Vilkut katosi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja J-peg, 17.8.2002.

  1. J-peg

    J-peg Gearhead

    Mullakin alkoi yllättäen ongelmia vilkkujen kanssa. Eli ne vaan katosivat kokonaan, ei edes pala ne vilkun merkkivalot mittaristossa. Aluksi katosivat, sen jälkeen tulivat takaisin ja jälleen katosivat. Tuntui vilkuttavan jotenkin hitaammin, harhaluuloja kenties?

    Eli vikana tuskin on rele, kun vilkuttaa välillä. Mutta oiskohan mahdollisesti maadoitus? Mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään? Releelle saakka näytti ainakin virtaa tulevan.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: jp83 2002-08-17 12:53 ]</font>
     
  2. Teemu

    Teemu 1st gear

    Joo, oli aikoinaan sama ongelma, vian aiheuttajaksi osoittautui hapettunut takajarruvalopolttimon kanta, eli välillä yhdisti välillä ei, kuitenkin lopputuloksena se että joskus kaupungilla kurvatessa saatte esim. vasen vilkku kadota muutamaks aikaa... ei hauskaa.

    Vika korjaantui, kun lorautti kantaan kuumaa vettä ja raapi vähän pulloharjalla.
     
  3. DslCat

    DslCat Gearhead

    Olishan se perin omituista, jos kaikki about 12 lamppua hapettuis kimpassa...

    Eli rohkeesti releen kimppuun. Jos ei ole mahd. testata ehjällä, niin vanha irti ja yleismittarilla vastusmittaus kannoista (olihan se 2 napainen rele?)... pitäisi olla 0..muutama Ohm.

    Tuolta relevialta kuullostaa...
     
  4. J-peg

    J-peg Gearhead

    Ohmeja löytyi 0.40 20k asteikolla. Ei siis releessä mitään vikaa. Releelle saakka tulee siis virta, mittasin sen vielä uudelleen. Mä itse veikkaan jotain hapettunutta virtajohtoa. Ja se pitäisi olla releen ja mittariston merkkivalon välissä. Sillä se merkkivalo ei syty. Vai voisiko ajatuksissani olla perää? Ei vaan ole tässä nyt aikaa laittamaan autoa, jos joskus syksyn aikana kattelisin sitä jälleen, paremmalla motivaatiolla tietty.
     
  5. ana57

    ana57 1st gear

    vilkkukatkaisija ? Rele pois välistä (piuhat yhteen) vilkkujen pitäis syttyä katkaisijasta, jos ei tasavirtaa on helppo mittailla, kun ei tarvi epäillä relettä.
     
  6. JR

    JR Gearhead

    Itselläni on ollut joka ikinen kevät ongelmia sähköjen kanssa, ja parina viimesenä juurikin vilkut on tuottanut ongelmia. Vika on poikkeuksetta ollut joko releessä tai hapettuneessa/kuluneessa vilkun katkaisijassa. Pitäis varmaan hommata uusi katkaisija, mutta kun se on niin pirun työläs vaihtaa...
     
  7. DslCat

    DslCat Gearhead

    Hmm.. oliko tuo lukema 0.4k Ohmia (=400 Ohm), joka on kyllä liikaa.

    Kokeile tuo "suoraa" johdon pätkää releen tilalle, tai jos saat tungettua releen rinnalle probet eli releen ollessa kiinni kannassaan ja vilkku päällä yleismittari tasajännitemittauksella. Saat jännitteen releen yli (etumerkillä) ei väliä. Jos lähes (tai jopa) akun jännitteen luokkaa, rele sökö, mutta jos vain useita voltteja, on jossain muualla virtapiirissä... lähinnä huono liitos välillä vilkkuviiksi-sulake.

    Maadoitushan on lamppukohtainen.
     
  8. Duster

    Duster 1st gear

    Mulla just perk... tuli tuo, että vilkut katos ihan yht äkkiä. Releestä kuuluu nakutus, mutta ei mikään vilkku pala. Oisko vika releessä?
    Tietoa/Vinkkejä KIITOS!
     
  9. J-peg

    J-peg Gearhead

    Kiitokset vinkeistä. Täytyy testailla ja kattella vähän tarkemmin, kun pääsen auton kimppuun jälleen parin viikon kuluttua. Vilkut ei siis toimi lainkaan, ei edes hätärit. Pitää ilmeisesti alkaa kattelemaan oikeen isotöisesti. On ollut kokoajan ongelmia noiden sähköjen kanssa, joku mestari on tehnyt johdotukset sellasista pätkistä. Että eipä tuo ny mikään odottamaton ongelma ole.
     
  10. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Turhaan sä niitä releitä mittaat. Vaihda rele niin ei oo ongelmia. Se rele tekee aikamoisia temppuja kun hajoaa.Kokemusta.Niin ja sähkötekniikka on hallinnassa.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: mjo33400 2002-08-30 20:09 ]</font>
     
  11. wolfman

    wolfman Gearhead

    Rele on niin halpa laitos että vaihda se ensi ja jos se ei auta niin sitte suurempaa remonttia.
     
  12. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Tutkiskelin sähkökuvia ajankulukseni ja huomasin,että sulla on johto poikki vilkkureleen ja vilkkuviiksen välistä.Tarkista rattiputken alapäässä oleva liitin.Ne johdot,jotka menee rattiputkeen.
     
  13. J-peg

    J-peg Gearhead

    Kokeilin nyt toisella releellä ja toimii. Ilmeisesti on lisäksi jossain johdossa kosketushäiriö, just tuolla rattiputkessa. Nimittäin johtoa heiluttamalla vilkut saa katoamaan. Suuret kiitokset avusta.
     
  14. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Piti vielä sanoa,että hätävilkun koskettimessa saattaa olla kosketushäiriö(vaikuttaa vilkkuihin) tai liitin saattaa rattiputken alapäässä olla löysällä.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: mjo33400 2002-09-08 16:55 ]</font>
     
  15. Pave

    Pave 1st gear

    Hmmm, muistaakseni Shell huoltamolla maksoi markkoina n. 60mk. Autotarvike liikkeestä sai jonkin verran halvemmalla. En nyt sanoisi että on kovin halpa. Ja kyseessä oli kaksinapainen rele.
     
  16. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Muistaakseni ostin USA partista ja maksoi toissa vuonna 30 markkaa.Ei paha hinta.Kaikki on niin suhteellista.
     
  17. perkele

    perkele Gearhead

    itselläni katosi vilkut yhtäkkiä ja releen kiinnitys pohjaan ei tuu virtoja tod veemäistä saiskos jeeesejä?
     
  18. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Minultakin on Galaxiesta nyt vilkut hävinnyt... Tänään huomasin kun töihin menin. Onko tietoa missä tuo rele on ja mitä muita mahdollisuuksia? Sähköhommat= :wc:
     
  19. spede

    spede Gearhead

    Itellä oli Dusterissa vika siinä pistokkeessa joka tulee tulipeltiin, otti siitä kosketus häiriötä.
     
  20. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Minulla taasen Camaro vilkuttaa sujuvasti oikealle,mutta vasurin vilkku palaa jatkuvasti vilkutettaessa vasemmalle.Okei,releen vaihdolla saisi ehkä poissuljettua relevian,mutta maadoitustakin on syytä epäillä koska vilkun vasen merkkivalo syttyy kun ajovalot kytkee päälle,eikä se ole normaalia. Alkaa kohta korpeemaan nää sähköviat ku leimallekkin pitäis päästä :mad:
     

Kerro tästä muillekin!