Vetyauto tulee oletko valmis?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja HuutokoskenHerttua68, 20.2.2010.

  1. Miuge

    Miuge 1st gear

    Oli tosi vakavasti otettava.Jätkä puhuu datsunista muskeliautona

    kuka tässä muskeliautoista on puhunut?sanoin että viihdyttävä.


    saat odottaa melko kauan polttokennoautoa, noita hondia tehdään 3vuoden aikana 200kpl..tai se olis tavoite..ja hinta??

    juu ei ne täyssähkövehkeet edelleenkään pääse sinne hki-rovaniemi yhellä latauksella,mutta tollasen 20-60kmkilsan työmatka-ajoon se olis hyvä ratkaisu siinä vaiheessa kun akkupaketti maksaa 3000e ja bensa 2,50e litra.ja eiköhän sekin hetki vielä tuu.

    nykyhinnoilla ei kertakaikkiaan kykene ajamaan -60 luvun jenkillä päivittäisiä ajoja,ei kestä lompsa.
    tai voihan se olla että oon vaan köyhä.

    ja jos noi ajot ajaa jollain kiinalaisella nipsuttimella tai hojotalla niin mulle on yks hailee käykö se täyssähköllä,muulin peräkaasuilla tai vaikka tärpätillä..ei mitään väliä kun vaan halvalla pääsee..[/quote]

    Se jätkä siinä videolla puhuu datsunista muskeliautona!Huomaa tuossa tuon polttokenno auton edistyneisyys verrattuna noihin sähköautoihin ja hinnastahan oli jo puhe,että maksais noin saman verran,kun Accord.Mulle,kun ei ole aina pääasia,että saa halvalla.Tykkään laadusta enkä kannata kiinailmiötä.Säilyis niitä työpaikkojakin,jos ihmiset edes vähän välttäis kiinalaisen tuotteen ostamista,sen sijaan,että ostais koti tai länsimaisen tuotteen.Mä ainakin raaskin ostaa vaikka 10% kalliimman länsimaisen,entä ostaisin halpaa paskaa made in china.

    Sitä paitsi vedyn Lämpöhyötysuhde on noin 120 MJ/KG ja bensan 49 MJ/KG.Eli Vedyssä on noin 2,45 kertaa enemmän energiaa,kuin bensassa ja se ei ole fossiilinen polttoaine eikä aiheuta päästöjä.Sähkökin täytyy tehdä jostain ja niissä paikoissa,missä vesi,tuuli-ja aurinkovoima ei onnistu joudutaan käyttämään ydinvoimaa,jota saadaan uraanista,joka on fossiilinen polttoaine,joka loppuu ja saastuttaa.Sähköautoilun kannattaminen on liian lyhytnäköistä se ei ehkä saastuta käytön hetkellä,mutta muuten aika tavalla.Kuten malonari tuossa jo mainitsi.

    Ja jos pojat nyt onnistuu tuota vetyä tuossa polttomoottorissa kunnolla polttaan,niin ainakin minä voin tarjota pullakahvit.olis sen verran edistyksellinen ja hieno homma.
     
  2. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

    taitaa vaan noi hybridienkin akut olla kiinalaista alkuperää.

    ja eiköhän suomessa just yritetä saada työpaikkoja noilla sähkö ja hybridimuunnoksilla.

    tulossa on akkutehdasta ja akkujenhallintajärjestelmää ym.toivottavasti ihan vientiin asti kun rupee tää vientiteollisuus olemaan ulkoistettu puolaan tai kiinaan..jotain uutta tarvittais lujaa.

    Muutama isompi kaupunki meinaa ilmeisesti tosissaan ottaa paikallisliikenteeseen sähkö/hybridibusseja.siitäkin saattais lohjeta muutama työpaikka.

    en mä niin tosta vihreydestä perusta,oon sen verran verran ison reiän tehnyn tonne taivaankanteen näillä detroittilaisilla vimosen 25 vuoden aikana ettei enää paljoo haittaa..lisää vaan ydinvoimaloita niin saadaan halpaa sähköä teollisuudelle ja sitä kautta kilpailukykyä vientiteollisuudessa..vaikka se taitaakin jo olla myöhäistä.. ;)
     
  3. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

  4. janiluo

    janiluo Gearhead

    Noi vetygeneraattorit on sitten ihan täyttä huuhaata ja ovat täysin eri asia kuin vety polttoaineena tai polttokennossa. Noissa ideana on että tuo höyrystin muodostaa vetyä ilman sekaan joka ohjataan ilmanputsarin kautta ajettaessa bensalla ja että kulutus laskee. TV-shop ainesta...
    :argue:
    - Jani -
     
  5. jevman

    jevman 1st gear

    WAU !

    ompa hieno vekotin ja säästää bensaa ... jos laitta noita vaikka 5 autoon niin tuliskohan bensaa jo tankkiinpäin ?

    niin ja mistäs tuo höyrystin ottikaan energiansa erotellakseen vedestä vedyn ja hapen ?
     
