Videokuvaus kyssäri...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja jankku.lonn, 14.4.2023.

  1. jankku.lonn

    jankku.lonn 1st gear

    Moro vaan kaikille!
    Koitin kovasti etsiä tälle sopivaa aihetta mihin tämän laittaa, mutta en oikein semmoista löytänyt, niin täytyi uusi keskustelu aloittaa. Täällä varmaan parhaiten viesti tavoittaa eniten harrastajia.

    Itsellä ollut pari vuotta tässä jo mielessä, että tulisi videoimaan kisoja. Koko nuoruus tuli kisoissa käytyä ja kyllähän isäukkokin Räyskälä aikoihin oli kilpailijana, joten laji on tuttua kyllä.

    Mahtaisiko tämmöiselle olla kysyntää / katsojia? Oli mielessä, että laittaisi kisa viikonlopuilta youtuben puolelle jonkinlaisen koosteen, missä olisi ainakin kaikkien ryhmien finaalit ja tietenkin viikonlopulta muitakin suorituksia. Töiden takia ei välttämättä perjantaina paikalle pääse, mutta la-su kyllä pystytään olemaan. Ammattitason kamera löytyy kyllä, mutta yksin, kun "harrastetaan" joutuu avuksi ottamaan pari "kylmä" kameraa kuvaamaan lisäksi lähtö/maali päätä ja itse kuvaisin puolivälistä rataa. Tai tuolta ameriikan puolelta olen lähetyksistä vähän vinkkiä ottanut, mikä voisi olla ihan jees ratkaisu.

    Nyt viimoiset 5 vuotta olen kuvannut toista autourheilulajia ja siellä olen myös tehnyt kuljettajille klippejä omista ajoista ja koko kisasta dvd:n myös, vaikka dvd levyt ei ole enään nykyaikaa. :D Mielellään näistäkin tekisin, mutta se vielä vähän kysymysmerkkinä ja odottelen vastausta järjestäjältä, että onko se ok. Toiminimi minulla on kyllä, ettei pimeästi touhuta.:D Myös nettisivu on tulossa, missä sitten kisojen jälkeen kuvia ym.

    SM-Sarjan lisäksi tietenkin myös katukiihdytys tapahtumissa kävisin. Sen takia täällä kyselen, koska kevät tässä jo menossa ja pitäisi ruveta tekemään päätöksiä, miten tuon kesän viettää, kun tosiaan "kuvauskalenteria" tässä tehdään ja mikäli tähän lähtee, niin jääpi sitten tuo vanha juttu, mitä kuvannut, niin suurilta osin pois.

    Lajilla ei ole miusta ainakaan liikaa suomessa media näkyvyyttä, (esim. youtubessa) mitä tässä seurannut, niin tämänkin takia tuumailin, että ei siitä nyt haittaa olisi ainakaan. Niin ja täytyy loppuun korostaa, että tätä siis rakkaudesta lajiin tekisin, ei bisnesmielessä, mutta onhan se kotia päin, mikäli joku jonkin koosteen haluaa. Persnettoa tuo toisenkin lajin kuvaaminen on, mutta silti niissä käydään.:D

    Niin ja juu tänne tai emailiin saa myös vinkkejä ja toiveita laittaa, minkälaiselle olisi kysyntää, mutta tosiaan yksin tässä touhuan, niin ihan kaikkeen en pysty, mutta satalasissa hommaa tehdään.:D

    -Jankku Lönn
    jankkulonn@gmail.com
     
    Herje tykkää tästä.
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse miettisin mikä on kohdeyleisö.
    Onko se Twitch/Youtube livestreemaus (esim Murda), jolle on hankala löytää aluksi katsojia.
    Vai onko 1320video tyyliset koosteet Youtubeen, kuskin/tiimin lyhyen haastattelun kera.
    Vai teetkö tiimille ihan koosteen muun kuvauksen lomassa, mistä kukaan ei varmasti etukäteen maksa, mutta jos omalla vaivalle tekee 3-5min koosteen tiimistä ja kauppaa niille, oisin tälläsen tehny, kiinnostaisiko?
    Itse en tiedä kuin yhden monikamera streemaajan, siellä on ihan "lähetyspöytä", pari kameraa ja muutama lapsi valjastettu kameroiden kanssa orjatyövoimaksi. Heurekan kruisingista tais niillä olla yksi lähetys ja olikohan jostain Porista yms...
     
  3. jankku.lonn

    jankku.lonn 1st gear

    Juu mietin koko kisan jonkinlaista kooste videota youtubeen sitten kisan jälkeen. Live juttua en pysty tarjoamaan. Pari kertaa koitettu ja kyllä verenpaineet nousi, kun, mikä nettiyhteys milloinkin kaatui ym. :D Silloin oli kyllä apumies messissä., mutta oli aika show.
    Juu kisan jälkeen sitten tekisin kuljettajille kaikesta materiaalista koosteen heidän lähdöistään, mikäli haluavat. Mutta muuten varmaan youtuubiin vaan koosteita.
     
  4. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Varmasti kysyntää on. Itse olen huomannut, että kun katselen vaikkapa Street Outlaws -juttuja Youtubesta, niin katselua avittaa kummasti, jos on jonkinlainen tieto mikä pari siinä ajaa ja missä vaiheessa kisaa mennään; niin ja kumpi voitti. Tuo tiedon voi sitten välittää joko tekstein tai selostuksin.

    Toki pienet tiimihaastattelut ovat kiinnostavia mutta ymmärrän, että aikamoinen homma se on tällainen koostaa.

