Mikä on käytännön tilanne nykyisin katsastusten suhteen, saako four linkkejä ja isoja läskejä enään katsastettua? Entä lasikuitu osat, esim ovet? Muutos prosentitkin ovat kai aika tarkkaan valvottuja?
Ensimmäisenä kannattaa lukea Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta 779/1998 Sieltä selviää moni asia. Prosenttijakautumat löydät pdf muodossa myös Aken sivuilta
Jarmo Ukkosen hemi-Barracudastahan V8-magazine totesi, ettei vastaava nykysäännöin ole mahdollista. Toinen upea prostreet on Classic Chevy Clubin pj:n '55, katsokaa UCC:n uudet linkkivinkit/Jari ja Piia Ahosen kotisivut. Tiettävästi kumpikaan autoista ei ole aiheuttanut vaaraa ihmishengelle. Suurin riski lienee että auto maksaa omistaja/ rakentajalta paidankin päältä ja tukka harvenee ennenkuin auto on valmis. Jos SHAL hommaan joskus saadaan puhtia, ko. autoja voitaisiin käyttää esimerkkeinä siitä, ettei pitkälle viety harrasteauto kaada kansantaloutta. Omistajien suostumuksella tietenkin. Four-linkkiä on pidetty jonkinlaisena prostreet- auton tuntomerkkinä. Katselin noita AKE:n määräyksiä. Mikä tarkkaan ottaen on se kohta joka kieltää four-linkit? Entä kuinka hyvän alustan ja kuinka kovaa auton saa kulkemaan ilman linkkejä. Onko linkeillä edes merkitystä, jos et käytä sliksejä? Puhutaan siis takavetoautoista.
Huh! Oikein nousi kananlihalle kun katsoi tuota takaakselin puolta.. linkit ja kunnon läskit.. Siis sellaisen saisi kasattua, kunhan hakemukset ovat kunnolla tehty? Hmm.. :-o
eikös lehtijousilla olevaan perään voi lisätä 4-linkit ja muuttaa akselin ja jousen liitos uivaksi?Silloinhan jousitustyyppi pysyy alku- peräisenä.
Voi, mutta linkit ja coil overit onnistuu myös ihan rehellisesti luvat anomalla, ainakin AHK oli tätä mieltä. Ihan toinen juttu sitten on kuinka autaaks ne linkit tekee. Nykysäännöissä taitaa noi prosentit ja konerajoitukset olla suurimpana haittatekijänä.
Mitenkäs, eikös pykälissä lue (ole aina lukenut) että etu- ja takapyörien suurin sallittu leveysero on 51mm? Nykyään taitaa lukea myös että ei saa asentaa kuin XXXmm alkuperäistä leveämmät renkaat? Poikkeuslupiahan voi tietty anoa mutta...?
Ei vaan teksti menee näin: 10 § Vanteiden ja renkaiden muutokset 3. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm alkuperäiseen renkaaseen nähden. Jos renkaan ulkohalkaisijaa suurennetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava. Huomioitavaa on myös: 1. Autoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina auton alkuperäisiin vanteisiin.
Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta (LMp 779/1998 ) Akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuina akselistorakenteen muutososina voidaan pitää esim. jäykällä vetävällä taka-akselilla varustettuihin autoihin tarkoitettuja yleismallisia neljästä pitkittäisestä tukivarresta ja poikittaistuesta koostuvia ns. nelilinkkituentasarjoja (yleiseen tieliikenteeseen soveltuvuudesta, sallitusta akselimassasta ja asennusmitoista on esitettävä tarvittaessa esim. osien valmistajan selvitys). Ns. ladder bar -tyyppistä tuentaa, joka ei salli akselin toispuolista joustoa, ei voida hyväksyä.
voi paska. taidan muuttaa saksaan vaikken siitä ymmärrä enempää kuin sika sukellusveneestä :smile: http://wwwstud.fh-zwickau.de/~ao/weinec ... _cobra.htm
Eli tuommoiseen 55:een saa n.275-295 renkaat(?) eli 10cm leveämmät kuin alkup.? Toinen juttu mikä tuli mieleen on tuon härvelin prosentit? Kone,laatikko,taka-akseli,sisusta,flippi,ovet,takaluukku? Paljonko jää kanta-autoa?
:smile: tuo cobra on aikas ripeä.. jos on noihin arvoihin luottamista.. mahtaakohan stetsoni pysyy pässää ku painaa lyijykengällä kaasua ....
Minkälaista systeemiä tarkoitatte kun lehtijousi muutetaan uivaksi neli linkkejä varten? Mitä muita tapoja olis parantaa tehon siirtoa takanapyörille? katulaillisesti ja niin että siitä on jotain hyötyä!
käy katsomassa "jarrut ja jousitus"osastoa. Euroracingista (jos hengissä),Completokselta löytynee kuvia tai käy katsomassa F-ryhmän ralli-Escortin alta rakennetta
No kyllä ihan tavallisilla lehtijousillakin saa kohtuullisesti pitoa. Ei ne linkit ole mikään oikotie onneen, ne pitää ensinnäkin olla oikein tehty ja sitten ne pitää vielä osata säätää. Stockerit menee parhaimmillaan 60 jalkaa 1.30 pintaan 9" slikseillä jopa pelkillä lehtijousilla ilman lisätuentoja, mä olen itse ajanut 1.40 kapeahkoilla DOT renkailla muuten mitenkään hieromattomalla alustalla paitsi ne takajouset.
