Vihreätä vittuilua?

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Jori85, 11.7.2020.

1. Jori85

Jori85 2nd gear

Olin tossa illalla tankkaamassa paikallisella teboililla...
    No mutta...siihenpä tulee kävellen pari nuorempaa neitiä? Ja alkavat kyselemään.... paljonko toi vanha romu vie bensaa ja ymmärränkö ollenkaan kuinka paljon se saastuttaa luontoa...? Ja miks ihmeessä tollasella pitää ajaa...
    Oon koittanut aina olla hyvin hellävarainen Oldsille ja kohdella sitä hyvin varoen....
    Nyt käskin kettutyttöjen painua vittuun häiritsemästä oikeita veronmaksajia... ja ensimmäistä kertaa kumit vingahti Olsdmobilen alla kun lähdin huoltamolta, pahoittelut vanhukselle mutta ehkä hän ymmärsi tilanteen ja osallistuikin poistumiseemme yllättävän tarmokkaasti...
    Vittu tota nykynuorisoo...:mad:

Petri R., fenix, rane58 ja 15 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. juko7

juko7 Gearhead

Tapahtui jossain yliopistokaupungissa?

3. Jori85

Jori85 2nd gear

Paskat... kun meidän tuppukylässä Valkeakoskella.

4. Tommosille tietämättömille kannattaa vaan rauhallisesti selittää, että on ekologisempaa ajaa vanhat ensin loppuun ennenkuin ostaa uutta

passerby, Norri ja jorkkeri72 tykkäävät tästä.
  5. juko7

juko7 Gearhead

^^Siinä tapauksessa kehityksen suunta on todella huolestuttava:confused:

Jori85 tykkää tästä.
  6. Jori85

Jori85 2nd gear

No niinpä... onhan näitä ollut mutta kyllä yleensä on "koto"nurkilla saanut ajella rauhassa!

juko7 tykkää tästä.
  7. maverick999

maverick999 3rd gear

Paljonko saastuttaa? Verrattuna vaikka siihen että pysyy koko ajan ajan hermoilla ja vaihtaa 2v välein auton uuteen:

Jos ajaa samalla autolla vaikka 20v, niin on henk koht säästäny jo yhdeksän auton valmistuksessa syntyvät päästöt. Jonkun tilaston mukaan (olettaen että auto kierrätetään elinkaaren loputtua) auton valmistuksessa syntyy 5000kg hiilidioksidia (plus varmaan aika reippaasti kaikkea muuta päästöä aina peltien suojausaineista, hitsaamon käryistä maalaamon kemikaaleihin jne...), eli 9x5000=45000kg co2:sta (plus muuta hys hys päästöä jota ei nyt sitten vaikka lasketa tässä)...

Paljonkos saisi ajaa vanhalla autolla, joka kuluttaa vaikka tuplat uuteen verrattuna, että pääsis päästöissä edes samalle viivalle? Jos nyt vanha auto vaikka työntää 150g/km (!) enemmän co2:sta kuin uusi, niin vanhalla ”romulla” saa ajella samaan hiilijalanjälkeen päästäkseen 6666km vuodessa enemmän kuin uudella, eli siis +-0 tilanne jos ajaa 13300km/v. Siinä seuraaville ”kettutytöille” laskelmia jos ymmärtävät/haluavat ymmärtää.

Sitten jos vielä huomioi sen että ajaa autolla, joka on valmistettu vaikka 50v sitten, ja joku on sillä ajanut tähän päivään asti, niin siinä välissä on jo säästynyt aikas monen auton tuotannon päästöt.

Sit jos jotain negatiivista haluaa vanhoista autoista tuoda niin tuleehan putkesta palamatonta HC:tä tietty vähän eri lailla kuin uusista, mutta sit voidaankin jo alkaa puhua niiden uusien autojen tuotannon muista kuin co2 päästöistä. Eikä edes vielä oo puhuttu akkutekniikasta valmistuksineen/kierrätysongelmineen...

Hyvä varmaan käskeä seuraavat häiriköt tutustumaan vaikka oikeesti faktoihin ennenkun tulee aukomaan päätä tunnolliselle veronmaksajalle!

Muokattu: 12.7.2020
    Petri R., Norri, duel ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Jori85

Jori85 2nd gear

No mitäs noi siitä tajuaa...
    Niillehän on tärkeää saada uus reppu ja puhelin kuukauden välein.
    Siinä se maailma pelastuu...
    Autohan se on suomessa se kaiken pahan alku ja juuri... hallituskin sen tietää.
    Alkakaa pojat harrastaan polkuautoja!

Zejk1 ja maverick999 tykkäävät tästä.
  9. Slant Sickness

Slant Sickness Gearhead

Hankkikaa viheriäiltä tyttösiltä synninpäästö. Mulla oli joskus kyydissä semmonen luonnonsuojelijan näköinen. Ei ehtinyt edes kysymään paljonko autoni kuluttaa kun jo ovea avatessa esittelin vehkeen kulkevaksi "biojätteillä". Sitten kerroin miten St1 valmistaa RE85 ainetta muuten kaatopaikalle joutuvasta tähderuuasta ja jätteistä ja juuri sitä tankkaan autooni ainoastaan. Tunsin jotenkin saavani hyväksynnän.

Vermilion, isalmela, Jori85 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. maverick999

maverick999 3rd gear

Tämä yhdistettynä vanhaan autoon niin onko enää parempaa ekotekoa!

isalmela, Slant Sickness ja Jori85 tykkäävät tästä.
  11. Tuossa on helposti kaltevalla pinnalla. RE85 on jo heidän mielestään arveluttavaa, biokaasu siinä rajoilla, niin siinä on kohta ainut mahdollisuus heitä miellyttääkseen laittaa sähkömottori. Iso yäks.

