Vetyauto tulee oletko valmis?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja HuutokoskenHerttua68, 20.2.2010.

  1. Kesällä 2010 ajetaan ensitestit erilaisella kilpa-autolla. Sen polttoaineena on vetykaasu.
    Myös kiihdytysauto on suunnitteilla.
    Terveisiä Savosta.

    www.vetyauto.fi
     
  2. Karva

    Karva Gearhead

    Hyvä että Suomessa löytyy joka alalle harrastelijoita, asiantuntemus syntyy sittä kun ottaa selville ja tekee asian eteen jotain, HIENOA kerrassaan helv... hyvä.

    Kertokaa ihmeessä lisää kisakalustosta. !!

    Aikanaan tuon vedyn kanssa tuli joitain kokeita moottoreilla tehtyä, ongelma niissä oli se että vetyä tuppas jäämään imusarjaan, jolloin lopputuloksena oli että ne tuppas vähän pamahtelemaan. Kaasuna vety kun tuppaa olemaan jokseenkin räjähdys herkkä.

    Ameriikan maalla on päästy silti pitkälle, kuten varmasti vetyautoilijat tietää on Californian yliopisto tehnyt oman vety-vetten, oliko vielä mallia -60, komee avo sarvis joka tapauksessa, jossa ongelmat vedyn imusarjaan kerääntymisestä on ratkaistu ruiskuttamalla vettä imusarjaan ja suoralla, eli pyttyinhin ruiskuttavalla polttoaineen syötöllä.

    Tossa 90-luvulla vielä autotehtaan toimi vedyn kanssa, mutta ne ovat jääneet vähän taka-alalle. Ongelma on juuri vedyn "lähtö-herkkyys". Nämä nykyiset autotehtaiden kokeet liittyy sitten enemmän moottori tekniikkaan, vety tiedetään jo hyväksi polttoaineeksi, on vaan hankala hallita.

    Tietysti kisa kalusto on eri asia mutta valitettavasti, liikennepolttoaineena vety ei ole sallittu, toisin sanoen sanktio on 330 € / pv. Onko tiedossa muutoksia tai onko joku isompi laite valmistaja jopa hyväksyttänyt vety laitteita ECE R-110 tai päästöt R-115 mukaisesti, nämä kun koskee myös vety laitteilla varustettuja autoja. Suomessa kun ollaan riittää että se on mahdollista, eli laitteet on pultattu kiinni, vaikka eivät olisi käytössä.

    Mistä kisa tiimi saa vetyä, sitä ei ihan noin vaan saa. Omissa kokeissa aikanaan tehtiin kohtuu laatuista vetyä, omalla koneella, mutta silloin ongelma oli se että kun "rikottiin vettä" elektrolyysillä, se söi sähköä ja energiaa niin paljon että kaasu tuli aivan liian kalliksi. Samoin kun kaasua painestettiin ja pestii sekä väkevöitettiin se tuppas olemaan hivenen vaikeaa, vaikka käytössä oli labra tason paineen korkotus järjestelmä.

    Noin kuriositeettinä vety on loistava kaasu ja kaikki mitä olette keksineet ongelmien ratkaisuksi kiinnostaa, jos vetyä saadaan tuotettua niin että sitä kannattaa tai voi käyttää polttoaineena, niin onneksi olkoon olette juuri ratkaisseet mailman kaikki energia ongelmat, meri vettä riittää muutaman tuhatta vuotta.

    Mutta homma kiinnostaa sen verran että otetaan yhteyttä puolin ja toisin, me ollaan tossa muutaman sankarin kanssa, jotka muuten löytyy tältä foorumilta, harjoiteltu kaasu-autoilun kanssa, kuka sen tietää, jos meistä olis vaikka jotain hyötyä kisa tiimille.

    Karva
    040-822 1508
    Kouvola
     
  3. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Hienoa. Kiva että joku uskaltaa tehdä jotain erilaista. Vähän vaihtelua iänikuiseen apinointiin.
     
