vetokoukun sähkökaavio???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja WBBC, 3.11.2003.

  1. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    Tulkitsin tämän sanomasi niin, että oletit kaikkien ajavan piemeälläkin ajovalot kytkettyinä:
    Ei niin, mutta kun nyt näyttää olevan tulossa sellainen direktiivi, joka poistaa näiltä uunoilta takavalotkin :poff: Tätä hain. Onko tämä mielestäsi hyvä juttu?
     
  2. 370

    370 Gearhead

    Alkuperäiseen asiaan kysymys: Jos molemmille perävaloille pitää olla oma +-johto, niin miksi kelpaa yhteinen maadoituspiuha?
     
  3. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    Vedä sillä "ylimääräisellä" johtimella kärryysi pakkivalo oikeasta (tai vas.) takavalosta niin on pimeälläkin mukavampi kärryä pakitella.
     
  4. SamiL

    SamiL Gearhead

    Kai siinä on enemmän ajateltu tapausta, että toinen polttimo sattuu kärähtämään. Harvemmin se johdolle sattuu :wink:
     
  5. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    Sarjaanko niitä peräkärryn polttimoita autosi valojen kanssa kytket :odroll:
     
  6. SamiL

    SamiL Gearhead

    Mistähän tuo päätelmä tuli?
     
  7. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    1. Mitä väliä sen toisen polttimon kärähtämisellä auton takavalosta on peräkärryn takavalolle, ei se sammu vaikka polttimo kärähtää, mikäli ei ole sarjaan kytketty.

    2 Mitä väliä peräkärryn toisen takavalopolttimon kärähtämisellä on peräkärryn toisen takavalon polttimolle elleivät ne ole sarjaan kytkettynä?

    Selittäisitkö nyt mitä sinä tarkoitit sanomalla:
    "Kai siinä on enemmän ajateltu tapausta, että toinen polttimo sattuu kärähtämään"

    Samalla voit kertoa, että haluatko myös liikenteeseen lisää niitä autoja, joissa ei pimeällä ole takavaloja, mistä tuolla aikaisemmin kyselin? :poff:
     
  8. SamiL

    SamiL Gearhead

    Juu nyt huomasin. Puhuin polttimon kärähtämisestä kun tarkoitin oikeastaan sitä, että toinen valo sammuu, kun virrantulo jostain syystä katkeaa. Vaikka sulakkeen palaessa. Siis jos toisen takavalon virtapiiriin tulee vikaa niin toinen kuitenkin jää toimimaan. Sitä kai näillä erillisillä virtapiireillä on ajateltu. Eihän niitä tietenkään ole sarjaan kytketty. Käytin siis väärää ilmausta asiasta. Tietenkään yhden polttimon sammuminen ei sammuta toista.
    Mitä taas takavaloihin tulee, niin pimeällä pitää lain mukaan käyttää ajovaloja. Silloin palavat takavalotkin. Jos joku ei näin tee, niin siinä eivät direktiivit auta. Syy on ratin takana. Päiväsaikaan takavalot eivät juuri näkyvyyttä lisää. Mitenkään en ole ilmaissut haluavani tielle lisää pimeäperäisiä autoja.
     
  9. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    OK :D Halusin vain varmistaa, ettei jää kelleen väärää mielikuvaa kärryn valojen kytkemisestä 8)
     
  10. SamiL

    SamiL Gearhead

    Re: .

    Kysynpä minäkin: Jos kärryn peruutusvalon kytkee noin, niin mistä se tietää syttyä vain peruutettaessa? Eikö se olisi parempi vetää auton oikeasta tai vasemmasta peruutusvalosta?

    Muuten ihmettelen, miksi peruutusvaloa ei ole juuri ensinkään noteerattu näitä perävaunun pistokkeen kytkentöjä alunperin laadittaessa. Erillisiä takavaloja ja nyt jopa sumutakavaloa on pidetty sitä tärkeämpänä. Vasta 13-piikkisessä pistokkeessa on peruutusvalolle varattu oikein oikeasti oma johdin. Kyllä etenkin umpikoppikärryssä peruutusvalo on hyvin tarpeellinen.
     
  11. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    Re: .

    Älä ala näpertämään kanssani, sillä en ole aivan niin tyhmä miltä saatan vaikuttaa. Se pistokkeen johdin on merkitty vasen tai oikea takavalo! Eiköhän tuo kysyjä ymmärtänyt, että "ylimääräistä" johtoa voi käyttää peruutusvalon kytkemiseen ja minkä polttimon johdosta se kytketään..Taidan alkaa uudelleen epäilemään kykyäsi kytkeä vaunun valoja...