  6. Miuge

    Miuge 1st gear

    Jos tuolla vetygeneraattorilla saatais 15% pienempi bensankulutus,niin oltais jo säästetty enemmän bensaa,kuin toyota prius täyshypridillä verrattuna normaaliin vastaavan kokoiseen bensa autoon+ei akkujen aiheuttamaa ongelmajätettä.

    Tuollasten systeemien toimivuudesta,en sitten tiiä.

    Eipä paljon enää haittaa, että kun pääs yks märkäpieru,niin antaa tulla loputkin.Sitäkö Ristoreipas tarkoitti,että on jo saastutettu,niin se on aivan sama saastuttaa jatkossakin?Lisää ydinvoimaa,niin ollaan 20 vuoden päästä tilanteessa,että mitä tehdään tyhjiksi jääneille ydinvoimaloille,kun uraani on loppu,entä mistäköhän sitä sähköä sitte saadaan.

    Kyllä mäkin ajelen tuolla detroittilaisella ja haluan ajaa jatkossakin.Tuo vety,kun yks harvoja päästöjä oikesti pienentäviä vaihtoehtoja.Esim. vedyn ja bioetanoolin yhteis käytöllä oltais jo todella ympäristö ystävällisiä ja noita fossiilisia polttoaineita ei kuluis ja sit kun käytetään vielä synteettisiä voiteluaineita ja viedään ne vanhat akut kierrätykseen,niin varmasti oltais parempia ihmisiä :wink:
     
  7. Miuge

    Miuge 1st gear

    Kertoisit lisää tuosta vehkeestä!Käytetäänkö tuossa pelkkää vetyä?Miten polttoaineen syöttö on toteutettu?Mulla kiinnostais tietää voidaanko tuota vetyä käyttää lisäämään jonkin muun polttoaineen hyötysuhdetta esim. wet nitrous systeemin tapaan tai suihkuttamalla vetyä palotilaan vaikka palotapahtuman ainakana..?Muutkin asiat kiinnostaa kuten minkälainen seossuhde on optimi,entä puristukset tai minkälaista sytytystä käytetään yms.
     
  8. janiluo

    janiluo Gearhead

    Jos vetyä sekoittaa 10-20% metaaniin/maakaasuun niin siitä tulee Hytaania.
    Lue tuo juttu jos aihe kiinnostaa!
    http://liikennebiokaasu.fi/blogi/?cat=10

    - Jani -
     
  9. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Joo olis se hyvä että rahaa jäis enemmän. Ja jäis valtiokin nuoleen näppejään kun 99% kansasta ajais sähköautolla. Eihän ne vois sille mitään!
     
  10. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    No ei se mitään näppejä jäis nuolemaan, sähkön hinnassahan on jonkin verran veroja ja sähköauton käyttömaksukin on vissiin luokkaa kymmenkertainen verrattuna dieselautoon. Eli en en mä sitä ainakaan lyhyeen työmatkaan ottais. Pitkässä työmatkassa tulee ongelmaksi lataus. Aika monessa paikassa lämmityspistorasioihin tulee vain osan aikaa virtaa ja max. teho on alle 1kW.
     
  11. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Mikä kilpailuryhmä on kyseessä? SPET?
     
  12. Jza

    Jza Double Gearhead

    Tokkopa, kun ei ainakaan säännöt moista kamaa salli...
     
  13. Miuge

    Miuge 1st gear

    Tuota oli kyllä mukava lukea ja huomata taas minkälaiset älykääpiöt tätä maata johtaa.Tuo biokaasu Saab olis mahtava auto,kun sillä pystyy käyttämään neljää eri polttoainetta.Sen mukaan mitä on parhaiten saatavilla ja mikä on sillä hetkellä edullisinta.Ei ole kovin vaikea toteuttaa,muihinkaan autoihin esim.Just siihen ruiskukoneella varustettuun jenkkiin,minkälaisella monet tälläkin foorumilla hoitavat harraste ja/tai arki ajelut.Ruotsin hallitus tukee tosissaan tuota vaihtoehto polttoaineiden käyttöä ja kehitystä.Suomen hallitys taas yrittää parhaansa mukaan työntään kapuloita kehityksen rattaisiin.Kannattais noiden sähköautoista vouhottajien oikeasti ajatella loppuun asti ja kartoittaa muutkin näkökulmat ennen,kun alkavat pätemään.Esimerkiksi noiden kaasulaitteiden kehittyessä päästään helposti alle 1000€ maksaviin jälkiasennus laitteistohin mitkä laskevat päästöt ja kulutuksen murto-osaan entisestä.Tämän Suomen hallitus pyrkii estämään parhaansa mukaan.
     
