Vetopainoja ei otteessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja oceanic7, 3.6.2020.

  1. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Kyllä kai se Th700 kestäisi, kun vaan jengi tajuaisi olla vetämättä ylivaihteella.
     
    kuutio, passerby ja xarper tykkäävät tästä.
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Astron ohjekirjassa oli ja on edelleen TH700R4 lootalla varustetussa autossa, että yli ~1700kg kärryllä käytetään D asentoa OD:n sijaan.
    Eipä hajonnut aikanaan TH2004R ~2000kg:n kärry perässä. Farkun 2.73:1 perävälitys vaan ei tee semmoisesta kauhean kehuttavaa vetoautoa.
     
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    -87 Fleetsiden ohjekirjassa on, että yli 450kg kärry pitäs olla jarrullinen. Ja jos vetää yli 1800kg painavaa kärryä, niin pitää vetää D:llä OD sijaan.
     
  4. kuutio

    kuutio Gearhead

    Ohan ton subbenkin oven pielessä tehtaan tarra jossa samat ohjeet, että kuorman kanssa, mäkisessä maastossa jne ei suositella ODeetä
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Menee niin ohi topiccin taas, mutta...:odoops:

    Ei tietenkään vetämistä OD:lla...toisaalta TCC olisi hyvä olla lukittuna mahdollisimman paljon, jolloin turbiini ei luistaisi turhaan -> tulisi vähempi haitallista lämpöä...kestääkö TCC:n kitkapakka, paha sanoa ?
    Onhan noita sarjoja olemassa sen ohjaukseen...

    Seuraava erittäin merkittävä asia on perävälitys, joista harva välitys voi olla hyväkin kun ajetaan pelkällä D:lla.
    Omista toisessa pikkarissa on 3.08:1 perä, joka pudottaisi moottorin kierrokset varmastikin kohtuu tasolla jossain 80 km/h vauhdissa pelkällä D:lla ja se saattaisi olla aika optimikin yhdistelmä kärryn vetoon...

    Toisessa taas on muuten oikein oivallinen 3.73:1 välitys Th700:n kanssa, jolla auto on mukavan pirtsakka ja OD:lla kierrokset silti maltilliset 100 km/h.
    Jos sillä pitäisi vetää niin se olisi jo aika huudattamista pelkällä D:lla jossain 80 km/h vaudissa...ei hyvä sekään.

    Perinteisestihän jenkeissä on paljon käytetty Th400 + Gearvendor tyyppisiä ratkaisuja veto pick up:ssa...tai sitten ihan manuaaleja.
     
  6. GBS

    GBS 2nd gear

    Oliko tää jostain trafin sivuilta? Oon tuollaista M1 Henkilöautoks rekattua Savannaa tsiigaillu mut ei oo vetopainoja ja tars traikkuu vetää.
     
  7. viri-viri

    viri-viri 1st gear

    Tieliikennelaki, 152 §

    Autoon kytkettävän hinattavan ajoneuvon tai hinattavien ajoneuvojen kytkentämassa saa olla enintään pienin seuraavista arvoista:

    1) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, puolet vetoauton omasta massasta, kuitenkin enintään 0,75 tonnia;

    2) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin painoiseen autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa tai, jos vetoautona toimii maastoautoksi luokiteltu henkilö- tai pakettiauto, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa, kuitenkin enintään 3,5 tonnia

    Lisää finlexistä...
     
  8. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    lisäksi kannattaa katsoa paljon koukulla saa vetää,vaikka muuten massat laillisia niin jos koukku ei lupaa niin paljon paukkuu sakot.
     
  9. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Itselläni oli joskus aikaa MBn ML ekan sukupolven malli ja siellä otteessa oli auton vetoamassa 3500 kg mut ol7 myös huomautus et koukun max paino on 2800 kg
     
  10. GBS

    GBS 2nd gear

    Tuossa tuli aika erikoinen vani eteen mikä kiinnostais.
    Tai no ihan normi paku mutta traficomin mukaan jarruton 455kg ja jarrullista ei merkattu. Konttorin mukaan Atj.stä kyllä löytyy 2000kg.
     

Kerro tästä muillekin!