Viimeinen Mohikaa... eikun Mustang V8 + manuaali. Vm 2025 - ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja TopyCa, 11.2.2025.

  1. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    On se kiva kun joku ymmärtää tarjota "old school" takavetoista vapari V8 + Manuaali mallia.

    Alan jo harkita "sijoitusta" (tekosyy, tietysti) ja ostaa ensimmäinen UUSI auto elin aikanani!

    Tai ostin minä muutamia mutta menivät kilpureiden aihioiksi ja exälle 2kpl.
    Katukäyttöön en ole ostanut itselle koskaan.

    "The Mustang is one of the only muscle cars still available with a V8 engine option after rivals, such as the Chevrolet Camaro and Dodge Challenger and Charger, have withdrawn from the V8 sales race."
     
    Ford67 ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Olisko se sit kuitenkaan mieluinen? Älä märehdi liian kauaa. Kohta Ford toteaa voittaneensa V8 busineksessa ja ottaa V8:n pois.

    Mä oon ostanut 2 autoa ihan uutena ja molemmat ihan itselleni. Kumpikin oli VW Polo. Eka ostos oli semmonen hetken mieliteko. Oltiin vanhan kunnon Stockmannin Hulluilla Päivillä ja sovittiin näkevämme kierroksen päätteeksi katutason kerroksessa hissien edustalla.

    Hissien edustalla oli päivien autotarjokas. Vuoden 1999 VW Polo 1.0 ja hinta jossakin ... en mä muista, mut ei kauhean paljoa kuitenkaan. Rouva tuli ja kysyi, mitäs löysit. Mä naputtelin punaisen Polon kattoa ja kerroin ostaneeni sen. Hyvä auto. Me käytiin sillä viiden porukalla Italiassa asti. Telttakamat kattoboxissa eikä leirintä oikein nappaa. Gardajärvellä vein puolipakolla porukat leirintään. Ihan ok majoitus, mut sen suksiboxin, jolle ei sit koskaan tullut käyttöä, hinnalla oltaisiin saatu sviittikin.

    Polo vaihdettiin aika nopsaan tilavampaan Berlingoon koska haikara oli taas käynyt meillä päin. T-Dart oli taas oikutellut, ei tätä voi pitää käyttiksenä ja meninpä sitten kevään Hulluille Päiville, jossa oli 13 tonnin Polo. Ei ihan tommosta... Läksin kuitenkin Stockan autoon Herttoniemeen maailman ainoan 4D Hemi auton purkaneen juttusille, autokauppias Svenssonin juttusille siis. "Haluan paremman Polon, mut samat alennukset". Se ei meinannut aluksi olla mahdollista, mut sitten kamppisautot loppuivat ja "tuu nyt speksaamaan" ja tein Polokaupat jollakin 17 keur hinnalla, ilmastointia myöten kaikkea kivaa metallimustaan 1.2 Poloon. Se on perheessä edelleen. Tekniikka on tehtaan jäljiltä, mut paikkausta on tehty.

    Ne uudet autot on uusia aika vähän aikaa.

    Ai niin. T-Dart pimppaantui jälkimmäisestä Polohankinnasta ja levitti Moottorin Osat Pitkin AjoRataa matkalla kotiin Hämeenlinnasta. Oli sen tempun tehtyään kuusi vuotta ladossa huilimassa.
     
    Muokattu: 11.2.2025
    Stang_81, Isamu, TopyCa ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Ford67

    Ford67 Gearhead

    Hyvällä lykyllä Rumppi saa diilattua jenkkiautojen eurooppalaista verotusta alaspäin, mukava olisi semmoinen 20 pinnaa pois!
    Jos euro jackpotista tuli pelimerkkejä, niin uusi Mustang kyllä kelpaisi:pinup:. Eikä tarvitse edes itse uittaa, Ford-liikkeeseen vaan:). Tosin Mustangin, Corvetten ja Pick-upien lisäksi alkaa uusi kiinnostava V8-takaraapiva kalusto olemaan harvassa...
     
  4. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Olen lukenut Tullin ohjeita - taas - kuin Piru Ramattua.

    Kolme vuotta pitää omistaa, minimi yksi vuosi ulkomailla. Sitten voi tuoda ilman kateusveroa, tai alemmalla verolla, Suomeen.