  14. janiluo

    janiluo Gearhead

    Nuo kaasuvehkeet on olleet muualla käytössä jo vuosikymmeniä ja ovat viimeisen päälle kehitettyneitä ja eri valmistajia on kymmeniä mutta koko ajatus bensasta luopumisesta on uusi asia Suomelle. Noiden laitteistojen hinta on suoraan suhteessa myyntimääriin johon vaikuttavat ne hallitusten linjaukset. Vielä kun tiedetään että metaania pääsee maaseudulla ja kaatopaikoilla ilmaan niin paljon että sen talteenotto olisi suoraan kannattavaa niin miksi se onnistuu vain Ruotsissa?.
    Kun Ruotsissa on vetyä, etanolia ja biokaasua sadoilla tankkausasemilla ja Suomessa on 14 maakaasu-, 1 biokaasu- ja muutama etanoolitankkauspistettä niin jäljessä ollaan mutta kuinka kauan?

    Ja miksi Ruotsissa on vetytankkausasemia?
    :odroll:
    - Jani -
     
  15. malonari

    malonari 1st gear

    Bensiini ja diisel on valtion verotulolähteitä niinkuin uusien autojen ostotkin. Siinä viimeistään paljastuu hallituksen kaksinaismoraali kun
    joku tuo saasteettoman ja edullisen poltto-aineen kuluttajan hyödynnettäväksi...Valtio hyökkää veroineen kimppuun kun kissa
    hiireen :mad:
    Tässä maassa ei vain onnistu mikään järkevä ja kohtuullinen , jos kyse
    on liikenteestä ja liikkumisesta :poff:
     
  16. Miuge

    Miuge 1st gear

    AIVAN!Miettikääpä miten Suomen valtio aikoo noiden sähköautojen kans tehdä?Dieselin ja Bensan hinnasta 80% prosenttia on veroa,niin luuleko sähköautoilun kannattajat,että valtio luopuu tuollasesta tulonlähteestä noin vaan!Googlettamalla varmaan löytyis paljonko tuo verotulo on vuositasolla rahassa.
     
  17. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

    nyt maksetaan täys-sähköautoista käyttövoimaveroa niinku dieseleistäkin,hybrideistä ei tarvi maksaa kyseistä veroa..paitsi jos siinä pystyy lataamaan akkuja ulkopuolelta.eli jos otat ulkopuolelta enrgiaa muussa kun bensan muodossa niin käyttövoimavero nasahtaa..

    http://www.sahkoautot.fi/miksi:taloudellinen:verotus
     
  18. Väne

    Väne Gearhead

    No joo, osa noista vetygeneraattoreista on varmasti huuhaata mutta idea on ihan toimiva.

    Kyse on vain siitä että kuinka paljon moottorin hyötysuhde kasvaa ja mikä osa siitä kasvusta menee sähköntuottoon ja häviöihin.
    Hyötysuhteen kasvuahan ei näissä laskuissa muisteta huomioida kun perustellaan miksei voi toimia :soosoo:

    Vaatii paljon säätöa, jos bensan määrää ei vähennetä niin eipä se kulutuskaan voi paljoa pienentyä(riippuu koneesta ja kuinka hyvä palotapahtuma on jo valmiiksi, pieni määrä vetyä ja happea voi auttaa päästöihin ja käyntiin ilman muita muutoksia), Jos syötetään paljon vetyä ennakoita voi ja pitää pienentää.
    Onko kilpurimazdassa sytytys vasta ykk jälkeen??

    Itse en huomannut kulutuksen pienennystä noilla vähillä kilometreillä mitä tuli ajettua kenno paikallaan, johtuneeko siitä että täyskaasu asennossa toimi niin hyvin :D

    Pitänee kokeilla taas kunhan sais tuon fastburn volvon ehjään koriin..
     
  19. Miuge

    Miuge 1st gear

    Tuollaset asiat muakin askarruttaa.On tuo vety varmaan pirun paljon nopeampaa palamaan entä Bensa.Luulis silti ettei toi ennakko ole "miinusta" ainakaan kovilla kierroksilla.

    Jos aatellaan,että vedyllä korvattais noin 50% prosenttia tarvitusta bensasta,niin miten toi vaikuttaa bensan ominaisuuksiin?Lisääkö vai heikentääkö puristuskestävyyttä?Entä miten tuo kannattaa tuonne moottoriin syöttää?Entä seoksen säätö?Minä sain nyt jonku ihmepäähän pinttymän tuosta vedystä,että voisko sitä käyttää "kemialliseen ahtamiseen",mutta tavallaan ei lisäämään happea,vaan parantamassa polttoaineen ominaisuuksia.Kylmeneekö tuo vetykin,kun se muuttuu nesteestä hyöryksi?
     
  20. Jza

    Jza Double Gearhead

    Varmasti, mutta tuskin sitä nesteenä tullaan näkemään minkään tavallisten kuolevaisten sovelluksissa. Käsittääkseni sitä ei saa edes nesteytymään pelkästään puristamalla, ainakaan ihmiskunnan käyttämillä kompuroilla, joten vaihtoehdoksi jää jäähdyttää se -250 asteen paremmalle puolelle :lol:
     

Kerro tästä muillekin!