Vikakoodien tulkinta apua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Blue-berry, 6.6.2016.

  1. Blue-berry

    Blue-berry 2nd gear

    Luin subusta vikakoodit. Ja jos vilkkumisen katsoin oikein niin sain koodit 33 ja 34.
    33 EGR control pressure/Baro sensor circuit high
    34 Injection timing stepper motor fault
    Olenko oikeassa? Ja mitähän noille pitäisi tehdä?
     
  2. HulluCaminomies

    HulluCaminomies 1st gear

    Vika voi olla EGR:ssä tai tai sen letkuissa. Vika voi olla myös MAP-anturissa (sen voi mitata volttimittarilla pienellä jumpalla, lukeman pitäisi heittää rajusti, kun kaasua polkaistaan. Jos lukema pysyy alhaalla tai mitään ei tapahdu lukemissa, MAP on paska.

    Stepper motor taas aiheuttaa aaltoilua tyhjäkäynnillä. Ajossa ei huomaa mitään, mutta tyhjäkäynti seilaa hullun lailla. Tosin auki juuttunut EGR saattaa tehdä saman.

    Dieseleissä koneen "kalkatus" vaihtelee vasaraniskuista bensakonemaiseen, jos stepper on rikki.

    Aloittaisin ottamalla EGR:n letkut ja itse venttiilin tarkistukseen. Onko kalvo ehjä ja sulkeutuuko venttiili kokonaan?

    Huonolla tuurilla vikaa on kaikissa kolmessa.

    EGR:n vika saattaa sotkea MAP:in sielunelämän....
     
  3. Blue-berry

    Blue-berry 2nd gear

    okei... Kiitoksia. Mistä tuon stepper motorin löytää oikein?
     
  4. HulluCaminomies

    HulluCaminomies 1st gear

  5. Blue-berry

    Blue-berry 2nd gear

    Voiko tuota stepper motoria testata itse jotenkin? Vai onko vain korvakuulolla pääteltävä onko rikki? Ei kuitenkaan turhanpäiten viitsisi uuttakaan ostaa...
     
  6. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Tuo nettisivu sanoo että jos tuo koodi tulee niin tuo pulikka on pimeänä, tai sitten jos pumppu on ollut irti niin sen ajoitus on niin paljon pielessä ettei toi stepper motor saa korjattua sitä.

    Voithan sä varmaan johtosarjavian mahdollisuuden poistaa mittaamalla yleismittarilla piuhat ettei ole katkoksia/huonoa kontaktia.

    Mutta mistäs toi ruiskupumppu pyörii? Meneekö "jakajan" paikalle? Mietin vaan et jos olis jakoketju niin venynyt.

    Kuhan nyt mutuilen ja aiheutan keskustelua...
     
  7. HulluCaminomies

    HulluCaminomies 1st gear

    12 voltillahan se toimii. Jotkut valopäät olivat testanneet sitä sähköjunan muuntajalla hahahah...!!! Siihen liittimeen 12V joko keskelle tai reunoille. Säätää sitten jompaan kumpaan suuntaan. 12voltilla se ei mene rikki, vaikka kytkisi "väärin". Jos mitään ei tapahdu, laite on pimeänä, mutta jos säätötanko liikkuu, vika on muualla pumpun ajoituksessa. Menee melkein korjaamokeikaksi tai sitten on syvennyttävä enemmän ruiskutuspumpun ajoittamiseen....


    Sen säätöalue on ainoastaan 3 astetta, joten periaatteessa venynyt jakoketju voi aiheuttaa vikakoodin.
     
  8. Blue-berry

    Blue-berry 2nd gear

    Mutta siis tuon stepperin voi ite ottaa pois pumpusta ja testata? Minkälainen homma se on?
    Koitin tuossa ettiä sitä egr venttiiliä, mutta varmaan joku on aikaisemmin sen ottanut pois. Tai ainakaan en löydä sen näköistä kikkaretta mistään... Vinkkejä sijainnista otetaan vastaan. Sen puuttuminen toisaalta selittäisi sen vikakoodin.
     
  9. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Ei mulla ainakaan 95 subbarissa egr:ää ole.
     
  10. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Vierailu isojen poikien dieselsivustolla avas tilannetta, egr löytyy vaan l56 koneista joita löytyy ilmeisesti 1500 runkoisista. L65 koneessa ei ole egr:ää,senhän takia tolla alipainepumpulla ei näissä tee muuta kun ohjaa hukkaporttia.....l56:ssa sitä tarvitaan myös egr ohjaukseen. Eli se koodi tulee painetunnistimesta.
     
    Muokattu: 8.6.2016
  11. Blue-berry

    Blue-berry 2nd gear

    Jaa niin minkä paineen tunnistimesta? 2500 runkone juu kyseessä... Lähtee se alipainepumppu kyl verko painoks jos se oireilee.
     
  12. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Ensin meinasin että imarin paineanturista mutta sehän onkin boost-anturi.... eli siis tuo 33 koodi meinais baro sensoria joka löytyy rintapellistä. Ja ettei mene liian helpoks niin jotkut koneet voi vissiin olla vaan yhdelläkin anturilla (imarissa oleva boost-anturi) eli välttämättä tuota erillistä baro-anturia ei löydy, jos sellainen on niin löytyy helposti hydroboosterin läheltä.
     
    Muokattu: 9.6.2016
  13. Blue-berry

    Blue-berry 2nd gear

    Noniin.. Eilinen meni suutin ja hehku projektissa, niin jos tänään tuohon stepperiin perehtyisi.
    Onko se siis pumpussa kiinni vai vaan pumpun vieressä jossakin? Pitääkö siis koko imusarja ottaa pois vai riittääkö vain ahtimelta tulevien putkien irroitus?
    Voihan sitä tuossa pihassa juoda kaljaa ja ihan tutustumis mielessä purkaa turhaankin paljon, mutta kun ei millään viitsisi
     
    Selfie tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!