    Mussen vuoksi voin hyvin loisia jossakin...
    Tein saman '02 Thunderbirdin kanssa. Oli nro 2 uitettu Suomeen.
    Sen kanssa sai taistella; Tullin kärttyisät akat laski väärin ja jouduin olemaan evakossa Ruotsissa Puolalaisten juoppojen kanssa slummi hotellissa 60 pv. Oli halvin paikka.
    Kolmas likka, nuori ja älykäs, laski oikein ja sanoi; "Mikset tullut 60pv aiemmin?"
    Sanoin "Yritin kahdesti mutta sun kolleegat laski väärin... 30pv per kerta".
    Sanoi "Ei eka kerta...."
    Sama juttu kun hain myyntilupaa - taas kuukausien heitto oikeasta ajasta!
    En riidellyt, tykkäsin cruisailla muutaman kuukauden lisää ja sitten sain luvan ja myin haikein mielin kaunottaren pois. Ei ollut "äijä auto" ja siksi naiset tykkäs siitä :)

    Tulli on yksi paikka jossa minä(kin) osaan pitää suuni kiinni! Se voi tulla muuten kalliiksi.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Toin jonkinmoisen parven pitkäkattoja vuosina 89 ja 90. Niistähän piti olla kuorittu pois takapenkki, jotta sai tullattua pakun maksuilla. Liki kaikissa mulle tulleissa oli peräosasto täynnä kaikenlaista myyntikelpoista ameriikan herkkua. Renkaita vanteilla, öljyä tukkupakkauksina ja kerran vanin takapenkki, jonkun tilaukseen.

    Tullin ukko, joka tarkasteli auton pihalla, totesi roinat arvottomiksi, eikä niistä tullut erillistä maksua. Penkinkin matkatavaraksi. Eihän se vanin jalallinen penkki edes mahdu farmimallissa pystyyn. Mut olipa siinä selittely tullissa tiskillä ja toisen kerran huolinnassa. ”Siinähän on takapenkki”. ”Juu ja ei, se on jonkin toisen auton, liian suuri, miten lie Joe laittanut pihaltaan kaikki irtoroinan kyytiin”.

    Ei tullut seurauksia.
     
    Isamu tykkää tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Rumpin pitää puhua amerikanfirmat laittamaan tehtaita eurooppaan. Ja tekemään semmosia autoja, joille on täällä kysyntää määrissä.
     
    Ford67, Catiska ja Isamu tykkäävät tästä.
  7. MudMax

    MudMax Gearhead

    Miltähän vuodelta ne tullin ohjeet ovat olleet, kun autoverotus siirtyi jo viime vuosikymmennellä tullilta verottajalle ja muuttoauton autoverohuojennus poistui 1.1.2015?
    https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/autovero/muuttoajoneuvon-karenssi/

    Tullin ja alv:n voi välttää tuomalla muuttotavarana ja säästö on siinäkin jo kymmeniä tuhansia, mutta autovero on kuitenkin aivan jäätävä.
    Mustangin osalta on onneksi virallista maahantuontiakin, eli vertailuautoja löytyy jo verotettunakin, etteivät aivan täysin hatusta pysty vetämään verolappua.

    Tuossa vielä muuttotavaroiden tullauksesta joku vanha versio, jonka tilalle on tulossa uusi:
    https://arkisto.tulli.fi/henkiloasiakkaat/muuttajalle/muutan-suomeen-eu-n-ulkopuolelta
    Eli itse 12 kk ulkomailla ja muuttotavarat 6 kk.

    Ja tuosta manuaalista oma mielipide: Manuaalilaatikko sopii veekasin perään kuin ketsuppi kermakakkuun, joten käy vielä ajamassa se kymmenvaihteinen automaattikin ennen ostopäätöstä.;)
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  8. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Sopii mun tyyliin. Nyt on kai 2025?

    Mun NOKIA mallia 6020...Vm jotain 2000 alkupäätä. Ei seurantaa, ei vakoiluohjelmaa Thaimaassa etc, ei viestejä ja mainoksia etc Akku kestää nyt 3 viikkoa. Uutena kuukauden, pari.

    Manuaalissa on munaa!
    Ajoin Jenkeissä 2007 Musse Bullitt mallilla koeajon kun oli uusi, V8+Manuaali, myyntimies mukana sladissa pari korttelia.
    Pelkäsin että suuttuu.... mutta pyysi lisää! Kävimme Mulholland Drive'lla fiilistelemässä.
    Oli vanhempi äijä mutta Steve McQueen'in suuri fani.
    Oli makea ajaa ja tekniikka toimi hyvin. Hurstin keppi ym.
    Mutta, en koskaan tykännyt vihreästä ja mustasta väristä. Oli vain niitä saatavana ko malliin.
    Noita oli diilereiden takapihoilla piilossa, myymättä. Oli ostajan markkivat. Tekivät kai liikaa? Tai sitten se manuaali ei sopinut Jenkeille...

