vetolevy hajoo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja kasipallo, 30.5.2009.

  1. kasipallo

    kasipallo Gearhead

    mikähän ois vikana kun vetolevy hajoo päivän parin päästä kun kasaa ton toosan.kampiakselin käytin sorvissa ja pää oikastiin ja holkitettiin.mut särky vieläki.minkälainen välys tossa tubaanissa tohon kampuraan nähen pitäs olla.mistähän tota vikaa nyt sitten seuraavaks ettis.konehan on 273 ja rasia 904.
     
  2. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Ei kai siinä voi muuta olla kuin että turbiini/loota ei ole samassa linjassa koneen kanssa. Ota ihmeessä turbiini irti, laita sorvin sorvattuihin leukoihin kiinni ja mittaa kellolla vetolevyn kiinnityskohdat. Näkee ainakin onko turbiini suora, sitten voi ruveta miettimään että onko laatikon ja koneen välillä jotain häikkää ettei akselit ole samassa linjassa.
     
  3. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    turbaani irti ja laatikkoon päin. joku veivaamaan konetta räikällä ja ite kattomaan esim. heittoa vetolevyssä ??
     
  4. kasipallo

    kasipallo Gearhead

    turbaani on kans oikastu sorvissa samalla kun kampurakin.
     
  5. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Laatikko ei ole suorassa koneeseen nähden tai oikaisu on epäonnistunut? Onkos siinä laatikon ja koneen välillä niitä ohjaustappeja? Kertovat että jos ne on jättänyt pois niin loota jää helposti väärään asentoon ja vetolevyjä menee. Oletan että sorvari on ammattimies, tuollaisessa oikomisessa kun pitää olla tarkkana ja osata tekniikat tai lopputulos on huonompi kuin alkuperäinen.
     
  6. kasipallo

    kasipallo Gearhead

    joo ohjuritapit tosiaan puuttuu ja kampura kävi ihan sorvaamossa.se ulkopinta mihin se vetolevy keskittyy on ehjä ja siitä kai se on sen keskittänyt sorviin.mut miten sen turbiinin välys siihen kampuraan.klappiahan ei tartteis olla mut eihän se varmaan mikään tosi tiukkakaan saa olla.
     
  7. SC 285

    SC 285 1st gear

    Ohjurit paikoilleen... Välys turbiini/vetolevy muistaakseni n. 3mm
     
  8. kasipallo

    kasipallo Gearhead

    missä siis toi kolmen millin välys on
     
  9. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    vetolevy

    korvien välissä, ei lukijan vaan siis vetolevyn pinnasta turbiinin kiinnityskorvaan.
     
  10. Coronet -73

    Coronet -73 3rd gear

    No ehdottomasti ne ohjuritapit pitää olla, ei ihme jos särkee paikkoja. Eihän ne niitä tehtaalla olis huvikseen siihen tehneet!!!
     
  11. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Re: vetolevy

    Mä tipuin kärryiltä, jos vetolevy on kiinni niin eihän siellä vetolevyn ja turbiinin kiinnityskorvan välissä mitään välystä ole. Must tuntuu, että tässä kysyttiin sitä välystä mikä on sen turbiinin keskitystapin ja kampiakselissa olevan reiän välissä. Se on varmaankin jotain kymppejä. Se ei haittaa vaikka vetolevy ei ole ihan suora, en lähtisi sitä muutaman millin vetolevyä enää ohuemmaksi koneistamaan. Mistä kohdasta vetolevy murtuu?
     
  12. SC 285

    SC 285 1st gear

    Re: vetolevy

    Jaa nii joo siis se välys.... Aika tarkkahan toi pitää olla, että keskittää...
     
  13. kasipallo

    kasipallo Gearhead

    juu tossa kaverilta kävin vetolevyn ja keskitystapit hommaa ja huomenna taas kokeilee.se särkee turbiinin kiinnitys reikien luota sen levyn.vaihelaatikon reijäthän tosiaan on väljät noihin pultteihin nähen et eipä se keskitä ilman noita tappeja.ne on jostain syystä otettu puis siitä.eihän niitä sit muistanu kun tuo tekniikka tuli irtaallaan.ja toi kampuran pää oli hakkautunu isommaks mut nyt sorvattu ja holkitettu.
     
  14. Rado

    Rado Gearhead

    Re: vetolevy

    Ei kait tuossa välissä mitään välyksiä ole, ainakaan minulla..
     
  15. SamiL

    SamiL Gearhead

    Kytkinkopan ja lohkon välisessä kiinnityksessä pitää aina olla ohjaintapit. Ilman niitä ei ole ihmekään jos jotain särkyy.
     
  16. Rado

    Rado Gearhead

    Spekuloidaan vielä. Ohjaintapeilla ei ole merkitystä jos laatikko pääsee vaan pyörähtää.
    Sitten jos laatikko ei ole akseliinsa nähden keskellä, se onkin jo vakavampi paikka..
    Pyöriihän se turbiini+vetolevykin joten laatikon pyörähtäminen samaan tai toiseen suuntaan ei riko ainakaan turbiinia eikä vetolevyä.
    Tietty muuten isojen massojen liikkuminen ei ole hyväksi
     
  17. VesQ

    VesQ 1st gear

    Spekuloinnin spekulointi, minkäs ympärillä se laatikko vaan pyörähtää, pultin reijät kun on väljät niin laatikonhan voi kiristää koneeseen nähden vaikka millin liian ylös/alas/vasemmalle/oikealle ja silloin ei olla keskellä
     
  18. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Noin ei pääse tapahtumaan, turbiinin keskitystappi keskittää turbiinin kampuran kanssa (varmaan muutaman kympin tarkkuudella). Musta tuntuu, että kone ja loota ei ole jostain syystä samassa linjassa.
     
  19. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tuossa tapauksessa vaihdelaatikko loppujen lopuksi keskitettäisiin turbiinin takapään helalla, ja siihen voi kohdistua aikamoinen vänkäys, jollei vaihdelaatikon kuori ole keskitetty tapeilla.
    Koska hela on lyhyt, voi turbiini jäädä hyvinkin vinoon, koska vetolevy (engl. flex plate, taipuva levy) antaa periksi. Etenkin Moparin vetolevy taipuu herkästi, koska sen haarat ovat kapeita pellinsuikaleita.
     
  20. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    juu aika varmuudella ohjuritapit, itella jossainvaiheessa sama vika, vetolevy murtui juuri kuvailemallasi tavalla ,mut tappien jälkeen no problem!

    muutakun kovaa ajoo.
    mulla oli sbm ja 727 mut samanlai ne tietty kiinnittyy.
     

Kerro tästä muillekin!