Vikaa eberissä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Jordan, 16.2.2011.

  1. Jordan

    Jordan Gearhead

    Alkanu tossa vitossa nyt Eberi vittuilemaan. Ilmiö tullu parin viime päivän aikana, pakkasta ollu reilusti, mutta samaan aikaan alkaa nyt tankissa varmuudella olemaan enään pelkkää vanjan tiisseliä.

    Pitäisköhän vika yhdistää tohon aineeseen vai pakkaseen vai onko van joku yhteensattuma?

    Eberi kyllä yrittää lähteä käyntiin, mutta ei vaan syty.

    Jori
     
  2. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Hehkutulppa kaput. Ei maksa montaa kymppiä uusi ja sen voi ihan itse vaihtaa. Hetken se toimii myös kun vanhasta hehkutulpasta solmit sen poikki olevan langan. Hätä ratkaisu jos pitää vaikka huomenna laitetta käytellä, etkä kauppaan kerkiä.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Minkä langan?

    Mulla ainakin diesel eberissa on ihan normaalin näköinen hehku.

    Ei anna vikakoodia näyttöön?
    Toimiiko pumppu?
     
  4. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    No siinä eberin hehkutulpassa oleva lanka. Kai niitä hehkujakin on eri koneissa erilaisia, mutta vastaan ei ole vielä tullut näissä lisälämmittimissä kuin semmosia missä päällä kulkee lanka mikä hehkuu. Lanka palaa poikki ja ei hehku enää, korjaa langan niin hehkuu taas kunnes palaa poikki.

    Kumminkin, vaikka autosähköliikkeestä ruinaamaan uutta kun se vanha ei kestä korjattuna kuin hetken. Näillä pakkasilla vain voi olla mukavaa, että saa hetkellisesti korjattua vanhan kunnes saa uuden hyppysiin.

    PS. Tarkista, että tulee oikealla volttimäärällä oleva uusi hehkutulppa.
     
  5. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Vikakoodista ois kyllä iso apu... Mut yleensä noissa hajoo se "huopa" joka hajottaa pumpun polkasemaa ainetta pienemmiks pisaroiks... Eli aine on isoina pisaroina et hehku ei jaksa sitä sytyttää!

    Omaan eberiin oon ensiapuna tehny tälläisen tempun!

    -Laita lämmitin käyntiin
    -ota polttoaineputki irti
    -odota niin pitkään että pumppu alkaa säksättää
    -ruiskuta eetteriä pa-putkesta lämmittimeen
    -kun eetteri syttyy, niin äkkiä pa-letku takaisin kiinni!
    -käytä lämmitintä ainakin tunti

    Edellyttää tietyst että lämmitin on sellasessa paikassa et sitä pääsee helpost näpläämään!

    Takuuta en anna ja vastuuta en ota em. korjauksesta mutta omassa d-vitosessa on toiminu ja on säästyny vielä purkamisen ja osan vaihdon vaivalta!
     
  6. Jordan

    Jordan Gearhead

    Kiitoksia neuvoista. Ongelmana on että kun on edes vähän lämpösempää, niin eberi pel kun ei mitään. Ainut ongelm on olly nyt kun on yöpakkasia yli -25. eihän sen silloinkan pitäisi toimia paskan olevlla hehkulla jos lämpö onkin yht,äkkiä -17 :eek:
     
  7. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Akkujännitteetkin ois hyvä syynätä! Mut 90 rosenttisen varmasti vika on tukkeutuneessa "huovassa"!
     
  8. kojo

    kojo Gearhead

    Mulla on eeperissä aika tarkaan sama oireenkuva, mutta vois tarkentaa että ei mee siihen asti että pumppu alkas napsuttaa.. eli kun painan liekin kuvaa niin:
    -Liekinkuva syttyy kelloon
    -Paloilmapuhallin hörähtää kerran
    -vesipumppu lähtee päälle
    -noin 20s päästä se vesipumppukin sammuu ja siihen loppuu kaikki ulospäin havaittava toiminta eeperissä..

    Ja tosiaan lämpösemmillä keleillä pelaa ilman mitään ongelmia.
    tällä viikolla kun noita pakkasia on taas piisannu tääl etelässäkin niin parina aamuna oon patentoinu sen tulille, tiistaina nostin pakkasvahdin (200w) siihen eeperin viereen, puolen tunnin päästä eeperi lähti ekalla tulille.
    eilen pidin autoo lohkolämppärissä 3h auto käyntiin ja vartin päästä eeperi tulille..
     
  9. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Mulla bensa B5W tekee samaa, että kylmällä kelillä ei toimi. Vikakoodina tarjoaa F14, eli ylikuumenee. Ajatellut tuon niin, että kylmällä ilmalla vesipumppu ei jaksa pyörittää vettä riittävän nopeasti ja sen vuoksi ylikuumenee. Ja vettä on syylärissä, pumppu toimii ja ei ole jäässä.

    Minä ainakin tarkistaisin ensin syylärin vedet.
     
  10. kojo

    kojo Gearhead

    Toi mun värkki ei varmaan voi ylikuumeta kun ei ala ottaa ees polttoainetta..
    Pahus kun on toi minikello ja sillä ei nää koodeja.
    Yks viikkokellokin ois, mut liitin on erilainen..
     
