestakaan ei laatikko tykkää.

    Tää kuuluis jo enemmän vaihteisto-osastoon...
     
  17. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    -83:n chevy vanilla olen vetänyt kuus vuotta 1500kg:n vaunua ilman ongelmia,mutta vain kolmosella.Rikoin yhden laatikon alussa,kun vedin nelosella suomen mutkikkailla ja söheröillä teillä.Laatikon paineet putos liian alas.Näin mulle kerrottiin jälkeenpäin.Vani ei muuten huuda kolmosella,ei ole paljonkaan äänessä eroa neloseen.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

     
  19. autoilija

    autoilija Gearhead

    Åskeinen siis täältä.
     
  20. Hanxi

    Hanxi Gearhead

    Siinä tietokoneelle menevässä valkoisessa pitäisi olla pinkki raita (Chiltonin!) kaavion mukaan. Jarruvalokytkimen ollessa lepotilassa tuo johdin on maissa ja jarrua painettaessa piiri aukeaa. Tästä voinemme päätellä, ettei kärryn jarruvalot paljoa kirkastu. Boxin turmioon en ota kantaa, mutta en lähtisi kokeilemaan.
     

Kerro tästä muillekin!