  4. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

    tai sitten vois sen vedyn tuottamiseen käytetyn sähkön ladata suoraan akkuihin ja tehdä vaikka tollain ;)

    http://www.youtube.com/watch?v=GDHJNG2PngQ

    on se tietenkin hyvä että löytyy vaihtoehtoja,on bensaa,naftaa,kaasua,sähköä,vetyä ym..aika näyttää millä mennään esmerk 10 vuoden kuluttua.
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ^ terminaattoriprätkä.

    Nuita vetyreaktoreita on kai rekkapuolen dieseleissä jenkeissä jo enemmänkin. Tekee kummia kulutukselle/teholle.
     
  6. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kaikki millä saa pidettyä polttomoottoriautot liikenteessä vielä tulevaisuudessakin on jees! Milläs te tuota vetyä teette...?
     
  7. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Eikö pullovetyä muka saa AGA/Woikoski -lafkoilta? :eek: myyntirajoituksia?

    Ilokaasulle ainakin vaadittiin vain Y-tunnus. :rotfl:
     
  8. EVO X

    EVO X Gearhead

    Vetykäyttöiset polttokennoautot tulevatkin varmaan lisääntymään näissä kisavehkeissä sen ollessa kevyempi ja tehokkaampi (ainakin niin kauan kunnes akkujen koko pienenee) kuin tämänhetkiset akkukäyttöiset, vaikkakin toki energiatehokkuus on akkukäyttöisessä parempi. Massatuotantoon sen sijaan tulee sähkökäyttöiset akkutekniikalla varustetut autot, sillä akkutekniikan kehitys on nyt isossa nousussa, ja latausinfrastrukstuuri on helpompi rakentaa kuin vetykaasun jakelu huoltoasemilla. Isojen autojättien suuntautuminen on luettavissa rivien välistä, eli akkuteknologiaan aletaan panostamaan. Vaikka toki polttokenno on in tällä hetkellä, on se jo periaatteessa kuopattu tulevissa konsepteissa. Uskokaa tai älkää, Suomi tulee olemaan yksi ensimmäisistä maista, joissa sähköautot, oli sitten akkukäyttöinen tai polttokennolla oleva, otetaan käyttöön suuremmassa määrin. Tähän syitä on suomalaisen sähköauto tuotannon mahdollistuminen, euroopan suurin Litium esintyymä, jonka läheisyyteen on jo alettu rakentaa European Batteries nimistä euroopan tämän hetken suurinta akkulafkaa.. enää siis konseptit kasaa, rahoitus-> joku ottaa riskin..ehkä uusi Nokia?

    Mun puolesta ei muutakun höytryä vaan joka saralla, että saadaan tuota öljyä riittämään vähän kauemmaksi. Autot kuitenkin on vain yksi osa-alue jossa sitä tarvitaan. Lisäksi harrasteautoilijoilla pitäis olla hyvin pullat uunissa kun sillä kullanmurulla voi päästellä vielä eläkepäivilläkin, ilman että tarttee hakea bensaa erikoisliikkeestä litran purkeissa. Itse olisin jo valmis vaihtamaan käyttöauton sähköiseen, tietenkin edellyttäen että lataus hoituisi mahdollisimman nopeasti ja käyttösäde on tarpeeksi pitkä. Sitten sais kesäisin palata menneisyyteen Cadillacin ratissa.

    Niin ja menestystä vaan Vetykilpuri porukalle, on jo aikakin vähän uudistaa kilpailupuoltakin.
     
