Vikatilasto 2010

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja cenote, 15.3.2011.

  1. cenote

    cenote 1st gear

  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Onko siinä välissä ollut malliuudistus?


    Tietyissä malleissa pakokaasupäästöt on suurin syy ja kun sitten katsoo niitä malleja, mitä ne on niin corolla, almera, golf... eli niitä pappamalleja, joilla körötellään sivistyneesti taajamissa.
     
  3. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Mikäs tuon 300 C:n ongelma on?
     
  4. jaketin

    jaketin Gearhead

    Näyttäis olevan..
    Ohjauslaitteet

    Seisontajarru

    Pakokaasupäästöt
     
  5. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Aika monessakin autossa näyttäs pomppavan ohjauslaitteista mitä lie ne viet sit kussakin pitää sisällään :-?
    Mut näin äkkiseltään vaikuttas sellaselle kohteelle mikä kuulostas mahdollisesti noiden uudehkojen autojen kohdalla aika kalliillekin vialle.
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Mulla työkäytössä olleeseen 300C:hen jotkut nivelet sinne etupäähän vaihdettiin 60 000km välein. Auto meni vaihtoon ennen kolmatta vaihtoa. Minun mielestä tuo on laatuongelma, mutta on kuulemma ihan normaalia nykyaikaa. :rotfl:
     
  7. jusssi

    jusssi Gearhead

    No jos hyrslerin rt-päät on kaikissa yhtä naurettavan näköiset kuin oli PT:ssä ni ei ihme jos usein vaihdetaan... omaani vaihdoin toisen ja sain merkkiliikkeestä "alkuperäistä vastaava tarvike" kun alkup. olis maksanu toista sataa... no oli positiiven ylläri kun löivät Moogin nupin kouraan, oli "pikkusen" eri tasoinen ku se peltinivel, ja hintaa kolmannes... :rotfl:
     
  8. Putte

    Putte 1st gear

    Eiköhän toi ohjauslaitteissa oleva katsastusvika yleensä ole joko raidetangon pää tai pallonivel. Ainakin Avengereissa joutuu noita raidetangon päitä vaihtamaan yllättävän tiuhaan.
     
  9. moppewagon-65

    moppewagon-65 1st gear

     
  10. estonian

    estonian 1st gear

    Tuttu kehui että juuri noista raidetangonpäistä ne saa hylkyjä.
     
  11. impala67

    impala67 Gearhead

    hauskoja vikaprosentteja. Esim. 10 v vanhoista, 2001 mersuista siis kolmesta kymmenestä on jotain ollut leimalla korjattavaa- siinä missä lada110:kin! jonkun mallin heilahdus päästä toiseen kertoo tyyppiviasta joka liittyy tiettyyn vuosimalliin tai tyyppivian poistumiseen...

    Onhan keskimääräinen ajomäärä mesessä ja volvoissa hivenen isompi kuin ladassa, suzukissa (58t!) tai hännänhuipuissa fiiateissa... mutta eivät nuo meset, s-volvot tai audit maineeltaan yhtä huonoja ole kuin esim. seat cordobat, tai mitkään muuta jotka tässä taulukossa oli näitä allaolevia paremmilla sijoilla. mm. cherokeet, samarat. lähes kaikki toyotat ovat tuon taulukon mukaan aika hyviä autoja, alle 10%;ssa on vikoja!

    2001 malliston taulukko

    merkki -hylkäys% -ajomäärä tuhatta
    LADA 110 28,98% 108t
    MERCEDES-BENZ E-SARJA 29,96% 294t
    VOLVO S80 30,39% 254
    SEATCORDOBA 31,59% 228
    SUZUKI ALTO 31,67% 58
    BMW 3-SARJA 31,99% 190
    OPEL ZAFIRA 32,21% 220
    VOLKSWAGENPASSAT 32,35%250
    AUDI A6 32,57% 229
    VOLVO S60 32,74%198
    CITROEN BERLINGO 32,96% 216
    VOLVO V70 33,51%245
    AUDI A4 33,81%198
    CHRYSLER PT 34,68%160
    CHRYSLERVOYAGER 34,86%219
    PEUGEOT406 35,30%230
    RENAULTLAGUNA 35,93%197
    FORDMONDEO 37,38%191
    FIATBRAVA 37,78%143
    ALFA ROMEO156 38,95%165
    CHEVROLETTRANS SPORT 39,32% 196
    FIATBRAVO 40,00% 138t
    FIATMAREA 42% 170t

    synkin luku oli 98 vuosimallin chevy transport: yli puolet saa hylkäyksen a-katsastuksen asemalla...
    CHEVROLET TRANS SPORT 51,15% 227
     
