Vettä Jarrutehostajassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Lohis, 15.1.2014.

  1. Lohis

    Lohis 3rd gear

    Kaveri osti rouvalleen Chryslerin 300M:n vm. n 2000. Pakkasten alettua syksyllä jarruihin tuli vikaa, eli kun auton käynnisti niin jarrupoljin painui välittömästi pohjaan (siis itsestään). Jarrut alkoivat toimimaan kun antoi auton käydä n. puoli tuntia. Tästä pääteltiin tehostajassa olevan vettä joka jäätyy ja tekee tämän ilmiön. Uusi tehostin tilaukseen ja vaihdettiin se viime viikonloppuna.
    Kun vanha tehostin oli pöydällä niin sen sisällä hölskyi vettä. Kaadoimme alipaineletkun reiästä vettä pois. Vesimäärän mittaamiseen käytimme pöydällä ollutta tuhkista joka täyttyi kaksi kertaa ääriään myöten.
    Tänään sitten purin tuon tehostimen nähdäkseni mitä sen sisältä löytyy. Vettä tuli vielä kaksi kupillista lisää. Yhteensä tuon tehostimen sisällä oli siis yli litra vettä. Ei ole ihmekään ettei jarrut oikein toimineet. Vettä on ollut ilmeisesti aika kauan kun värkin sisäpuolisia rakenteita oli ruostunut jo puhki.

    Ihmetyttää että mistä tuota vettä on sinne päässyt ja tuommoinen määrä. Onko tämä auto nyt niitä upoksiin joutuneita, ei oikein muuta selitystä keksi. Sitähän sinne ei oikein pääse muuta kuin siitä saumasta ja kun sen nyt purin niin aika mahdottomalta tuntuu sekin.

    Kertokaahan jos on tullut samanlaista ilmiötä vastaan.
     
  2. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jos vettä on tallella tilkka niin maistamalla selviää ainakin onko kyseessä suolavesi.
    Silloin on ollut merivesi aika korkealla, vaan luulisi että sellainen auto on kyllä viety romuttamoon.
     
  3. Lohis

    Lohis 3rd gear

    Joo sitä tuli myös maistettua. Vesi oli aivan kirkasta ja mautonta. Ihmetyttää myös se että tuo tehostin toimi suojakelillä ihan hyvin, eli kyllä sen pitäisi aika tiivis paketti olla eikä siten ainakaan minkään sadeveden sinne päästä.
     
  4. idiot

    idiot Gearhead

    Asiaa sivuten:
    Mulla oli 89 farkku kapriissi joka huohotti reilusti ja siinä talvipakkasella tehostin jäätyi. Eli ekalla polkaisulla oikein rusahti tai poljin oli kova.. Ajoin lyhyttä matkaa ja näin ollen uskon sammutuksen jälkeen höyryjen nousevan tehostimen sisään ja kondensoituvan sinne. Takaiskulla moinen pitäis korjaantua mut..

    Kuulostaa kummalliselta mut näin oli.
     
  5. ari vw

    ari vw Gearhead

    2000 luvun alun audeissa on ominaisuus myös että tehostinkalvopönttö täyttyy vedellä...pari kertaa ihmettelimme kun ei pakkasessa toimi ja lämpimässä tallissa toimii, vettä oli oikeasti pötikän puoleen väliin asti.
     
  6. Lohis

    Lohis 3rd gear

    Kiitos vastauksista. Itse pidin tuota ilmiötä niin mystisenä että en tajunnut edes hirveästi haeskella muilta foorumeilta. Nyt kun on aamulla ollut paremmin aikaa ja kommenteista päättelin tämän olevan mahdollista,niin googlettelin hetken. ainakin Bemareissa tuntuu olevan yleinen vika jos vettä pääsee kertymään kaukaloon jossa tehostin sijaitsee. Tässä Chryslerissä tehostin on avonaisessa tilassa eli alapuolella on tyhjää. Tehostin ei siis pääse "kellumaan" vedessä. Vettä täytyy siis kondensoitua tms. sinne jotenkin.

    Mitenköhän tämän ilmiön uusiutumisen voisi estää? Tämä vikahan on suorastaan hengenvaarallinen jos ei kunnolla testaa jarrujen toimivuutta ennen ajoa.
     
  7. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Eikös tehostin toimi niin (korjatkaa jos olen väärässä), että silloin kun sen pitäisi tehostaa, päästetään tangon juuresta (ohjaamon puolelta siis) normaali-ilmanpaine kalvon sille puolelle. Tällöin paine-ero tehostaa jarrutusta. Jarrutuksen päätyttyä sillekkin puolelle imetään taas alipaine imusarjasta. Poljinta edestakaisin painellessa siis ilmaa siirtyy pikkuhiljaa (aika hitaasti) ohjaamosta imusarjaan. Tällä perusteella kosteus voisi olla siis ohjaamon ilmankosteutta, joka tulee ilman mukana ohjaamosta tehostajaan, ja koska tehostaja on ohjaamoa kylmempi, kosteus tiivistyy sinne.
     
  8. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    kolvaa hana sinne alimpaan kohtaan (tähän semmonen hymiö)
     

Kerro tästä muillekin!