  9. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

    onhan tossa sähköautossa vielä etuna se veekasimainen wääntö heti alakierroksilta alkaen,sähkömoottori on siitä mainio härveli että antaa kaiken väännön käytännössä heti.

    täällä suomessa sähköauton käyttöönoton etuna on ainakin se että latauspaikka löytyy melkein joka pihasta lämmitystolpan muodossa.

    haittana taas litium akkujen heikohko pakkasenkestävyys.

    ehkä liikaakin tuijotetaan tohon sähköautojen lyhyeen ajomatkaan,täällä suomessa työmatkan pituus on keskimäärin 16km,eli kakkosautoks sopis hyvin tollanen porakone pyörillä,jäis ne viikon työmatkabensat detroittilaisella kurvailuun viikonlopuks.


    mutta eiköhän se oo selvää että perinteinen iso polttomoottori rupee häviämään jossain vaiheessa noissa uusista kiinankiikuista,tilalle sitten joko hybridiä pienellä polttomoottorilla/biogeneraattorilla tai sitten ihan vaan täyssähköautoa.mikä on ihan hyvä,voi olla meinaan täällä härmässä bensa kortilla kun 500 miljoonaa kiinalaista rikastuu ja haluaa kans ajella nissanilla töihin.
     
  10. Miuge

    Miuge 1st gear

    Kiina on kehitysmaa ja toivottavasti pysyy sellasena...On sen verran "asenne vamma",että noita kommunismin tuotoksia en suvaitse millään lailla enkä varsinkaan sähköisenä.Kukaan ei puhu noiden sähköautojen haitoista julistetaan,että kyllä mahtava lähteä käväseen Rovaniemeltä Haaparannalla ja jäädä kemiin yöksi,kun virta ei riitä kotimatkaan.EI KIITOS!

    Tsemppiä pojat kaikille vaihtoehtopolttoaine kokeiluille.toivottavasti tulee hyviä tuloksia.Ettei tarvi ruveta kärsimään sähköautoista.
     
  11. montego

    montego 1st gear

    Kukaan ei näy puhuvan että ,millä tuo auto lämmitetään.
    Olis vähän kylmää kyytiä tällaisillakin pakkasilla,vaan laitetaanko pensa vepasto :rotfl:
     
  12. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    Sama askarrutti minuakin 10 min sitten, kun en ollut vielä miettinyt asiaa :eek: :odroll: . Nyt ei askarruta enään niin paljoa. Laitetaan hihnavetoinen ilmalämpöpumppu.

    edit. ehdin mielessäni jopa luonnostelemaan asiasta pat-hakemusta ja hieroin käsiänikin jo ahnaasti yhteen, mutta tehdessäni tietokantahakuja tarkistaakseni asian uutuuden, tulin siihen käsitykseen, että audin konseptiautossa sellainen systeemi taitaa jo olla :oops:
     
  13. Miuge

    Miuge 1st gear

    Niinpä ja kauanko noissa riittää virta,kun on -32 pakkasta.Ja kohta sähkö menee,niin paljon että joka kylässä on ydin voimala.Nykyinen sähkö verkko ei edes kestä noita pika latureita!

    Olemassa oleva infrastruktuuri helpottaa käyttöä mutta se ei riitä. Taloyhtiöiden lämmitystolpat ja kodin (koskien lähinnä omakotitalo- ja rivitaloasujia) virtalähteet antavat mahdollisuuden yön-yli lataamiseen (7-14 h), mutta pullonkaula tulee olemaan lataaminen matkan varrella. Ja erityisesti pikalataaminen, jolla akku saadaan ladattua ~80 % 20-60 min aikana.

    Pikalataaminen on sitä tärkeämpää, mitä rajoittuneempia sähköautojen ajokapasiteetit ovat. Toisin sanoen: alkuvaiheessa hyvin tärkeää. Sähköauto 2.0 Sähköautot – Nyt! -hankkeen perusmallin kapasiteetti on 150 km, joten pelkästään ruuhka-Suomessa esim. Tampere-Helsinki-Tampere väliä kuljettaessa pikalataamista tarvitaan 2-3 kertaa. Vaikka Suomi urbanisoituu kovaa vauhtia niin vielä ei olla tilanteessa, jossa autoa tarvittaisiin vain kaupunkiajoon. Tästä kielii myös Sähköauto 2.0 Sähköautot – Nyt! -hankkeen kyselyn tulokset: pienestä kaupunkiautosta kiinnostuneiden lukumäärä on rajoittunut.

