Viimeiset tuplakaasarit (uusissa autoissa)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja C5_Z06, 18.3.2023.

  1. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    [​IMG]
     
    Seevu, Ford67 ja kerkko tykkäävät tästä.
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Kahdella kaasuttimella muttei tuplakaasuttimilla.
     
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    sunbeam gt oli tuplat jossain -75 mallissa
     
  4. Turbiini

    Turbiini Gearhead

  5. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Hyvä aihe! Lamborghini Countach tehtiin loppuun asti eurospekseillä Webereillä, eli vuoteen -90 asti.
    Jenkkiversio oli sitten ruisku päästösyistä, teho tippui 455ps -> 420ps samalla.

    Sivuimu-Weberit muuttui pystymalliksi koneen viimeisessä neliventtiili-inkarnaatiossa, eli 5000 QV- ja 25th Anniversary-malleissa. Weberit 6x2 44 DCNF.

    vuoteen -84:
    [​IMG]

    QV:
    [​IMG]

    QV:
    [​IMG]
     
    Muokattu: 19.3.2023
    kerkko tykkää tästä.
  6. Katselin tämmöistä Lambo -keskustelua. Jossain mallissa ollut myös 40 DCNF.

    Mut joo. Keskustelussa oli mielenkiintoinen kuva jostain Weber -kirjasta, jossa on hiukan erilainen taulukko seosputkista, kuin yleensä:

    [​IMG]
     
  7. harrastaja

    harrastaja Gearhead

    Tuo -84 Lambon imusarjan paikka on mielenkiintoinen. En löytänyt ihan oikeaa kuvaa, mutta vanhemmassa (Miura) samaa tyyliä.[​IMG]
    No, topikin ohihan tämäkin meni...
     
  8. Kuuluu foorumin henkeen..:cool:

    Steven uusi video sopii minusta tänne:

     
  9. Pösilö

    Pösilö Gearhead

    Vanhan ajan lehdistöön voi luottaa. Mulla on tallissa Citikan AX Sport imusarja ja tuplakaasarit. Kyllä ne Solexit ovat. Ovat säästössä, jos joskus saisi tehtyä 205:n Rallyen hengessä. Moottorikin on, tosin 106:sen rallyesta. Vain auto puuttuu.
     
    Muokattu: 21.3.2023
  10. Riku Rotten

    Riku Rotten 3rd gear

    https://www.nettiauto.com/peugeot/205/13474667
    1200:- -89 ja väittää ruosteettomaksi.
     
  11. Pösilö

    Pösilö Gearhead

    Heh, näidenkin hinnat ovat ottaneet kummallisen pompun tai onko vaan kovat toiveet. Perusmallista on vähän pitkä matka rallyeen, kun alusta pitäisi vaihtaa kokonaan akselistoineen ja apurunkoineen, sisustaa ja mittaristoa unohtamatta. XS saattaisi olla helpoin lähtökohta tai GTI, mutta siinäkin on korin kanssa omat haasteensa.
     
  12. Riku Rotten

    Riku Rotten 3rd gear

    Mitään en tiedä noiden hinnoista, mutta alkavat olemaan harvinaisia liikenteessä. En äkkiseltään muista milloin näin viimeksi. Piti oikein http://www.autowiki.fi/index.php/Peugeot_205 tarkistaa ja maahan on tuotu n 15,000 205. Johonkin ovat hävinneet 30 vuodessa.

    Aika iso urakka, kun orginaalia jäisi kori ja osat pitäisi metsästää.
     
  13. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Kasarilla oli Mitsu Lancerissa jossakin mallissa kahdet kaks kurkkuiset Aisinit.
    Näistä tekivät ralliautoja. Tutulla oli tuommoinen, mutta paloi... sitä ennen oli kyllä huimaa kyytiä.
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Oon ajanu lenkin pösön 205 rallye mallilla joskus 2003-2010 välillä. Omistaja kyseli vaihtoa uuteen mutta ei se oikeesti ollu vaihtamassa vaan halus kehuskella miten harvinainen auto sillä oli. Ne psa konsernin autot oli sinkittyjä koriltaan jo ainakin 80-luvun loppupuolelta joten kesti kori ehjänä paljon pitempään verrattuna vaikka samanikäisiin fordiin taikka opeliin.
     
  15. Ei viimeinen, mutta..

    Maaliskuussa 1985 Citroen lanseerasi markkinoille rajoitetun 2500 kappaleen erikoissarjan BX-mallista. Sarjan valmistusmäärää kuitenkin lisättiin kysynnän mukaan. Kun lasketaan myös vuoden -86 mallit, valmistusmäärää nousi lopulta 7500 yksilöön. Suomeen autoja on tuotu 24 kpl.

    BX Sport perustui osin BX GT:n tekniikkaan. Moottoriin tehdyillä muutoksilla (mm. uusi kansi ja nokka-akseli, suuremmat venttiilit ja kahdet tupla-Solexit) sekä uudella pakoputkistolla teho nostettiin 126 hevosvoimaan. Kaasunestejousitus ja kallistuksenvakaajat jäykennettiin vastaamaan uutta suorituskykyä. Lisäksi Sport varustettin alumiinivanteilla ja 185/60-sarjan renkailla.

    Koriin lisättiin komposiittimateriaalista valmistetut levikkeet: täysin uudet etu- ja takapuskurit, helma- ja lokasuojalevikkeet ja GTi:stäkin myöhemmin tuttu takaspoileri. Takapyöränaukko leikattiin niin, että takarengas näkyy melkein kokonaan. Korin etupäässä erona vakio-BX:ään on jäähdytysilman ohjainlevyt molemmilla puolilla autoa sekä pidennetty etupään hinauskoukku.

    Sisustus on musta, paitsi urheilullisten penkkien keskiosat on verhoiltu "chevron velour'illa". Mittaristo on suoraan CX Turbosta. Muina varusteina ovat urheilullinen ratti, sumuvalot, keskuslukko, sähkölasit etuovissa ja sävylasit.

    BX Sport on väriltään metallihopea, metallisiniharmaa tai punainen, eli Gris Renard, Gris Perle tai Rouge Valelunga. Suomeen ei tuotu yhtään punaista BX Sportia. Etuovissa on BX Sport tekstit. Mitään lisävarusteita BX Sportiin ei ollut mahdollista tilata.


    Täällä on hyviä kuvia:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Dataviilaaja tykkää tästä.
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kaverini muistelee: "Mulla oli Maan Autosta Peugeot 309 GTX. 1,9 litran koneella, 2x2-kurkkuisella Weberillä."

    Siitä sitten googlailemaan, milloin tommosia 309 Pököjä on tehty. Mututuntumalla sanon, että Sitikan BX oli myos saatavilla "GTX" ja ajankohta on osin lomittain ruiskutetun GTI:n kanssa, 80/90 lukujen taitteessa.
     
  17. Wikipedia kertoo näin:

    [​IMG]
    1989 Peugeot 309 GTX, a model specific to Spain
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Auto saattoi olla yksittäiskappale vailla sen suurempaa tarkoitusta. Maahantuoja antoi sen sponssina käyttöön. Ja oli vaikea käynnistettävä. Joko lähti ykkösellä tai kasteli tulpat.
     
  19. mexin

    mexin 3rd gear

    Tuon BX.n aikalainen Peugeot saattoi olla 305 GTX, Solexin kaasarit kuten Citikassa. 305:sta valmistettiin vuoteen 1988 ja loppupään autoissa oli noita "XU" koneita.
     

Kerro tästä muillekin!