  12. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Eipä näkynyt yhtään Volvo 940 ja Olds Delta 88:a listassa. :poff:

    Tosin ne molemmat meni kerrasta läpi. :rotfl:
     
  13. audiq

    audiq Gearhead

    No Samara voi olla vähävikaisempi kuin esim. Audi, Mese tai Volvo, koska on yksinkertainen ja vahva auto. Eihän sellaisessa ole oikein mitään hajoavaa ja laatukaan ei ole 80-luvun ajoista niin paljon tippunut kuin noissa kalliimmissa.
     
  14. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Tilasto jossa autojen omistajat laitettaisiin tilastoon, josta selviäisi kenellä auto kuin auto pomppaa katsastuksesta hylkyyn olisi "mielenkiintoinen". Onhan meitä varsin monenlaista huoltajaa ja automiestä tälläkin foorumilla. Jollakin aina auto kunnossa toinen käy hakemassa vikalistan ja kolmas kiukuttelee joka kerta "vi......maisesta" katsurista.
     
  15. impala67

    impala67 Gearhead

    kyllä mulla ainakin kaikki autot yleensä pomppaa syystä tai toisesta. useimmiten syystä joka ei omasta mielestä ole hylkäämisen arvoinen ja on täysin arvaamaton katsastajan tuntemus tai luulo välyksestä jossain.
    mutta omistankin juuri listan loppupäähän sijoittuneita merkkejä, letukoita ja kraisuja... elämäntapa-valintakysymys.
     
  16. eilhik

    eilhik Gearhead

    Caliberissa sama ongelma tarvikeosa ½ isompi ja tukevampi ja halvempi.

    Noitahan samoja niveliä potee kaikki nämä uudemmat ja takuuseen laittavat niitä rimpuloita. (ei kai muuten vaihdella 10tkm välein :soosoo: )
     
  17. Roc

    Roc Gearhead

    Chryslerille mairittelevaa luettavaa, 3 vuotiaissa käytännössä kaikki jämäsiat. Vanhemmissa sitten alkaa muissakin olee ongelmia, niin ei näytä enää pelkkä Chrysy niin pahalta... :lol:
     
  18. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ja osansa tohon vaikuttanee sekin että jollain 10 vuotta vanhoilla Samaroilla ja vastaavilla on varmaan ajettu keskimäärin 100 tkm kun samanikäisillä Meseillä, Volvoilla jne. on tehty matkaa useimmiten jo 300-400 tkm :wink:
     
  19. audiq

    audiq Gearhead

    Kyllä, tuokin yksi vaikuttava asia. Mutta vaikka kilometrejä tulisikin, niin onhan Samaran nivelet, jarrulevyt ja muut tuollaiset pitkäikäisempiä kuin näissä ns. laatumerkeissä. Ne edustaa sitä 80-lukua, jolloin ei ns. laadukkaampiinkaan merkkeihin tarvinnut jatkuvasti olla vaihtamassa edellä mainittuja osia.
     
  20. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ei niillä laatumerkeilläkään ole 80-luvulla ajettu kovin paljoa. Joku 200-300 tkm oli jo aika mahdoton ajomäärä keskivertoautolle. Nykyäänhän se on melko normaalia.
    Ja saharassa on kyllä sitten varmasti muuta laittoa kuitenkin, että se on melko varmaan huollettu ennen konttorille pääsyä.
    Vaimollakin oli aito vihreä neuvosto-sahara. En välttämättä laadusta kuitenkaan niiden kohdalla puhuisi. Ajaahan niillä ja perustoiminnon pelaa erityisesti kylmillä keleillä varmoja ja hiekkateillä ei montut tunnu mutta kyllä niitä täytyy aktiivisesti ylläpitää.
     

Kerro tästä muillekin!