Viallisen pyöränlaakerin metsästys...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja umpio, 3.6.2014.

  1. umpio

    umpio 3rd gear

    Ajan suoraan eteenpäin, kuuluu lievää jurinaa. Käännyn vasemmalle -> ääni hiljenee. Onkos se nyt vasen etupyörän laakeri joka ääntelee?
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Näin voisi olettaa, kuorma kevenee jolloin ääni vaimenee.
     
  3. capri30S

    capri30S 1st gear

    Ei kannata olettaa, vaan tuohon on helppo tapa kokeilla jos autossa on kierrejouset;

    Tunkilla ylös, toisella kädellä jousesta kiinni, ja toisella reipas pyöräytys, jos jousi värisee, laakerissa on vikaa.
     
  4. umpio

    umpio 3rd gear

    Vääntösauvat edessä, joten ei taida tuo konsti auttaa...
     
  5. DX

    DX Double Gearhead

    pääsääntöisesti sen puolen laakeri on vammainen johon suuntaan kääntäessä hiljenee, kuorman keventymisestähän se hiljentyminen,
    aivan kuten aloittaja arveli.

    siten pelkkä renkaan ilmaan nostaminen ja pyörittely ei välttis toimi,

    melkoisen varmuuden saa siten että vääntää jarrupalat kauas ja kiristää laakerista välyksen niukaksi/pois ja sit pyörittelee napaa käsin,
    ehjä laakeri ei rollota.
     
  6. umpio

    umpio 3rd gear

    Mikäs se muuten on oikea kireys S10:n etupyörän laakerille?
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    Yks viisas täällä taannoin tiivisti asian aika hyvin, että välystä pitää olla, mutta se ei saa tuntua.

    välys tulisi tarkistaa lyhyehkön ajon jälkeen.
     
  8. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Kun tunkkaat autoa ylös niin tuntuuko yhtään välystä kun tartut renkaasta ja kääntelet? Jos vertailee puolin ja toisin?
    Jos tuntuu pieni välys joka katoaa jarrua painettaessa niin se viittaisi laakeriin.

    Pienet jurinat ja kurinat mitään haittaa, kovaa ajoa vaan :)
    Me ajettiin 40tkm huutavalla etulaakerilla, vaihdettiin kun alkoi rohisemaan... Tätähän en tietysti suosittele :D
     
  9. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Huutava laakeri taitaa syödä jo olka-akselia? :)
     
  10. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Ei kai se akselia syö jollei ole suoraan akseliin laakeroitu tai sisäkooli pääse pyörimään. 8)
     
  11. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Allekirjoituksen Mopelle: pyörää pyörittäen mutteri 240-300 in.lbs, täysin auki, ja sormitiukkuuteen (mutterin aluslevyn pitää liikkua ruuvarilla työntäessä: sano joku).

    Ja eikö nuo Jenkkien laakerit oo lähes samat merkistä riippumatta... :rotfl:
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei kannata silti koittaa.

    Etuvetovehkeessä sai hyvää jälkeä. Just kun väkisin ajoin niin meni olka-akseli kun lähti pyörimään laakerin ulkokehä. toiselta puolen poltti kehän kiinni niin että varmasti pysyy ja toisen urautti niin että siihen ei enää kehä tartu vaan pyörii kuin hullun mulkku.

    Jarrulevy on sinivioletti, kiero ja vaihtokelpoinen kuten myös jarrupalat jotka valkoisen punaiseksi paloivat.

    Seuraava jännitys on vielä miten vetarille kävi kun aika lämmin se oli sekin.
     
  13. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Tuossa Karpov:n tapauksessa on varmaan vedetty pikkaisen yli ton "se vasta ulisee" kohdan
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Se olikin ääriesimerkki. Laakeri hirtti venäjän tullissa kiinni ja sinne en halunnut jäädä.

    Ulina voi huonossa tapauksessa muuttua ihan yhtäkkiä rohinaksi mikä jo kertoo vaurioista. Ainakin napa/olka menee äkkiä vaihtokunton jos ei nyt muuta pala.
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Huonokuntoisella laakerilla saa sen olka-akselin kyllä kulumaan, pahimmillaan käyttökelvottomaksi. Laakerin sisäkooli pyörii silloin olka-akselissa kun laakerin kuulat jumittaa, rauta kuumenee ja sulaa silloin.
    Kyllä se laakeri kannatta uusia heti kun se oireilee, ei se ajamalla korjaudu. Ikinä.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Noin just kävi mullakin. Lyijymäiseksi möykyksi li 1/4 osa laakerin rullista sulanut, loput tiessään.
     
  17. ursus2

    ursus2 Gearhead

    No joo jos noin pitkälle menee niin silloin kyllä menee akseli ja ehkä muutakin :lol: Kyllähän se huutava laakeri kannattaa hetikohta vaihtaa mutta ei ne laakerikoolit siellä heti rupea pyörimään kun ulina kuuluu-yleensä :D
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Volkkarin takalaakerit on tunnettu heikko kohta ja ulina oli aika mahtava kun neuloista oli pinnoitteet lohkeillut.
    Pinnoitteen palat kun putsaili pois niin ulinan tilalle tuli jyrinä
     

Kerro tästä muillekin!