    Kyseinen hanke on tästä myös tietoinen, joten keskustelut ABC-ketjun kanssa latausinfran pystyttämisestä on käynnissä. Aluksi kyse on tavallisten töpselien tarjoamisesta, mutta pian tarvitaan varsinaisia pikalatauspaikkoja. Enimmillään 1-2 h ostosten aikana akku ehtii latautua vain sen verran, että se soveltuu lataustarpeen ollessa vähäinen. Sähköautot – Nyt! hankkeen foorumikeskustelun mukaan ABC-ketjun latausasemiin tulisi myös pikalatauksen ja normaalin hitaan latauksen välivaihtoehto. Tämä lataisi akun 100% 1-3 tunnin aikana, virransiirtotehoa nostamalla (ks. aiheesta lisää).

    Arvatkaa vaan ketkä tuon riittävän verkon rakentamisen loppupeleissä maksaa!Ei ollenkaan paha,että matka Rovaniemeltä Helsinkiin omalla autolla kestää yli 24 Tuntia.Entä kuka maksaa ongelma jätteiden jatkokäsittely kustannukset,jotka nuo valtava akustot tarvii.Entä akkujen hinnat sitten,kun niihin tarvittavat metallit on kortilla?Kaiken lisäksi kohta tarvitaan ydinvoimala joka kylään,kun sähköä menee enemmän,kun pystytään tuottamaan ja taas sähkön hinta nousee.Miten esim.Lataat auton,kun käyt autolla mökillä minne on matkaa 100km ja siellä ei ole sähköä?Kauankohan se lataaminen kestää agregaatilla,kiva kuunnella,kun agregaatti huutaa koko viikonlopun yötä päivää,että pääset joskus takasin.
     
  14. Jza

    Jza Double Gearhead

    No jos vaikka sillä vedyllä?

    Vaikka sensuuri mun ekan viestin poistikin, niin en silti käsitä että mistä tota vetyä meinataan repiä pulloon niin ettei tule päästöjä.
     
  15. Miuge

    Miuge 1st gear

    Tais kaveri tarkoittaa sähköauton lämmitystä.
    Vetyähän on vaikka missä,kyllä sitä saadaan ekolookisesti.
     
  16. Mopar

    Mopar Gearhead

    Duunipaikan tontilla on aga:n happitehtaat missä myös vetytehdas ja yllätys, sitä tehdään teollisuus bensasta. Tai yksinkertaisesti poistetaan hiilivedystä hiili, niin jäljelle jää vety :rotfl: Tosi kerran on tuokin pulju räjähtäny :eek:
     
  17. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    moi. mie oon mikko. meistä tulee parhaat kaverit ja liikekumppanit, sillä mie oon aina halunnu rikastua.

    älä nyt hiisku kenellekään mitään tuosta vedyn tuottamisesta, pidetään se toistaiseksi ihan kahdenkeskisenä..
     
  18. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    Olet näköjään mähtäröinyt tätä latausasiaa mielessäsi jo melko paljon, mutta mitäpä jos käännetäänkin tuo latausasia niin, että rakennetaan autoihin helposti vaihdettavat akkukasetit ja huoltoasemat toimivatkin pidemmän matkan aikana akunvaihtopisteinä, joissa tyhjä akku voidaan vaihtaa täyteen. Auton omistaja ei omistaisi akkuja, vaan akut omistaisi latauspalveluketju :odroll:

    Huom. en sen kummemmin kannata enkä vastusta sähköautoja, pikemminkin päinvastoin.
     
  19. Miuge

    Miuge 1st gear

    En tietenkään kerro.Hankala vaan löytää tuota vetyä.kun noin 90% maailman kaikkeuden atomeista on vetyä.
     
  20. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    Mistä te siellä agalla sitten teette sen vedyn, kun öljy on "loppu" eikä saa tislattua sitä teollisuusbensaakaan :odroll: ?
     

Kerro tästä muillekin!