  11. maaku

    maaku 1st gear

    eeperi

    Itsellä d5ws diesel versio ja seuraavat huomiot olen tehnyt

    -jos pakkasneste liianpaksua ei eberin vesipumppu jaksa kovilla pakkasilla sitä kierrättää.-->lämpötilaero sensorien välillä kasvaa liian suureksi ja laite sammutetaan. Sama tilanne myös jos vesipumppu rikki. Kun vesipumppu lähtee käyntiin sen voi kokeilla kädellä(tärisee). Yhden pumpun elektroniikan olen korjannut. ;)

    - jos sukka josta polttoaine suihkutetaan läpi tukossa--> aiheuttaa savupilven kaltaisen efektin käynnistysvaiheessa ja eberi ei todellakaan käynnisty--> vaatii "sukan" vaihdon hinta noin 26€, näitä olen itse vaihtanut kerran vuodessa. (Paljon lyhyttä ajoa)

    - Jos polttoainepummpu toimii pitää se sellaista kiihtyvää tik tik ääntä käynnistyksen aikana ja toimiessaan.
     
  12. Mazda

    Mazda 3rd gear

    Mullakin toi vika että 5kw diesel eberi hörähtää käymään mutta ajaa itsensä alas pian. Ja just nyt kun sitä tarvittais prkl.. :mad:
    Ja käyttökerratkin voi laskea sormissa + varpaissa.

    edit. testasin nyt lämpimässä ja toimii.
    Paska laite jos jo 20 asteen pakkasessa hyytyy :mad:
     
  13. WSE

    WSE 1st gear

    kojolla ja mazdalla taitaa olla ohjainkortissa juotosvikoja. Korjatakin voisi kunhan sen mäskin saisi jollain pois piirikortin päältä komponetteja vaurioittamatta. Painepesurilla on joku kokeillut varovasti, myös liuotus ja mekaaninen poisto on mahdollinen, tämähän kannattaa tehdä vain jos on aikaa mutta ei rahaa, aikaa nimittäin menee eikä uusi kortti ole kuin vähän päälle parin sadan. Pika "korjauksena" voi kortin saada toimimaan litistämällä sitä (metallikoteloa) ruuvipenkissä ihan vähän molemmilta kyljiltään keskeltä. tietysti vikakoodit lukemalla saa varmuuden, hommaan käy vaikka vag com tai mikätahansa k linja adapteri ja pc tai läppäri. Tarvittavaa softaa voi kysyä yvllä.
     
  14. WSE

    WSE 1st gear

    Re: eeperi

    Miten sinä pääsit siihen käsiksi tuhoamatta pumppua (muutaman halki sahannut enempiä asiasta viisastumatta... kun olen miettinyt mihin kohtaan katkos tulee ja mitä pitäisi porata tai leikata ja mistä että pääsisi kolvaamaan)
     
  15. kojo

    kojo Gearhead

    No kuinka ollakaan niin kun ne kovimmat pakkaset meni ohin niin on toiminu taas kuin junan vessa...
     
  16. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Sama homma kun miulla! Ei pelannu noissa 20-29 asteen pakkasissa, ilmotteli vaan vedenkiertohäiriöö... Nyt toimii vaikka ei ois enää niin väliäkään! :rotfl:
     
  17. ViLU

    ViLU Gearhead

    B5W Eberi ei suostu lähtemään käymään, tiedä oikeestaan koska se on ees toiminu edellisillä omistajilla.

    Eli kun painaa liekin kuvasta niin puhallin lähtee Eberissä päälle ja puhaltelee hetken aikaa ja sitten ei tapahdu mitään? Eberin polttoainelinjan vaihdoin pumpulle saakka ja kokeilin, että pumppu toimii.

    Mistäs sitä vikaa sit lähtis paikallistamaan? Mitä käynnistys prosedyyrejä yleensäkin tollanen Eberi tekee? Ikinä ei oo ennen mitään polttoainelämmittimiä ollu...
     
  18. G20

    G20 Gearhead

    Tuolta löytyy "Hydronic video" kohdasta klikkaamalla hyin toimintaperiaate: http://www.autola.fi/tuoteryhmat/ajoneu ... I/etusivu/

    Jos ei puhu mitään yleensä viallinen hehkutulppa, edellyttää tietty että perus jutut kunnossa eli akussa potkua ja johdot ehjät lämmittimelle asti. Jos hörähtää ja yrittää hetken pyöriä vika puhallinmoottorissa/vesipumpussa/jossain muualla.
     
  19. ViLU

    ViLU Gearhead

    Kiitoksia, video kyllä selvensi Eberin käynnistys prosedyyrejä.

    Tais olla vaan vesipumppu juntturassa, koska muutamia kertoja, kun käynnistelin Eberiä niin lähti vesipumppukin pyörimään ja muutaman yrittämisen jälkeen lähti pöhinä käyntiin.

    Pöhinä kuitenkin sammui hetken päästä kuin seinään. Sitä ennen Eberi savutti aikas rankasti pakoputkestaan ja jäähdytysvettä tihkui hieman Eberin päädystä. Oisikohan vettä päässyt palotilaan ja siksi sammui? :eek:

    Pitää huomenna kokeilla uudestaan, että lähteekö käymään.
     
  20. ViLU

    ViLU Gearhead

    Jahas jahas, Eberi lähtee pikkuhiljaa toimimaan. Taitaapi olla vaan käyttämättömyyttä. Nyt pöhisee jo hieman kauemmin ja sisätilaflektikin lähtee jo päälle.
     

Kerro tästä muillekin!