Jori85 tykkää tästä.
  12. jpalvima

jpalvima 2nd gear

Mulla onkin maaginen taikaesine Galaxien kojetaulun päällä, se on thaikkulan lennolta saatu pullonkorkki jossa lukee selvästi että ”hiilijalanjälki hyvitetty”. Olen valistanut tietämättömiä ympäristöstä huolissaan olevia kansalaisia että aina kun olen lorotellut muutaman sangollisen gasoa tankkiin niin hypistelen ko. taikaesinettä ja simsala-fuckin’-bimsala....hiilijalanjälkeni on hyvitetty!!!
    Kannattaa aina mainita että tästä on tasan yhtä paljon hyötyä maailman pelastamiseen kuin paremmistoihmisten ponnisteluista

guru, 12345678910, ReDDot ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Slant Sickness

Slant Sickness Gearhead

S'oot kenties vanhoilla tiedoilla liikkeellä.

Tämäkään mun esimerkkitapaus, akateemisesti koulutettu, ei tiennyt moista ekoainetta edes valmistettavan. Tieto joskus asiallisesti levitettynä saattaa tuoda lisäarvoa koko vaivan edestä.

Just esim noiden polttoaineiden toinen vaihtoehtohan on, että ne aineet kompostissa tuottaa sen CO2 annoksensa ilman, että energiaa saadaan mihinkään käyttöön.

...jos olisi kohtuuhintaisia valmiita akkuratkaisuja omatekoiseen sähköpeliin, niin mikäpä ettei joskus semmoistakin voisi väsätä. "Liikkeellelähtöavustin".

14. Siis mä kyllä tiedän tämän, mutta se ei vaan sovi näiden fillarikommunistien päähän.

Tuo sähköautouskovaisuus on aika jännää. Ollaan parantamassa maailmaa niin kovasti, että ei nähdä metsää puilta. RE85 ja biokaasu on paljon ekologisempaa kuin rakennella litiumakkuja. Puhumattakaan eettisyydestä..

Itse näkisin tuossa ilmiössä samaa kuin muutaman vuoden takaisessa Apple-uskovaisuudessa. Uskotaan omaan juttuun niin vahvasti, että ei edes yritetä ymmärtää muita vaihtoehtoja.

J.J. tykkää tästä.
  15. No ne biopolttoaineet on ekologisia pienessä mittakaavassa, suuren mittakaavan tuotantoon ei enää pelkät jätteet riitä, vaan sitten täytyy kaataa sademetsää ja istuttaa öljypalmuja. Että ei ne oikeasti koskaan järkevästi tule korvaamaan fossiilisia, ne on enemmän just sitä kuuluisaa viherpesua

16. Slant Sickness

Slant Sickness Gearhead

Mä selaan tätäkin foorumia MacBookilla. Ja ihan siksi, ettei mun tartte harvasepäivä tutustua tekniikkaan "asenna päivitys" tai muuta sen semmoista. Sehän on työkalu ja sen tulee toimia kuin junan vessa. Eikä oo omppupuhelimenkaan tekniikka tullut kovin tutuksi sisältäpäin.

Sähköautot on ihan hyvä juttu. Öljyä ei voi polttaa iänkaiken ja korvaavista vaihtoehdoista mikään ei ole ylivoimainen. Ajakoon ne nyt ekaksi sähköautoilla, joille tulee semmosta matkaa, jossa takaisinmaksu toteutuu. Ja harrastaahan niitäkin jotkut. Varsin bemaristit ovat oma lukunsa i3 autojensa kanssa sähköautofoorumilla. Värkki kuulostaa mun korvissa yhtä laadukkaalta kuin Wartburg ja silti ne jaksaa niiden kanssa pelata.

hartsa69, rodhot ja Turbiini tykkäävät tästä.
  17. Slant Sickness

Slant Sickness Gearhead

Tulevaisuuden energia ei tule yhdestä hiilivoimalasta. Se on aurinkosähköpaneeleita, aurinkolämpöpaneeleita, lämpöpumppuja, energiavarastoja, tuulivoimaloita, aaltovoimaloita ja vähän bioenergiaa mausteeksi. Ja varmaan vielä pitkään noita nykyisiäkin, mutta kyllä siinä hommassa joskus takaseinä tulee. Jahka alkaa ulkoilman CO2 ppm:t olla semmosia, että tekisi ulkona mieli laittaa ikkuna auki...

teippi-mikko ja Turbiini tykkäävät tästä.
  18. Kylmit

Kylmit 2nd gear

Ehkä kuitenkin kaikista tärkein asia unohtuu -> mitä sitten ;)

Siinä vaiheessa kun annamme muiden ihmisten mielipiteiden nakertaa elämäämme on jokin peilissä pielessä. Joidenkin elämän määrittää Instagramin valoisuusaste ja toisten taas alipaine-ennakon säätö, meitä on moneen junaan :D

teippi-mikko, 12345678910, PilsnerBil ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. BRAKE DRUM

BRAKE DRUM Gearhead

20. jpalvima

jpalvima 2nd gear

Näin se on, joskus on hyvä muistuttaa paheksujalle että tällaisen väärineläjän maksamilla verorahoilla on tehty taatusti enemmän yhteiskunnan ja ympäristön hyväksi kun laamapaitasen neppailijan rahoilla ( joka tyypillisesti on ns saamapuolella yhteiskuntamme veroruletissa )

Norri, 12345678910, PilsnerBil ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!