     
    Ford67 tykkää tästä.
  9. Ford67

    Ford67 Gearhead

    Niin, mikä on paljon tällaisille laitteille. Teslat jos unohdetaan ja puhutaan siis Autoista, niin olihan esimerkiksi 300C Chrysler just Euroopassa tehty ja meni luokassaan mukavasti kaupaksi, +50000kpl. Wikin mukaan EU:n vuosimyynti parhaimmillaan 2006, 14186kpl.
    "All 300C Touring models, along with European 300C sedans and right-hand drive models, were assembled by Magna Steyr in Graz, Austria, beginning in June 2005."

    Mustangia veroista huolimatta myyty kohtuu määriä, kun virallinen EU-malli tehtiin. Kaivelin Fordin sivuilta tiedon, että on ollut parhaimmillaan 2016: 15204kpl. 2015 jälkeen n. 70000kpl. Viimeinen tilasto 2022 oli 3855kpl. Ylen jutun mukaan Suomessa myyty 2024: 160kpl.

    Juupas-eipäs-väittelyyn siitä voimansiirrosta:D, omani haluaisin kolmella polkimella. Mukavampi räpätä, enkä tarkoita musiikkia:cool:. Ja koska siihen sellainen vielä löytyy, muita uusia autoja juurikaan saa manuaalilla. Muutenhan V8 + Aut kuuluu yhteen!
     
    eeko ja TopyCa tykkäävät tästä.
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Hahaa, manuaali vs automaattikeskustelulle tein aikanaan jopa oman topikin..!

    Tubesta löytyvien videoiden perusteella toi mussen 10 pykäläinen automaatti on ohjelmoinniltaan sekaisin kuin seinäkello. No eipähän tartte ite tehdä vaihtovirheitä niinkuin manuaalilla..

    Ja manuaalilla on vaan niin paljo hauskempi ajaa tommoselle musselle sopivassa ajossa. Onneksi molemmat laatikkovaihtoehdot on vielä olemassa. Ja jos hyvin käy niin v8 challe ehkäpä tekee vielä paluun, camaron paluuseen en kyllä usko ennenkuin näen.
     
    LPV ja TopyCa tykkäävät tästä.
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No sehän toimi. Nyt vaan tehdas pyörimään uudelleen ja joku muu haluttu malli tilalle. Sähköautoille on tilausta...
     
    Ford67 tykkää tästä.
  12. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Korjataan tuosta ristiriita. Kyllä, Vielä saa oikeaoppista uutena, muttei Fordin toimesta. Tuo 2025 Mustang on muovia ja sähkövimpaimia täynnä.... Paremmin alan harrastajaa ymmärtää: www.revologycars.com Sieltä saa 1968-69 uustuotanto Mustangeja. Tosin väärällä = modernimmalla tekniikalla. Hinnat alkaen: $ 280 000.

    Mielestäni joku muukin paja tekee (teki) uustuotanto Mustangeja, mutta perinteisellä tekniikalla, joka on enemmän minun makuuni. En vaan nyt löytänyt kyeisen pajan nettisivua.
    Saakohan noihin jostain taiottua 1968-69 paperit mukaan, joilla tuollaisen saisi rekisteröityä? Ainakin noin 1965-66 AC Cobria on USA:ssa paperien perusteella paljon enemmän rekisterissä kuin niitä on aikoinaan valmistettu.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kai se Trumppi pystyy kumoamaan myös vanhojen autojen uustuotantoa haittaavat säännöt?
     
  14. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Jos se iskee, niin osta. Eri asia onko se sitten kuitenkin vain nykyauto, kun sillä ajelee.
     
  15. TopyCa

    TopyCa Gearhead

  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ei kyllä oo pahan hintainen ennen suomivammaveroja. Täällä saa 10v ikäisen mussen samalla hinnalla kuin jenkeissä uuden. Ja tommonen perusmalli on noissa monesti parhaimman näkönenkin kun ei oo kaikkia erikoismallin lippoja ja kellukkeita pultattu kiinni.
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  17. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Suomessa yleensä pultataan ne samat lipat ja mustat halppisvanteet alle, siihen vielä samanlaiset teipit kuin muillakin, niin ei erotu joukosta jos menee johonkin tapahtumaan.
     

Kerro tästä muillekin!