Vilkun palautus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja jviirret, 15.8.2002.

  1. jviirret

    jviirret 1st gear

    Mistä pitäisi aloittaa rattisysteemin purkaminen, että sais vilkun palautus systeemin toimimaan oikein kumpaankin suuntaan. Auto on Chevrolet Pickup -82. Ratin kääntäminen ei riitä, vaan ilmeisesti pitää kääntää ratti akselia tai jotakin muuta. Mutta mistä päin kannattais aloittaa ettei pura liikaa.
    ps. ostaisin myös alkuperäisen tai enempi alkuperäisen tyylisen ratin kuin mitä tuommoinen 12" formuling on.
     
  2. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Sul on mennyt vilkkuviiksen palautusjousi poikki.Niitä on 2 kpl/ 1 per puoli.Itte korjasin,tekemällä toisesta jousesta.Tosin vilkun jousikerre on vastapäiväinen.
     
  3. jviirret

    jviirret 1st gear

    Siis kyllä se vilkku palautuu, mutta väärässä ratin asennossa. Kun vilkuttaa oikealle niin pieni ratin heilautus vasemmalle ja vilkku palautuu. Vasemmalle vilkuttaessa pitää rattia kääntää melko reilusti, että palautus toimii. Eli mistä tuo kannattais purkaa, että palautus kohta tulisi suunnilleen kohdilleen molempiin suuntiin.

    ,_,/ukka
     
  4. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Esim. Mussessa ratissa on kaksi "tikkua", jotka sitten tönäävät vilkkuviikseä takaisin. Jos ratti on irroitettu ja lyöty kiinni, niin nuo tikut voivat olla väärällä puolella eivätkä pienissä kääntökulmissa ehdi tökkäämään vilkkuviikseä.
     
  5. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Kyllä se ratti kannattaa ottaa irti,niin vika varmasti selviää.Ratin alla se toiminta on.
     
  6. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Muistaakseni se toiminta oli kuvatun kaltainen,kun se jousi oli poikki.Ei ole toisen jousen vastapainetta.
     
  7. jviirret

    jviirret 1st gear

    Tänään sain alkuperäisen ratin tuohon autoon. Ratissa ei ole mitään nippeliä joka liittyisi vilkun palautukseen, kuten ei ole paikoillaan olevassa ralliratissakaan.
    Ratti akselissa oleva törrän johto tulee nyt 180 astetta eri kohtaan kuin alkup. ratissa, eli ratti pitäisi laittaa nurin päin jos meinaisi saada törrän toimiin. Eli nyt jos saisin jotenkin käännettyä tuota ratti akselia 180 astetta(ilman että rattaat kääntyy) niin saisin alkuperäisen ratin paikoileen ja vilkun palautus toimisi oikeassa kohdassa.
    Todennäköisesti ed. omistaja on joutunut käyttämään ohjaus simpukkaa irti ja takaisin laittaessa pistänyt sen vahingossa 180astetta väärään asentoon. Ei ole vihtinyt korjata, vaan on irroittanut ratin ja tökännyt sen eri asentoon paikalleen. Ilmeisesti siis ainoa konsti saada tuo takasin oikein on tehdä em. toimnnot päinvastaisessa järjestyksessä, vai kuinka?

    ,_,/ukka
     
  8. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Auttaiskohan se,että irrottaa rattinivelen simpukasta ja kääntäis ratin oikeaan asentoon.
     
  9. jviirret

    jviirret 1st gear

    Näin ajattelin tehdä, mutta tuossa nivelessä on semmoiset ohjuritapit. Eli akseli ei pääse irti jos mutterit aukaisee, vaan pitäisi saada joko akselia ylöspäin tai ohjausniveltä alaspäin. Auto on muuten 4x4 Scotsdale vm.82. Taitaa olla parasta, kun varaa päivän aikaa tuohon operaatioon ja varautuu siihen, että vähintään ohjaus simpukan joutuu käyttämään löysällä.