    Takavalon sisällä on usein monta polttimoa esim. peruutusvalo, parkki, jarruvalo, vilkku ja joskus rekisterikilven valokin. Joissain takavaloissa on peruutusvalo vain toisessa takavalossa, sillä esim. vasemmasta se saattaa puuttua vaikkapa sumuvalon takia. Moni peräkoukku kytketään siten, että molempien takavalojen liittimien ja takavalojen väliin kytketään liittimet, joista johdot kiskaistaan koukun pistokkeelle. Nyt oli kyse semantiikasta. Millä yhteisnimellä sinä kutsut autossasi taaksepäin valoa näyttäviä valaisimia, kun haluat samalla ottaa nimessä huomioon niiden sisältämät sähköt ja polttimot etkä vain umpioita? :poff:
     
  12. SamiL

    SamiL Gearhead

    Enhän minä näitä kovin montaa vuosikymmentä (vasta 5 on monta) ole vielä laitellut, mutta taidan kyllä tuntea nämä hommat jo aika tarkkaan. Niin varmaan sinäkin. Ei kai tätä pilkunviilausta asioiden nimityksistä kannata jatkaa.
    Se nyt vielä jäi vaivaamaan, että tarkoititko "ylimääräiseksi" pakkivalonavaksi pistokkeen 58L- tai 58R-napaa vaiko 54g-napaa? Yksilöllisessä perävaunukytkennässähän jommankumman taka(parkki)navan voi käyttää omiin tarkoituksiinsa, mutta sitten pistoke ei enää käy ristiinkytkennälle.
    Ja pimeitä autoja on tiellä vain silloin, kun ei ymmärretä käyttää valoja. Mikään direktiivi ei tiettävästi ole tulossa vähentämään pimeällä käytettäviä valoja. Olen puhunut.
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Re: .

    Peruutusvalo on se keskimmäinen näissä amerikan 7 napaisissa, jos katsot sitä kuvaa minkä laitoin.
     
  14. SamiL

    SamiL Gearhead

    Re: .

    Niinpä. Ja suoralle virrallekin riittää oma napa. Sen sijaan tässä sakemannien kehittämässä 7-napaisessa peruutusvalo on jäänyt unholaan. 54g-navalle saa itse arpoa yhden käyttötarkoituksen.
     
  15. rasse

    rasse 1st gear

    Re: .

    Pieni tarkennus tuohon että takavaloja ei vaadita tulevaisuudessa päivävaloilta (DRL). Tämä tarkoittaa sitä että pitää olla RLE hyväksytyt jolloin on ns. päivävalot. Jos merkintä on vain RL niin kyseessä huomiovalo vaikka led juttuja onkin. Tuolloin kytketään kuten ennen vanhaan huomiovalo ja silloin myös takavalojen pitää palaa.
    Uusissa autoissahan on vain noita päivävaloja RLE jolloin ei tarvitse takavalojen palaa päivävalojen ollessa päällä. Lisäksi RLE merkitty valo saa palaa vaikka ajovalojen kanssa.
    Tällä hetkellä on jo joitakin automerkkejä joissa tuon direktiivin mukaisia valoja.
    Ei saa sekoittaa päivävaloja ja huomiovaloja keskenään... :soosoo: :rotfl:
     
  16. SamiL

    SamiL Gearhead

    Juu ei saisi. Minäkin tarkoitin päivävaloja. Taitaa huomiovalot olla muodostumassa niiden kansanomaiseksi nimitykseksi, ellei kukaan ehdi estää :lol:
     
  17. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    Re: .

    Hyvä tarkennus rasse. Kts. tuosta 01:18 postaamastani viestistä se linkki mistä yo. teksti on kopsattu. Mulla on tapana puhua parkeista tai pysäköintivaloista.
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    USA fordeista löytyy sitte kaikki DRL johtosarjat yms valmiina. Jos modulia ei ole asennettu, ei tarvitse kuin hommata se moduli ja laittaa pistoke kiinni, ja voila, meillä on DRL:lät.

    Moduulihan laittaa pitkät valot päälle puolitehoisina aina kun auto käynnissä ja muistaakseni vaihdekin pitää olla päällä.

    Jouduin sellaisen laittamaan yhteen pikkariin maahantulokatsastusta varten. Luonnollisesti pistoke lipsahti modulista irti ja alkuperäinen hyppytulppa jotenkin pomppas johtosarjaan takas paikalleen heti katsatuksen jälkeen.
     
  19. rasse

    rasse 1st gear

    Re: .

    Juu kattelin tuon linkin ja :mad:
    Kyllä oli toimittaja taasen ns."ajantasalla" ...... :rotfl:
    Itse olen mielenkiinnolla odotellut milloin liputetaan "pitstopille" ja aletaan tutkiin palaako omat DRL:t oikein (palaa koko ajan kun on RLE hyväksytty).
     
  20. SamiL

    SamiL Gearhead

    Oli muuten näköjään täsmälleen sama juttu sekä Aamulehdessä että Kouvolan Sanomissa. Ehkä muissakin. Ei sitten tiedä, kenen palveluksessa se pölhö toimittaja oikein on.
    Aamulehden jutun kommenteissa oli sentään muutama asian ymmärtänytkin, niiden vipuunmenneiden lisäksi.
     

Kerro tästä muillekin!