    No, itse kun ole Street-miehiä, niin miksen tekisi sopivien tapahtumien löytämistä mahdollisimman helpoksi sinulle. Tässä kokoamani lista katutapahtumista 2023. Lista saattaa edelleen elää. Viimeisin versio TMC:n Facessa.


    KIIHDYTYSTAPAHTUMAT STREET 2023
    Huomioithan, että monissa tapahtumissa nopeimmat autot ajavat 1/8:a. Ilmoittaudu oikeaan luokkaan jo valmiiksi, ettei turvarjan ylittyessä jää tapahtuma kesken.

    Puutteellinen ja alustava tapahtumalista alla (muokattu viimeksi 7.4.2023). Tietojen oikeellisuus tarkistettava järjestäjältä.

    19.5.2023 FHRA Street Mayhem & Test and Tune, Motopark Raceway, Pieksämäki
    20.5.2023 Taivalkosken Moottorikerho 402m, Pudasjärven lentokenttä*
    20.5.2023 Riverside Cruisers/Riverside Timers, Testaa & Rassaa, Kiikala
    27.5.2023 WCSC, Sunrise Cruisers, Menkijärven pienlentokenttä

    9.6.2023 FHRA Street Mayhem & Test n´Tune, Motopark Raceway, Pieksämäki
    10.6.2023 Riverside Cruisers/Riverside Timers, Testaa & Rassaa, Kiikala
    17.6.2023 Amerikan Rauta kiihdytystapahtuma, Vesivehmaan lentokenttä
    17.6.2023 Taivalkosken Moottorikerho 402m, Pudasjärven lentokenttä*
    17.6.2023 West Coast Racing & Cruising Association, Rauma Street Race 2023, Isometsäntie Rauma

    1.7.2023 WCSC, Sunrise Cruisers, Menkijärven pienlentokenttä
    14.7.2023 FHRA Street Mayhem & Test n´Tune, LSK Business Park, Kauhava (TBA)
    22.7.2023 NNC STREET SLIDE 2022, Hyvinkään lentokenttä
    29.7.2023 Taivalkosken Moottorikerho 402m, Pudasjärven lentokenttä*

    12.8.2023 Taivalkosken Moottorikerho 402m, Pudasjärven lentokenttä*
    12.8.2023 Riverside Cruisers/Riverside Timers, Burnout Party, Kiikala
    18.8.2023 FHRA Street Mayhem & Test and Tune, Motopark Raceway, Pieksämäki
    26.8.2023 V8-Magazine & Gti-Magazine kiihdytyspäivä, Vesivehmaan lentokenttä

    2.9.2023 Riverside Cruisers/Riverside Timers, Testaa & Rassaa, Räyskälä
    8.9.2023 FHRA Street Mayhem & Test and Tune, LSK Business Park, Kauhava (TBA)

    BL=Blacklist
    TBA=To be announced
    CNL=Cancelled=Peruttu
     
    jankku.lonn tykkää tästä.
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Varmaan kannattaa hommata ne violetit Media-liivit ainakin FHRA kisoihin, niin pääsee ihan radan viereen kuvailemaan.
    Mitä nyt tunnen pari näitä kuvaajia, niin on se ihan oikeaa työtä, nostan hattua joka noita kisoja kunnolla kuvaa.
    Muista alustoista en osaa sanoa mitään, itse seuraan ainoastaan Youtube:sta, niin kisat kun kaiken muunkin.
     
    jankku.lonn tykkää tästä.
  6. Herje

    Herje Double Gearhead

    Ehdottomasti on kyllä kysyntää.
    Ja youtube on se mistä itse näitä tulee seurattua.

    Kisoissa on aina sen verran ohjelmaa että itse ei kyllä kerkeä kuvailemaan omia touhuja.:rolleyes:
     
    jankku.lonn tykkää tästä.
  7. FunJam

    FunJam 3rd gear

    Jonkun verran noita pätkiä välillä näkyykin somessa, mutta aika hajanaisia otoksia ja lyhyt ikäisiä taitavat olla. FHRAlla on oma striimi porukka ja sinne saatiin nyt myös yksi harjoittelija avuksi tekemään vähän saman tyyppistä hommaa mitä te varmaan olette ajatelleet, lähinnä SM-kisoihin. Sielläkin tarvittaisiin varmasti apukäsiä, jos ei halua pyörää lähteä keksimään uudelleen..
    Mä voin varmaan kaivaa yhteystietoja jostain, jos sellainen kiinnostaa. Mut saa kiinni osoitteella jani.blom@fhra.fi


    Mun mielestä julkisuus ja näkyvyys on hyvää ja kannatettavaa, teitte sitten omin nokkinenne tai FHRAn kanssa yhteistyössä. Jälkimmäisessa voisi olla etuna se, että saataisiin jonkin näköistä yhtenäistä ilmettä, nyt tuo somenäkyvyys on tosiaan aika pirstaleisen oloista, kun jokainen tekee vähän omiaan hetken ja sitten innostus loppuu.

    Livet on tosiaan melko haastavia paikan päältä, nettiyhteys on yleensä aika rajoilla, kun "maaseudulle" kerääntyy iso määrä tiimejä ja kaikki yrittää lähettää ja vastaanottaa samaan aikaan.

    Jos rahkeet riittää, niin olisi mahtavaa, jos saataisiin joku ulkomaillekin kuvaamaan suomalaisia tiimejä. Esim Tierpissä Ruotsin maalla on usein paljon suomalaisia tiimejä kisaamassa.
     
    jankku.lonn tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!