"Vetolenkit" tallin lattiavaluun

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Jacka, 19.9.2014.

  1. Jacka

    Jacka Gearhead

    Millaiset "vetolenkit" kannattaa laittaa tallin lattiavaluun? Eli tarkoitan sellaisia lenkkejä, joista voi vetää esim auton lokasuojan suoraan... Ajattelin sellaisia muutaman laittaa tallin reunoille, mutta kun ei ole oikein käsitystä että mikä olisi järkevin tapa toteuttaa ko asia.

    Neuvoja siis kaivataan...
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kerros tallin käytettävän lattian koot niin osaa väki neuvoa helpommin
     
  3. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Kaverin talliin hitsattiin koukut vanhoihin jarrulevyihin kiinni, betonirautoihin kiinni ja valu päälle.

    Mutta jos sulla on jo valmis lattia ni sittenhän asia on eri.

    Yks vaihtoehto tehdä metallilätkiä joihin "kääntyvät vetoraksit" kiinni ja lätkät proppaamalla lattiaan kiinni.
     
  4. -TH-

    -TH- Gearhead

    Vetolenkit on hiukan hankalat siksi, että niitä pitäisi olla myös kotteron ankkuroimiseksi jotta oikoessa ei auto liiku. Myös riittävän vahvoja ankkurointikohtia voi olla hankala löytää.
    Kiinnitys on aikaavievä ja sekava, varsinkin jos pajan lattialla on roinaa ja yleensähän sitä on.
    Helpompi ja toimivampi olisi hankkia vetopuomi ja siihen putkenpätkä jolla ankkuroida puomi autoon. Tällätavalla on suht helppo oikoa kulmia ym. Ilman että autoa tarviaa penkkiin laittaa ja että puomi kulkee autossa, jos vaikka tarvitsee siirtää autoa tms.

    Minulla on yksi ylimääräinen vetopuomi, jossa on pyörät alla. Käytännössä siihen tarvitsee laittaa esim. Rhs putki jatkoksi ja jonkinlainen hydrauliikka, esim. Iso pullotunkki , porttosylinteri tai yleis hydraulikka sylinteri.
    Puomi on ollut varalla, eli ei ole käytetty, siksi sylinteri uupuu. Puomi on luja, ei hajoa.
    Jos kiinnostus heräsi, niin pirauta o5o327o45o
     
  5. nalli2

    nalli2 1st gear

    Jos sulla ei ole lattialämmitystä niin voit laittaa valun jälkeen.
    Itse laitoin 8mm latasta johon oli hitsattu lenkki, latassa reiät.
    Kiinnityksen voi laittaa joko lyöntiankkureilla tai jos
    on ohut lattia niin esim Hittimassalla joka on tavallaan
    kakskomponentti liimaa mutta pitää hyvin. Löytyy muitakin
    merkkejä esim Sika.Tämän etuna on että voit siirtää lenkkiä
    jos tarvii.
     
  6. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Puomissa hyvä puoli että saa kohdistettua vetoa oikeaan paikkaan helpommin. Aikoinaan kolarikorjaamoilla oli sellaisia ratoja lattioissa joihin sai autoa kiinni ja puomia pikku hommiin. Mutta isoissa vedoissa vetopenkki on ehdoton. Jos mielii alkaa tekemään tällipelejä niin laitteiden järeyteen kannattaa panostaa,alkaa oleen kovia vedettäviä uudehkot autot..
     
  7. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Siis tuo TH:n ehdotus oikein järkevä ja puomi..
     
  8. oml

    oml Gearhead

    Lenkit kannattaa myös suunnitella niin että ne kestävät vetoa oletettuun suuntaan (ja myös siihen odottamattomaankin suuntaan). Töissä kerran pomolla oli naamalla vähän aikaa :eek: -ilme kun tuollainen nostosilmukka ei kestänytkään väärään suuntaan vetoa 8T siltanosturilla, jolloin silmukan kierreosa päätti napsahtaa poikki ja loput nostosilmukasta sujahti melkoista vauhtia pomon pään ohi noin 10cm päästä.
    [​IMG]
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Tollasista lenkeistä oli juttua offi-palstalla?, ettei kestä kuin pultin suuntaista vetoa ja saattaa paukahtaa sallitun painon rajoissa jos on kahdessa auton rungossa olevissa silmässä veto köyden päät.
     
  10. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Kyllähän nuo lenkit lattiassa on suunniteltu sitten niihin pienemmän pään hommiin. Kunnon hommiin edelleen vetopenkki, ottaa vaikka Autorobotin.. Siksi mainos että se on kotimainen! Lisäksi heidän suunnittelussa kyllä näkyy kokemus jos siis mielii tehdä kolarihommia tehokkaasti ja turvallisesti.
     
  11. voittol

    voittol 2nd gear

    Tollainen systeemi tuli joskus väsättyä , eli mahdollisimman paljon rautoja valun sisään ja vahvat lenkit pintaan , lattiasta tuli epätasanen joten tasoitus valuun sai ne lenkit kätevästi upotettua, Eipä sitä kyllä kolarivehkeen vetoon ikänä käytetty , johonkin muuhun kylläkin pari kertaa, hyvänä puolena satunnaisessa käytösssä , ei ole puomi eikä penkki härveleitä tilaa viemässä niin paljoo ?
     

Kerro tästä muillekin!