    ,_,/ukka
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mullakin on GMC 4-vetohuusissa jonkun edellisen omistajan masentama tarvikeratti ja kun pistin vilkun toimimaan oikeassa asennossa niin ratti on ihan kenossa. Koitin sitä aikani säätää mutta ei onnistunut ja nyt siihen on tottunut jo.

    :cool:
     
  11. jviirret

    jviirret 1st gear

    Omani sain ratti-akselissa konehuoneen puolella olevasta booriliitoksesta käännettyä. Sitten hoksasin miten tuo olisi pitänyt tehdä. Autoa on korotettu abaut 3-4", eli etuakseli on sentin pari kauempana ohjaus-simpukasta. Olisi pitänyt jatkaa tuota simpukalta yläpallonivelelle menevää tankoa siinä olevasta kierre liitoksesta. Nuo booriliitokset näytti olevan semmoisia yhdeltä reunalta litistettyjä, eli ovat tarkoitettu vain yhteen asentoon.
    Noh, pitää korjata kun seuraavan kerran pistää haalarit päälle :smile:

    ,_,/ukka
     
  12. kane

    kane 1st gear

    Menee taas hämärän muistikuvaksi...
    Pariin farkkuun olen pal.jouset vaihtanut eli ratti pois, painat peltikiekkoa (peittää koko aukon rattipyvääseen) ja kaivat lukkorenkaan pois rattiakselin juuresta ja saat peltipeitelevyn pois... siinä pitäis näkyä heti jouset (katkenneet?)...mites se suojaputki jossa töötin piuha tullee ratille, saikohan sitä eriin asentoon esim 180 astetta ympäri??
    Rattiahan ei muuten montaa boori uraa voi töötti piuhan takia siirrellä, eli olen raidetangoista säätänyt ratin suoraan.
    4WD taitaa olla säädettävä tanko simpukalta? (ei tarvi säätää molempia raidetangon päitä)


    jos esim vaihdat uuden virtalukkopesän niin tästä piti muistaakseni hieman edetä koska lukolla on torx lukkoruuvi joka tarvii ottaa pois ja saa vedettyä lukkopesän ulos.
     
  13. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Täytyy tässä miettiä tarkkaan,mitä sanoo,ettei toiset ota hernettä nenään,mutta jos sun rattisysteemi on samanlainen,kuin -83 chevyssä,niin toi chevySTW6,2:n opastus oli,jus oikea.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Pikku vinkki että se simpukalta akselille menevän varren pitäisi olla pituussuunnassa aivan suorassa jos akselin pää on alempana niin nivelet ei kestä kauan. Korotussatsien mukana tulee akselille uusi ohjaus"vänkyrä" jolla välitanko saadaan vaakasuoraan.
     
  15. jviirret

    jviirret 1st gear

    Kiitos tiedosta, kävin omastani tarkistamaan, suorassa on. Tai siis noin suorassa, kun ei ole oikein vertailukohtaa.
    Nuokin osat kyllä näyttää alkuperäisiltä, niinkuin kaikki muutkin etupäässä. Takana on selvät 10cm:n korotuspalat akselin ja jousen välissä, mutta edessä ei ole ja silti auto on suorassa. Miten lie korotus tehty??

    ,_,/ukka
     
  16. 454SS

    454SS 3rd gear

    ei paljon kannata ruveta sitä jousta tekemään, kun ne maksaa 25mk/pari (south west trade). siihen lukkorenkaan irrotukseen/asennukseen on olemassa työkalu, eräänlainen ulosvetäjä, joka helpottaa hommaa huomattavasti. itse ostin sellaisen MAC-toolsilta
     
  17. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Se miksi mä tein sen jousen itse,johtui vain siitä,että auto oli jokapäiväisessä käytössä ja en viitsinyt välillä kasata rattipakettia.On toiminut jo neljä vuotta hyvin.Sen työkalun sitä levyn painamista varten tein vanhasta tulpanavaajata ottamalla sivut pois.Tulpanavaajan syvyys oli jus sopiva.
     

Kerro tästä muillekin!