Siis kaikkihan on mahdollista myös suomessa miksi pitää aina tuiotella lakipykäliin, nimittäin kokemusta on
Rummut ovat näköjään pärisseet jo ennen kuin toin virallisesti julkisuuteen tämän uusimman luomukseni ja kivaahan se on, että aikaansaannokseni herättävät keskustelua. No, vaikkakin tämä keskustelu on käyty päivämäärien mukaan talvella, niin valaisen muutamaa seikkaa. Viisvitosiini on haettu luvat ennen sääntöuudistusta joka tuli voimaan -98/-99 vuodenvaihteessa. Päätöksen nr. 779/98 jälkeen moisiin ei enää ole myönnetty lupia, sillä kyseisille muutoksille vaaditaan riittävät perustelut. Milläpä perustelet tollaset takafillarit tai yleensäkään perän kavennuksen lähes puoleen alkuperäisestä? Kyseisen päätöksen yhteydessä myönnettiin siirtymäaika niille, jotka olivat jo saaneet luvat ja aloittaneet projektinsa. Projektit piti saattaa katsastuskuntoon vuoden 2001 loppuun mennessä. Siksi sain oman belairini katurekisteriin "vielä nyt". Leveät renkaat tai pito ei vaadi tai edellytä mitenkään 4-linkin rakentamista. Sinänsä on aivan turhaa kehitellä edes mielessään autoonsa 4-linkkejä, mikäli ei todellakaan ajella slicseillä ja radalla. Miksi? No, siksi että harva harrastaja on valmis satsaamaan 5 tonnin (mkn) Valianttiin 20 tuhatta markkaa rakentaakseen TURVALLISEN ja toimivan 4-linkin. Useimmin säästösyistä nämä hemmot työstävät autoonsa linkit hyödyntäen ruohonleikkureiden käsikahvojen niveliä ja tangot tehdään vanhoista kirjoituspöydän jaloista. Voitte kuvitella mitä mieltä olen tällaisten rakennelmien pääsemisestä katuliikenteeseen. Toisin sanoen, olen toisaalta iloinen, että kontrolli on tiukentunut. Kenenkään ei tarvitse lukea Iltiksen otsikoista kuinka joku oma kyhäelmä lensi tieltä ja aiheutti niin ja niin monen kuoleman. (Tarpeeksi paha onnettomuus saa aikaan ison haloon. Näin kiellettiin aikoinaan ilokaasutkin suomessa) Nimim. 4dFunClub puhui asiaa omassa kirjoituksessaan; "Suurin riski lienee että auto maksaa omistaja/ rakentajalta paidankin päältä ja tukka harvenee ennenkuin auto on valmis". Turvallisen 4-linkin rakentaminen kustantaa suurinpiirtein: 10 kpl SKF-uniball päitä a 280mk - 300mk yht:2800-3000mk Coilover iskarit 2000 mk/kpl yht: 4000mk (Minun autossa käyttämät Aldanit 3200 mk/kpl) Tangot+kiinnityslaipat (katuliikenteeseen vaaditaan tehdastekoiset) n. 5000mk Lisäksi tietenkin lupapaperit 100mk riippumatta siitä onko ne hylätyt vai myönteiset. Tuttavani ajaa Ruotsin puolella matalia 9 sekan aikoja lehtijousilla. Joten se on täysin mahdollista ja takuulla edullisempaa. T: Pro ´55
Vielä lisä korjausta edellisiin. Tulin katsoneeksi nykyhinnan noille omille coilovereilleni. Hintahan on noussut reilusti! ALUMINUM COIL OVERS WITH SPRINGS Price: $499.95 (Eli kappaleelta ja markoiksi tulleineen & rahteineen saa kertomalla 10:llä), eli 5 tonnia kappale! Huom. olen käsitellyt vain 4-linkin aiheuttamia kustannuksia. Jokainen halukas voi ottaa jonkun alan luettelon käteen ja laskee mitä kaikki muu mahtaisi kustantaa... Täytyy olla todella hullu (kuten minä allekirjoittaneena), joka maksaa autonsa rakentelusta näin paljon ja kuten tossa toisessa "katukiihdyttelystä" aiheessa käsiteltiinkin, rekisteröidyllä + katukelpoisella autolla EI voi kuitenkaan pärjätä. Kokemusta on. Vaikka -98 vuonnakin oli kuinka selvää, että katuautoluokassa piti olla katsastettu ja katulaillinen auto, niin mitä teki D-luokassa kaksi Pro motilla varustettua Outlaw-luokan kilpuria, jotka nappasivat kevyesti SM kullan ja hopean? Ne sai jopa ajaa frontrunnereilla, joiden olisi pitänyt olla niidenkin kiellettyjä.